رواية خادمة قلبي الجزء الثالث الفصل الثالث 3 بقلم زهرة عصام
رواية خادمة قلبي الجزء الثالث الجزء الثالث
رواية خادمة قلبي الجزء الثالث البارت الثالث
رواية خادمة قلبي الجزء الثالث الحلقة الثالثة
مالك كان قاعد على الشط و لابس نظارة شمس و باصص للبحر قال جواه :-
يااه لو الواحد يفضل قاعد بالسلام النفسي دا ؟
فتح موبايلة و شاف إن ملك موصلة نت إبتسم بخبث و قال:-
و ماله ما نجر شكلها شوية
بص حواليه لقي أجانب بلبس العوم ، مشي ناحيتهم و طلب مهم ياخد صورة معاهم
البنات بصت عليه و إنبهرت بيه و واقف علطول
مالك بقي واقف في النص و البنات واقفين جنبه ، خلع التيشيرت بتاعه و بقي واقف وصتهم و بيضحك
الصورة كانت كفيلة إنها تبين إن في علاقة بينهم
عملوا أوضاع كتير منهم وضح و هما حاطين اديهم على صد.ره
مالك شكره و بص للصور بخبث و قال:-
ماشي يا بنت منال إما جبتك راكعة عشان ارجعك ليا مبقاش أنا مالك
مالك رفع الصور على تطبيق الفيسبوك و هو بيضحك بخبث و بيقول:-
يلا بالشفي يا بنت منال
…
ملك كانت قاعدة تقلب في التليفون بملل لحد ما جالها شعار إن مالك نزل بوست فتحته بسرعة و كانت متلهفة إنها تعرف عنه أي أخبار عنه ، لكن لهفتها راحت و أول ما شافت صورة مع البنات
رمت التليفون من اديها و عنيها دمعت و هي بتقول:-
و كمان متصوري مع ناس مش لابسة يا مالك ، عاوز تحرق دمي يا إبن الصر.مة ؟
دموعها نزلت و هي بتقول بعتاب كأنه شايفها:-
كدا يا مالك ؟ كدا بتتصرمح مع النسوان كانك ما صدقت تخلص
فتحت الكومنتات على الصور لقت اللي بيقول :-
هايص إنت يا عم عُبالنا و اللي بتقول :-
إنت زهقت من مراتك وإلا اية أحسن دي حتي ولية شرا.نية
همست من بين سنانها:-
أنا شرانية يا بنت الصر’مة صبرك عليا يا مالك مهو أنا مش هسيبك تحرق دمي و رحمت أبوك لكون مخلياك تتنفض يا مااالك
دونت بعض الكلمات كالتالي
” متبصش للي فات و متفكرش فيه كتير ، الدنيا مش بتقف على حد ، كون علاقات جديدة مع ناس جديدة ، علاقة مميزة جديده من حد مميز كفيلة تنسيك اللي فات و تخليك ترمي الأشخاص اللي بيحاولوا يعصبوك في أقرب باسكت”
و حطت صوره ليها جذابة و ضغطت على كلمة نشر و هي بتقول بتشفي:-
عشان تبقي تحاول تعصب ملك تاني يا حبيبي ، أصل اللي بيجي عليا مبيكسبش
مالك كان قاعد و هيموت و يعرف رد فعل مالك أو حالتها على اللي عمله
إتفاجئ بإشعار إنها نشرت حاجة دخل بسرعة يشوف اللي نشرته
إتصدم من اللي هي كتباه و قال بهمس :-
يا بنت الجذمة ، لا و كمان حاطة صورتك دا إنتي نهار أبوكي أسود دي لو قاصدة تخرجني عن شعوري مش هتعمل كدا
اه يا بنت الصر’مة عاوزة ترميني في الزبالة و تكملي حياتك مع حد مميز ، هو مين دلوقتي اللي معصب التاني أفهم بس بقي أنا أنشر الصورة عشان أعصابها تقوم تقلبها عليا ، ماشي يا بنت منال ماشي ورحمت أمي لوريكي
…..
رهف قاعدة قدام مكتب حازم و ماسكة التليفون بتقلب بملل فجأة جه قدامها بوست مالك و اللي هو ناشرة فقالت بصوت عالي:-
برنس عليا الطلاق برنس
حازم بصلها و عقد حواجبه و كمل شغل أما رهف دخلت على صفحة ملك لأنها متأكدة أنها مش هتسكت قرأت البوست و الابتسامه بتوسع على شفيفها و قالت بصوت عالي:-
جدعة عليا الطلاق جدعة جابتها لية في وشه دا زمانة هيولع ، بس اية الدماغ دي
حطت لاف على بوست ملك و قالت عشان تكيد مالك أكتر
عريسك عندي يا بنت خالتشي و مستنيكي من زمان أوي بس انتي اللي تقلانة ، و من ناحية مميز فهو مميز جداً
بمجرد ما نشرت الكونت لقت ملك عاملة علية رايكت و رودت عليها و قالت:-
نصيب بقي يا اختشي بس خلاص أنا موافقة يلا بيت منال مفتوح
مالك كان متابع الحوار و هيو.لع دخل لـ رهف بعتلها رسالة و قال:-
اتلمي إنتي و بنت خالتك بدل ما اجي اكسر دماغك انتي و هي في ساعة واحدة
ردت رهف عليه بإستفزاز:-
سيب البت تشوف حياتها بقي ، يعني إنت تهيص وسط المُزز و هي تقعد تندب حظها لا دا انا مش هسمح بيه أبدا
و ضحكت بصوت
حازم يصلها و رمي القلم من ايده و قال:-
إنتي يا بت عبيطة اية اللي برنس و جدعة و دلوقتي بتضحكي بتكملي اية إنتي ؟
رهف بصت ليه و رفعت حاجب و قالت:-
بستريح شوية في اية
حازم بصلها بدهشة و قال:-
بتستريحي من اية ؟
رهف إبتسمت بانشكاح و قالت:-
بستريح من النوم في اية ؟
حازم مسك منها التليفون و قال:-
نفسي أعرف بتعملي إية
رهف بصت ليه و قالت بضحك :-
هات بس الموبايل دا عليه أقساط و تعال افهمك
بص مالك ناشر اية
حازم بص على صور مالك و صفر و هو بيقول:-
اه يا خلبوص مش كنت تاخدني معاك ، بقي إنت تشوف المُزز دول و أنا قاعد مع أبو لهب بشتغل
رهف بصت ليه و رفعت حاجبها و قالت:-
أبو لهب و عاوز تروح معاه ؟ لا دا إنت بتغلط فيا بقي ؟
حازم بصلها و قال:-
ششش اسكتي انتي و هاتي التليفون دا أما أشوف المُزز اللي مع اخويا طلع مقطع السمكة و ديلها و قال اية رايح استريح و اعيد حسباتي
أخد منها الموبايل و قعد على المكتب و هو بيتفرح على الصور
رهف بصت ليه بسرعة و قالت في نفسها:-
قالي اسكتي انتي ؟ يعني اية اسكتي انتي ؟ لا و كمان بيصبص للحريم القا.لعة
بصت لية بشر و قالت بصوت عالي:-
يعني اية إسكتي انتي ؟ لا دا انا ليا رأي زي زيك بالظبط ، اختشي و غض بصرك ياض
حازم بصلها بصدمة و قال:-
إنتي بتقولي لمين ياض ؟
رهف لوت شفايفها و قالت:-
هو في حد غيرك هنا بقولك إنت طبعاً ، هات التليفون دا و بطل تبص على الحريم
حازم بغيظ :-
إنتي مالك إنتي أبص على حريم وإلا أروح أبات في حضنهم يخصك في اية ؟
رهف برقت و قالت:-
حازم لم الدور أحسنلك
حازم بدهشة:-
حازم كدا حاف ؟ و بعدين اية لم الدور دي ؟
رهف قالت بسخرية:-
هبقي اغمسك المرة الجاية بعيش
و كملت بحزم :-
هات التليفون بقولك و متبصش على البنات دي تاني
حازم بعند :-
و إنتي مالك و هبص براحتي أهو
مسك التليفون و بص فيه و رهف اتعصبت و قالت:-
يعني مش هتبطل اللي بتعملوا دا ؟
حازم هز رأسه بالنفي بإستفزاز
رهف بصت قدامها و مسكت خشبه من على المكتب و حدفتها عليه و هي بقول:-
مش أنا اللي اتعاند يا حازم الكـ ـلب
حازم الخشبه جت في دماغة و إنجرح جرح بصيت و بدأ ينزف
وليد دخل عليهم و برق لما شاف حازم متعور و رهف بتبص ليه بصدمة
حازم بصلها و زعق و قال:-
و ديني لهمو.تك في ايدي دلوقتي
جاي يمشي ناحيتها وليد حاشة و قال:-
عيلة صغيرة و غلطت متعملش عقلك بعقلها
السكرتيرة دخلت على الصوت و رهف بتزعق و بتقول:-
هات اخرك يخويا و إنت مفكرني هخاف منك مثلا ؟
جت تقرب منهم السكرتيرة مسكتها و قالت:-
استهدي بالله يا آنسة رهف مش كدا
رهف :-
سبيني يقولك دا شكلة مفكرني لقمة طرية ، لا أنا لازم أعرفه مين رهف ، بقي أنا يتقال عليا ابو لهب ؟
حازم صرخ في وشها و قال:-
ظلمتك مش كدا ، دا أبو لهب أحلي و انضف منك يا أم شنب يا معـ ـفنه
رهف ضربت اديها في بعض و قالت:-
حوش حوش يخويا الحلاوة اللي بتصر منك دا ، طلموها اللي هتجوزك يا فلاتي يا بتاع البكيني
وليد بص لـ حازم بصدمة و همس :-
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة قلبي الجزء الثالث)