رواية خفايا القدر الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت الثامن والثلاثون
رواية خفايا القدر الجزء الثامن والثلاثون
رواية خفايا القدر الحلقة السابعة والثلاثون
توقفنا لما نظر لها حامد بيه وقال باستغراب : ايه مراقبنها
وبتنظر ملك للعربية وقالت باستغراب : اه
ونظر لها حامد وقال بإبتسامة : يمكن بيتهيلك وبعدين هتراقبنا ليه ماتقلقيش اكيد انتي غلطانه
ونظرة له ملك وقالت : يمكن برده
وقف مسعد السواق العربية و قال بإبتسامة : وصلنا يافندم
ونظر حامد من العربية وقال بإبتسامة : ده مول
مسعد السواق قال بإبتسامة : ايوه ده فيه كل حاجة حضرك عاوزها
حامد بيه قال بإبتسامة : وانت عرفت المكان ده منين
مسعد السواق قال بإبتسامة : خالد بيه كان مرة بيشتري منه واخدني معها
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب يلا يا ملك انزلي
ملك قالت : طيب ونزلت من العربية
ونزل حامد بيه من العربية ونظر للسواق وقال : وانت استناها هنا
مسعد السواق قال : حاضر يافندم
ودخل حامد بيه وملك المول ووقفت العربية اللي وراهم ونزل فلان من العربية وراح و دخل المول ومشي وراهم
وطلع حامد بيه وملك السلم الكهربي وطلع وراهم فلان ووصلوا وبينظروا على المحلات ووقفوا أمام محل ملابس رجالي ووقف فلان بعيد عنهم شويه
ونظرة له ملك وقالت : ايه رأيك ياجدي المحل ده شكله عنده حاجات حلوه تعال ندخله
حامد بيه قال بإبتسامة : يلا
ودخلوا المحل ودخل وراهم فلان
وبتنظر ملك علي الهدوم وقالت : ايه رأيك ياجدي في القميص ده
حامد بيه قال بإبتسامة : حلو بس مش فاتح شويه
ملك قالت : فاتح ايه ياجدي يا بيج أدخل قياسه عاوزه اشوفه عليك
حامد بيه قال بإبتسامة : حاضر ودخل غرفة اللبس
وبتنظر ملك علي الهدوم
وخرج حامد بيه وقال بإبتسامة : ها ايه رأيك بقي
ولف ملك وراها وقالت بإبتسامة خفيفة : حلو اوي عليك ياجدي
وراحت لهم العاملة في المحل وقالت بإبتسامة : زوقك حلو يافندم
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : ده ذوق حفيدة
وأخذت ملك قميص وجاكت بدلة وراحت له وقالت :وقياس دول كمان ياجدي
ونظرة لها العاملة في المحل وقالت بإبتسامة : بجد زوق حضرك جميل
ملك قالت : شكرا امسك ياجدي
واخذهم منها حامد بيه ودخل غرفة الملابس
وعمل فلان انه بينظر الي الملابس وبينظر لهم
وبتنظر ملك الي الهدوم
وطلع حامد بيه غرفة الملابس ونظر لها وقال بإبتسامة : ها ايه رأيك بقي
ولفت ملك وراها وقالت : حلو ياجدي استنا
ووقف حامد بيه لها
وراحت ملك وجابت بنطلون وراحت له وقالت :امسك ياجدي ده هيريق علي الجاكت والقميص
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب انا أدخل اقيسه
ملك قالت : طيب
وراحت ملك أمام الجزم ومدت ايدها علي الرف ونظرة باستغراب أمامها لقيت رجل بينظر عليها من تحت لتحت
وطلع حامد بيه من غرفة الملابس وقال بإبتسامة : ها ايه رأيك كده ياملك
ونظرة ملك بخضة له وقالت :ها كويس ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب انا هدخل اغيرهم
وراحت له ملك وبتنظر لفلان امامها وقالت بخوف : طيب ياجدي
ودخل حامد بيه غرفة الملابس يغير هدومه
ووقفت ملك تنتظره أمام الغرفة بخوف وفي يدها الجزمه اللي خدها من علي الرف وبتنظر لفلان
وطلع حامد بيه من الغرفة وفي يده الهدوم ونظر في يدها وقال بإبتسامة : ايه ده كمان حزمة انتي مابتنسيش حاجة
ونظرة له ملك وقالت بخوف : ها علشان الشيكة تبقي مظبوطة بس معرفش هتجي علي مقاسك ولا لا
حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب حاتي
واعطته ملك الجزم بخوف وقالت : اتفضل
وقعد حامد بيه علي الكرسي وقلع الجزمة اللي هو لبسها وبتقيس الجزمة اللي اعطتها له
ونظرة له ملك وقالت : ايه يا جدي على مقاسك ولا كبير
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : لا علي مقاسي وقلعها وقام ومعه الهدوم
وراحت لهم العاملة وأخذت منه الهدوم وحطتهم في الشنط
ونظر حامد بيه لها وقال بإبتسامة : يلا يا ملك
وبتنظر ملك لفلان بخوف وهو متابعهم وقالت لنفسها باستغراب : معقول يكون بيراقبنها طيب لو هو مش بيراقبنها بيطلع فينا ليه يامشلش عينه من علينا معقول ده صاحب العربية اللي كانت مشي ورانها من ساعة ما خرجنا من الفيلا
وبيدفع حامد بيه الحساب وقال لنفسه بالحيرة :اخليها ازاي تشتري هدوم لنفسها علشان لو عرفت اني عامل كل ده علشان اشترلها هدوم هتزعل ومش هترضه تاخدهم وطيب وبعدين وبينظر لها ايوه مافيش غير الحل ده
وخلاص حامد بيه دفع الحساب وأخذ الشنط ونظر وراها وقال بإبتسامة : يلا يا ملك
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : ها طيب وراحت
وطلعوا من المحل وطلع فلان لهم وبتنظر ملك وراها بخوف وقالت لنفسها : يا مشي وراها بس ليه
ووصلوا علي محل ملابس حريمي
ووقف حامد بيه أمامه وقال بخوف لنفسه : ربنا يستر ومتفهمش إني جاي هنا بس علشان اشتري هدوم لها ونظر لها تعالى ياملك ودخلت ملك المحل وهي بتنظر وراها علي فلان اللي بيراقبهم ونظرة وأمامها وقالت باستغراب : ايه ده يا محل حريمي ياجدي
حامد بيه وقال بإرتباك : اه ما انا عارف
ملك قالت باستغراب : بس ياجدي هتشتري هدوم حريمي لمين
وبينظر حامد بيه علي فستان وقال بإرتباك : ها للخدم
وبتنظر ملك وراها علي فلان اللي بيراقبهم وقالت : اه طيب
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب نقلهم حاجة ونقي لنفسك معهم
ونظرة له ملك قالت : لا يا جدي انا مش عاوزه
حامد بيه وقال بتنهيد : شوفي يا ملك مش انتي بتنديلي جدي وبما اني جدك لازم تسمعي كلامي ومتعرضنش مفهوم
ملك قالت : انا مش عاوزه حاجة
حامد بيه وقال بتنهيد : انا عارف بس انا عاوز جبلك ايه اللي حصل بقي
ملك قالت : ياجدي
وقطع حامد بيه كلامها وقال بتنهيد : خلاص ياملك بقي انتي حفيدي وعاوز اجبلك حاجه فيها ايه يعني وانا اللي هنقلك بنفسي
وراح وبينظر علي الهدوم اللي في المحل
وبتنظر له ملك
حامد بيه هو بينقي لها وقال بتنهيد : الحمد لله إن الموضوع عدها على خير ومسك الفستان
وراحت له ملك وقالت : جدي
وأخذ حامد بيه نفس ولف وراه وفي ايده الفستان وقال بإبتسامة : ايه رأيك في ده اكيد هيبقي حلو عليكي ادخلي قيسيه
ونظرة له ملك وقالت بنرفزه : جدي
ونظرة لها حامد بيه وقال بتنهيد : ملك علشان خاطري اسمع كلامي وسبني اعمل اللي انا عاوزه
ونظرة له ملك وقالت بتنهيد : طيب ياجدي
حامد بيه قال بإبتسامة : ما دام كده ادخلي قيسيه
ونظرة له ملك وقالت بتنهيد : حاضر و اخذته منه ودخلت غرفة الملابس
وبينظر حامد بيه علي الملابس
وخرجت ملك من الغرفة الملابس وقالت : ايه رأيك ياجدي
ولف حامد بيه وراها ونظر لها بدهشة وراح وقالت بإبتسامة : ايه ده
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : ايه وحشة
حامد بيه قال بإبتسامة : وحشة ايه يا انتي زي القمر فيه واللون الأحمر طالع عليكي اوي استني وراح وأخذ درس بلون الأخضر وراح لها امسكي قيسيه ده
ملك قالت : ما كفاية ده ياجدي وبعدين مش هقدر البسه
ونظر لها حامد بيه وقال بتنهيد : ليه مش عجبك اللون ولا ايه يا لون هيطلع عليكي ايه تحفة
ملك قالت بحزن : مش هقدر البسه وحتي اللي عليها ده مش هاخده وماتضغطش عليها
حامد بيه قال باستغراب : مش اعرف ليه
ملك قالت بحزن : شوفي يا جدي زي ما انت عاوزني اسمع كلامي انت كمان لازم تراعي رغبتي قولت ايه والا مش هشتري حاجة
حامد بيه قال بلهفه : وعلى ايه خلاص نقي انتي بنفسك ومتنسش خيرية وفتحية ماشي
ملك قالت : ماشي انا أدخل اغير ده
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب
ودخلت ملك غرفة الملابس
وراح حامد بيه للعاملة في المحل وقال : لوسمحت عاوز اتدفع الحساب اللي الآنسة كانت لبسها دلوقتي
العاملة قالت بإبتسامة : الآنسة اللي في غرفة اللبس
حامد بيه قال بإبتسامة : ايوه
العاملة قالت بإبتسامة : طيب اما تجيب الفستان
حامد بيه قال بإبتسامة : ماشي بس حطهلي في شنطة لوحده اول ماتجيبه
العاملة قالت بإبتسامة : حاضر يافندم
وطلعت ملك من غرفة الملابس وراحت لها العاملة وأخذت منها وحطته في الشنطة ودفع حامد بيه الحساب واخذمه منها وحطه في حاجاته وراحت ملك تنقي هدوم لها ومسكت درس بلون الأسود
وراح لها حامد بيه ونظر في يدها وقال باستغراب : ايه ده درس أسود هو يابنتي كبيرة في السن طيب ده ولا اللي انا كنت مختاره لك
ونظرة له ملك وقالت : ده كويس وانا حبها
حامد بيه قال بإبتسامة : بس أسود
ونظرة له ملك وقالت : ما علشان كده انا مختارها انا بحب الالون اللي مش فاتحة
حامد بيه وقال بإبتسامة : يعني الغوامق طيب استني وراح وأخذ درس بني غامق وفي ابيض وبلورة بلون الرصاصي الغامق وراح لها ايه رأيك في دول
ونظرة لهم ملك وقالت : هما حلوين بس
وقطع حامد بيه كلامها ونظر لها وقال باستغراب : بس ايه ماهما غامقين اهوه
ونظرة له ملك وقالت : الدرس فيه ابيض
حامد بيه وقال بإبتسامة : وايه يعني بقي مافيه بني غامق اهوه انا مش عارف لازمته ايه الغوامق دي زي ماتكوني في حداد
ونظرة له ملك وعلي وجهها علامات الحزن وسرحت وتذكرت والداتها
حامد بيه وقال بإبتسامة : انا متأكد انه هيريق عليكي يلا روحي قيسيه
وسرحانه ملك في ذكرياتها مع والداتها وعلى وجهها علامات الحزن وبدون تعليق
حامد بيه وقال بصوت مرتفع : ملك يا ملك
ونظرة له ملك وقالت بحزن : بتقول حاجه ياجدي
حامد بيه وقال باستغراب : ايه روحتي فين
ونظرة له ملك وقالت بحزن : مافيش انا معاك اهوه
حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب امسك قيسيه يلا
واخذتهم ملك منها وقالت بحزن : طيب ودخلت غرفة الملابس
وأخذ حامد بيه الدرس اللي بلون الأخضر اللي اختاره قبل كده وراح للعاملة في المحل وقال بإبتسامة : لوسمحت كنت عاوز منك حاجة
العاملة قالت بإبتسامة : ايوه يافندم تحت امرك
حامد بيه قال بإبتسامة : الدرس ده يجي بشكل كده على الآنسة اللي معايا دي
ونظرة العاملة للدرس وقالت بإبتسامة : يجي يافندم أساساً هو نفس المقاس الفستان الأحمر اللي حضرك اشتريته دلوقتي
حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب كويس حسابه كام
وطلعت ملك من الغرفة وقالت : جده
حامد بيه وقال :ايوه يا ملك انا جاي اهوه اتفضلي الحساب وحطته مع الفستان الأحمر ونظر لها ايه ده مش قولتك انه هيبقي حلو عليكي والبلوزة فين امال قستيها
وبتنظر ملك لفلان اللي بيراقبهم من غير ما ياخد باله
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : ايه مالك
نظرة له ملك وقالت : ها مافيش
حامد بيه وقال بإبتسامة : البلوزة قيستها
ملك قالت : اه
حامد بيه قال :طيب استني
ملك قالت : ما كفاية دول
حامد بيه قال بإبتسامة : تاني يا ملك احنا قولنها ايه ومشي وأخذ كذا بلوزة غامقة وكذا بنطلون جنيز وراح لها امسكي
ملك قالت باستغراب : ايه كل دول
حامد بيه وقال :امال يعني هتغيري في دول بس يلا بقي قيسهم ونظرة له ملك وقالت بتردد : بس ياجدي
حامد بيه قال بإبتسامة : مابسش يلا بقي
ملك قالت : طيب ودخلت غرفة الملابس
في لندن
في مكتب حمدي سكرتير زاهر بيه :
وقام حمدي من علي الكرسي وقال بإبتسامة : اهلا جلال بيه اتفضل
وقعد جلال بيه علي الكرسي وقال بإبتسامة : البيه موجود ياحمدي
وحمدي قال بإبتسامة : ايوه يا فندم حالا اديله خبر بعد اذنك
جلال بيه قال بإبتسامة : اتفضل
وراح حمدي علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر بيه وقال : اتفضل
دخل حمدي وقفل الباب وراها وقال بإبتسامة : جلال بيه السعدي بره وعاوز يقابل حضرك
زاهر بيه وقال : خليه يتفضل
حمدي قال بإبتسامة : حاضر يافندم وخرج وراح علي مكتبه اتفضل يافندم زاهر بيه في انتظارك
وقام جلال بيه من علي الكرسي وقال بإبتسامة : طيب وراح وخبط علي الباب
زاهر بيه قال : اتفضل
ودخل جلال بيه
ووقف زاهر بيه ومد يده وقال بإبتسامة : اهلا جلال بيه
ومد جلال بيه ايده وقال بإبتسامة : اعمل ايه انا قولت بدل انت مبتسلشي اسال انا
زاهر بيه وقال بإبتسامة : لا ازاي هو أن اقدر برده بس انت عارف الشغل اتفضل
وقعد جلال بيه وقال بإبتسامة : انت هتقولي
وقعد زاهر بيه وقال بإبتسامة : تشرب ايه
جلال بيه قال بإبتسامة : لا مافيش داعي
زاهر بيه وقال بإبتسامة : لا ازاي لتقول ده مابيسالش عليه وكمان بخيل
وضحك جلال بيه وقال :والله وحشني الهزار معاك
زاهر وقال بإبتسامة : وانت والله ها هتشرب ايه بقي
جلال بيه قال بإبتسامة : قهوه مظبوط
ومسك زاهر السامعة وبتصل بحمدي وقال : حمدي اتنين قهوة مظبوط
حمدي قال : حاضر يافندم
وحط زاهر السامعة ونظر له وقال بإبتسامة : وانت عامل ايه
جلال بيه قال بإبتسامة : انا الحمد لله بخير
زاهر قال بإبتسامة : حات ماعندك ياجلال بيه
ونظر له جلال بيه وقال باستغراب : وانت عرفت منين إن فيه حاجة وانا جيلك علشانها
زاهر قال بإبتسامة : يعني فيه حاجة
جلال بيه قال باستغراب : اه بس انت عرفت منين
زاهر بيه وقال بإبتسامة : منك دلوقتي قولي بقي ايه الموضوع
جلال بيه قال بإبتسامة : اما انت عليك حاجات يازاهر المهم
ووصل الفراش علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر بيه وقال : اتفضل
ودخل الفراش وقفل الباب وراها وحط القهوة ونظر لزاهر بيه وقال بإبتسامة : اي خدمة تانية يافندم
زاهر بيه وقال : لا اتفضل انت
وخرج الفراش من المكتب وقفل الباب وراها
زاهر بيه قال بإبتسامة : اتفضل القهوة
ومسك جلال بيه الفجان وقال بإبتسامة : شكرا وشرب منها
ونظر له زاهر بيه وقال : ايه الموضوع اللي جابك عندي النهاردة
ونظر له جلال وقال بإبتسامة : شوف ياسيدي انا من يومين اشتريت حتة أرض في مصر وعاوز اعملها قرية سياحية
زاهر قال بدهشة : فكرة حلوة
جلال قال بإبتسامة : ايوه ما انا عارف انها فكرة حلو وانا جيلك النهاردة علشان تبنهلي ايه رأيك
زاهر قال :بس
جلال قال باستغراب : بس ايه انت مش فاضي يعني
زاهر قال :لا مش حكاية اني فاضي ولا لا
جلال قال باستغراب : امال حكاية ايه
زاهر قال :انا أقصد على أنها هتكلفك كتير وخصوصا في الظروف دي كل حاجة بقي غالية
جلال قال بإبتسامة : امال انا جيلك ليه ما انت اكيد هتكرمني لا ايه
زاهر قال بإبتسامة : وحتي لو انا كرمتك وقام من علي الكرسي وقعد أمامه انت عارف يعني ايه بناء قريه سياحية
جلال قال بتنهيد : عارف بس اعمل ايه يعني
زاهر قال بإبتسامة : طيب ما دور علي شريك يدخل معاك انت بالأرض وهو بالبناء ايه رأيك بقي
جلال قال بإبتسامة : وان موافق بس هلقيه فين ده
زاهر قال :بس فيه حاجة تانية
جلال قال باستغراب : ايه هي
زاهر قال :الشريك اللي هيدخل معاك هيبقي ليه النسبة الأكبر علشان هيدفع أكتر من ثمن الأرض في البناء
ونظر جلال له وقال : لا ازاي يكون نسبته أكبر معني كده هو اللي هيدير القرية علشان نسبته أكبر
زاهر قال :اه مش نسبته أكبر
جلال قال بضيق : لا انا مش موافق
زاهر قال :ليه
جلال قال بضيق : إزاي تبقي فكرتي وهو يبقي ليه النسبة الأكبر لو عاوز يدخل معايا في البناء وانا بالأرض ماشي وادير انا المشروع
ونظر له زاهر وقال :طيب ازاي وهو هيدفع اكتر منك في البناء محدش هيرضه بل انت بتقوله ده
جلال قال بضيق : لا خلص مش مهم الشريك انا هتدفع مصاريف البناء
زاهر قال :هتدفع مبلغ كبير ياجلال في البناء
وقام جلال وقال : طيب والعمل
زاهر قال : اسمع كلامي انا خايف علي فلوسك وبعدين لو حصل حاجة هيبقي هو المسؤول مش احسن ما تكون أنت المسئول وبعدين مش معني كده أنك مش هتتدخل في قرية لا ما انت هتكون مسئول برده وتاخد أي قرار انت عاوزه بس يكون في صالح القرية تمام وممكن بعد كده لوحبيت تزود نسبتك ابقي زودها يكون القرية اشتغلت ايه رأيك بقي
جلال قال: بس هو مين الشريك ده
زاهر قال بإبتسامة : واحد اعرفه
جلال قال باستغراب : ايوه يعني من هو
زاهر قال بإبتسامة : شركة العشري ايه رأيك بقي
ونظر جلال له وقال بإبتسامة : انت
زاهر قال بإبتسامة : اه ايه رأيك
وحضنه جلال قال بإبتسامة : موافق طبعا
زاهر قال بإبتسامة : طيب طيب
وقعد جلال وقال بإبتسامة : وهنمضي العقود امتا
وقعد زاهر قال بإبتسامة : اول ما تجهز العقود انا هكلمك تمام
وقام خالد وقال بإبتسامة : ماشي استاذن انا بقي
وقام زاهر وقال بإبتسامة : طيب مع السلامة
وخرج جلال من المكتب
في المول :
وطلع حامد بيه وملك من المحل الحريمي ووراهم فلان اللي بيراقبهم ومشين يتفرجوا على المحلات ووراهم فلان خطوة بخطوة
ووقفت ملك ونظرة له وقالت : تعال ياجده كده
ونظرحامد بيه للمحل قالت باستغراب : ايه ياملك انتي هتشترللي حاجة تانية ولا ايه
ونظرة له ملك وقالت : مش احنا اشترينها للست خيرية وفتحية
حامد بيه وقال بإبتسامة : اه
ملك قالت : طيب وعم حسنين وعم متولي الطباخ وعم صبحي السفرجي مش المفروض نجبلهم حاجة ولا هما مالهمش نفس
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : انتي فعلا احسن حفيدها في الدنيا
نظرة له ملك وقالت : طيب يلا ندخل ولا اقولك اتدخل انت ياجده نقلهم وانا هروح اجبلك أي حاجة تشربها علشان انت زمانك تعبت من الف
ونظر لها حامد بيه وطلع المحفظة من جيبه وقال بإبتسامة : امسكي الفلوس
وأخذت ملك منه الفلوس وقالت : طيب بس انت متتحركش من هنا ماشي
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب وامسكي دي كمان
ملك قالت باستغراب : ليه الفيزا ياجدي انا مش هحتاجها
حامد بيه وقال بإبتسامة : علشان لو شوفتي أي حاجة وانت مشي تبقي تشتريها
ونظرة له ملك قالت باستغراب : طيب وانت هتدفع ثمن الحاجة ازاي
ونظر لها حامد بيه قال بإبتسامة : ما انا معايا فلوس في المحفظة ماتقلقيش امسكي بقي
ملك قالت : لا يا جدي انا مش عاوزه حاجة وبعدين إنت عطتني فلوس ثمن الحاجة اللي هجبها ودي مالهش لازمها معايا
حامد بيه قال بضيق : انتي مافيش مرة تسمعي كلامي فيها من غير ماتوحني اه وحط ايده علي راسه
وسنده ملك قالت بخضة : مالك ياجدي لوسمحت
وراح لها العامل قال :ايوه يافندم
ملك قالت بلهفه : ممكن تجيب الكرسي اللي هنا
العامل قال بإبتسامة : حاضر وراح وجاب الكرسي اتفضلي
ملك قالت بخضة : اقعد ياجدي هنا
وقعد حامد بيه علي الكرسي وقال بإبتسامة خفيفة لنفسه : كويس أصل تعبت من الف واخير ارتاحت وهي كده هتخاف ومعتش تعرضني
وبينظر فلان اللي بيراقبهم قال بإبتسامة وبصوت منخفض : أما إنت رجل نمس مش سهل رغم انك عجوز بس بتمثل تمثيل ياخربي عليك
ملك قالت بخضة : ممكن مياه
العامل قال بإبتسامة : حاضر وراح وجاب المياه اتفضلي
واخذتها منه ملك وفتحت الغطاء وقالت بلهفه : اشرب ياجدي
وشرب حامد بيه وقال بإبتسامة خفيفة : الحمد لله
ملك قالت بخضة : انت كويس ياجدي
حامد بيه قال بإبتسامة خفيفة : اه الحمدلله روحي انتي بقي علشان تجي عصير
ملك قالت بخضة : لا خلص مش هسيبك
حامد بيه قال :لا انزلي جيبي العصير علشان ده هيساعدني
ملك قالت بخضة : يعني انت كويس
حامد بيه قال بإبتسامة : اه انا بقيت كويس يلا بقي
ملك قالت بخضة : طيب انا مش اتاخر ومشي
حامد بيه وقال بصوت مرتفع : ملك استني
ونظرة ملك وراها وقالت : فيه حاجة يا جدي
حامد بيه قال بإبتسامة : اه نسيتي دي الفيزا
ونظرة له ملك وقالت بتردد : بس
حامد بيه قال :تاني يا ملك انا تعبان ومش قادر
ونظرة له ملك وقالت : طيب وأخذت الفيزا
حامد بيه قال بإبتسامة : ايوه كده بس اوعدني إن لو عجبتك حاجة تتدخلي وتشتريها ماشي
ملك قالت : اه اه طبعا
حامد بيه وقال بتنهيد : ملك اوعدني
ملك قالت بنرفزه : اوعدك بس علي فكرة يا جدي انت بضغط عليها جامد
حامد بيه قال بإبتسامة : علشان إنتي بتتعبني
ملك قالت بنرفزه : طيب ياجدي ومشت من المحل
لم يخرج فلان وراها ملك وفضل يراقب حامد بيه في المحل
ونظر حامد على ملك اتاكد انها خرجت وقام من علي الكرسي وبينظر علي الملابس
ونظر له العامل باستغراب وقال : حضرك مش تعبان
ونظر له حامد بيه قال بإبتسامة : لا انا كويس
وبينظر زبون بالصدفة أمامه وقال بإبتسامة : ايه ده حامد بيه وراح له ازيك يا حامد بيه حضرك مش فاكرني انا نادر الشامي صديق زاهر حفيد حضرك
ونظر له حامد بيه وقال بإبتسامة : اهلا يا نادر عامل ايه
نادر قال بإبتسامة : انا الحمد لله وحضرك عمل ايه
حامد بيه قال بإبتسامة : انا كويس الحمدلله
نادر قال بإبتسامة : وحضرك بتعمل ايه هنا
حامد بيه وقال بإبتسامة : مافيش بشتري شويه حاجات
نادر قال بإبتسامة : وخالد عامل ايه
حامد بيه قال بإبتسامة : الحمد لله كويس
نادر قال بإبتسامة : طيب الحمد لله تبقي سلمني عليه مش عاوز أي مساعدة
حامد بيه قال بإبتسامة : لا شكرا
نادر قال بإبتسامة : طيب اسيب حضرك بقي بعد اذنك
حامد بيه وقال بإبتسامة : اتفضل
ومشي نادر وقع منه بنطلون وطي يجيبه خبط فيه واحد
وقام نادر ونظر له وقال : مش تفتح
فلان قال بإبتسامة : متاسف ومشي
ونظر نادر وراها بالصدفة لقها الرجل اللي خبطه بينظر لحامد بيه ومشي وراها وقال لنفسه باستغراب : ايه ده يشكله بيراقب حامد بيه بس ليه وشكل حامد بيه مش واخد باله أن فيه حد بيراقبه بس بيراقبه ليه والعمل لو روحت قولت لحامد بيه هخوفه وممكن يحصله حاجة طيب والعمل ايه دلوقتي مافيش غير زاهر أقوله وهو يتصرف وتصل به يايووو وده وقته مغلق العمل ايه بس
ودخلت ملك علي المحل ومعها العصير وراحت له وقالت بخضة : جدي انت قومت ليه من علي الكرسي
ونظر لها حامد بيه وقال بإبتسامة : انا بقيت كويس
ملك قالت : طيب امسك العصير والفيزا
وأخذ حامد بيه منها العصير والفيزا وقال بإبتسامة : اشترتي حاجة بيها خلي بالك انتي وعدتني
ملك قالت بنرفزه : اه اشتريت عجبتني شويه حاجات واشترتهم انت خلصت هنا
حامد بيه قال بإبتسامة : اه خلصت
ملك قالت : طيب يلا عنك دول ياجدي
واعطها حامد بيه الشنط وطلعوا من المحل ووراهم فلان اللي بيراقبهم ووراها نادر صديق زاهر وقال بخوف : هو فعلا بيراقب حامد بيه وأما اتصل بزاهر تاني يلا يا زاهر رد
ومسك زاهر التليفون ونظر فيه وابتسم وفتح الخط وقال : أهلا بهراب اللي مش بيفتكرني اللي فين وفين
نادر قال بخوف : انت تليفونك مغلق ليه
زاهر قال باستغراب : مالك يا نادر فيه ايه
نادر قال بخوف : انا كنت بشتري حاجات من مول وقبلت جدك وكان بشتري شويه حاجات شوفت واحد مشي وراها وبيراقبه
زاهر قال بخوف وبصوت مرتفع : انت بتقول ايه حد بيراقب جدي مين ده
نادر قال بخوف : معرفش بس جدك خرج من المحل وهو وراها وانا قولت ابلغك علشان مش معايا رقم خالد الحقه يا زاهر يمكن يعمل فيه حاجة
زاهر قال بخوف وبعصبية : انت بتقول ايه جدي طيب اقفل يانادر
وقفل نادر الخط
ورمه زاهر التليفون من ايده وقال بصوت مرتفع وعصبي:حمدي ياحمدي
ودخل حمدي مسرعا وقال : ايوه يافندم
زاهر قال بصوت مرتفع : احجزلي علي اول طيارة نزلة مصر
حمدي قال : حاضر يافندم وخرج
زاهر قال بعصبية وبصوت مرتفع : جدي ياحبيبي ياجدي
وطلع حامد بيه وملك من المول ووراهم فلان اللي بيراقبهم ونظر لهم السواق وراح لهم وأخذ منهم الشنط وحطها في شنطة العربية وركبوا العربية ومشوا وركب فلان العربية ومشي وراهم
ووصل خالد علي الفيلا ونزل من العربيه ودخل الفيلا وقال بصوت مرتفع : يادادة دادة خيرية وقعد
وطلعت دادة خيرية من المطبخ وقالت بإبتسامة : ايوه
خالد قال بإبتسامة وتعب :حضري الأكل بسرعة علشان أنا ميت من الجوع
دادة خيرية قالت بإبتسامة : مش تستناها جدك علشان تأكله مع بعض
خالد قال باستغراب : ايوه صحيح هو جدي فين انا بعتله العربية وماقليش رايح فين
دادة خيرية قالت بإبتسامة : خرج بس معرفش فين
خالد قال بخوف : لوحده
دادة خيرية قالت بإبتسامة : لا ماتخفش معها ملك
خالد قال بإبتسامة : اه طيب هما هيتاخروا
وسمعت دادة خيرية صوت عربية و قالت بإبتسامة : أهم وصلوا اعقبال ما تغير هدومك يكون حضرت الغداء
وقام خالد وقال بإبتسامة : طيب وطلع علي غرفته
ونزل حامد بيه وملك من العربية ونزل مسعد السواق وفتح شنطة العربية وبيجيب الشنط ودخلوا الفيلا وعربية فلان واقفة أمام الفيلا
ونظرة لهم خيرية وقالت بإبتسامة : ايه ده كله
وحط السواق الشنط في الانتريه وقال بإبتسامة : اي أوامر يافندم
وبيقعد حامد بيه وقال :لا اتفضل انت
واخذت ملك الشنطة وراحت لها وقالت : دي لك ياست خيرية اتفضلي
واخذتها منها خيرية وفتحتها وقالت بإبتسامة : الله دي حلوة اوي حامد بيه وقال بإبتسامة : ملك هي اللي مختارها
خيرية قالت بإبتسامة : تسلم ايدك بجد حلوة ولونها هادي
ملك قالت : شكرا امال عم متولي وعم صبحي وعم حسنين
خيرية قالت بإبتسامة : هو انتم كمان جبلهم
حامد بيه قال بإبتسامة : ملك أصرت انها تجبلهم
خيرية قالت بإبتسامة : يارب يخليها يافتحية فتحية متولي ياصبحي
وجاوا الكل
وأخذت ملك الشنط وراحت لهم وقالت :دي لك يافتحية
واخذت منها فتحية قالت بإبتسامة : شكرا
ملك قالت : ودي ليك ياعم متولي
وأخذ منها متولي وقال بإبتسامة : شكرا
ملك قالت : ودي ليك يا عم صبحي
وأخذ منها صبحي وقال بإبتسامة : شكرا
ملك قالت : ودي بتاعت عم حسنين ابقي ادهله يافتحية
واخذتها منها فتحية وقالت بإبتسامة : حاضر
ونظرة لهم خيرية وقالت بإبتسامة : يلا علشان نحضر الغداء
ونزل خالد من غرفته ونظر وقال بإبتسامة : ايه ده كله ياجدي وقعد جانبه يعني جبت لكل واحد ومافتكرتش تجبلي حاجة
ونظر له جده وقال بنرفزه : أولا ملك هي اللي جبتلهم وثانياً انت مش محتاج وبعد بقي عندي
ونظر لها خالد وقال بإبتسامة : يعني ملك هي اللي غلطانه وتسمحلي اني اقولك ياملك يعني لو ماكنش عندك مانع
ونظرة له ملك وقالت : فعلا انا اللي غلطانه علشان ماتذكرتش حضرك
خالد قال بإبتسامة : حضري ايه بدل انا بقولك يا ملك يبقي انتي تقولي يا خالد ولا ايه يا جدي
جده قال بإبتسامة : بطل رخامه يا رخم
وأخذت ملك الشنط بتاعتها وقالت : طيب ياجدي بعد اذنك
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب يا ملك ماتتاخريش علي الغداء
ملك قالت : لا يا جدي انا تعبانه عاوزه ارتاح شويه ولما اصحها ابقي أكل
حامد بيه وقال بإبتسامة : من سمعك وانا كمان هقوم ارتاح شويه ملك قالت : طيب بعد اذنكم وراحت علي غرفتها
وقام حامد بيه وأخذ الشنط بتاعته وطالع علي غرفته
ونظر له خالد وقال بنرفزه : ايه يا جده انا مستنيك من ساعتها علشان نأكل مع بعض وتقوموا تقولوا مش هتاكله
جده قال بإبتسامة : معلشي يا خالد انا فعلا تعبان
خالد قال بإبتسامة :مافيش مشكلة يا جدي
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت بإبتسامة الأكل جاهز ونظرة ايه ده امال هما رحوا فين
وقام خالد وراح علي السفرة وقال بإبتسامة : رحوا يرتحوا شويه وقعد علي الكرسي وبدأ يأكل
وظل فلان في العربية يراقب الفيلا من بره
وراحت فتحية لعم حسنين الجنايني ومعها الشنطة وقالت بإبتسامة : امسك يا عم حسنين دي من البيه
واخذها عم حسنين منها وفتحها وقال بإبتسامة : دي حلوة اوي
فتحية قالت بإبتسامة : علي فكرة هو جاب لينا كلنا
حسنين الجنايني قال بإبتسامة : ربنا يخليه لينا
فتحية قالت بإبتسامة : طيب ياعم حسنين لو عوزت حاجة ابقي نادي عليها
حسنين الجنايني قال بإبتسامة : طيب
ومشت فتحية وراحت علي المطبخ
في السفرة :
خلص خالد أكل وقال : انا هطلع انام شويه يادادة ولو فيه حاجة ابقي صحيني ماشي
دادة خيرية قالت بإبتسامة : طيب
وطلع خالد علي غرفته
خيرية قالت بصوت مرتفع : يا فتحية فتحية
وطلعت فتحية من المطبخ وقالت : ايوه ياست خيرية
خيرية قالت بإبتسامة : تعالي لمي الأكل يلا
وراحت لها فتحيه وقالت باستغراب : هو خالد بيه لحقه يأكل
وقامت خيرية و قالت : اهوه أكل كام لقمة وراح ينام وانا كمان أدخل ارتاح شويه ولو فيه حاجة ابقي صحيني
وبتلم فتحية الأكل وقالت بإبتسامة : حاضر
وبمرور الوقت
نزل فلان من العربية وبينظر من هنا وهناك علي الفيلا
في غرفة ملك :
صحت ملك من النوم وقامت من علي السرير وراحت علي المطبخ وفتحت الثلاجة وأخذت منها الزجاجة مياة وفتحتها وشرب وخلصت وحطها في وقفلت الثلاجة وسمعت صوت وقالت باستغراب : ايه الصوت ده وراحت ناحية الشباك ونظرة فيه ايه ده من اللي نط علي السور ده اعمل ايه دلوقتي وراحت وفتحت الباب براحة ونظرة لقيته عند حمام السباحة وطلعت وبدور يمين وشمالها على حاجة تضربه بيها لقيت وراها عصاي ضخم وقصيرة بتاعت عم حسنين واخذتها وراحت وراها
ووصل فلان على البوابة ونزل مسرعا من العربية ووقف على البوابة ومده ايده من البوابة وفتحها ودخل مسرعا وبينظر بالصدفة علي يمينه لقها فلان مشي وبيسحب علي دخول الفيلا من جوه ووراها فلان آخر مسك حاجة في ايده وراح وراهم مسرعا
ملك قالت لنفسها بنرفزه: هو ماله سريع كده ليه احسن حاجة اصوت يقوم كل اللي في الفيلا يصحها ويمسكه معايا ال
وفجأة مسكها فلان وحط ايده علي فمها——–
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)