رواية خفايا القدر الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت التاسع عشر
رواية خفايا القدر الجزء التاسع عشر
رواية خفايا القدر الحلقة التاسعة عشر
توقفنا لما اميرة خرجت من محل الحلويات وركبت عربيتها وفتحت علبة الجاتو وفتحت شنطتها ومدت يدها فيها وقالت لنفسها : راح فين بس يا انا حطها بيدي امبارح اهوه وطلعت الشريط من الشنطة وقالت بإبتسامة ماكرة : هو ده وأخذت حبية من الشريط الإسهال وكسرتها حتت صغيرة علي قطعة الجاتو وبدأت تعمل كده لما خلصت آخر قطعة في علبة الجاتو وقفلت العلبة وقالت لنفسها : اخيرا وبتخطت الشريط في الشنطة وقالت باستغراب : ايه ده يا الشريط خلص أي يعني مش مشكلة ومشت
في بيت الدكتورة ملك
وبتلبس ملك الكوتشي عند باب الشقة قالت بصوت مرتفع : ماما يا ماما
وخرجت والداتها من المطبخ وقالت : ايه ياملك
ملك قالت بنرفزه : ليه ياماما مصحتنش بدري الساعة بقت تسعة
والداتها : انا قلت انك مش هتروحي المستشفى بدري علشان كده مصحكيش أصل انتي نادرا لما تسهري لو مش رايحه الشغل بكره
ملك قالت بإبتسامة : طيب سلام وفتحت باب الشقة
والداتها : استني امسكي دول
ملك : ايه دول
والداتها : دول ساندوتشات امسكي
ملك : ايه ياماما هو انا لسه صغيرة هبقي أخذ أي حاجة من كافترية المستشفى
والداتها : هو انا يعني مش عارفكي بتنسي نفسك في الشغل والاكل ده آخر حاجه تفكري فيها امسكي
واخذتهم ملك منها وبستها وقالت بإبتسامة : ربنا يخليكي ليها سلام
والداتها قالت بإبتسامة : مع السلامة وقفلت باب الشقة وراحت علي المطبخ
ونزلت ملك من البيت وركبت تاكسي ورايحة علي المستشفى
ووصلت اميرة علي المستشفى وأخذت علبة الجاتو ونزلت من العربية ودخلت المستشفى ومتوجه الي مكتبها ودخلت المكتب
ودخلت وراها أماني الممرضة قالت بإبتسامة : صباح الخير
وقعدت اميرة علي الكرسي وحطت علبة الجاتو على الأرض جنبها الكرسي وقالت بإبتسامة : صباح الخير
وبتنظر أماني الممرضة لعلبة الجاتو اللي على الأرض
اميرة :يلا لو فيه حالات بره دخللي اول حالة أماني أماني
أماني الممرضة : ها
اميرة :ها ايه بقولك لو فيه حالات بره دخللي اول حالة
أماني الممرضة : بس يادكتورة لو العلبة دي فيها جاتو أو ترطة اعطهني أدخلها في ثلاجة اللي في الكافترية علشان ماتسحش
وقامت اميرة تلبس البالطو وخلصت وقعدت علي كرسي
وقالت بنرفزه : بقولك ايه ماتدخليش في اللي ماكيش فيه وأحسن خليكي في شغلك ودخل لي اول حالة يلا ولا هنقعد نكلم ومانشوفش شغلنها بقي
أماني الممرضة وقالت : انا آسفة يادكتورة حالا ادخلك اول حالة وخرجت اتفضلي
ودخلت الحالة
ووصلت ملك علي المستشفى وقالت للسواق : اتفضل الحساب ونزلت من العربية ودخلت المستشفى ومتوجه الي مكتبها ودخلت المكتب
ودخلت وراها سعاد الممرضة وقالت بإبتسامة : صباح الخير
وحطت ملك شنطتها علي المكتب وبتلبس البالطو وقالت بإبتسامة : صباح النور
سعاد الممرضة : الدكتور مجدي عاوز حضرتك في مكتبه
الدكتورة ملك قالت باستغراب : هو الدكتور مجدي هنا
سعاد الممرضة : ايوه وقاللي اول ما توصل الدكتورة ملك خليها تجلي
الدكتورة ملك قالت باستغراب : ليه فيه حاجة
سعاد الممرضة : معرفش
الدكتورة ملك: طيب نورا عاملة ايه دلوقتي
سعاد الممرضة : كويسه والداتها قعدها معها
الدكتورة ملك قالت باستغراب : ووالدها مجاش
سعاد الممرضة : لا مافيش غير والداتها اللي قعدها معها
الدكتورة ملك : طيب وخرجت وراحت الي مكتب الدكتور مجدي وخبطت علي الباب
الدكتور مجدي : اتفضل
دخلت الدكتورة ملك وقالت بإبتسامة : حضرك طلبتي يادكتور
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : ايوه يا دكتورة تعالى اتفضلي
وقعدت الدكتورة ملك علي الكرسي وقالت بإبتسامة : خير يادكتور
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : خير أصل انا عرفت اللي انتي عملتيه امبارح في غرفة العمليات من الدكتور فؤاد علشان كده انتي هتبقي المساعدة بتاعتي النهاردة في العمليات
الدكتورة ملك قالت باستغراب : مين انا
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : ايوه لو مش موافقة مافيش مشكلة
الدكتورة ملك قالت بفرحة : لا طبعا انا موافقة و انا لي إشراف اني أكون مساعدة حضرك بس
الدكتور مجدي قال باستغراب: بس ايه
الدكتورة ملك قالت بفرحة : كنت عاوزة أعرف الحالة ايه
ونظر الدكتور مجدي لها وابتسامة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : هو انا قلت حاجة غلط يادكتور
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : لا الحالة هنركبلها دعامة في القلب
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة خفيفة : طيب الحالة وضعها الصحي ايه
ومدها الدكتور مجدي يده وقال بإبتسامة : اتفضلي ده الملف بتاع الحالة ادرسيها لما يجي ميعاد العملية تمام
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : والعملية هتتعمل امتا
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : هنعملها النهاردة الساعة واحدة
وقامت الدكتورة ملك من علي الكرسي وقالت بإبتسامة : تمام يادكتور بعد اذنك
الدكتور مجدي قال بإبتسامة : اتفضلي
وخرجت الدكتورة ملك من مكتب الدكتور مجدي وعلي وجهها ابتسامة عامرة بالفرحة ودخلت مكتبها وقعدت علي الكرسي وقالت بإبتسامة : فيه حالات بره كتير
سعاد الممرضة : لا بره أربع حالات بس
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : طيب دخللي اول حالة
سعاد الممرضة : حاضر وخرجت اتفضلي
ودخلت الحالة
في مكتب الدكتورة اميرة
أماني الممرضة : أدخل الحالة اللي بعدها يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت: لسه فيه حالات بره كتير
سعاد الممرضة قالت : لا يا دكتورة تلاتة حالات بس
الدكتورة اميرة قالت :هي الدكتورة ملك موجودة
أماني الممرضة : مش عارفة جات ولا لا أكلم سعاد أسالها
الدكتورة اميرة قالت :لا مش ضروري دخللي اول حالة
أماني الممرضة : طيب وخرجت اتفضلي
ودخلت الحالة
في مكتب الدكتورة ملك :
أم الحالة قالت بتوتر وخوف : ابني يادكتورة مش بينام طول الليل كل شوية يقوم من النوم ويقولي صدري ياماما بيوجعني ويقعدت يقح والقحه بتبقي شديدة عنده بالليل ده هيكون من ايه
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة خفيفة : هنكشف ونشوف فيه ايه وقامت من علي الكرسي المكتب ومسكت يدها الطفل
والداته الطفل قالت بقلق : امسكه لحضرتك أصل هيبكي
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لا خليكي مستريحة هو شاطر صح مش انت شاطر
وهز الطفل راسه وقال اه
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة :شوفتي قول لماما ودخلت بيه غرفة الكشف
وشالته وحطته علي السرير وقالت : سعاد امسكي هدومه
سعاد الممرضة : حاضر
وخلصت الدكتورة ملك الكشف وقالت بإبتسامة : نزل هدومك يلا وخرجت
والداته الطفل قالت بقلق وخوف : خير يادكتورة
وقعدت علي الكرسي وقالت : خير ان شاء الله هو انتي بتتحسسي من حاجه
والداته الطفل قالت بقلق : لا مش بتحسس من حاجة ليه
وخرج الطفل ومع سعاد الممرضة من غرفة الكشف
الدكتورة ملك قالت :طيب والده عنه بتحسس من حاجة
ومسكت والداته الطفل ابنها وقالت : اه بتحسس من الدخان لما بيشم رايحة الدخان بيقعد يقح طول النهار ليه هو برده بيتحسس من الدخان
الدكتورة ملك : للأسف ايوه عنه حساسية علي القلب من الدخان زي والده هو شم أي دخان
والداته الطفل قالت : ايوه كنا رايحين مشوار وكان فيه دخان علي الطريق وساعتها قعد يقح وده يادكتورة فيه خطر على حياته في المستقبل
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لو محافظش هيكون فيه خطر على حياته وانتي برده حاولي خليه ما يشمش أي يدخان وانا كتبتله الأدوية دي يخدها بانتظام اتفضلي
واخذتها منها والداتها الطفل وقالت : شكرا يادكتورة وقامت
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : مع السلامة
وخرجت الحالة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : لسه فيه حالات بره
سعاد الممرضة : لا يا دكتورة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : طيب يا سعاد اتفضلي انتي
سعاد الممرضة : حاضر وخرجت
بدأت تقرأ في ملف الحالة اللي أخذته من الدكتور مجدي
في مكتب الدكتورة اميرة
الدكتورة اميرة قالت: دخلي الحالة اللي بعدها
أماني الممرضة : دي كانت آخر حالة يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت :طيب اتفضلي انتي
أماني الممرضة : طيب وخرجت
ومدت الدكتورة اميرة يدها بجانب الكرسي وجابت علبة الجاتو وحطته علي المكتب أمامها وفتحت العلبة وقالت لنفسها : الحمدلله ان الجاتو ما سحش وقفلت العلبة وقامت من الكرسي واخذتها العلبة معها وخرجت من المكتب ومتوجه الي مكتب الدكتورة ملك ووقفت أمام مكتب الدكتورة ملك بتوتر—-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)