رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحاب القاضي
رواية خطيبتي واخواتها التوأم الجزء الخامس عشر
رواية خطيبتي واخواتها التوأم البارت الخامس عشر
رواية خطيبتي واخواتها التوأم الحلقة الخامسة عشر
_الحلقه الخامسه عشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياسين
اياد والله العظيم مش انا وو..
اياد
اهدي اهدي ووسع كده دخلني…
_جه ياسين يقفل الباب، بس اياد زق الباب برجله جامد لدرجة انه خلي ياسين يقع علي الارض ودخل وقفل الباب وقال..
اياد
انت يالا اهلك ما علموكش الادب وانك ما تقفلش الباب في وش ضيف جاي لحد. عندك..
ياسين بخوف
والله يا اياد مش هتتكرر وبعدين الموضوع بيني وبين انس..
اياد بجمود
وانت بقي ما تعرفش مين اخو انس، لا لا انس مش اخويا ده عمري كله واللي يقرب منه انسفه من علي وش الدنيا…
ياسين
هو اللي بدأ وانت شوفت بنفسك عمل فيا ايه..
اياد
واثق ان اخويا مستحيل يكون عملك حاجه من غير سبب، قال وانا اللي جاي اسحلب وادحلب عشان اعرف انت اللي عملت فيه كده ولا لا وانت يا حرام اعترفت علي نفسك من قبل ما افكر اديك القلم..
ياسين بدموع
طيب بلاش تبلغ الشرطه وانا ممكن اعمل اي حاجه والله انتو عايزينها..
قلع اياد الجاكيت الجيلد بتاعه ورماه علي الكنبه وقال
قولي بقي يا ياسوو هو ابوك فين؟..
ياسين بخوف وقف وقال
بب بابا مسافر بره مصر، انت هتعمل ايه يا اياد..
مسك اياد عصاية الجولف وقال
هي دي بقي ضربت بيها اخويا يا ابن ال…
_خلص كلامه ونزل بالعصايه بكل قوته علي دراع ياسين اللي وقع علي الارض وهو ماسك دراعه بألم، ومش بس كده ده فضل يضربه بدل المره اتنين وتلاته…
ياسين ببكاء والم
ابوس ايدك كفايه يا اياد اقبض عليا احسن والله.، وانا هعترف بكل حاجه….
اياد
هو فعلا كفايه كده انا اخدت حقي انما العصايه دي هتفضل معايا لحد ما انس يخف ويجيلك، انت مش قد ولاد معتز كمال يا حبيبي بس انت اللي جيبته لنفسك…
_خلص كلامه ومشي بعد ما اخد الجاكيت بتاعه وراح وقف قدام بيت ناني اللي بعد شويه طلعت ولما شافته قالت..
ناني
ايه ده انت بايت هنا من امبارح ولا ايه؟..
اياد
ده اللي كان نفسي فيه..
ناني
نعممم بتقول ايه انت؟..
اياد
مش انا والله ده عمر دياب اللي قال..
ناني ابتسمت وقالت
وقال ايه بقي عمرو دياب؟..
اياد
قال ويااه الحياه هتحلي وانا معاه هو ده اللي انا بتمنااه واللي عيني شايفه احساس انه اغلي واحلي الناس خلي قلبي يقولي خلاص اهدي بقي لقينااه..
ناني اتكسفت وقالت
احمم هي الاغنيه حلوه بس انت صوتك وحش..
اياد
وانتي قليلة ذوق يعني سايب اخويا تعبان وسايب شغلي وجايلك وبغني لعمرو دياب وانا بحب عبد الحليم وفي الاخر تقوليلي صوتك وحش يا فصيله..
ناني ضحكت وقالت
ههههه ايه ده بقي اللي حصل، ما كنت بتقول حاجات غير كده من شويه..
اياد
لا ما انتي مش هينفع معاكي غير كده، المهم تعالي جايب فطار هنفطر وبعدين هاخدك ونروح نطمن علي انس..
ناني
بجد. مش هينفع خالص يعني انا اكيد هروح اطمن علي انس بس وقت تاني لان عندي ميتنج مهم في القناه كمان نص ساعه..
مسكها اياد من ايدها وقال
الاجتماع يتأجل المهم نطمن علي الواد..
ناني
يا ابني انت اقف بقي وسيب ايدي وبطل تسحبني زي المعزه كده وراك…
اياد
اديني وقفت وسيبت ايدك يلا بينا بقي..
ناني بغيظ
الاول عشان نبقي علي نور انت لو سحبتني كده وراك ومشيت تاني انا هرنك علقه معتبره، ثانيا اديني فرصه اقبل او ارفض..
اياد ابتسم وقال
خلاص مش مهم انس تعالي نفطر وانا بوصلك الشغل بتاعك..
ناني
معايا عربيتي ميرسي..
اياد
والله عارف ان معاكي عربيه وانك مذيعه ومناخيرك في السما بس انا جايلك عشان عايز نتكلم…
ناني ابتسمت وقالت
طيب يعني هنفطر ايه؟..
اياد
طعميه هكون هفطرك ايه يعني..
ناني
طعميه بجد علي العموم انا بقالي كتير ما اكلتهاش..
اياد
استني انتي بتنزلي من غير فطار اصلا..
ناني
ما انا عايشه لوحدي مين هيعملي فطار يعني، انت جربت تبقي في غربه بعيد عن اهلك قبل كده..
اياد قرب منها وقال
لا بس جربت الغربه عموماً في اوحش حالتها..
ناني بتوتر من قربه
احم ازاي يتني مش فاهمه..
اياد
البعد عن عيونك غربه يا ناني♥..
بصتله ناني وقلبها بقي بيدق جامد وحست ان الدنيا كلها وقفت حواليهم، لحد ما قرب منهم البواب وقال..
البواب
يا انسه نانا..
اياد بغيظ.
ايييه الفصلان ده..
ناني بتوتر
اا ايوه يا عم خلف واسمي ناني مش نانا نعمم..
البواب
الدكتور بهاء بيكلم حضرتك مش بتردي فكلمني واهو علي المحمول..
ناني مسكت الفون بسرعه وقالت
اسفه اسفه جدا يا بابا والله الفون صامت، المهم انت عامل ايه وملوكه عامله ايه دلوقتي..
بهاء بحده
اول واخر مره يا ناني ما ترديش عليا فاهمه ولا لا، وبعدين رايحه فين انتي دلوقتي..
ناني
رايحه الشغل يا بابا في ميتنج مهم، ما تزعلش طيب انا اسفه..
بهاء
مش زعلان بس انتي عارفه ان طول ما انتي بعيده عني وانا قلقان يا ناني..
ناني
يا بابا ايه اللي هيقلقك بس انا زي الفل اهو المهم خليك مع ملك وانا هبقي اكلمها..
_قفلت ناني مع بهاء، وقربت من اياد وقالت..
ناني
معلش بس بابا بيقلق عليا وكده..
اياد
هتعرف عليه امتي حمايا ان شاء الله بدل الجو ده…
ناني
لا لا معلش انا لازم اعرفك اكتر وو كده يعني..
اياد
بصي هو المفروض انك هترجعي اسكندريه قريب عشان اهلك وتشوفيهم و انا بقي هروح معاكي وتاخدي معاد من باباكي ونتخطب..
ناني بتوتر
يا اياد هو انت تعرفني كويس يعني عشان تاخد خطوه زي دي، علي فكره الاستعجال ده ممكن يكون غلط و..
مسك اياد ايدها وقال
لا مش غلط بيقولك القلوب هي اللي بتشوف اكتر من العيون وانا من اول لحظه شوفتك فيها وقلبي مش مشغول غير بيكي..
بعدت عنه ناني وابتسمت وقالت
طيب يلا بقي عشان توصلني وما نتأخرش…
_وبعد شويه وصلو قدام القناه اللي شغاله فيها ناني ونزلت من العربيه وشاورتله ودخلت جوه وهو مشي ومنه كانت لسه واصله هي كمان ودخلت ورا ناني وقالت..
منه
ما كنتش اعرف انك خطافة رجاله..
ناني
نعم انتي بتكلميني انا؟..
منه
مين غيرك هنا خطافة رجاله..
ناني بضيق
شكرا لذوق حضرتك ومش عايزه اعرف سبب كلامك ده لاني مستحيل اعمل كده..
_سابتها ناني ودخلت مكتبها ومنه كانت واقفه متعصبه جدا، وقرب منها فؤاد صاحب القناه وقال..
فؤاد
خير يا استاذه منه واقفه كده ليه؟..
منه
لا ابدا يا استاذ فؤاد، انا رايحه مكتبي بعد اذنك…
فؤاد
اا انا كنت عايز منك خدمه بصراحه..
منه
خير ان شاء الله؟..
فؤاد
ااا انا معجب بالانسه ناني وكنت عايز اكلمها في الموضوع ده بحيث اتقدملها و..
منه فرحت وقالت
مش معقول يا استاذ فؤاد دي هي كمان كانت بتقولي انها معجبه بيك..
فؤاد
بجد هي قالتلك كده..
منه
ايوه طبعا وانا مستعده اساعدك عشان تتفقو وتتكلمو..
فؤاد
انا بجد مش عارف اشكرك ازاي يا منه..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_في الاسكندريه كانت ملك قاعده هي وبهاء في البلكونه..
بهاء
انا لسه ما قولتش لاخواتك علي موضوع جوازي من سميره، وخايف من سما…
ملك بحزن
انا مش زعلانه علي فكره وناني كمان مش هتزعل هي سما بس مش هتقولك لا..
بهاء مسك ايدها وقال
ما تزعليش عليه يا ملك وكل حاجه هتخلص قريب وامجد هيتنهي من حياتك، وخليكي عارفه ان اللي بيزعل ملك خسران..
ملك
اممم بامارة انك من امبارح قالب خلقتك عليا..
بهاء
مش بسببك انا اا…
ملك بدموع
انا عايزه افهم انا ليه حظي كده بومه في التعليم ودخلت تجاره وقولت معلش بومه في الشغل وما فيش شغلانه بعمر فيها معلش، اتخزوقت في اول حب ليا معلش وكمان بابي قالب خلقته عليا ليه انا عملتلك ايه..
بهاء قعد جنبيها ومسح دموعها وقال
طيب اهدي وربنا بيختبر صبرك با عبيطه…
ملك
طيب افردها بقي مش هتبقي من كل ناحيه وبلاش نظرة الشماته دي..
بهاء
شماته يا ملك يعلم ربنا اني كنت كل ليله ادعي واقول ربنا يبعده عنك لانه مش كويس..
ملك بلكاء
يبقي انت السبب بتتدعي ليه ما كنت خليتك في حالك…
ضحك بهاء غصب عنه وحضنها وقال
عارفه يا ملك لو الدنيا كلها عندها قلب زي قلبك ما كانش هيبقي في شر في الدنيا دي خالص..
مسحت ملك دموعها وقالت
تخيل كده معايا يا بيبو انك تطلع مش ابويا ومتبنيني من ملجأ والله هتجوزك عشان انت الوحيد اللي مستحيل يخوزقتي..
بهاء
يعني ربنا مديكي نعمه من عنده عظيمه بس مديكي قصادها غباء والحمد لله ان في غباء والا كنا هنروح في داهيه..
_وقبل ما ترد عليه الباب خبط وقامت بسرعه فتحت وكان خالد وملك قالتله..
ملك
نعم نعمين عايز ايه..
خالد
استغفر الله العظيم يارب هو انا عملتلك ايه علي الصبح يا حجه..
ملك
اسمي ملك هانم يا خالد وما تنساش اني بنت مديرك في الشغل..
دخل خالد وقرب منها وقال
المحامي اللي عامله توكيل ليه بالليل خلي امجد يطلقك النهارده من غير قضيه ولا حاجه…
ملك ببكاء
يعني انا بقيت مطلقه من غير ما اتجوز ده ظولم والله..
خالد بضيق
ملك بطلي عياط وهبل معلش وروحي اندهي ابوكي..
ملك مسحت. دموعها وقالت
اسمها باباكي وايه طريقتك دي، انت مالك النهارده..
خالد قرب منها وقال
اتكلم براحتي انتي بقيتي مطلقه وانا خالد بس مش السواق..
ملك بعدت عنه وقالت.
هو انت مالك عمال تقرب كده ليه وبعدين ما بقتش خالد السواق هتسيب الشغل يعني كويس برضو انت اصلا بترخم عليا ومش هزعل عليك..
قبل ما يرد عليها طلع بهاء وقال
اهلا يا خالد باشا اتفضل تعالي..
ملك بعدم فهم
باشاا هو انتو بتعملو فيا مقلب مش كده..
بهاء
لا مش مقلب، خالد ظابط مخابرات وكان جاي هنا بينقذ شغله..
ملك بفرحه
يا خالد انت بجد ظابط انا كنت حاسه والله عارف انا اصلا كنت عايزه اكراش عليك وو..
بهاء بحده
ادخلي جوه يا اللي ما شوفتي بربع جينيه تربيه..
كتم خالد ضحكته وملك قالت
مرتاح انت كده يا بابا بعد ما فرشت برستيجي وكرامتي علي الارض..
بهاء بحده
هقلع الجزمه واديكي بيها علي وشك ادخلي جوه يا ملك..
_دخلت ملك اوضتها وهي متغاظه، وخالد قعد مع بهاء وقاله بهاء..
بهاء.
انا عرفت بالنظام اللي حصل في المستشفي كده فعلا احسن انا محتاج تمن ورقابه زياده..
خالد
النظام دت مراقب دوليا يتني اي حاجه مهما كانت صغيره هتحصل هتكون عند حضرتك، وبالنسبه لموضوع ملك انا استغربو ان امجد طلقها..
بهاء بقلق
مش عارف هو بيفكر في ايه، المهم الخميس الجاي عايزك تيجي عشان كتب كتابي انا سميره..
خالد وقف وقال
تمام يا دكتور بهاء ده شرف ليا والف مبروك مقدماً…
_ومشي خالد وقبل ما يطلع بره البيت طلعت ملك وقالت بصوت واطي..
ملك
استني استني انت بجد. ظابط مخابرات..
خالد طلع الكارنيه وقال
اهو تقدري تتأكدي بنفسك يا ملك…
ملك فرحت وقالت
طيب بالمناسبه دي بقي مش ناوي تتجوز وتستقر..
خالد ببرود
لا..
ملك
ايه البواخه دي، وبعدين انت اللي خسران انا اصلا بهزر…
قرب منها خالد وقال
لما تبقي تتعافي من الخازوق يا ملك هيبقي في كلام تاني..
ملك
لا لا انا في الموف اون ما عنديش ياما ارحميني،والله انا مش مصدقه انك انت ظابط مخابرات..
خالد ابتسم وقال
سلام يا ملك..
_مشي خالد وملك جات تدخل لقيت سميره في وشها واقفه وبتضحك..
ملك
بيلمح انه معجب مش كده..
سميره
ههههه هو برضو اللي بيلمح، يا بنتي ادي قلبك فرصه يزعل عشان لما تحبي تختاري صح..
ملك ببكاء
هو انا ليه كل ما انسي تفكروني..
سميره
لازم تفتكري با ملك ولازم تزعلي وتشوفي الغلط فر اختيارك عشان ما يتكررش..
ملك بحزن
هو انا فعلا زعلانه والله وكل ما افتكر امجد قلبي بيوجعني اووي بس انا مش بحب الزعل مش بحب افتكر الحاجات اللي بتزعلني يا طنط..
سميره ابتسمتلها وقالت
انتي اصلا الزعل مش لايق عليكي يا ملك..
ملك
ايوه ما خالد قالي كظه قالي ان شكلي بيبقي وحش وانا بعيط..
ضحكت سميره بصوت عالي وقالت
ههههههه طيب ادخلي غيري هدومك وتعالي ننزل نجيب شوية حاجات من تحت..
ملك بحماس
حاضر وهناخد معانا حنين ونروح الملاهي وانا مستعده انسي الدنيا..
سميره
اللي انتي عايزاه يا حبيبتي يلا بس بسرعه…
_دخلت ملك جوه وسميره راحت وقفت في البلكونه جنب بهاء وقالت..
سميره
ملك دي مش معقول تكون بالبراءه دي، ليك الحق تخاف عليها اكتر من اخواتها..
بهاء اتنهد وقال
ملك دي ما حدش واجع قلبي غيرها ما تستاهلش انها كانت تدخل في حياة امجد ده اصلا..
وبعدين طلع فيزة البنك بتاعته وقال
امسكي صحيح عشان تجيبي الطلبات اللي محتجاها..
سميره
لا معايا الفيزا بتاعتي يا بهاء، وبعدين انا عامله حسابي لكل حاجه ودلوقتي هحجز تذكرة السفر والتاشيره عشون هروح امريكا عند اخويا..
بهاء
نعمم يا ستي احنا مش اتفقنا امبارح..
سميره بحزن
انا بحبك يا بهاء وانت هارف كده كويس بس انا مستحسل اوافق انك تتجوزني بالطريقه دي انا بشكرك جدا علي وقغتك معايا بس انا مش هينفع اتجوزك وانت لسه متعلق بندي ورجوعي امريكا هو الحل الصح..
بهاء مسك ايدها وقال
هتفضلي من الناس اللي دخلت حياتي يا سميره وفي اي وقت تحتاجيني هكون موجود..
سميره بدموع
ده غصب عنك يا بهاء، هروح اشوف حنين جهزت ولا لسه..
_وسابته ومشيت راحت لبنتها وبعدين نزلت مع ملك ووكان معاهم بهاء برضو..
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــــــ
_في المستشفي عند انس كان نايم علي السرير الطبي بتاعه معتز واقف قدامه متعصب وقاله..
معتز
يعني ايه مش هتقول مين اللي عمل فيك كده للشرطه وحقك يجي بالقانون..
انس بجمود
انا حر دي حاجه ترجعلي وحقي هعرف اجيبه..
معتز بعصبيه
والله عال ما انا نخلف بلطجي، يا ابني هو انا ليه مل ما احاول اغير وجهة نظري فيك بترجع وتخليني عايز اديك بالجزمه..
مريم بضيق
هو ده وقته يعني يا معتز نتكلم بعدين في الموضوع ده، ما تزعلش يا حبيبي هو بس ابوك عايز يجيبلك حقك..
انس
وانا مش صغير وهعرف اجيب حقي كويس..
معتز بحده
ومدام راجل كده يا اخوبا سيبتهم يعملو كده فيك ليه ما دافعتش ليه عن نفسك..
مريم بعصبيه
حراام عليك يا معتز كفايه بقي كفاااايه..
_الباب خبط في الوقت ده ودخلت جني اللي كانت لابست مدوم المدرسه ولما شافها انس بص الناحيه التانيه..
جني
السلام عليكم…
معتز
وعليكم السلام انتي جني بنت اخت عزت بيه مش كده..
بصت جني لانس وقالت
اا ايوه انا يعني جايه اطمن علي انس..
مريم
تعالي يا حبيبتي طيب واقفه عندك ليه..
انس بجمود
ما كانش ليه لازمه تيجي وتتعبي نفسك..
مريم
ايه يالا قلة الذوق دي ده انت باف زي ابوك..
معتز بغيظ
ما تحترمي نفسك يا وليه انتي خرفتي ولا ايه..
مريم
ولولو عليك بدري مين دي اللي وليه ان شاء الله..
معتز
احترمي نفسك يا مريم انا مش عايز اغلط فيكي قدام العيال..
مريم بحده
لا اعملها انا اصلا زهقت منك بقولك ايه انا عايزه اطلق يا معتز..
معتز
مش بقولك خرفتي يا وليه اختشي علي دمك..
مريم بغيظ
برضو بيقولي وليه تاني..
انس بحده
بااس انتو بتعملو ايه كفاااايه..
معتز بص لجني وانس وقال
تعالي يا مريم نفطر تحت ونجيب حاجه لجني تشربها..
مريم
لا لا انا مش هسيب ابني خالص لحد. ما نمشي من هنا..
معتز
يا مخ انتي بقولك يلا نجيب حاجه لجني تشربها..
مريم.
ااااه هنتوزع وكده ماشي ما تقول كده من الاول..
وحضنت جني وقالت
هنتقابل تاني با حلوه انتي وبعدين ابقي خلي مامتك تشربك لبن الصبح وتاكلك بيض ده ايه العضم ده..
جني ضحكت وقالت
حاضر يا طنط هبقي اشرب لبن واكل بيض الصبح..
_ وبعدين طلعت مريم ومعاها معتز وجني راحت قعدت علي الكرسي اللي جنب سرير انس اللي قال..
انس
لا بجد ليه تعبتي نفسك وجيتي..
جني بهدوء
جيت عشان اطمن عليك واقولك انا اسفه ما كانش قصدي ادايقك و..
انس بجمود
اومال ايه معني كلامك اللي قولتيه، انا بجد مش فاهمك انتي عايزه ايه؟..
جني بضيق
اعتبرني ما اقصدش يا انس..
انس بحده
لا تقصدي ولو جايه تشوفيني شفقه او صعبان عليكي يبقي امشي احسن يا جني..
جني بدموع
اناجيت عشان كنت خايفه وعايزه اطمن عليك..
انس بجمود
طيب ليه قولتي الكلام السخيف بتاع امبارح ده؟..
جني بضيق قالت
جيلان اا بص خلاص يا انس انا قولتلك انا اسفه وكنت فاهمه غلط ودلوقتي مستعده نبقي اصدقاء زي ما كنا متفقين..
انس بخبث
معلش بس يا جني لو سمحتي تعالي اعدليلي المخده عشان ضهري وجعني..
قامت جني وقالت
حاضر..
_وقربت منه عشان تعدل المخده بس هو مسك ايدها وقربها منه جدا وقالت هي بكسوف وتوتر..
جني
ااا ايه ده اوعي يا انس انت اتجننت..
انس
مش هسيبك غير لما تقوليلي ايه اللي حصل خلاكي تقرري تبعدي عني امبارح…
جني وشها قلب احمر وقالت
طط. طيب شيل ايدك دي وانا هتكلم ما ينفعش كده..
قربها ليه اكتر وقال
لا يا تتكلمي يا هنفضل كده لحد ما بابا وماما يرجعو..
. جني بتوتر وهي بتحاول ما تبصلوش
جيلان قالتلي انها بتحبك واني لازم ابعد عنك لحد ما عرفت ان هي وياسين عملو كده عشان يخلوك تبعد عني لاني انا السبب في اللي حصل بينك وبين ياسين، بس بلاش تعمل حاجه في جيلان والله هي كويسه وو..
انس بجديه قالها
بحبك يا جني..
بصتله جني وبدأت تتنفض بين ايديه فسابها وقال وهو لسه قريب منها..
انس
والله العظيم بحبك اوعي تبعدي عني انا مش عليز غيرك انتي وعمري ما حبيت بنت غيرك اللي تدي ده كله كان كلام فاضي انما انا حبيتك انتي..
بعدت عنه جني وقالت
انا ماشيه يا انس المهم انك كويس..
انس
هتجيلي تاني وهستناكي عشان محتاجلك جنبي..
ابتسمتله جني وقالت
حاضر هجيلك تاني سلام..
_قالت جني كلامها ومشيت وانس غمض عينيه وابتسم وهو بيفتكرها لما كانت قريبه منه، ودخل حازم ومعاه نيره واياد وقال حازم..
حازم
انا قولتلكم الكتكوته الصاننه كانت عند النجم والدليل اهو الابتسامه دي…
اياد
علمني طيب بدل ما اخوك خيبه اووي كده…
نيره قعدت جنب انس علي السرير وقالت
انس هي دي جني مش كده لا طلعت احلي من لما وصفتها ليا…
انس
ايوه هي يا نيرو وبعدين انتي ايه مقعدك هنا جنبي..
قعد اياد قدامه علي السرير وقال
سيبك انت البنت ناني خلاص وقعت وهستني ترجع اسكندريه وهروح اكلم اهلها..
حازم وهو بيقعد جنب اياد
البت ناني دي حلوه اووويبس انا عجبااني منه بنت علا احلي وو..
نيره بحده
بتقول ايه يا روح امك كده سمعني..
حازم بخوف
يا نهار اسود مش تقولو انها قاعده..
اياد
ما هي قدامك يا عمم..
حازم
يا حبيبتي بهزر انا قصدي يعني انها مش بالشكل يعني منه حلوه ووتكه بس ناني هتبقي احسن مع اياد و..
اياد
حتي لو كلامك صح بس انا في نظري ناني احلي، حاسس ان فيها حاجات كتير حلوه هتبقي ليا لوحدي مش مفتوحه علي البحري..
انس بغيظ
هو انتو لو قعدتو علي الكنبه او في اي مكان انا مش هسمعكم يعني..
نيره حصنته وقالت
عشان نحسيك انك مش لوحدك يا حبيبي..
حازم
عرفت اللي حصل يا انس ابوك لغي حفلة الافتتاح بتاعت المركز لحد. ما انت تخف..
انس
ليه ده بقي ان شاء الله من امتي وانا مهم عنده..
دخل في الوقت ده معتز وقعد علي الكنبه وقال
هو انت بالنسبالي عادي بس يعني قولت ازاي يبقي ابني نجم ومشهور واجيب حد غيره عشان الدعايه والاعلانات..
حازم
ايه اللي مشهور ده البنات منهاره عليه وتقطيع شرايين علي النت علي ايه كل ده..
اياد
مش عارف والله ولا كله كوم والجزمه اللي عايز ااجوزها، دي ما اتعاملتش معايا كويس غير لما عرفت اني اخو البيه..
_ضحك انس ولاول مره يكون مبسوط بكلام اللي حواليه ومريم كانت قاعده بس بتبصله وهو ملسك في نيره وبيتكلم معاها ولاول مره تحس بانها خسرت ابنها وجدا كمان…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــــــ
_وبعد كام يوم في المستشفي كان بهاء مخلص شغله وراجع بس فجأه وقف امجد قدامه بعربيته نزل امجد بسرعه وقال..
امجد.
انزل يا دكتور يلااا…
نزل بهاء بهدوء وقال
ايه يالاا الهمجيه دي ما تحترم نفسك..
امجد بحده
لو فاكر انها كده خلصت واني هسيب ملك يبقي بتحلم، انا مش هسيب ملك يا بهاااء ووقت ما هعرف ارجعها ليا تاني هخليها تكره تبص في وشك..
بهاء بقلق
هو مش بيقولو الجواز قسمه ونصيب، بنتي مش نصيبك خلاص كده انساها شيلها من دماغك..
امجد
هههه بنتك هنبقي نشوف الموضوع ده قريب اووي يا دكتور، انا بس حابب اقولك ان الموضوت ما خلصش لسه…
_قال كلامه واخد عربيته ومشي، وبهاء طلع موبيله وكلم خالد وقال ليه..
بهاء
ايوه يا خالد انا كنت عايزك بكره سوف هجيلك فين ولا انت اللي هتجيلي..
خالد
لا انا بكره هاجي لحضرتك بس خير في حاجه ولا ايه؟..
بهاء
لما تيجي يا خالد بس ده موضوع شخصي..
_قفل معاه بهاء وبعدين المطره ملت المكان فطلع عربيته ومشي بيها بسرعه..
وعند خالد اول ما قفل مع بهاء وبص ورااه لقي ملك واقفه وبتكلم اخواتها وبتقولهم..
ملك
والله مش مكتئبه انا خليت خالد اللي هو طلع ظابط مخابرات يخرجني والجو بقي كله مطره وانا حرفيا مبسوطه بس ناقصني انكم تبقو معايا..
ناني
انا هاجي قريب عشان اقول لبابا علي موضوع اياد..
سما
وانا مستنيه فرج ربنا والجبله اللي متجوزااه ينزلني..
طلع محمد من جنب سما وقال
هو انتو كل شويه تتكلمو لو سمحتو انا مش عارف اقعد مع مراتي..
ملك
خلاص ابعت خدني عندكم ومش هكلمها، وبعدين انت عامل ايه يا محمد واحشني اووي..
محمد
وانتي كمان يا ملوكه، والاخت ناني العروسه المنتظره..
ناني
ما تقرش فيها بس خلي الموضوع يتم..
محمد
معاكي حق واقفلو يلا عشان مش فاضين..
سما
بس يا محمد هتقفل في وشهم…
محمد
ايوه هقفل في وسهم عايزين ننام يلا سلام..
_وقفل فعلا وملك فضلت تصحك وتتصور في المطره وبصت لخالد وقالت..
ملك
هو انا مكلمااك عشان تخرجني وتتفرج عليا ولا عشان تسليني..
خالد
اتحزم وارقصلك يعني ولا اعمل ايه…
ملك
والله لو ما اتعدلت لهعيط وانت عارف انا لو فتحت مش هتعرف تسكتني..
قرب منها خالد وقال
لا لا وعلي ايه احنا نروح احسن عشان الجو بقي مطره وزي ما انتي شايفه وكمان الدكتور بهاء زمانه روح..
ملك
طيب خد صورني الاول وبعدين همشي يلاا..
خالد
اتصورتي كتير يلا عشان انا عندي شغل..
ملك
عادي انا اهم من شغلك..
خالد
ربع ثقتك وانتي بتتكلمي يلا بينا..
ملك
طيب تعالي نجري في المطره الاول وبعدين نمشي..
خالد
هو ايه اللي نجري ايه التفاهه دي، يلا يا ملك انا غلطان اني سمعت كلامك..
ملك ببكاء
حتي انت يا خالد ايوه ما انت طلعت ظابط وهتشوف نفسك عليا بعد ما كنت بتقولي حاضر ونعم وكنت بقول اخويا وو..
قرب منها خالد وقال
انا مش اخوكي يا ملك تمام انا قولتلك سايبك بس وقت تتعافي من اللي حصل وفي حاجات كتير هتتغير..
ملك
انا اتعافيت اصلا، يعني لما فكرت في الموضوع انا كنت مبهوره بامجد والجو اللي عامله لنفسه انما في الواقع انا مش هتجوز غير ظابط مخابرات واسمه خالد…
ضحك خالد غصب عنه وقال
يلا يا ملك الله يسترك ده انتي دماغك دي مش موجوده اصلا..
ملك
والله انت وش فقر يا خالد تعالي وصلني..
_وثلها خالد قدام البيت، وقبل ما تنزل مسك ايدها وقالها..
خالد
معلش بس انا لازم اروح شغلي دلوقتي، ووقت ما تكوني عايزه تخرجي كلميني اتفقنا..
ملك ابتسمت وقالت
اتفقنا يا خالد انت حلو اووي علي فكره لما ما بتزعلنيش يلا بااي..
نزلت ملك وهو فضل باصص عليها لحد ما طلعت، وبعدين بص للعربيه اللي مرقبااه وبعدين مشي وراح المستشفي وطلع بسرعه لاوضة المشىرحه وكان رامي صاحبه هناك مستنيه..
رامي
دخل جوه واحد اسمه مجدي، وانا صورته وهو بيطلع الاعضاء من الجثث..
خالد
طيب كلم القوه تيجي بسرعه….
_قال كلامه ودخل لقي واحد حاطط جثه قدامه وبيشرح فيها…
مجدي
خير حضرتك ازاي تدخل عليا وانا بشوف شغلي..
خالد
بجاحه عندك مانع..
مسك مجدي السكينه وكان عايز يضرب بيها خالد، بس خالد كان الاسرع لما مسك ايده وضربه في راسه جامد خلاه وقع علي الارض…
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ
_في بيت عزت الشندويلي كانت جني بتصلي والفون بتاعها بيرن ولما خلصت صلاه ومسكت الفون ولقيته انس ابتسمت وردت عليه وقالت..
جني
الو عامل ايه دلوقتي..
انس
انا كويس ما كنتيش بتردي ليه؟..
جني
كنت بصلي، المهم انت رجلك عامله ايه..
انس
الكسر بسيط ان شاء الله هيخف..
جني
يعني هتلحق المعسكر بتاع الفريق اللي في المنتخب…
انس
ان شاء الله الحقه انا الماتش ده مهم اووي عندي..
جني
ان شاء الله هتلحقه..
انس بخبث
علي فكره انا رجعت البيت يعني ممكن تيجي تزوريني عادي وماما هتفرح جدا لما تشوفك..
جني ابتسمت وقالت
حاضر يا انس ان شاء الله هجيلك و…
_دخل في الوقت ده خالها عزت حتي من غير ما يخبط ومعاه جيلان وقال..
عزت
اقفلي يا جني الموبيل ده..
خافت جني وانس قال بقلق
جني هو في حاجه ولا ايه..
_ما ردتش عليه جني وقفلت بسرعه و؟؟؟
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_وفي بيت امجد البحيري كان نايم في اوضته وجنبيه نسمه وفجاه البيت اتملي فيه صوت ضرب النار وقامو وهما مفزوعين..
نسمه بخوف
في ايه يا امجد ايه اللي بيحصل هنا..
امجد. بقلق
مش علرف خليكي انتي هنا وانا هنزل اشوف في ايه..
مسكت نسمه ايده وقالت
لا لا ما تنزلش عشان خاطري..
امجد
ما تخافيش انا هاخد سلاحي معايا..
_وفعلا طلع سلاحه ونزل ولقي البيت كله ملثمين، وصفاء في حد حاطط المسدس علي دماغها..
بخوف
انتو مين وجايين عايزين ايه؟..
شال احمد القناع من علي وشه وقال
انا يا امجد يا بحيري مش انا قولتلك اللي مصبرني عليك اعرف مكانها وبعد كده ما حدش هيرحمك مني..
امجد بغضب
انت مش قدي يالا خد البلطجيه اللي معاك دول وامشي احسنلك..
احمد بحده
دول مش بلطجيه البلطجيه هما اللي بيخطفو وبيغتصبو يا ابن البحيري بس خلصت ودلوقتي جات ساعة الحق..
_خلص كلامن وضرب طلقه علي امجد اللي جات في قلبه ووقع علي الارض..
صفاء جريت عليه وقالت ببكاء
لاااا ابنييييي لا يا امجد يا حبيبي قووم اطلبو الاسعاف والنبي…
_بصلها احمد بشماته وطلع فوق وفضل يدور علي نسمه في كل الاوض زي المجنون ولما فتح الاوضه اللي هي فيها وشافته، قامت وقفت بسرعه وجسمها كله بدأ يتنفض وقالت..
نسمه
انت ايه اللي رجعك يا حيوان امشي من هنا يا امجددد الحقني..
احمد نزلت دموعه وقال؟؟..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خطيبتي واخواتها التوأم)