روايات

رواية خداع العشق الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية خداع العشق الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني

رواية خداع العشق الجزء الأول

رواية خداع العشق البارت الأول

خداع العشق
خداع العشق

رواية خداع العشق الحلقة الأولى

مبروك يا حبيبتي
هنادي بصت له بحب:ـ الله يبارك فيك يا حبيبي
مصطفى:ـ اخيرا اتجوزنا و بقيتي معايا انا مش مصدق نفسي
هنادي بابتسامة:ـ لا صدق بس عارف يا مصطفى لو عينك جت هنا ولا هنا انا هعمل فيك اي هدبح.ك
مصطفى قبل ايديها بحب:ـ هو انا اقدر حد يبقا معاه القمر دا و الابتسامة إلى بعشقها و ابص برا انتي الى تدخلي قلبه بتقفلي الباب وراكي
هنادي برقة و ابتسامة:ـ والله
مصطفى:ـ مش مصدقني
هنادي بتصنع التفكير:ـ يعنيي مش اوى لا تصدق مصدقك اوي
مصطفى بحب:ـ بحبك لا انا بعشقك و يمكن دى كمان مش عارف اوصف بيها حبي ليكي
هنادي بحب:ـ عينيك قالت كل حاجة و انا كمان بحبك يا سيدي ولا تزعل
تاني يوم الصبح في الفندق
هنادي صحيت من النوم:ـ صباح الخير يا حبيبي
مصطفى واقف اودام المرايا ببرود:ـ صباح النور يا حبيبتي
هنادي:ـ هو انت نزل ولا اي
مصطفى ساب المشط و بص ليها:ـ اللعبة خلصت يا هنادى
هنادي بابتسامة:ـ لعبة اي
مصطفى ببرود:ـ انا كسبت الرهان انا مش بتاع حب ولا الكلام دا انتي الى ساذجة
هنادي قامت و مسكت ايده ببعض العصبية:ـ لعبة و ساذجة انت بتقوول اي انت بتهزر صح
مصطفى سحب ايديه:ـ صوتك و متنسيش نفسك انا و ابن عمك قريبك كونا عاملين رهان عليكى بنت حلوة و ذكية و صغيرة بس ذكاك خان.ك المرة دى يا هنادي انا كسبت الرهان وقعتك في حبي و اتجوزنا اتسليت بصراحة
هنادي بصدمة رفعت ايديها كانت ها تضربة لكن مسك ايديها
مصطفى بحادة:ـ قولنا اي قولنا للم نفسنا صح
هنادي بثبت:ـ انت شيطان انت حق.ير و حي.وان
مصطفى ببرود:ـ بالظبط ارجع بليل ملقيكيش انتي طالق يا هنادي
هنادي مسكت ايده برجاء و دموع:ـ لا لا يا مصطفى متعملش فيا كدا ابوس ايدك بلاش طب طب خليها شهرين ارجوك ارحمني ه هقول لاهلي اي علشان خاطري بلاش يا مصطفى
مصطفى سحب ايده من ايديها و خرج هنادي وقعت على الأرض و هى بتسرخ:ـ مصطفييييي ااااااه ااااااه
مصطفى كان سامع سرخها و مع ذلك مهتمش لصوتها او عمل نفسه مش واخد باله
هنادي بصه في الارض و بتبكي:ـ ااااه ح اااه اعمل اي لو روحت لى بابا ممكن يقت.لني اعمل اي
هنادي لبست الفستان و خرجت من الجناح و هى حاسه ان الكل بيبصلها و في دماغها مليون سيناريو خرجت من الفندق فضلت تجري و هى شايفة نظرات الناس ليها لفت حواليها و هى حاسه انها تايها و دوخة
بعد ساعات في بيت اهل هنادى
زوجة الاب:ـ ايوة
فتحت الباب بصت ليها من فوق لتحت بصدمة:ـ هنادي مالك يا حبيبتي اي الى عمل فيكي كدا
هنادي بثبت:ـ بابا موجود
زوجة الاب شديتها و دخلتها:ـ ادخلي يا حبيبتي هنتكلم على الباب اقعدي ارتاحي مالك يا هنادي و جيتي ليه اصلا ازاي تنزلي اصلا
هنادي بهدوء:ـ عايزة بابا اتصلي بيه ارجوكي
زوجة الاب:ـ زمانه جاي ادخلي ارتاحي و غيري هدومك
هنادي ساكته بس
بعد شوية جاه ابو هنادي
الاب بصدمة:ـ هنادي مالك يا بنتي و اي الى عمل كدا فيكي مصطفى جرله حاجة
هنادي نزلت دموعها:ـ انا اطلقت يا بابا مصطفى طلاقني
الاب بصدمة:ـ طلاقك
زوجة الاب:ـ يادى المصيبة
هنادي حكت ليهم كل حاجة الغربية ان باباها حضنها و حاول يوسيها هو و زوجته كانت بتحسب العكس
هنادي بانهيار:ـ طلاقني يا بابا انا ادمرت انا اسفة اسفة
زوجة الاب:ـ بتعتذري على اي يا بنتي هو منه لله متعمليش في نفسك كدا اهدي
هنادي مسكت فيها:ـ انا مش ها قدر اقول لماما حاجة مش هقدر اقف قصادها
الاب بغضب:ـ و انتي فكرك انى هسيبك ليها ولا لى جوزها ليه موت علشان تلجاي للغريب بيتك مفتوح طول ما انا على وش الدنيا مش عايزك تخافي أو تشيلي هم الناس اوعي تخافي ولا تحسسي حد بضعفك سامعة المرة دى وقعتي و هتقومي و تتجاوزي الى حصل تمام
بعد خمس سنين
حازم:ـ ماما انا عايز دا
هنادي:ـ يييه يا حبيبي ما قولت حاضر تعال بس نشوف لبس التمارين الاول و بعدين نجيب دا
حازم:ـ مش عايز اتمرن
هنادي بملل:ـ و بعدين معاك بقا اووف
هنادي دخلت محل من المحلات الى في الموال حازم ساب ايديها و جري
هنادي جريت وراه:ـ حازم حازم
حازم و هو بيجري خبط في مصطفى
حازم:ـ انا بعتذر جدا
مصطفى:ـ ولا يهمك انت بتجري ليه
حازم:ـ مفيش بلعب مع ماما انا حازم و انت
مصطفى نزل لمستواه و قال بابتسامة:ـ مصطفى
هنادي جت و قالت بصوت عالي نسبيا:ـ حازم
مصطفى قام يشوف مصدر الصوت لف وشه حازم جري على هنادي بفرح
حازم:ـ ماما
مصطفى بص ليها بصدمة ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خداع العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى