روايات

رواية خادمة قلبي الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الجزء الأول

رواية خادمة قلبي البارت الأول

رواية خادمة قلبي
رواية خادمة قلبي

رواية خادمة قلبي الحلقة الأولى

عفرييييت عفررررريييت الحقني يا ماالك عفريب في البيت

انا هشتغل خدامة

قالتها ملك و هي بتبص ليهم و مستنيه ردهم

– انتي اتجننتي يا ملك يعني ايه تشتغلي خدامة يا ستي إن كان على ايجار السكن هنلم من بعضنا و ندفعة لكن متعمليش كدا

ملك : لا يا سها انتي عارفه إني عمري ما هقبل كدا .. اسمعوا بس أنا هشتغل خدامة اجمع مصاريف الكلية اللي مبتخلصش دي و ابعت الباقي لأهلي يسند معاهم شوية

أسماء: و هتشتغلي فين بقي يا ملك لقيتي شغل و إلا انتي مقرره و مقولتيش لحد

ملك مسكت الجرنان و ورتهم الاعلان اللي مكتوب فيه

” مطلوب خادمة لثلاث شباب عذاب

فمن يرغب بالتقديم عليه التوجه إلى العنوان التالي ****”

أسماء و سها في صوت واحد: ايه عذاب

———–

– انا عملت إعلان عن شغالة جديده و انا اللي هختارها بنفسي و بص لاخوه أوي و كمل مش عاوز رمرمه يا حازم بشا و نزكز في الشغل و انت و شاور على اخو التاني مش عاوز شكوه منك يا وليد المره اللي فاتت دريت عليك و سكت البنت بقرشين تاني مره انا اللي هرميك بره

وليد: قولتلك كنت سكران يا مالك

مالك: انا مليش فيه الكلام دا اللي عندي قولته انا رايح الشركة يلا يا بشا

وليد بنفخ : يلا كل يوم شغل شغل مفيش يوم تقولي خد إجازة يا وليد انت بتتعب

حازم بمرح : خد إجازة يا وليد انت بتسـ.ـكر

وليد بصله بغيظ و مالك ضحك و قال: اهو قالك و كمل بجدية: انت بقي يا حازم يا حبيبي هتخلص كليه و تيجي على الشركة تضرب

حازم: يا سواد الحلل هيبقي كليه و شغل انت ناوي على دماري يا بوب كنت سيبني أروح اصيع شوية و أكل في ماك

وليد بسخرية: ماك الله يرحم ابوك يا أخويا

حازم بدمعة وهمية: آمين يخويا

مالك بحزم هعد من واحد لتلاته تكونوا اختفيتوا من قدامي وإلا

ملحقش يكمل كلامه و كانوا طاروا من قدامة

مالك: عالم تخاف متختشيش

———

ملك : ايوه باااس كدا ايه رايك يا أسماء

أسماء: بضحك هينبهوا بيكي أوي يا ملك

ملك بغرور: طبعا يا بنتي هو انا فيه في حلاوتي حتي بصي قالتها و هي بتحول خلي منظرها يضحك

سها : هتمشي امتي

ملك : كمان نص ساعة مكتوب كدا في الإعلان

——+

مالك قاعد مش طايق نفسه كل اللي بيجيله مفهومش المواصفات اللي هو عاوزها

الباب خبط و ملك دخلت أول ما شافها وقف و قال: سلامة قوم من رب الرحيم ايه دا

ملك: سالخير يا سعاده البشا

مالك من بعيد و بيبصلها بقرف: اهلا انتي مين

ملك : خدمتك جميلة يا بيه

مالك بصدمة: إنتي اسمك جميلة مين اللي اتشك في نظره و سماكي كدا

ملك و هي بتكتم ضحكتها: أبويا يا سعادة البيه أصل أول ما اتولدت كنت جميلة أوي و كل ما أكبر كل ما ازيد جمال انت مش شايف حلاوتي وإلا ايه دا حتي الزباين عليا كدهون بس انا اللي بحب اتعب و اعتمد على نفسيتي

مالك : نفسيتك طب خدي العنوان دا اسبقيني على هناك انا جاي وراكي علطول

ملك : عنيا يا سعادة البيه الحليوة

مالك : زباله بس هطلع عينهم عشان يتعلموا الأدب

——+

مالك راح ورا ملك البيت و دخلوا و عرفها مكان المطبخ و الاوضة اللي هتنام فيها

ملك جواها: اش اش اش ايه الحلاوه دي دا المطبخ قد بيتنا كله

حازم رجع من الكلية و داخل المطبخ علشان يشرب شاف ملك

حازم: انتي الخدامة الجديدة

ملك لفت ليه وشها و لسه هتتكلم حازم صرخ و طلع يجري

حازم : عفرييييت عفررررريييت الحقني يا ماالك عفريب في البيت يعني يوم ما ا*موت ا*موت على ايد عفرييييت

مالك طلع يجري وراه هو و ملك اللي بتقول استني بس يا كريم شانتيه انت

مالك دخل اوضه حازم و اتصدم

مالك : انت بتعمل ايه ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى