رواية خفايا القدر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت الثامن والعشرون
رواية خفايا القدر الجزء الثامن والعشرون
رواية خفايا القدر الحلقة الثامنة والعشرون
توقفنا لما نظرة الدكتورة ملك لاماني الممرضة وللدكتورة نهال وقالت بإرتباك : عاوزني
أماني الممرضة : ايوه
الدكتورة ملك قالت : طيب روحي انتي وانا جاية وراكي
أماني الممرضة قالت : طيب بعد اذنكم
من أمام العناية المركزة :
ونظر فكري لابنته في العناية المركزة وقال بإبتسامة : انا هروح شويه وجاي
والداته قالت بإبتسامة : علي فين
فكري ابنها قال بإبتسامة : مافيش هجي بسرعة ونظر لزوجته خلي بالك منها ياماما
والداته قالت بإبتسامة : متخفش
فكري ابنها قال بإبتسامة طيب مش عاوزين حاجة من تحت
والداته قالت :لا
فكري ابنها قال بإبتسامة : طيب ومشي ونزل ورايح الي مكتب الدكتورفؤاد مدير المستشفى وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال بغضب : أدخل
ودخل فكري
وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي و قال بإبتسامة : اتفضل يا فكري بيه
وقعد فكري على الكرسي وقال : كنت عاوز حضرك في موضوع ونظر للدكتور مجدي بس لوحدنها
وقام الدكتور مجدي من علي الكرسي بإبتسامة : طيب يادكتور بعد اذنك انا
وقعد الدكتورفؤاد فؤاد علي الكرسي وقال بإبتسامة خفيفة : اتفضل
وخرج الدكتور مجدي
الدكتور فؤاد قال باستغراب : خير يا فكري بيه ايه الموضوع
فكري بيه قال بغضب : إزاي يادكتور تشغل عندكم واحدة مهملة بشكل ده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : مش فاهم حضرك تقصد ايه
فكري بيه قال بغضب : يادكتور الممرضة أو الدكتورة انا معرفش هي بتشتغل ايه اللي طلعت النهاردة من غرفة العمليات أثناء عملية بنتي
الدكتور فؤاد قال باستغراب وبعصبية : مالها
فكري بيه :راحت قالت لزوجتي إن بنتها ماتت في غرفة العمليات وزوجتي حصلها صدمة وكانت هتروح فيها
الدكتور فؤاد قال باستغراب : معقول هي تعمل كده
فكري بيه قال بعصبية : يعني انا هتبله عليها
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : لا مقصدتش بس ازاي هي تعمل كده
فكري بيه قال بعصبية وبصوت مرتفع : انا مش عارف مستشفى كبيرة زي دي ازاي تشغل واحدة مهملة بشكل ده كده هتسوق سمعت المستشفى
الدكتور فؤاد قال بغضب وابتسامة خفيفة : انا اسف يا فكري بيه علي اللي حصل وارجوك وصل اعتذاري للمدام علي اللي حصل وانا هشوف الموضوع ده
فكري بيه قال بإبتسامة خفيفة : نصيحة مني يا دكتور حاول تصرف في الموضوع ده بسرعة وقام
وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي وقال بإبتسامة : شكرا يا فكري بيه على تفهمك للموضوع واسف مرة تانية علي اللي حصل
فكري بيه قال بإبتسامة : وهز راسه بعد اذنك
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : اتفضل
وخرج فكري بيه من المكتب وشافه الدكتور مجدي وراح وخبطت علي الباب
وبيقعد الدكتور فؤاد علي الكرسي وقال بغضب : أدخل
ودخل الدكتور مجدي وقعد وقال بلهفه : هو فيه ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت منخفض : إزاي تعمل كده
ونظر الدكتور مجدي له وقال باستغراب : ايه اللي حصل يادكتور
الدكتور فؤاد وعلى وجهه علامات الغضب بدون تعليق
في مكتب الدكتورة نهال :
وبتنظر الدكتورة نهال للدكتورة ملك باستغراب
ونظرة الدكتورة ملك لها وقامت من علي الكرسي وخرجت ورايحه الي مكتب الدكتور فؤاد
وخرجت الدكتورة اميرة من مكتبها ونزلها على السلم شافت الدكتورة ملك رايحة على مكتب مديرالمستشفي وهي على وجهها علامات الحزن وقالت لنفسها : لازم اعرف ايه اللي هيحصل ومشت وراها
ووصلت الدكتورة ملك الي مكتب الدكتورفؤاد مدير المستشفى ووراها الدكتورة اميرة وخبطت علي الباب
الدكتور فؤاد : اتفضل
ودخلت الدكتورة ملك وقفلت الباب ونظرة للدكتور مجدي وبصت في الأرض
ووقفت الدكتورة اميرة علي الباب تسمع اللي هيحصل جوه
ونظر الدكتورفؤاد لها وقال بغضب وبصوت مرتفع : أهلا يادكتورة تقدري تقوللي ايه اللي انتي عملتيه في غرفة العمليات وبره غرفة العمليات يادكتورة
ونظرة الدكتورة ملك له وقالت بإرتباك : انا يادكتور
وقطع الدكتور فؤاد كلامها قال بغضب وبصوت مرتفع : انتي ايه يادكتورة انتي عارفة لو الحالة اللي كانت في العمليات أو اللي كانت بره العمليات لو حصلهم حاجة كان هيحصل ايه كانت ببساطة المستشفى هتنقفل
ونظر الدكتور مجدي له وقال باستغراب : اللي كانت بره هو كان فيه حالة بره
الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت مرتفع : ايوه الدكتورة يادكتور راحت قالت لزوجة فكري بيه إن بنتها ماتت واحنا كونها لسه في غرفة العمليات
ونظر الدكتور مجدي لها قال بدهشة : ايه
الدكتورفؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : والست جلها صدمة وكانت هتروح فيها لقدر الله بس ربنا ستر
الدكتورة ملك قالت بإرتباك : يادكتور انا
الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت مرتفع : انتي ايه يادكتورة كل مرة كنت بتغلطي فيها كنت بعديها تعرفي ليه يادكتورة
الدكتورة ملك قالت باستغراب : ليه يادكتور
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : علشان كان كل مرة بحس انك مظلومة بس المرة دي لا يا دكتورة انتي علمتي خطأ وخطأ فادح ولازم تتحسبي عليها
الدكتورة ملك قالت بإرتباك : بس يادكتور انا معرفش اللى حصل معايا فى غرفة العمليات حصل ازاي
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : زي اللى حصل معاكي طبعا في العملية اللي فاتت بذمتك يادكتورة ده كلام حد يصدقه
الدكتورة ملك قالت : بس والله ده اللي حصل يادكتور
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : اللي بيحصل يادكتورة ياكد انك دكتورة مهملة زي ما الدكتور مجدي ما قال واواح الناس عندك مالهش قيمة واحدة زي مش لازم تكون دكتورة ابدا تعرفي يادكتورة الدكتور مجدي طردتك ليه من غرفة العمليات مش زي ما انتي قولتي يادكتورة
ونظرة له الدكتورة ملك باستغراب
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : قولها يادكتور انت طردتها ليه من غرفة العمليات
ونظرة الدكتور مجدي لها وقال بعصبية : علشان يادكتورة كنتي هتموتي المريض لو انا لحقتك
الدكتورة ملك قالت باستغراب : ايه
الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت مرتفع : ايوه يا دكتورة كنتي هتفتح للمريض فتحة غير اللي كان فيها العملية وانا سكت مش علشانك لا سكت علشان سمعت المستشفى اللي كانت هتدمر لو كان حد عرف الكلام ده واللي حصل النهاردة ياكد انك فعلا ماتنفعيش تبقي دكتورة
الدكتورة ملك قالت وهي بتبكي : بس يادكتور
الدكتور فؤاد وقال بعصبية وبصوت مرتفع : يا خسارة يادكتورة كنت فاكرك انك هتكوني قده الثقة وترفعي راسي بس انتي خلتني أندم إن أساعد حد بعد كده
الدكتورة ملك قالت وهي بتبكي : انا يادكتور مظلومة والله
وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي وقال بعصبية وبصوت مرتفع : دكتورة ملك انتي مرفودة اتفضلي
الدكتورة اميرة وهي بتسمع كلامهم من بره قالت بإبتسامة وبصوت منخفض :وأخيرا ده اللي كان لازم يحصل
الدكتورة ملك قالت وهي بتبكي : بس
الدكتور فؤاد قال بعصبية وبصوت مرتفع : اتفضلي يادكتورة
ومشت الدكتورة اميرة من علي الباب وعلى وجهها علامات الفرحة
وخرجت الدكتورة ملك من مكتب الدكتور فؤاد وهي بتبكي وراحت علي مكتبها ودخلت وقلعت البالطو وأخذت شنطتها وخرجت ونزل علي السلم وبتنظر الدكتورة اميرة لها من فوق وعلى وجهها الابتسامة
وبتنظر الدكتورة ملك للمكان وهي بتبكي وخرجت من المستشفى ونظرة وراها علي المستشفى وهي منهرة وفجأة رن تليفونها ومدت يدها في جيبها وطلعته ونظرة فيه وقالت لنفسها : ماما ومسحت دموعها وفتحت الخط الووه ايوه ياماما
والداتها قالت باستغاثة : الووه الحقني يا ملك
ملك باستغراب : مالك يا ماما فين ايه
والداتها قالت باستغاثة وبصوت منخفض : الحقني انا تعبانه اوي
ونقطع الخط
ملك قالت بلهفه و خوف : الووه الووه ماما ردي عليها الخط القطع
وجريت مسرعة ووقفت تاكسي وركبت فيه
وخرجت الدكتورة رانيا من مكتبها وشافت الدكتورة اميرة وهي وقفها وراحت لها وقالت باستغراب : هو ايه اللى بيحصل
وهتقولها الدكتورة اميرة قالت لنفسها : لا بلاش اقولها احسن لتشك فيها
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : دكتورة اميرة
الدكتورة اميرة قالت : ها
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : روحتي فين
الدكتورة اميرة قالت : ها مافيش
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بقولك ايه اللي بيحصل
الدكتورة اميرة قالت : معرفش انا خلصت شغلي وجيت أقف هنا شويه ولقيت ملك خرجها من المستشفى وهي بتعيط
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بتعيط ليه
الدكتورة اميرة قالت : معرفش
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : يبقي اكيد حصل حاجة
الدكتورة اميرة قالت : الله واعلم
ونظرة الدكتورة رانيا لها وقالت باستغراب : يا تري ايه اللي حصل
ووصلت الدكتورة ملك علي البيت وقالت : اتفضل الحساب ونزلت مسرعة من العربية وطلعت ووصلت أمام الشقة وخبطت علي الباب وقالت بلهفه وخوف : ماما افتحي انا ملك ماما يا ماما مش بترد ليه ماما ايوه صح انا معايا مفتاح
وحطت يدها في شنطتها وطلعت المفتاح وفتحت الباب ودخلت وقفلت الباب ورمت شنطتها وجريت مسرعة علي غرفة والداتها ونظرة لم تجدها ولفت وشها لقتها وقع في المطبخ وراحت لها وقعدت علي الأرض ولمسة وشها وقالت بلهفه وقلق :ماما ماما
ومسكت ملك يدها وبتشوف النبط ونظرة لها بخوف فقامت وحطت راسها علي صدرها وشالت راسها واخذتها في حضنها وقالت بصوت مرتفع وبتبكي : ماما ااااه ردي عليه لا متسبنش وتروح هعيش من غير ازاي انا عارفة انك مش هتسبني ردي عليها ياماما وباست راسها قومي ياماما قومي انا جنبك قومي بقي ونظرة لفوق
وقالت بنهيار: انا ليه بيحصل معايا كده كل حاجة بحبها بتروح مني يا انا عمري معملت حاجة وحشة في حد انا موافقة انك تاخد مني كل حاجة بس امي انا مقدرش أعيش من غيرها يا انا عايشة على شأنها يا هي كل حياتي خليها معايا وانا مش عاوزه أي حاجة تانية بس خليها معايا ونظرة لها
وقالت بنهيار وبصوت مرتفع : ماما ااااه——
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)