رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة عصام
رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الجزء الثالث عشر
رواية خادمة قلبي الجزء الثاني البارت الثالث عشر
رواية خادمة قلبي الجزء الثاني الحلقة الثالثة عشر
حازم بصدمة قال بزعيق خلي ملك تبرق :-
ورقة و قلم إية إللي إنتِ عاوزاها أنا من رأي تخديها و تروحي مطبخ البيت مش سكرتيره لـ شركة مُحترمة
رهف رفعت حاجبها و قالت:-
لاحظ إنك عمال تغلط و أنا بعدي ليك و دي حاجة ضد طبيعتي على فكرة فخد نفس كدا يا أبا و إقعد يدل ما أقوم أعلم عليك و أبقي علمت عليك في منطقتك
حازم فتح بوقة و مالك بيحاول يكتم ضحكته و هو بيقول:-
تلاتة بالعظيم جامدة و هتعلمك الأدب و الأهم هترجع ثقتك في الحُب تاني دي إختيار الثُلاثي المرح يعني إنت لابس لابس يا معلم
ملك بصدمة مصطنعة:-
إنت بتعلي صوتك عليا يا حازم ما أنا مش مالية عينك شوية شوية و هتكرشني من الشركة و البيت
حط إديها على بطنها و قالت:-
شايف يا حبيبي شايف عمك بيعمل إية فيا إسمع و إعرف مين إللي بيحب أمك و مين اللي كارها و تأخد حقها منه
وقفت و مسكت إيد رهف و قالت:-
يلا يا بنتي نمشي من هنا إحنا ملناش أكل عيش مع الناس دي
رهف بتجاريها و بتقول:-
خلاص يا حبيبتي متعمليش في نفسك كدا قطيعة تا.خد الرجالة كلها مره واحده
ملك :- بس لحسن ياسمين عز تُقيم عليكِ الحد
و بصت لـ حازم و قالت:-
تُشكر يا حازم تُشكر يا كريم شانتيه يا إللي كُنت مفكراك أخويا تُشكر على قله القيمة دي
و مسكت إيد رهف اللي بتبصلها بفخر و مشيت ناحية الباب و هي بتعد في سرها واحد إتنين لسه موصلتش للتلاتة و كان حازم بيقول :-
ملك إستني إنتي عارفة إني مقصدش و إنك عندي حاجة كبيرة أوي صح
ملك بصت ليه و عيونها مليانة دموع و قالت:-
عشان كدا عاوز تُكرش البنت اللي إخترتها صح
رهب ضر.بت على صدرها بحركة شعبية و قالت:-
لا هو كان عاوز يُكرشني بعد ما إتغرغر بيا في الاسنسير
مالك برق و قال:-
نعم إتغرغر بيكي إزاي يعني
رهف بدموع وهمية:-
الخاين اللي مشافش بربع جنيه رباية وعدني بالجواز و خلي بيا
حازم بصدمة:-
أنا يا بنتي دا أنا أول مره أشوفك النهارده
رهف :- إعمل نفسك عبيط يخويا إعمل نفسك عبيط إحنا مش متجوزين في السر
ملك ضر.بت يديها على صد.رها بحركة شعبية و قالت:-
يلهوي متجوزك في السر عيني عليكي يا حبيتي
و بصت لـ مالك و قالت:-
شوف أخوك بيعط من ورانا و أنا إللي كُنت فكراك طيب و غلبان طلعت نمس يا نمس
حازم عينه و سعت من الصدمة و بقي شكله يضحك و شاور على نفسة و قال:-
أنا يا بنتي إنتي متأكدة إن اللي بتتكلمي عليه دا أنا
رهف بصت لـ مالك و قالت:-
شوف يا سعادة البيه شوف بيبرقلي إزاي أنا مش همشي من هنا غير لما أخد حقي منه أنا و إبني
ملك بصدمة مصطنعة:-
لهو إنتي حامل يا حبيبتي
رهف مصمصت شفاشفها و قالت:-
و بتوحم على شاورما و مش راضي يجيبلي
ملك يصت لـ حازم و قالت ليه :-
إنت اية يا أخي قلبك دا إية حجر مش بيحس يعني ايه مش راضي تجبلها شاورما عاوز العيل يطلع في قفاه شاورما و يعايروك بيه إبنك دا وإلا مش إبنك
رهف :- عشان كدا مش راضي يشغلني معاه هنا شوفي المُعاناه اللي أنا بعنيها
ملك حضنتها جامد و قالت:-
عليطي يا حبيبتي خرجي كُل اللي جواكي و متخافيش أنا هاجبلك شاورما أنا عاملة حسابي في ساندوتش زيادة و عيناه على المكتب
رهف شهقت باصتناع و قالت:-
و مش بس كدا يا مودام دا و إحنا طالعين في الاسنسير راح قالي إمشي من هنا بدل ما أمشيكي على نقالة و أموت إبنك اللي في بطنك يرضيك كدا يا سعادة البيه
يرضيكي يا يا مودام
ملك حضنتها و قالت بصوت عالي:-
عيطي يا حبيبتي
و بصت لـ حازم اللي واقف مش عارف يضحك على كلامها وإلا يعمل اية و قالت:-
كل دا يطلع منك إنت يا سهون بترمي إبنك يا حازم
مالك بص لـ حازم بصرامة مصطنعة:-
الكلام دا حصل يا حازم يعني هي حامل منك إنت لازم تتجوزها فوراً مش هسمح إن حد من عيلة العدوي يتربي بعيد عن حضننا
حازم بصله بحاجب مرفوع و قالت:-
بقي إنت مصدق الهطل دا يا مالك ؟ بالله عليك ما تتكلم ولا تحاول تجاريهم عشان بيبان عليك شوف أهم الإتنين دول ماشيين عشرة على عشرة و محدش يشك فيهم نهائي دا أنا نفسي صدقت إني عملت كدا لكن إنت يا حبيبي فاشل تمثيل
ملك بتذمر :- إية يا مالك اللي خلاك تتكلم دلوقتي ما كُنا خلاص هنوفق رأسين في الحلال
حازم يصلها بتبريقة و قالت:-
إنتي بتقولي اية يا ملك البنت دي أكلت دماغك خالص
ملك بغباء:-
لا يا حازم هي مش عاوزة تأكل دماغي هي عاوزة تأكل شاورما هات ليها السندوتش من على المكتب ينوبك ثواب
حازم بحزم :- ملك بس خليني أشوف اللي متجوزها بالسر و مخلف منها دي
رهف بصت وراها و عقدت حواجبها و قالت:-
هي مين دي اللي أنت متجوزها في السر إنت مش عارف إن كدا حرام يا مُتعلم يا بتاع مدارس بلاد بره
حازم بصلها بصدمة و قال:- إنت بتقولي ايية ؟
رهف بصت لـ ملك و قالت:-
طب إحضرينا إنتي يا مودام هو انا فتحت بوقي حتي ؟
هزت ملك رأسها بالنفي و قالت:-
الحق حق يا حازم هي مقالتش عليك غير كُل خير وإلا اية يا مالك
مالك هز رأسه بايجاب و قالت:-
آه طبعا طبعا
حازم :- انتي هبلة يا ملك مش لية بقولك إن الأستاذ بيبان عليه كُل حاجة و ميعرفش يكذب
ملك :- صح يا حازم نسيت الحمل و عمايلة بقي يخويا المُهم البت رهف هتستلم الشُغل إمتي خليني أروح ملوك زمانها بتعيط
حازم بسخرية:-
ملوك مين دي اللي بتعيط دي تلاقيها هايصة و مجننه الكُل معاه وإلا تلاقيها لازقة لـ. وليد عشان يخليها تشيل مالك الصُغير
أما بالنسبة لـ أم لسان و نص دي فـ دي بقي هتبدأ شغل من دلوقتي و مسكها من قفاها و قال تعالى ورايا
رهف قالت ليه بصرامة:-
إستني عندك إنت جابر حُمار وراك إستني نسيت حاجة مُهمة
حازم سابها و بصلها لقاها قربت من ملك و قالت:-
فين سندوتش الشاورما يا ست الواد مش هيطلع في قفاه بس دا هيطلع في جبهته كمان
ملك إديتها السندوتش و همست في ودنها:-
يلا يا بشا مهمتك بدأت إتكلي على الله و أنا متأكدة إنك قدها و قدود
رهف :- لا تقلق يسطا بنت خالتك قدها و قدود و بعون الله البشا دا أسبوع واحد و هيفك و يبقي زي العسل طلاق تلاتة ما هسيبة غير و هو فريش كدا
حازم :- إنتي بتقوليلها إية أفهم معلش
رهف :- بودع المودام في إية يلا أنا مستعدة
حازم بإنتقام:-
أول قاعدة ممنوع الأكل أثناء ساعات العمل
رهف أكلت حته من السندوتش و هي ماشية وراه ع قالت:-
لا القاعدة دي هناك على القهوة إنما إحنا هنا في شركة محترمة
❈-❈-❈
مالك بعد ما خرجوا أخد ملك في حضنه و ملك نامت على صدره و قالت:-
تفتكر هيكملوا مع بعض ؟
مالك بضحك :- يعني علاقة وراها عصابة و مش عوزاها تنجح إنتي بتهزري يا ملك ؟
ملك :- بس يا مالك إحنا مكناش متفقين على جواز إحنا كُنا عاوزين حازم يخرج من الحالة اللي هو فيها دي و الصراحة لو عليا أجوزه رهف دلوقتي مش بعدين
مالك مسكها من كتفها و وقفها قدامه و قال:-
ياااه إنتي بتحبي رهف أوي كدا يا مُكا
ملك بصت في عيونه و تاهت و قالت:-
طبعا مش بنت خالتي
مالك :- طب ما تحبيني معاها يا ملك دا أنا زي جوزك يعني
ملك تهات في عيونك و قالت:-
أنا مش بحبك يا مالك دا إنت النفس إللي بتنفسه ابو ولادي و جودي
فـ يا عزيزي لم يبقي بـقلبي مكان إلا و إحتله حُبك .. نعم حرب هي قائدها قلبكَ و حُبك فيها الفائز
مالك بصلها جامد و إبتسم و قال:-
تلاتة بالعظيم لكون حاطط ليكي قطره دلوقتي إنتي مش كُنتِ عاوزاها من شوية و أنا أهو هحطلك
إقترب مالك إليها ثم قبلها قُبلة بث فيها حبه و شوقه العارم إليها
ملك حضنته جامد و قالت:-
أيها الزعيم إنك على قلبي سُلطان .. فـ والله إن لم يكن ملكَ لوددت أن يكون ملكَ .. فإسمح أنت لي و أنا سأضعه بين يديك و عليه ختم نقل الملكية
شدد مالك من إحتضانها و قال:-
هرمونات الحمل شغالة معاكي جامد الحمل دا يا ملك مخلياكي تقولي شعر
ملك بصت ليه و قالت:-
صدق بالله أنا غلطانة لملي الأكل دا و روحني أكل أنا و عيالي بعيد عنك لا تقولي هرمونات الحمل ولا رومانسيه إنت مينفعش معاك غير النكد أصلاً روحي يا مالك دلوقتي عشان أزف الخبر لـ منال و منه المتكسحة من الولادة
مالك ضحك جامد على قبلتها و قال:-
دا إنتي محدش يهزر معاكي خالص أصلا تعالي هوصلك بنفسي
ملك بصت على المكتب و قالت:-
الأكل قبلي أنا و إنت يا مالك محدش هيطبخ النهارده أنا واحدة مش قادره تمشي أصلاً و البت منه نايمة عشان الولادة و منال هتفوا هو انا مخلفاكم عشان أخدمكم و إلا عشان إنتوا تخدموني
مالك :- باس خلاص مش عاوز أعرف كُنت قولتي هات الأكل و خلاص دا انتي رغاية أوي
ملك بصت ليه بصدمة و قالت:-
أنا رعاية يا مالك إيش حال لسه قايلة فيك قصايد و سيباك تحطلي قطره صحيح ياخدكم لحم و يرميكم عظم و سابته و مشيت
مالك :- مخبولة عليا النعمة مخبولة
❈-❈-❈
ملوك :- يا وليد بقي هات أشيله شوية
وليد :- لا هو لسة صغير لما يكبر شوية
ملوك :- والله لقول لـ حازم و هو هيخليني أشيلة أصلا لما ملك تجيب البيبي مش هخليك تشيلة هات بقي أبوسة
وليد برفض:- لا عشان الأمراض و هو لسة بيبي مش هيستحمل
ملوك ضربت الأرض برجليها و قالت:-
والله لو ما جبته لقوم منه عليك هات بقولك
وليد :- اعملي اللي إنتي عاوزاه لكن مالك نو يا ملوك مالك إية نو
ملوك برقت لية و قالت:-
ماشي يا حازم ماشييي
و جريت و هي بتنادي على منال
ملوك:- يا تيتي بقي مش راضي يديني البيبي ألعب معاه
منال :- تلعبي مع مين يا ملوك دا لسة صغير يا حبيبتي لما يكبر شوية
ملوك :- بس انا عاوزة ألعب معاه دلوقتي و ليد مبقاش يحبني و بقي يحب مالك بس و ضربت الأرض برجليها و قالت و هي بتعيط:-
و أنا كمان مش راح أحبه تاني و سابتها و طلعت تعيط في اوضيتها
مسكت التليفون و إتصلت بحازم و هي بتعيط
حازم رد عليها بسرعة و قال:-
إية يا قلب حازم مين مزعلك
ملوك بعياط:- شوفت يا حازم وليد مش بيحب ملوك و مش راضي يخليها تبوس النونو
حازم :- بس خلاص أنا لما اجي هخليكي تبوسية و تشليه كمان
ملوك بعياط:- لا تعال دلوقتي خدني عندك أنا مش راح أقعد معاهم تاني لميت لعبي في الشنطة و هاجي عندك
حازم ضحك عليها جامد و رهف قاعدة مرقباه و يتقول:-
مهو بيضحك أهو أومال إية أم التكشيرة اللي ضاربها في وشي من الصبح دي
حازم قام وقف و قال:-
خلاص جهزي كل ألعابك و أنا هاجي أخدك عندي يلا سلام
حازم مبصش لـ رهف أصلا و أخد مفاتيح عربيته و خرج جري على ملوك
رهف:- دا هو إيه دا شفاف أنا يعني وإلا اية ؟ أحسن حاجة أكمل نوم هنا على ما يجي تاني
❈-❈-❈
مالك وصل ملك و مدخلش خرج علطول و ملك دخلت لقت منال قاعدة في الصالة و ملوك نازلة على السلم و شايلة شانطة على ظهرها و يتقول:-
والله ما أنا قاعدة ليكم في البيت دا .. دا إنتوا عيلة تشل أصلاً و قعدت على الكنبة تستني حازم
ملك بصت لـ منال و قالت:-
مالها دي غضبانة لية و ضاربة بوز
منال :- عاوزة تشيل مالك و وليد مش راضي
ملك :- وليد مش راضي تعالي يا بت أنا هخليكي تشلية
ملوك بصت ليها و قالت:-
لا إنتي أصلا منحازة لصفه هو و أختك مفيش غير زوما حبيبي هو اللي ناصفني في البيت دا
ملك قامت لـ وليد و قالت:-
اية يا وليد ما تخلي البت تلعب مع الواد متعقدهاش كدا
وليد :- إنتي بتقولي اية انتي كمان يا ملك واد مين اللي ملوك تلعب معاه
إنتي قصدك مالك إبني لا دا من سابع المُستحيلات تحصل أنا مش مستغني عن إبني
ملوك بعياط:-
إنت أصلا مش بقيت بتحبني
حازم دخل و ملوك جريت عليه و وليد واقف مصدوم من كلام ملوك
وليد حط مالك على السرير و راح لـ ملوك و قال:-
مين اللي قالك إني مش بحبك يا ملوك دا إنتي بنتي الأولي
ملوك :- صاحبتي في الحضانة قالت ليا عشان منه جابت ليك نونو مش هتحبني و تخليني ألعب معاه عشان هو إبنك و أنا بنت بابا
وليد حط إيدة على شعره و شده جامد و قال:-
بس ملوك عارفه إن وليد و كل العيلة بتحبها صح
ملوك هزت رأسها بالنفي و قالت:-
لا مفيش غير حازم بس اللي بيحبني و هياخدني معاه الشغل مش كدا يا حازم
حازم حضنها جامد و قال:-
و هخليكي تشيلي مالك كمان
وليد بصله بصدمة و قال:-
يتبع ….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة قلبي الجزء الثاني)