رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رحاب القاضي
رواية خطيبتي واخواتها التوأم الجزء الثالث والعشرون
رواية خطيبتي واخواتها التوأم البارت الثالث والعشرون
رواية خطيبتي واخواتها التوأم الحلقة الثالثة والعشرون
#خطيبتي_واخواتها_التوأم
_الحلقه الثالثه والعشرون..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ الكل كان مصدوم ان ازاي ثريا تمد ايدها علي سما، ما حدش كان متوقع عملتها خالص..قربت منها ناني وقالت بعصبيه…
ناني بعصبيه
انتي ازاي تمدي ايدك عليها انتي اتجننتي..
_بهاء شد ناني لورا ووقف قدام بناته التلاته في وش ثريا وقال بكل ثبات…
بهاء
انا بناتي متربين احسن تربيه وعمري ما ايدي اترفعت علي وحده فيهم ومش بحمل عليهم شكة دبوس..
ثريا بحده
انت ما..
زعق فيها بهاء وقال بعصبيه
انتي تخرسي خالص وتسمعي اللي اقوله، انا لولا الضيوف اللي موجوده دي وانك وحده ست كبيره انا كنت قطعتلك ايدك دي، بس هي كده خلصت ولو خايفه علي ابنك تخليه يطلق بنتي بالذوق وينسي بنتي وابنها خااالص انتو لسه ما تعرفوش انا اقدر اعمل عشان بناتي.، وابقي حطي ابنك في بطرمان واقفلي عليه بعيد عننا، اطلعي بره وما شوفش وشك هنا تاني…
_ اتعصبت ثريا وما ردتش عليه ومشيت، وفتحي قال بهدوء..
فتحي
يا زين ما عملت يا دكتور، وانا فخور جدا اني هناسب انسان زيك وواثق انك مربي بناتك كويس..
بهاء بص لسما اللي واقفه جامده وقال
الشرف لينا يا فتحي بيه، وبعتذر جدا عن اللي حصل ده..
فتحي بصوت عالي
لا لا ولا تعتذر ولا حاجه يا دكتور ده مصارين البطن بتتخانق ههههههه..
ملك قالت بصوت واطي لخالد
هو حد قال لابوك اننا طورش مش بنسمع ليه بيعملي صوته كده وهو بيتكلم؟..
خالد بصوت واطي
هو طبعه كده بيسرح ونبرة صووته بتعلي وبعدين لو مش عاجبك اا..
ملك
لا لا ده عاجبني ونص كمان..
ابتسم خالد وقال لبهاء
كده تمام يا دكتور احنا معاما علي الخميس الجاي الفرح…
بص بهاء لسما وقال
نسأل طيب ام ابو عبيده بنفسها واللي تقوله انا هنفذه..
سما ابتسمت وقالت
يا عم وافق هو انا ناقصه ملك تعيط كمان..
_ ضحكو كلهم واتفقو علي التفاصيل وبعدين خالد طلع شقة بهاء اللي فوق واهله رجعو بيتهم…
ـ وفي اوضة سما دخل بهاء لقاها فاتحها البوم صورها هي ومحمد بتاعت الفرح ودموعها ماليه وشها ولما دخل بهاء خبته بسرعه..
بهاء
اتعمدت ادخل من غير ما اخبت عشان عارفك هتمسحي دموعك وتتعاملي كأن ما فيش حاجه حصلت بس انا عارف انك موجوعه وان عصبيتك عليه هو والبنت اياها بسبب وجعك ده…
نزلت دموع سما وقالت
ياريتني ما حبيته يا بابا، طلع خاين وضعيف ومش راجل وقل من نظري اووووي، ومش هسامحك ابدا لو خلتني ارجعله او اشوفه تاني…
بهاء
خلصت يا سما، انا اسف يا بنتي اني وافقت بيه من البدايه رغم رفضك ليه، المهم. تعالي اوريكي حجزت ايه هدوم لابو عبيده..
سما مسحت. دموعها وقالت
اممم ولو كانت. بنت. بقي هنعمل. ايه؟..
بهاء
ولا هنعمل اي حاجه لاني حاجز هدوم. تليق للاتنين
_ ضحت سما وفضلت هي وبهاء يختارو هدوم الببي..
ــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ وفي بيت امجد البحيري وقف امجد. بعربيته قدام البيت ونزل من العربيه وجه يدخل بس لقي قدامه رجالة فوزي…
امجد بنظرات ناريه
انت وهو مش قد انك تقف قدام امجد البحيري…
الحارس بقلق
دي اوامر يا باشا وانا اا..
امجد بحده
الاوامر دي تمشي عليك انت يااااااه، ولو خايفين علي عمركم ابعدو عن سكتي عشان انا كده كده. هدخل بالذوق بالموت هدخل..
الحارس بقلق
لا لا انا اسف اا..
_ قبل ما يخلص كلامه بعد. امجد شويه لورا وضرب عليه طلقه جات في كتفه..
امجد. بعصبيه
بقولك وسع والا الجايه هتبقي في دماغك وانا ما بهزرش..
_ بعد الكل عن طريقه وهو طلع بسرعه وراح لاوضته، واول ما دخل لقي نسمه قاعده علي السرير وخايفه وفوزي واقف عند الشباك وماسك سلاحه..واول ما شافته نسمه قامت بسرعه واتخبت وراه وقالت..
نسمه ببكاء
عمك الواطي ضربني بالقلم…
اتنهد امجد. بغضب وفوزي قال
بقي كده مراتك تغلط في عمك وانت ساكتلها….
فوزي
عارف يا امجد. انا في العمليه اللي باظت دي خسرت كل حاجه مش فاضل غير اني اخد حقي وهبدا زي العيال الصغيره من جديد..
امجد ببرود
شوفت انا صايع ازاي وعرفت اوقعك، اصل المعلمه مش انك تفصل ترغي كتير وتقول انا وانا، المعلمه يا عمي انك تحسس اللي قدامك انه برنس وتنفخه اوووي وفي الاخر توقعه علي جدور رقبته وتحط رجلك فوق دماغه..
فوزي بغيظ
وانا حقي مش هسيبه لانك دلوقتي حالا لا لا بلاش دلوقتي، خليها بعد يومين كده هه..
قبل ما يكمل كلامه قال امجد
امي اللي انت بعت رجالتك عشان تخطفها من بيتي الجديد في امان اصل خلصت علي رجالتك دي وخليتهم زي الخرفان مربوطين في المخزن بتاعي..
فوزي رفع سلاحه في وش امجد. وقال
يبقي خلصت يا ابن اخويا ابقي سلملي علي ابووك…
_وبعد ما خلص كلامه مسك امجد الفازه وحدفها عليه وقرب منه بسرعه وفضل يضرب فيه جامد.. ونسمه خافت جدا من غضب امجد وبعدين اخده امجد ونزل تحت ورماه قدام رجالته وقاال..
امجد
ابقي بعد كده افتكر اني امجد البحيري اللي باشاره مني ممكن امحيك من علي وش الارض ولنا مش بتاع كلام زيك..
_وقف فوزي ومسح وشه اللي بينذف ووقف قدام امجد وقال بغيظ…
فوزي
هقتلك يا امجد وافتكر كلامي ده كويس ولو ايه هيحصلي هقتلك…
_ قال كلامه واخد رجالته ومشي، وامجد. طلع فوق وقبل ما يدخل أوضة نسمه اتنهد بضيق وبندين دخل لقاها واقفه مكانها ودموعها علي وشها،قرب منها وقال…
امجد
ما فيش حاجه خلاص، واللي حصل ده مش هيتكرر تاني..
نسمه بدموع
ما تمشيش خليك هنا لو سمحت..
امجد ابتسم بسخريه وقال
اقعد هنا ليه يا نسمه عشان انتي خايفه، طيب ما انا كمان خايف..
بصتله نسمه بعدم فهم وهو قال بجمود
خايف من نظرتك دي اللي بتدمرني، النظره اللي بيها بتعاقبيني علي كل اللي عملته فيكي..
بصت نسمه الناحيه التانيه وقالت
طيب لو مش هتقعد عشاني خليها عشان بنتك، ايوه بنتك انا حامل في بنت..
ابتسم امجد وقال
مش فارق بنت من ولد بالنسبالي كفايه انها منك انتي، وهقعد هنا عشانك يا نسمه امي جايه في الطريق ولما هي هتيجي انا همشي اشوف شغلي..
نسمه بتوتر
هو انت ايه اللي عملته في عمك عشان يجي ويبقي متعصب كده..
امجد
ما تشغليش بالك كل حاجه خلصت خلاص..
ـ وسابها وطلع ونسمه قعدت علي السرير وقالت وهي حاطه ايدها علي بطنها..
نسمه
رخمم ابوكي ده كتلة رخامه متحركه، بس هو لازم بفضل جني انا وانتي لان مهما حصل انا وانتي مالناش غيره بعد ربنا…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
ـ في بيت محمد قالتلهم ثريا اللي حصل ومحمد اتعصب جدا وقال…
محمد
انتي ليه تعملي كده هي سما غلطت في ايه عشان تمدي ايدك عليها يا ماما..
ثريا بحزن
هي اللي قليلة الادب وبعدين بقولك طردوني من البيت..
ايهاب بجمود
يا سلام بقي عايزه تضربيهم وتهنيهم في بيتهم وكمان قدام ضيوفهم وعايزاهم يسكتو…
محمد بضيق
ماما انتي لازم تعتذريلهم علي اللي حصل ده.، انا مش عايز اسيب مراتي..
ثريا بغيظ
بقي بعد اللي عملته فيك ده يا محمد تقول مش عايز اسيبها يا ماما….
محمد اتنهد وقال
عشان حقها يا ماما وحده عرفت ان جوزها بيخونها وكان مع غيرها طبيعي تدايق وسما زعلها كده وانا عارف وغلطتي اني ما حكيتلهاش الموضوع من الاول…
ايهاب
عين العقل يا ابني، انت كده صح وسيبك من امك..
ثريا اتعصبت وقالت
انت بتقول ايه يا سي ايهاب سمعني كده تاني؟..
خاف ايهاب وقال
انا ما قولتش حاجه انا اصلا داخل اوضتي جوه..
_قال كده ودخل بسرعه اوضته، وثريا وقفت قدام محمد وقالت وهي في قمة غضبها…
ثريا
المره دي انا مش هسكت وانت لازم تطلق البت دي وتعلمها هي وابوها الادب…
محمد بضيق
لا يا ماما انا مش هطلق سما لاني ما كنتش ولا هكون مبسوط غير معاها هي وابني، واللي غلطان في الموضوع ده انا وانتي انا عشان قولتلك مشكله معايا وفكرتك هتقفي جنبي وتساعديني اصلح علاقتي بمراتي مش تروحي وتقللي مني وتمدي ايدك عليها وكانك بتقوليلها انتي جوزك عيل وانا اقدر اضربك واهينك وهو مش هيتكلم خلتيني واقف عاجز قدامك مش هقدر ادافع عن مراتي وازعلك عشان انتي امي للاسف..
نزلت دموع ثريا وقالت
للاسف يا محمد هو انا ليا غيرك يا محمد انا وابوك انا كل اللي بعمله ده عشان الهانم وابوها ضحكو علينا من البدايه وخلوك تجيب شقه جنبيهم وعايزين ياخدوك مني..
محمد
نعممم انتي براقبيني يا ماما، بس اقولك حاجه انتي لو كنتي كويسه وهتراعي ربنا في بنت الناس اللي هجيبها ما كنتش وافقت علي شرطهم…
_ قال كده وسابها ومشي، وثريا فضلت قاعده مدايقه وقالت..
ثريا بحقد.
ماشي يا سما انا ابني كان بيسمع كلامي وعمره ما وقف قصادي وقال كده دلوقتي بسببك يقولي كل ده، انا هعرف اوريكي كويس…
ـــــــــــــــــــــ
_ وتاني يوم الصبح كان بهاء واقف في المطبخ بيجهز الفطار ومعاه سما اللي عماله تاكل في البيض..
بهاء
يا بنتي كفايه قلبك هيقف من كتر البيض اللي اكلتيه ده..
سما
مش قادره يا بابا ابطل اكل بيض انا شكلي بتوحم وعلي بيض ما هو ابن محمد..
ضحك بهاء وقال
طيب علي مهلك وانا بعت البواب اصلا يجيب تاني بس كلي بالراحه، وروحي صحي اخواتك عشان نفطر كلنا سوا قبل امد. ملك ونجيب الحاجات اللي هنفرش بيها شقتها..
سما
قولي صح انت ليه ما خليتش ملك وخالد يقعدو هنا..
بهاء
خالد مش هيوافق وبعدين هو حل المشكله اصلا اللي في الشغل عندنا وما فيش خطر انه. يسيبنا لوحدنا….
سما
لا لا انا بتكلم علي الخطر اللي علي خالد من بنتك دي هتجننه والله الواد صعبان عليا…
بهاء
طيب عشان نبقي متفقين بقي قدام اخته وامه النهارده لما يجو عايز ملك يتقال عليها ست العاقلين وتفتخرو بيها تمام….
سما
انت عايزنا نكدب يا بيبو..
بهاء
مش بهزر يا سما مش عايز اختك بعد كده حد. يدايقها في حاجه..
سما
حاضر يا بابا ..
قبل ما تكمل كلامها الباب خبط وقالت سما
تلاقيه البواب جاب البيض انا هروح افتح…
_ طلعت سما فتحت الباب بس ما كانش البواب ده كان محمد، ولما شافته عيونها اتملو دموع وقبل ما يتكلم سما قفلت الباب في وشه ورجعت المطبخ..
بهاء
يا بنتي ما فتحتيش ليه وشوفتي مين بيخبط؟..
سما بضيق
ما فيش حد انت بيتهيألك ان في حد بيخبط…
_ سابها بهاء وراح فتح الباب ولما لقي محمد كشر وقال بضيق..
بهاء
جاي عايز ايه؟..
محمد
انا اسف يا عمي علي اللي حصل من امي، والله انا ما كنتش اعرف انها جايه اصلا..
بهاء
بقولك ايه يا محمد انا يوم ما اديتك سما كنت فاكرك راجل بس انت لو راجل امك ما كانتش قدرت ترفع ايدها علي مراتك، ونصيحه مني روح صالح امك واتجوز اللي هي عايزه تجوزهالك وانسي بنتي خالص لانك مش هتشوف ضفرها تاني..
ـ قال كده وقفل الباب في وش محمد اللي مشي، وكان مدايق جدا وبص لفوق كانت سما باصه عليه من البلكونة ولما بص لفوق دخلت بسرعه وفضلت تعيط..
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ في القاهره في بيت علا الشناوي كانت قاعده معتز اللي قالها..
معتز
بعني ايه موافقه انتي الاول تعرفي دي بنت مين يا علا؟..
علا
ايوه عرفت بنت الدكتور بهاء اللي كان صاحبك تقريب زمان..
معتز
لا مش بنته دي بنت يوسف اللي قتل ابويا زمان واللي انا بايدي دي قتلته..بهاء حب امهم وكتب البنات باسمه عشان متخلفوومش كفايه كده لا فاكر انهم بناته بجد وعايز يعملهم بني ادمين..
علا
انت ليه بتتكلم كده، انا عايزااك بس تفتكر حاجه واحده انا بنت زين الشناوي اللي كان شريك يوسف زمان وسمعته زي الوفت يتني ملك دي ما فرقتش عني في حاجه..
معتز بجمود
يعني ده اخر كلام عندك يا علا؟..
علا
ايوه اخر كلام عندي يا معتز، واتمني تيجي وتحضر فرح ابني…
_ سابها معتز ومشي وعلا طلعت اوضة بنتها وقالتلها..
علا
هتفصلي كده حابسه نفسك..
منه بضيق
اووف سيبيني في حالي يا ماما انا مرتاحه لوحدي، هو مش راح خطب غاده وسابني تاني خلاص بقي انا خسرت ومش عايزه حاجه..
علا بحزن
مش نصيبك يا منه ولسه الاحسن منه مستنيكي، انا هطلع اجهز عشان هنسافر..
منه
خالد بيقولك تعالي يوم الفرح وهو اعتذر للبنت دب وقالها انك هتقابليها يوم الفرح..
مسحت علا دموعها وقالت
عادي اصلا تلاقيه عمل كده لانهم مش فاضيين..
_ قالت كده زراحت اوضتها وافتكرت كل تعامل خالد معاها من صغره لحد. دلوقتي وهو ديما مش بيعاملها غير علي انها واحده غريبه…
وقالت لنفسها
انا هقدر ايوه هقدر اصلح علاقتي بيك يا خالد..
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ وفي بيت عزت الشندويلي، كانت جيلان وجني قاعدين بيتكلمو وجيلان قالت..
جيلان
بس انتي غلطاانه انس بيحبك وانتي كمان المفروض كنتي وضحتي الموضوع يا جني.
جني
اوضح ايه بقولك زعقلي وكان رايح يشتم كمان وانا ما بحبش كده، واتعصبت وقولتله كده وبس..
جيلان ابتسمت وقالت
طبب بصراحه وبجد بجد يعني امبارح وانتي شيفااه بيكسب مع فريقه وبياخد نجم الماتش ما كنتيش نفسك تكلميه..
جني بحزن
كان نفسي بصراحه بس هو غلس اوووي..
جيلان
انا عندي فكره انتي تروحي بكره تصالحيه وتحكيله موضوع هادي كله ده اللي ما جاش من ورااه غير وجع الدماغ..
ضحكت جني وقالت
انتي طلعتي قمر اووي عارفه من لما جينا هنا وانا كنت عايزه ارجع البلد، بس دلوقتي لا انا مبسوطه اننا بقينا صحاب ومش عايزه تمشي خالص..
جيلان بدموع
انا اسفه يا جني اني دايقتك قبل كده..
جني
يا ستي عادي هما اللخوات كده بيبقو ديما ناقر ونقير.. هروح اشوف ماما بتندهلي..
_ قالت كده وطلعت وجيلان طلعت موبيلها وكلمت حد وقالت..
جيلان بدموع
ايوه يا دكتور بهاء انا تمام عملت الخطوه التانيه وقربت من بهاء..
رد عليها بهاء اللي كان في مكتبه وقال
برافو عليكي يا جيلان انتي كده مرتاحه مش كده؟..
جيلان
جدا جدا، المهم بقي اوعي تقول لباب اني عرفت موضوع انكم صحاب ده وانه هو اللي قالك تكلمني علي اساس انك صديق والجو ده، انا عايزااه هو اللي يجي ويقولي بنفسه..
ضحك بهاء وقال
هههههه ماشي يا ستي بس احنا بقينا اصدقاء ولا ايه؟..
جيلان
انا بقي عندي اب تاني مش صديق بجد شكرا، وربنا يتمم لبنتك علي خير سمعت ان فرحها كمان كام يوم..
بهاء
الله يبارك فيكي يا جيلان وعقابلك يا بنتي..
_ وقفل معاها وابتسم وقال لنفسه..
بهاء
ااه منك يا معتز انت وعيالك، اهو ابنك الكبير دمر بنتي والصغير من غير ما يقصد دمر بنت تانيه…
ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ في قرية شبهانه…
كان اياد واقف في بيته الجديد وباصص من البلكونه وهو مدايق جدا..وفجأه وقفت جنبيه غاده وقالت..
غاده
الواد خالد بعتلي دعوه لفرحه، مش هاين عليه يكلمني..
سكت اياد وما ردش عليها وهي قالت
طيب ممكن تسمعني انا وافقت علي خطوبتنا غصب عني..
اياد
ازاي انتي عارفه انك اختي وبس يا غاده، تقومي تحرجيني وتوافقي..
غاده
مؤقتا لان ابويا خلف اني لو ما اتخطبتلكش هيرجعني القاهره وانا عايزه اخلص رسالة الدكتورااه هنا..
اياد بجمود
هو عمتاً مش فارق، بس اقسم بالله هتسوقي في العبل عليا انفخك..
غاده
اقسم بالله انت رجوله يااه، وبعدين تعالي بقي نشتري الهدزم اللي هنحضر بيها فرح الواد خالد..
اياد
هو انتي هتسافري بجد تحضري فرح خالد؟..
غاده
اكيد طبعا وانت كمان الواد مالوش غيرنا ولا عايز الصفرا تستفرد بيه..
اياد
غوري امشي يا غاده وانا مش هجيب هدوم من هنا، وجاجه كمان لو دخلتي البيت تاني بالمفتاح اللي معاكي دي هعلقك…
غاده
هو انا داخله بيت حد غريب ده انت خطيبي…
_ مسكها اياد من قفاها وطلعها بره البيت..وقغل الباب وراح غير هدومه وبعدين راح شغله..
ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ وباليل في الاسكندريه..
_ كانت عائلة بهاء كلهم قاعدين بيتعشو ومعاهم خالد…
ملك
اقسم بالله انا اللي عامله الاكل ده كله والمره دي مش هزار..
ما ردش خالد وكان بياكل وسما قالت
ملك حطيلي حتتين مكرونه بشاميل يلاا..
بهاء.
ما انتي يا بنتي طول عمرك بتاكليها حته واحده..
سما
ايوه ده كان زمان بقي انما دلوقتي انا باكل وباكل ابني ابو عبيده…
ناني
علي فكره انتي بقيتي اوفر، الناس بتحمل بتبقي طبيعيه علي فكره..
سما
يالهوي علي النفسنه وعلي راي المثل يا بيبو اللي يغير مننا يوافق علي فؤش ويعمل زينا…
بهاء
فؤش مين يا بت انتي؟..
ناني بخوف
بابا انا عملت السلطه زي نا انت بتحبها بالظبط..
ملك
استني خالد يدوق الاول، اصبر يا بيبو…
كتم خالد ضحكته وبهاء قال
شايفين بنت الجزمه ولا كاني ابوها ولا تعرفني..
ملك
الواد هفتان وداخل علي جواز…
_قبل ما يرد عليها رن عليه اياد، فا قام خالد وقال..
خالد
طيب انا لازم ارد عشان ده اياد ومش بنتكلم كتير بسبب ظروف شغله وانا عايز اباركله..
بصتله ناني باهتمام وملك سالته وقالت
تباركله؟! علي ايه بس يا خالد هو اترقي ولا ايه..
خالد بص لناني بجمود وقال
لا مش اترقي بس اياد خطب يا ملك..
_ الكل بص لناني اللي عيونها اتملت دموع واتوترت جدا من نظراتهم، وخالد راح وقف في البلكونه يكلمه..وناني قامت دخلت اوضتها بسرعه…
سما بحزن
انا هقوم اتكلم معاها و…
بهاء
لا خليكي مع اختك وخالد وانا هدخل اتكلم معاها..
ملك
طيب ما تاخدها معاك وتكسب فيا معروف..
بهاء بغيظ
اتلمي يا ملك ومش هقول كده تاني، وانا ابوكي مش وحده صحبتك..
قال كلامه وقام راح لناني وسما فضلت تصحك وهي بتغيظ في ملك اللي قعدت مدايقه..
سما
احسن قولنا نفكر في الكلام قبل ما بتقال، بقولك ايه نازليني طبق المحشي ده..
ملك بخوف
لا لا انا خوفت منك ارحمي نفسك وارحمي ابنك اللي زمانه اتحشر جوه من كمية الاكل اللي نزلت عليه دي..
_ وفي اوضة ناني دخل بهاء بعد ما خبط ولقاها قاعده علي سريرها وبتعيط.، قرب منها بهاء ومسحلها دموعهت وقال..
بهاء بدموع
حقك عليا، دموعك دي غاليه اووي عليا..
ناني ببكاء
اا انا كنت مستعده اقف قدام اي حد عشانه وكنت هقنعك توافق بس هو استسهل فراقي يا بابا وسابني ومشي وما اتمسكش بيا زي ما كنت متوقعه، لا وكمان كمل حياته عادي وكأني ما كنتش حاجه بالنسباله…
بهاء دموعه نزلت وقال
هو اللي خسرك يا ناني، اوعي تعيطي علي حد باعك اللي زي ده خسارته مكسب..
ناني بنبره كلها الم
مش بعيط عليه قد ما بعيط علي ان صعبانه عليا نفسي، واني اتوهمت بيه وصدقت ان في حب زي القصص اللي بنسمع عنها بس كله كلام وقت الجد مالقتش ولا اي حاجه من كلامه اللي قالهولي زمان…
بهاء مسحلها دموعها وقال
كل بني ادم لازم يمر بوجع وجرح معين من اهله من صحابه من حبايبه بس الشاطر والناجح اللي ياخد الوجع ده بطريقه ايجابيه ويتعلم منه وما يخلهوش يكسره يا ناني..
وانا متأكد انك هتعدي وهتكملي حياتك وكأن ما فيش حاجه حصلت، وهيجي وقت تفتكري كل ده وتقولي هو انا ازاي كنت عبيطه عشان اعيط علي حاجه زي دي ما تستاهلش..
حضنته ناني وقالت
معاك حق يا بابا، هو انا ازاي فعلا اعيط وانا عندي اعظم اب في الدنيا…
بهاء ابتسم وقال
طيب قومي يا بنت ندي يلا لحسن ملك تعمل حاجه في سما وابو عبيده عشان تستفرد بخالد..
ضحكت ناني وقالت
ههههههه مش بعيده والله تعملها…
ـــــــــــــــــــــ
و الساعه 3 الفجر.. كانت سما قاعده علي الارض وماسكه حله من بتوع المطبخ وبتطبل عليها، وناني بتسقف وتزغرت وملك واقفه علي السفره وماسكه الريبوت وبتغني وبتقول..
ملك
حااااااااسب يااااااا عمممممممم
ناني وسما
اااااه..
ملك
حاااااااسب ياااااااا اخوياااااااااا…
ناني وسما
اااااه
ملك
حااااااااسب ياااااااا ابوياااااااااااا
ناني وسما
اااااه..
ملك وهي بترقص
وانا برضو من السيده مش عارفه بيقول ايه كده….
طلع بهاء من اوضته وبصلهم بصدمه وقال
ايييييه اللي بتعملوووه ده، فضحتووووني يا بنات ال…
_ قلع شبشبه كالعاده وفضل يجري وراهم، معادا سما اللي كانت قاعده مكانها، مسكها بهاء من. قفاها وقال..
بهاء بحده
وانتييي اييييه مش خاااااايفه يا اختييييي..
سما
لا ده انا مرعوبه ده انا شعر حواجبي وقف من الخوف، بس ينفع اقوم اجري وابو عبيده يتزفلط مني..
بهاء ضربها علي قفاها وقال
جاتك القرف في ملافظك خو انا ارفت اربي..
قالت ناني وملك في صوت واحد
لا والنبي انت ما عرفت تربي..
ناني
غير بقي يا بابا مش كل شويه تشتمنا وتقول كده..
بهاء
علي اساس انكم بتتلمو يعني، ده انتو فضحتوني في العماره…
ملك
جرا ايه يا بابا مش فرحي بعد يومين وبفرح وبهيص ولا كمان هتستكتر عليا الفرحه زي ابن الفقريه اللي فوق ده…
بهاء اتنهد وقال
يا حبيبتي افرحي لوحدك عندك اليوم كله، انما ليه الفجر لييييه..
_ قبل ما ترد عليه الباب خبط وبهاء بصلهم بحده وقال..
بهاء
علي الله يكون حد من الجيران عشان وقتها هنفخكم..
_ راح بهاء فتح وكان خالد وشكله نايم، وقال وهو قلقان..
خالد
خير يا دكتور كنت سامع صوت خبط جامد هنا هو في حاجه…
بهاء
لا ولا اي حاجه، ده الرقاصه اللي هتتجوزها عامله فرح قبل فرحها..
خالد بحماس
بجد والنبي طيب انا عايز اتفرج…
_ دخل بهاء وقفل الباب في وشه و؟..
ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
ـ وتاني يوم في بيت اهل خالد كان معتز قاعد مع خالد لوحدهم وخالد بيتكلم في الفون وقال..
خالد
تمام يا امجد اصلا انا جيبت تسجيل الكاميرات وشوفت الرجاله اللي دخلو بيت دكتور بهاء وقبضنا عليهم واعترفو انهم رجالة فوزي..
امجد
بس فوزي هرب يعني مش هتعرل تقبض عليه..
خالد
هي قفلت معاه خلاص وانا والرجاله عاملين تحريتنا، وقريب اووي هيتمسك..
امجد
اووكي لو في جديد عندي او عندك يبقي نتكلم…
_ قفل معاه خالد وبص لمعتز اللي قاعد قصاده وقال..
خالد
اسف والله بس الشغل وحضرتك خير اللي عارغين، المهم خير يا جوز خالتي جاي بنفسك لحد هنا ليه؟..
معتز
هو انت هتتجوز بنت المجرم يا خالد، يعني امنع اياد عن واحده تقزم انت تتجوز اختها..
خالد بضيق
وفين المشكله انا حر..
معتز بحده
لا مش حر انت نسيت انت ابن مين، الجوازه دي مستحيل تتم والا والله هطلع اقول لابوك علي اصل البنت دي…
خالد ببرود رد عليه وقال
سوري بس هو انت مالك اصلا….
معتز اتعصب وقال
يعني اييييه وانا مااالي…
خالد
يعني وانت مالك اتجوز بنت مجرم اتجوز بنت حرامي او قتال قتله او بنت الحن الازرق نفسه هو انت ولي امري عشان تيجي تقولي لا وانا اسمع كلامك، ولا شايفني عيل بتقولي اروح اقول لابوك ما تروح تقول لابويا هو انا ماسكك..
معتز وقف وهو مصدوم من رده وقال
هو انا هستني ايه من واحد زيك تربية ملاجئ، ومش متربي..
خالد ابتسم وقال
شكرا لكرم اخلاق حضرتك بس انا عايز افكرك بحاجه زين الناوي جدي وحماك السابق وجد. ابنك اياد كان شريك اللي اسمه يوسف فخري ده يعني كلنا في الهوا سوا…
معتز
الجوازه دي مش هتتم وهتشوف…
_قال كلامه وسابه ومشي من بيت فتحي…
. ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ في القاهره
_ وفي النادي كانت جني قاعده مستنيه انس يخلص تمرين وقرب منها هادي وقال….
هادي
يا مساء الفل خير قاعده كده ليه؟..
جني بهدوء
عادي يعني انا مستنيه اا عادي بعني هو في حاجه؟..
هادي
اولا اسف لو كنت سببت مشكله بينك وبين انس، ثانياً اا انا اخطب جيلان مش عارف القرار ده ثح ولا غلط بس انا عايز اقرب منها تكتر ونفهم بعض وده مش هينفع غير بالخطوبه..
جني فرحت وقالت
بجد انا موافقه وهقف جنبك لحد ما توصل للي انت عايزه..
ـ في الوقت ده طلع انس من بره قاعة التمرين، وسمع اخر حاجه قالتها جني لهادي وما كانوش هما شايفينه وهادي رد عليها وقال..
هادي
ده العشم برضو المهم انا هكلم عزت بيه وهبلغك بالجديد عايزك معايا خطوه بخطوه في الموضوع ده..
جني
يا باشا انت تؤمر كفايه الفرحه اللي بقيت فيها بسببك دي…
هادي
تمام با جني همشي انا بقي قبل ما الكابتن يطلع ويشوفنا مش ناقصين…
جني ضحكت وقالت
ماشي تمام…
_ مشي هادي وجني قعدت تاني مكانها وانس ورا الباب مسح دموعهاللي نزلت وطلع ومشي من غير حتي ما يبصلها، ولما شافته جني قامت بسرعه وراه وقالت..
جني
انس استني لو يمحت اما اسفه و..
بصلها وزعق فيها وقال
امشي من وشي وايااكي تخليني اشوفك تاني فاهمه ولا لا…
جني بدموع
انت بتقول ايه انا جايه اعتذرلك وو..
انس بصوت عالي خلي الكل يبصلهم
وايه جايه تكملي تمثيل وتعملي عليا دور البنت الخام الشريفه وانتي اصلا شمال…..
اتصمت من كلامه ودموعها نزلت وهو قال بكل قسوه ومش واخد باله من الناس اللي بتتفرج عليهم..
انس
طلعتي زيك زي اي حد واقل من اي حد، انا غلطان اني سمحت لوحده زيك تدخل حياتي اصلا..
جني عيطت وقالت
طيب خليك فاكر كلامك ده كويس..
زقها انس جامد وقال
امشي مش عايز اسمع صوتك ولا اشوف وشك تاني امشي…
_ مشيت جني من قدامه ودموعها مش مبطله تنزل وهو راح ركب عربيته ودموعه نزلت بحزن شديد ، وبعدين ساقها بسرعه جدا ومشي..
ـــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت عزت الشندويلي اول ما وصلت جني كانت عزه قاعده هي عزت مع بعض بيتكلمو وجيلان قاعده بعيد عنهم بشويه، قربت جني من مامتها وقالت وهي بتعيط..
جني
انا عايزه ارجع البلد، انا عايزه ارجع مكان ما كنت..
عزه بقلق
مالك طيب في ايه ومالك عامله كده ليه؟..
جني بعصبيه
مالكيش دعوه بيا وما تعلميش نفسك خايفه عليا، عايزه تفعدي هنا براحتك انا هرجع عند عمي انا مش عايزه اقعد هنا تاني، قولها والنبي يا خالو تسيبني امشي..
عزت بحزن
حاضر با حبيبتي بس اهدي لو فضلتي تعيطي كده انا اللي مش هخليكي ترجعي البلد..
قربت منها جيلان وقالت
خلاص با جماعه انا هاخدها ونطلع فوق ترتاح شوبه وبعدين نتكلم، يلا يا جوجو واهدي ما فيش حاجه…
واول ما طلعو فوق زعق عزت في اخته وقال
بتعنلي كده ليييه دي هي بنت واحده اللي حيلتك، جيبتك هنا عشاز تبقي ام لبنتي زي ما انتي ام لبنتك لقيتك مش عارفه تكوني ام لبنتك حتي..
عزه بدموع
انت بتقول ايه، هي مش جني دي اللي ابوها راح وهي عمرها شهور وانا اللي دفنت نفسي بالحيا عشان اربيها دي بنتي دي حته مني ما حدش في الدنيا دي بيحب بنتي قدي يا عزت…
عزت
ماشي ما حدش بيحبها قدك بس ليه مش محسساها بكده، ليه مخليها بعيده غنك انتي عارغه هي بتعيط ليه مش عارفه بس لو انتي ام ناحجه كان زمانك عارفه وممكن ما كانتش عيطت اصلا..
عزه مسحت. دموعها وقالت
انا هصلح كل حاجه، جني هتبقي احسن واحده في الدنيا ومش هخليها تعيش نفس قدري لا لا…
_ وفوق في اوضة جني كانت قاعده بتعيط، وجيلان بتحاول تهديها وقالت..
جيلان
يا بنتي حصل ايه طيب، انس هو اللي كزعلك ولا في ايه؟..
بصتلها جني وقالت
انتي كنتي صح، هو كان بيتثلي بيا ولما بقيت مغاه عمل فيا زي ما عمل معاكي وابشع كمان..
جيلان بضيق
عمل ايه قوليلي عملك ايه يا جني بلاش كلام الالغاز ده..
جني ببكاء
ما عملتلوش حاجه دي كانت مشكله بسيطه بينا وانا سمعت كلامك وروحت اعتذرله بس اللي حصل انه اهاني قدام الناس واتهمني لحاجات انا مستحيل اعملهاحسسني اني رخيصه اووي ووحشه وانا عمري ما كنت كده يا جيلان انتي عارفاني كويس انا مش وحشه صح…
جيلان حضنتها وعيطت وقالت
معلش هتعدي اهدي بس وكل حاجه هتتعدل يا جني..
جني ببكاء
انا همشي مش هقعد هنا تاني، انا قلبي ما وجعنيش غير هنا وما تعبتش غير هنا…
_ وبعد شويه جني نامت، وجيلان قامت من جنبيها ومسكت موبيلها وكلمت انس اللي رد عليها وقاال..
انس
جيتي في وقتك والله، بقولك ايه ما تيجي نرجع يا جيلان ما وحشتكيش…
غمصت جيلان عيونها بحزن وقالت
وقت ما انت محتاجني بتقول كده، تمام انت فين انا عايزه اجيلك..
. انس مسح دموعه وقال
انا في الشقه بتاعتي ما حدش يعرفها غيرك اصلا يلا تعالي…
_ قفلت معاه جيلان ونزلت اخدت عربيتها وراحتله
ـ تفتكرو هتعمل ايه جيلان هناك وانس غلطان ولا لا؟..
،ـــ#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــ
_ في الاسكندريه..
_ في مطعم راقي جدا كان خالد قاعد ومعاه ملك اللي كانت قاعده بتبص في موبيلها وقال خللد بغيظ..
خالد
هو انا جايبك عشان تقعدي علي موبيلك، وبعدين بتتفرجي علي ايه كده وعينيكي بتطلع قلوب..
ملك
هيييح ده مش اي حد ده امير القلوب ده عم الناس وعمي وعم عيالي…
خالد بعصبيه
نعمم يا اختي انتي بتقولي علي مين كده قداامي..
ملك
والله العظيم انا بتكلم علي ابو تريكه شوفته وخو بيدافع عن فلسطين خطف قلبي..
خالد هدي وقال
اممم طيب ما هو خطف قلبي انا كمان وعمي وعم عيالي برضو بس ابقي وضحي بعد. كده..
سابت ملك الموبيل وقالت
المهم قولتلي انك عايزني في موضوع مهم، خير ان شاء الله..
خالد بقلق
بصي انا عارف انك عاقله وهتفهمي الكلام كويس ومش هتتعصبي عليا..
ملك.
طبعا هو انا في اعقل مني، قول بس وانا هتفهم الموضوع جدا..
خالد
لا لا مش واثق في كلامك بجد….
ملك
يا ابني اتكلم جربني وانت مش هتندم…
خالد
طيب احلفي انك مش هتتعصبي وتقومي تفضحينا…
ملك
تعدمني شووف تعدمني لو عملت حاجه تنطق بقي..
خالد اتنهد وقال
اناا احممم بصي هو انا كنت متجوز سنه وتلات شهور وطلقت من كام شهر كده..
سكتت ملك وخالد قال
في ايه ملك بلاش الهدوء ده،قولي اي حاجه..
ملك
لا ما انا مستنيااك تقولي ده مقلب بيبو بيوو..
خالد
لا بس ده مش نقلب بصراحه دي حقيقه..
وقفت ملك مىه واحده وقالت بطريقه شعبيه
يااااااااااالههههههووووووويييييييي، ياااابختك المنيييييل ياااااا ملااااااك…
بص خالد حواليه باحراج وخوف وقال
هو ده اللي تعدمني لو عملت جاجه منك لله يا شيخه انتي واللي يحبك..
مسكت ملك السكينه وقربت منه وقالت
طلقناااااي يااه بقولك طلقنيييي..
خالد بخوف
يو مجنونه اهداااي، والله العظيم ماكنت بحبها وما حبتش غيرك..
ملك بدموع راحت للست اللي قاعده جنبيهم وقالت
شايفه حظي عامل ازاي يا طنط الاول امجد يطلع متجوز ودلوقتي ابن الحربايه ده…
خالد باحراج وقف وقال
انا اسف يا مدام معلش بس دي معاها شهادة معاملة اطفال….
_ واخد ملك بالعافيه وراح البيت..وبعد شويه كانت ملك وناني وسما قاعدين مع خالد في الصاله وبهاء في مكتبه وعارف ان خالد بره…
ملك
وانا قولت مش هتجوز با خالد يعني مش هتجوز..
خالد بضيق
يعني كنت اكدب عليكي انتي كنتي عايزه كده..
ملك
علي اساس يعني انك ما كدبتش عليا…
سما
البت دي عيله انفد بجلدك منها احسن..
ناني
علي فكره انتي كنتي مطلقه برضو ولا نسيتي امجد هااا؟..
ملك
ايوه وسيبت امجد. ليه بقي عشان كان بيكدب عليا، نفس اللي عمله البيه..
_ طلع في الوقت ده بهاء من مكتبه وقال وهو مدايق جدا..
بهاء
في ايه وايه الصوت العالي ده؟..
خالد
كويس انك جيت يا دكتور بهاء، الهانم مش عايزه تتجوز والفرح بكره اصلا..
بهاء بسخريه
والهانم مش عايزه تتجوز ليه بقي من مات من الابطال بتوع روياتها ولا مسلسلاتها التافهه..
ملك بدموع
ده كان متجوز يا بابا وخبي عليا ده خدعني..
بهاء بحده
ما خدعكيش انا كنت اعرف واهو قالك في الوقت المناسب..
ملك بضيق
انا خلاص مش عايزه اتجوزيشوف بقي يروم يرجع مراته او يعمل ايه..
بهاء بعصبيه
جرا ايه يا بت انتي هو اي هبل وخلاص، هو احنا لعبه في ايدك..
خافت ملك من طريقته وسما وقالت
في ايه يا بابا بالراحه شويه..
خالد بقلق
خلاص يا دكتور انا هاجل لحد ما هي تهدي و..
زعق فيه بهاء وقال
ما فيش زفت هيتأجل ولو عملت كده والله ما هخليك تشوف ضفرها تاني، وانتي يا بت بكره فرحك واقسم بالله لو ما اتلميتي وبطلتي دلع فاصي وقلة ادب هكسر رقبتك واوريكي التربيه اللي بجد. عامله ازاي فاهمه ولا لا..
_سابتهم ملك وكانت داخله اوضتها وهي بتعيط، بس بهاء مسكها من دراعها وقال بحده..
بهاء
فاهمه ولا لا؟..
ملك ببكاء
فاهمه يا بابا…
_ سابها بهاء ودخلت اوضتها وفضلت تعيط، وخالد وقف وقال..
خالد
انا همشي بقي..
بهاء
اكد علي كل التجهيزات، عايز الفرح مش نقصااه حاجه..
خالد
اكيد يا دكتور، بعد اذنك….
مشي خالد وبص لبناته وقال بعصبيه
وانتو بتبصولي كده ليه، كل واحده تروح اوضتها ومالكمش دعوه بملك خالص يلاااا..
ـ دخلو اوضتهم وبهاء قعد علي الكنبه وقال وهو عيونه كلها دموع..
بهاء
ياارب انا تعبت لما اخدتهم ما كانش قصدي اتعبهم، كنت عايز اريحهم وانت عارف اني ما قصرتش معاهم في حاجه وانهم بقيو روحي وقلبي بس ليه بيحصلي كده انا مش بعترض بس تعبت وماليش غيرك اشاركه همي…
_ مسح دموعه وقام دخل عند ملك اللي كانت قتعده بتعيط وهي حاضنه العروسه الكبيره بتاعتها ولما شافته بصت الناحيه التانيه، دخل بهاء وقعد قصادها وقال..
بهاء
هي دي العرسه اللي كنتي مسمياها وانتي صغيره ندي علي اسم ماما وكنتي محلفاني ما اقولش لاخواتك عشان ما ياخدوهاش منك..
ملك ببكاء
ايوه هي وكنت بشكيلها منك عشان انت زمان لما زعقتلي وانا صغيره وانا فضلت اعيط وعدتني انك مش هتزعقلي ولا هتزعلني تاني بس كداب..
بهاء
بقي بابا كداب يا ملك…
ملك بتوتر
اقصد حضرتك مش انت..
ابتسم بهاء وقال.
فين اللي صلحتيه في الموضوع طيب…
سكتت ملك وقال بهاء
اخواتك ومشاكلهم تعبوني وانا ما بقتش زي زمان افضل اناهد واتخانق…
ملك ما ردتش برضو عليه وهو قال
يعني انتي كنتي عايزاني اسمع كلامك ونخلي خالد يمشي ويروح بتجوز واحده غيرك..
ملك بحده
ورحمة امي افرمه وهو واقف…
ضحك بهاء وقال
يبقي نعدي وما نقفش علي الوحده وبلاش نبوظ احلي ايام في حياتنا بسبب حاجات كانت غلط زمان فاهمه يا ملك..
مسحت ملك دموعهت وقالت
فاهمه يا قلب ملك انت، يا خرااشي علي عليك وانت قمر في نفسك كده..
ضحك بهاء وحضنها وقال
اخر يوم هتقضيه في اوضتك وهتروحي…
ملك بعدت عنه وقالت بحماس
مش متخيله اني هيتقغل عليا باب واحد مع خالد ال اد قمر اووي يخربيته يتاكل اكل..
عيطت ملك وقالت
بس كان متجوز غيري كان بينام جنبيها وكان بيحبها وكان….. ابن الجزمه ازاي يعمل كده..
بهاء
خليتي الواد يعمل ايه الله يخربيت دماغك، هارفه انا خالد ده صعبان عليا، طيب انا هنا كنت بلاقي اللي يشيل عني هما اخواتك، انما هو يا حبة عيني هياخد الجمل بما حمل لوحده انا رايح انام….
_ سابها بهاء وطلع…
_ تفتكرو هيحصل ايه في فرح ملك وخالد الخلقه الجايه؟..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطيبتي واخواتها التوأم)