رواية خذلان الحب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ميرفت سعيد
رواية خذلان الحب البارت الثاني والعشرون
رواية خذلان الحب الجزء الثاني والعشرون
رواية خذلان الحب الحلقة الثانية والعشرون
عدا الليل بوجعه وحزنه لبعض وفرحه لبعض اخر
مالك صحي من بدري صلي فرضه ولبس علشان يروح الشغل وكان في حاله من الجمود وفعلا ولا كأن مالك اللي كان منهار امبارح لقا مامته بتحضر الفطار
سعاد ببتسامه: صباح الخير ياحبيبي
مالك وهو يقبل يديها : صباح الخير ياامي
سعاد: بقيت احسن ياحبيبي
مالك وهو بيقعد علشان يفطر: احسن ازاي يعني ياامي
سعاد: يعني ياحبيبي انت كنت امبارح تعبان لما جيت من برا
مالك بجمود : لا ياامي انا مش تعبان انا كويس.. هي ليلي فين
سعاد: ليلي لسه نايمه مش بتنزل الشغل دلوقتي انت اللي نازل بدري مش عارفه اي النشاط ده
مالك: الشغل بقا ياامي
ليلي : صباح الخير
مالك وسعاد: صباح النور
ليلي بغمز : اي يا لوكا الشياكه دي
مالك : انا طول عمري شيك ياحبيبتي
ليلي: ااه انت هتقولي
سعاد: ممكن الشياكه دي علشان ست حور ولا حاجه
مالك بتنهيده: طب انا هنزل بقا عن اذنكم
سعاد: ياحبيبي انت مكملتش اكلك
مالك: معلش ياامي اتأخرت عن اذنكوا ومشي
سعاد لليلي : هو في اي ماله ده كان راجع امبارح حالته ميعلم بيها الا ربنا ودلوقتي نزل من غير ما يفطر هو في اي
ليلي بشرود: مش عارفه ياماما اصل انا امبارح كنت في …( ليلي سكتت لانها مكنتش عايزه تقول لمامتا انها بتخرج مع صقر لانها هتزعل وهتقول لمالك و اكيد مالك مش هيرضي بكده وهيمنعها تروح الشغل وهي برده مش متأكده هل هي حور ولا حد شبها هي مش عايزه تظلمها لانها متأكده ان حور بتحب مالك ومستحيل تحب غيره)
سعاد: سكتي اي امبارح اي؟
ليلي:لا ياماما ده انا بقول امبارح كان يوم متعب في الشغل برده عن اذنك هقوم البس علشان اروح الشغل
ليلي راحت علشان تلبس وسعاد دعت لأولادها ان ربنا يصلح حلهم
****************
مالك تلقائي راح لبيت حور واستغرب نفسه رايح ليه بس قال ممكن يكون اتعود علشان كل يوم كان بياخدها معاه بس سخر من نفسه وراح علي شغله
مالك قضي يوم متعب في الشغل دخلت عليه الممرضه
الممرضه دكتور مالك
مالك: خير في حاجه
الممرضه : لا بس الدكتور حور مجتش النهارده وفي حالات كتير محتاجينها
مالك بغضب: بدأنا بقا شغل عيال هو مفيش دكتور اطفال في المستشفي غيرها
الممرضه: ايوه يادكتور
مالك : طب بصي هديكي رقمها رني عليها وقوليلها يااما تيجي يااما تقدم استقالتها ونشوف دكتور غيرها
الممرضه اخدت الرقم واتصلت بحور وقالت لها نفس كلام مالك
الممرضه لمالك: الدكتورة حور قالت انها تعبانه النهارده وانها مش هتقدر وان شاء الله هتيجي بكرا
مالك فكر انها قالت كده علشان بتتهرب منه فقال بغضب: الكلام ده لو هيا شغاله في محل بقاله هي دكتور وفي مرضي محتاجنها هنقول لهم معلش اصل الدكتورة بتدلع
الممرضه : ايوه يا دكتور بس هي قالت انها تعبانه وفعلا وصوتها كان تعبان
مالك بقلق : اممم طب اعتذري للمرضي وقولي لهم ان الدكتورة تعبانه ومش هتقدر تيجي
الممرضه: تمام ومشت
مالك بتنهيده حزينه: ااه من ياحور مش عارف ازعل منك همو*ت واجي اطمن عليكي.
★**************★
عند حور
حور بغيظ : ماشي يامالك بقا بتقول لو مجتش المستشفي اقدم استقالتي وهتشوف دكتور غيري ماشي
فاطمه : عامله اي ياحور ياحبيبتي
حور بابتسامه حزينه: كويسه ياخالتو
فاطمه: يارب ديما … عايزه الحق ياحور
نظرت لها حور بانتباه
فاطمه : انتي اللي غلطانه
حور بندم ودموع: طب مانا عارفه ياعمتو اني غلطانه غلطانه لما قبلت سليم بس انا كنت رايحه علشان اقول له اني بحب مالك وانه يبعد عني
فاطمه: كنت قولي حتي لمالك
حور بانفعال: اقوله اي ياخالتو ده لما بيسمع اسمه بس بيتجن*ن امال بقا لما اقوله انا رايحه اقابله
فاطمه: ياحبيبتي انتي المفروض مكنتيش قابلتيه اصلا ااهو انتي روحتي قابلتيه استفدتي اي غير ان مالك زعل
حور: اهو اللي حصل
فاطمه: طب بصي روحيله واعتذري له
حور ببكاء: ده بيقول ان كل حاجه بنا انتهت يا خالتو بيقول انو هينساني
فاطمه ببتسامه: حب ايه ده اللي يتنسي في يوم ومن اول غلطه مفي الكلام ده هتلاقيه بس علشان زعل منك مش اكتر بكرا روحي شغلك وتتكلم معاه وعرفيه الحقيقه
حور: ماشي يا خالتو
فاطمه: يلا علشان ناكل
حور : يلا
بعد شويه جرس الباب رن حور فتحت ولقت
حور بصدمه:******
★****************★
عند ليلي وصقر
تسنيم : ليلو
ليلي : نعم
تسنيم: صقر بيه عايزك
ليلي: عايزني انا
تسنيم : امال انا
ليلي : متعرفيش عايزني في اي
تسنيم : لا شكلك عملتي مصيبه يانوسه
ليلي بسخريه: ههه خفه لما اروح اشوفه عايز اي
ليلي راحت تشوف صقر وخبطت وسمعت صوته من جوه يسمح لها بالدخول
ليلي: نعم يا صقر بيه
صقر برسميه: تعالي يا ليلي
ليلي قربت منه : نعم
صقر بحب: وحشتيني
ليلي برفع حاجب : والله يعني انت جايبين هنا علشان تقولي كده
صقر : لا طبعا انا عايزه تترجميلي ده
واعطاها ورقه تترجمها
ليلي باستغراب : ده ايطالي
صقر : الله عليكي ترجمهولي بقا
ليلي بسخريه : ايه ده صقر بيه ميعرفش ايطالي
صقر : شوفتي!
ليلي: وهو مفيش غيري في الشركه يعرف ايطالي
صقر : شوفتي !
ليلي : هو اي اللي شوفتي شوفتي اشوف اي ؟
صقر : يلا يا ليلي ترجمي يلا ورايا شغل
ليلي بضيق: طيب
ليلي بدأت تترجم وصقر اصلا مكنش مركز في اللي بتقوله كان كل تركيزه معاها هي هو بيعرف ايطالي بس قال كده علشان تقعد معاه
ليلي لحظت انه مركز معاها ومس مركز في كلامها
ليلي: خير
صقر بعدم فهم: اي؟
ليلي: بتبص ليا كده ليه ركز في اللي بقوله
صقر: يعني اركز والقمر ده كله قاعد قدامي
ليلي وهي بتقوم: طب عن اذنك بقا
صقر باستغراب : رايحه فين
ليلي: لما تخلص تأمل وسرحان هاجي
صقر : خلاص ياحجه اقعدي
ليلي برفض: لا عن اذنك
فجأة الباب فتح دخل حد
: صقور
ليلي: اهي عروسة المولد جت
صقر وهو بيكتم ضحكته: تعالي يا هايدي
هايدي بقرف وهي بتنظر لليلي ويتوجه كلامها لصديق: ازيك ياحبيبي
صقر وهو بينظر لي ليلي بخبث: ازيك يا حبيبتي
هايدي راحت بتجاه صقر وقبلته من خده
ليلي بغيرة: حضرتك مش هنكمل الترجمه
صقر بخبث: مش انتي قولتي هنكمل بعدين
ليلي: مفيش بعدين هنكمل دلوقتي
صقر: براحتك
ليلي وصقر كملوا شغل و ليلي من وقت للأخر كانت تنظر نظرات ناريه وغيره لهايدي اللي كانت بتبادلها النظرات
وصقر فرحان بنظرات ليلي وحاسس ان في امل ان ليلي تسامحه وحس ان هايدي فرصه حلوه علشان يشعل غيرة ليلي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خذلان الحب)