رواية خادمتي البشعة الفصل العشرون 20 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية خادمتي البشعة الجزء العشرون
رواية خادمتي البشعة البارت العشرون
رواية خادمتي البشعة الحلقة العشرون
خبط الباب ، دخلت حياة: السلام عليكم
فهد و جاسر ردا السلام
حياة: وفاء قالتلي ان حضرتك عاوزني
جاسر: خرجتي فين بدري
حياة: رحت أزور أهلي، انت عارف ، انهم واخدين أجازة أسبوع
جاسر: آه، طب مش تقولي
حياة: المرة الجاية، أي خدمة تانية
جاسر: لا روحي شوفي شغلك
و بعد أن تخرج
جاسر: مكذبتش فعلا كانت عند اهلها
فهد: رغم كل اللي حصل، بس مش حاسس خالص، انهم ناس مش كويسين، أو وراهم حد
جاسر: يا حنين ، أمال تسمي إيه كل اللي حصل
فهد: احنا طبعا مش حنسلم بالأحاسيس، و لازم نتخذ كل احتياطتنا.
جاسر: أيوه كدا صحصحلي
فهد: طب أسيبك أنا، الليلة الكبيرة بكرة، و الصفقة دي حتفرق معانا كتير
جاسر: ربنا يعديها غلي خير
في المساء حياة في حجرتها تذاكر، و خبط الباب فخبأت كتبها بسرعة(لانها قالت أنها بالتجارة و هي بالهندسة) : ادخل
دخلت دلال: جاسر بيه بعتلك الفستان دا، و بيقولك تلبسيه بكرة للحفلة يا هانم
ضحكت حياة: إيه هانم دي ، بينا الكلام دا
دلال: الوضع اختلف دلوأتي و انت بقيتي ست البيت
حياة: أنا بعتبرك زي ماما و حزعل لو قلتي كلمة هانم دي تاني
دلال بابتسامة: و أنا يسعدني يكون عندي بنت زيك و في أخلاقك و احتضنتها و انصرفت
اللهم صل علي محمد
فتحت حياة العلبة وجدت الفستان و انبهرت به، فكان أكثر من رائع ، فستان بدرجات الموف منفوش و له حزام لولي أبيض،،بوردة شيفون من الأمام و معه حزاء موف فاتح و حجاب
دخل عليها جاسر وجدها تمسك الفستان بسعادة و تلف به، وقف يتابعها حتي انتبهت له ، فأحست بالإحراج و وضعت الفستان علي السرير، و شبكت يديها ببعضها: أنا متشكرة أوي علي الفستان
اقترب منها جاسر أنا مبسوط قوي انه عجبك، و منسيتش الحجاب،مع انك أول ما جيتي هنا، كنتي فاردة مقشاتك ، أقصد شعرك، بصي بجد مقصدش
حياة بنظرة تحدي: عادي و لا يهمك، علي فكرة بأة أنا عجباني أوي و مش بتفرق معايا كل التعليقات السخيفه علي شكلي
جاسر: و هو يقترب منها و ينظر لشفتيها بشغف: و أنا قلتلك حاجة علي شكلك، أدركت مبتغاه ، فحاولت ان تهرب منه و لكنه أمسكها و انقض علي شفتيها، يقبلها بكل رقة ، الي أن أصبحت اكثر عنفا و لم يتركها رغم مقاومتها حتي احتاجا الي التنفس
حياة دفعته و ابتعدت عنه و قالت ببكاء: انت عاوز مني ايه بالضبط، أي لعبة بتلعبها عليه
جاسر: والله ما حتصدقي، اني من ساعة ما حضنتك امبارح، و أنا مشتاق أحضنك تاني ، مش عارف ازاي رغم اني مش عديم الخبرة يعني، ثم اقترب منها، بس رغم شكلك اللي استحالة حد يتقبله، بس انا بحب اقربلك أوي
أحست حياة بالسعاده في داخلها، فكيف لا و هي تشعر بتعلقه بها رغم بشاعة شكلها و لكنها قالت: : بس انت عمرك ما حتتقبلني كزوجة ليك، يبقي سيبني في حالي، تخلص المدة المتفقين عليها و كل واحد يروح لحاله
جاسر: تمام، بس موعدكيش اني مش حقرب منك، فقفزت حياة بعيدا
فقهقه جاسر بصوت عالي و خرج
ابتسمت حياة: و خرجت من حجرتها متجهة لحجرة مني لتسهر معها و هي تمشي بالممر سمعت جاسر و ياسين يتحدثان و كان الباب موارب ياسين: حياة من يوم اللي حصل مجتش الجامعة، و انت لازم تركز جامد مع ريهام، لحد متوصل لايه اللي وراها، و مين محرضهم يلعبوا علينا
جاسر: ريهام، دلواتي في ايدي و أنا شغال علي أعصابها، حفضل وراها لحد متيجي هنا و تعترف بنفسها بكل حاجة، رجعت حياة لغرفتها
اللهم صل علي محمد
و جلست علي السرير
حياة بتفكير: بس أنا حسيت بصدقه، كل دا تمثيل، معقولة .
ثم ضحكت دول بيظنوا اننا مزقوقين عليهم، ثم قامت و ابتسمت و فضلت تلف حول نفسها : عادي في الوقت المناسب نقولهم الحقيقة، انا حوتر نفسي ليه، بس أنا مش حعديهالك يا جاسر. ثم تذكرته و هو يقبلها فابتسمت و وضعت يدها علي شفتيها: عادي ما هو حلالي برده
تاني اليوم، اليوم المنتظر للحفلة ، صباحا نزلت حياة و سلمت علي مني و باستها من خدها و جلسا علي سفرة الإفطار
اللهم صل علي محمد
جاء جاسر و بأس مني و قال صباح الخير
مني : صباح الفل حبيبي
جلس بجوار حياة: بقول صباح الخير
حياة بتوتر من قربه: صباح النور
جاسر: متجيش الشركة انهاردا، خليكي مع انتي، عشان تتابعوا توضيبات الحفلة
حياة: حاضر
جاسر: ممنوع تخرجي لأي سبب من الاسباب
حياة: محبوسة يعني و لا إيه
جاسر: لا مقصدش، الحفلة دي مهمة أوي بالنسبالنا، و حتم فيها اكبر صفقة عملتها
حياة بحب: تمام، ربنا يوفقكم و يجعلها من نصيبكم
جاسر: من قلبك
حياة: أكيد
مني تنظر إليهم بتعجب في نفسها: هو إيه اللي بحصل، لا لا مش معقول
اللهم صل علي محمد
جاسر: أستأذن أنا، و أي حاجة تعوزوها كلموني و ياسين حيكون هنا بدري. و مشي
مني نظرت لحياة : سرحانه في إيه يا ريهام، …ريهام
حياة: هاه ، أسفة سرحت شوية
مني بابتسامة: اللي واخد عقلك
حياة باحراج وقفت: حروح علي المطبخ ، اشوف التجهيزات
مني هزت لها رأسها، و انصرفت حياة
مني: يا خوفي يا جاسر، تكون بتعلق البنت بيك و بتلعب بيها و انت عمرك ما حتفكر فيها كزوجة
عند كريم مع وفاء و هي في احضانه: قومي يالله حتتأخري علي الشركة، و جهزي نفسك أحسن ما يكون للحفلة
وفاء: انت حتيجي الحفلة
كريم: لا بس في كتير تبعي حيبقو هناك
وفاء: مش حتشوف جاسر و هو بيخسر صفقته الكبيره
كريم: أنا حطيت كاميرات هناك في مكان الحفلة و كله حيبقي أدامي، اتفرج و أنا حاطط رجل علي رجل
……….
في المساء و بدأت الضيوف في الحضور و جاسر و ياسين و فهد في قمة أناقتهم يستقبلون الضيوف نزلت حياة رآها جاسر و استغرب، فكانت تلبس، فستان بسيط غير الذي أحضر ه لها، اقترب منها: ملبستيش الفستان اللي جايبه لك ليه
ريهام: عادي، مش بحب أكون ملفته.
اللهم صل علي محمد:
جاسر بغيظ: عشان تعرفي اهوه انت اللي بتستفزيني
حياة: انت شايف الناس كلها بتبصلي ازاي مستغربين شكلي، ما بالك لو لبست الفستان
حضر الوفد الفرنسي الذي سيعقد معه الصفقة ، فنظر لها بغيظ و تركها، و ذهب لاستقبالهم
فهد بصوت واطي مع ياسين: كريم حاطط كاميرات هنا و في الجنينة
ياسين بنفس الصوت : طب و سيبتوه
فهد: عاوزين نعرف أخره، و عامة مع أصوات الحفلة و الموسيقى مش حيسمع حاجة
استمرت الحفلة بنجاح و لكن فجأة بدأ الكل يفتح التليفون و فيديو متداول عبر الفيس، كأنه فيلم تسجيلي قصير
جاسر الحديدي رجل الأعمال المشهور، يغتصب سكرتيرته المشوهه، جاسر الحديدي لا يستطيع أن يكبت شهوته، و لا يفرق معه حتي المشوهه ، كل هذا مع عرض لصور لحياة بصورتها المشوهه و جاسر
التفت جاسر يبحث عن حياة( او ريهام كما يعتقد ) وجدها اختفت، و في نفس الوقت جاءه تليفون: حفل الزفاف بدأ يا باشا بس ريهام العروسة هنا، غير ريهام اللي عند حضرتك
أغلق جاسر الهاتف و نده الحرس يسألهم عن ريهام
رئيس الحرس: صدقني يا فندم ، مخرجتش من هنا
جاءه مترجم الوفد: الوفد بيعتذر لحضرتك و بستأذن انهم حيمشوا
لم يكمل كلمته حتي انتبه الجميع للفاتنة التي تنزل من السلم
نعم انها حياة في شكلها الحقيقي ترتدي الطقم الذي أحضره لها جاسر
الكل انبهر بجمالها لدرجة انهم نسوا موضوع الفيديو ، و جاسر وقف مصدوما يتأملها فقط
نزلت حياة السلم بثقة و اتجهت للفرقة الموسيقية و أخذت منهم الميك تحدثت بابتسامة زادتها سحرا: السلام عليكم ورحمة الله
معكم حياة زوجة رجل الأعمال المشهور جاسر الحديدي و يشرفني حضوركم لحفلنا و نرجوا أن تسعدوا معنا
و بالنسبة للفيديو المتداول فدا مجرد اشاعات، لان ريهام مسعد فرحها انهاردا و أنا عشان أكد للناس أن دا مش مجرد كلام أو أكاذيب، تقدرو تدخلوا علي حساب حازم مسعد فيس بوك بالعربي حتلاقوا صور قسيمة الجواز
اللهم صل علي محمد:
و بعتذر ان كنت طولت عليكم و أتمني الحفلة تنال رضاكم
صفق الجميع بحرارة و نزلت حياة و اتجهت ناحية مني، التي لا تقل دهشة عن الجميع
جاء إليها جاسر و ياسين و فهد
ياسين: ممكن نفهم
حياة و هي تنظر لجاسر بتوتر: بعد الحفله ححكيلكم ، كل حاجة
اللهم صل علي محمد
اقترب منها جاسر: يعني مش هتهربي تاني
حياة: لا، أوعدك
ذهب جاسر و فهد و ياسين للوفد و حياة و مني للترحيب بالضيوف
أما عند كريم يصرخ و هو يكسر كل ما حوله: لا لااا، مش كل مرة ينفدوا منها، مش كل مرة أنا الخسران
دخلت عليه سمر: اهدي يا كريم في إيه مالك
كريم: جتلهم منين دي ، لحق يجيبها ازاي، و لا انا اللي مشغل معايا بهايم
في الحفلة تمت الصفقة بنجاح، و مضوا أوراقهم ، انتهت الحفلة علي أحسن ما يكون
بعد انصراف الجميع و عمال الزينة انتهوا من إزالة أفرع النور و انصرفوا، ما عدا واحد منهم وقف مع فهد قليلا ثم انصرف
لم يبقي في الفيلا سوي مني و حياة و جاسر و ياسين و فهد
التفوا حول حياة
مني: في إيه بالراحة علي البنت، اقعدوا كدا و نسمع براحة
جلست حياة و جلسوا جميعا
ياسين: مبلاش هنا مش بتقولوا ان
قبل أن يكمل فهد: متخفش دخلت المهندس بين عمال الزينة و شال الكاميرات، كأنها بالغلط، عشان كريم ميعرفش اننا كشفناه
لم يكن جاسر معهم بل عينه و قلبه معلق، مع حياة
مني: يالله يا بنتي احكيلي إيه حكايتك و حكاية ريهام
حياة و هي تنظر لاسفل: أنا ححكيلكم كل حاجة : و بدأت تحكي من أول طرد زوجة أبيها لها، حتي هذه اللحظة
جاسر: يعني انت عملتي في نفسك كدا بسببي، عشان خايفة مني
حياة بثقة: سواء انت أو غيرك، كان ممكن اكون بشتغل عند حد تاني و مضمنش انه ممكن يطمع فيه
جاسر: مغرورة انت بحلاوتك
حياة: الذئاب البشرية اللي معندهمش رحمة مبيهمهمش الفريسة اللي قدامهم شكلها ايه
فهد: في دي عندها حق
مني باست حياة: أنا معجبة بيكي أوي يا حبيبتي، حتي و انت بشكل ريهام و احتضنتها
جاسر شد حياة و اجلسها جواره: مش كفاية يا خالتي، هو دا وقت أحضان
ضحكوا عليه مني و هي تضحك: انت غيران عليها مني
جاسر: بصراحة آه، و مسك إيدها مراتي يعني حقي
نفضت حياة يديها منه: مراة مين يا حضرة انت ناسي انها فترة و حنطلق
وقف جاسر و شد حياة خلفه: بعد إذنكم يا جماعة حتناقش مع مراتي في موضوع طلاقها
ياسين: استني عندك يا جاسر، الأمور مش بالعافية
جاسر و هو يكمل صعوده و يشد حياة خلفه: واحد و مراته، ايه دخلك انت
حياة قاومته بشدة فالتف لها و حملها ذاهبا إلي غرفته
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمتي البشعة)