روايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثامن 8 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثامن 8 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الجزء الثامن

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الثامن

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الحلقة الثامنة

ندي نزلت من الباص وراحت علي بيتهم ولسه هتطلع لقت حبيبه وقفه في البلكونه بتاعتهم
حبيبه :ندوووش استني
ندي بصت ليها :نعم يا حبيبه عوزه حاجه
حبيبه :اطلعي تعالي عوزاكي
ندي بتردد:معلش بس جدي فوق وهيزعق ليا لازم اطلع
حبيبه برجاء:ثواني وانزلي علطول ….. يلا اطلعي بقااا
ندي طلعت بقلة حيله علي شقتهم لقت حبيبه وقفه علي الباب
حبيبه شدتها لأوضتها :تعالي عوزاكي في موضوع مهم اووي
ندي :براحه يا بنتي شداني كدا ليه ؟ في اي مش مطمنه ليكي احكي
حبيبه قهدت قدامها علي السرير بحماس:العيله كلها طالعه رحله الجبل بكرا هناك الجو جميل وهااادي وهنتبسط اووي اي رأيك تيجي معانا انا قولت لبابا وقال مفيش مانع
ندي :محدش من اهلي هيوافق ولا ماما ولا حتي جدو ولو اصريت ممكن يزعقو ليا
حبيبه بحزن :لاء يا ندي حولي علشان خاطري انا نفسي تكوني معانا نيرا كمان هتكون موجوده علشاني حاولي
ندي بتردد:مش عرفه يا حبيبه انا هسأل ماما ولو وفقت ممكن اجي بس هنفضل قد اي
حبيبه:اسبوع
ندي:ينهاااار اسبوع كتير اووي ومستحيل ماما توافق او حتي كريم ابن عمي
حبيبه سكتت شويه وفكرت بسرعه :طيب هاتي ابن عمك معاكي ايه رأيك
ندي :برضو مش عرفه ممكن يرفض بس هسألهم وهرد عليكي دلوقتي لازم امشي علشان اتأخرت ولسه هتقوم نور خبطت علي قوضة حبيبه و دخلت
نور بصت علي ندي بحب:انتي ندي صح ؟
ندي بصت عليها :ايوا انا ندي لسه ساكنه جديده جنبكم
نور بحب:نورتو الحاره كلها يا روحي انا كنت قايمه اعمل خلطه صفرا تتدفينا في الجو دا استني اعملك معانا
ندي بسرعه :متشكره لحضرتك جدا والله بس فعلا انا اتأخرت ومش عوزه ماما تزعل مني لازم امشي
نور :خلاص يا حببتي تشربيها مره تانيه وصلي صحبتك يا حبيبه وتعالي

 

 

ندي :لاء خليكي يا حبيبه انا خلاص عرفت الطريق وهنزل ونزلت وهي نازله عاصي كان نازل
عاصي :وانا بقول البيت منور ليه اتااري الغزاله عندنا
ندي بغيظ:اتلم واحترم نفسك
عاصي بضحك وغمزه :دا انا اول مره اكون محترم في حياتي
ندي بغيظ كملت نزول السلم :مش ناقصاك هي وراحت علي بيتهم
عاصي وقف لحد ما اطمن انها نزلت ودخلت بيتهم وقفل بوابة البيت الكبيره ودخل
عاصي ببتسامه :يابووووي انما علي دي فرس ودخل عن جدته يجيب برطمان القهوه وطلع تاني
……………………
في شقة نور
عملت الخلطه وراحت حطت الصينيه جنب غسان اللي قاعد مندمج اووي مع الفيلم اللي علي الشاشه
نور بستغراب:فيلم اي دا اللي مندمج فيه اووي دا
غسان بتركيز :كيره والجن نازل عرض اول علي التلفزيون لسه النهارده
نور شالت البطانيه من عليه وعدت قعدت في حضنه :ممكن بقا تسيب كيره وتسيب الجن وتركز معايا شويه
غسان بص ليها :ما مركز معاكي اهو بس اسكتي خليني اعرف اسمع
نور بصت معاه علي الفيلم شدها جامد وفضلو يسمعو فيه لحد ما الفيلم خلص
نور بصت ليه بهتمام :شخصية الجن وخده منك وشخصيه كيره كمان
غسان بص ليها : الفيلم شدني علشان بيتكلم عن الانجليز والسياسه مش اكتر
نور بمرح :وانا شدني علشان كريم عبد العزير واحمد عز مش اكتر
غسان برفع حاجب :نعم يا روح امك مين اللي شدك
نور ببرائه :اللي شدني ان الخلطه هتبرد جنبك يا روحي
غسان بضحك : شخصيتك قويه اووي يا روحي المهم حطيتي فيها سمنه ولا لاء
نور اتعدلت وقعدت :حطيت والله هات الكوبايه بتاعتي بقا
غسان ناولها الكوبايه بتاعتها

 

 

نور شربت شويه :كان هنا ندي صحبت حبيبه
غسان حط ايده وراها واخده في حضنه وهو بيشرب :اممم بتذاكر ولا اي
نور :لاء حبيبه كانت بتقول ليها علي الرحله
غسان :خايف تيجي هي ونيرا من الحيوان ابنك
نور :هو مبكلمش نيرا خالص مش عرفه اي حكايته مع ندي بقا
غسان بص ليها :زي حكايتي معاكي كدا وبكرا تقولي جوزي قال
نور ضحكت :يمكن المهم عوزين نجهز هدوم لينا قوم قولي هتاخد اي معاك يلا
غسان قام طلع شنطه وطلع الهدوم اللي ممكن يحتاجها وراح عند نور لقاها مطلعه بجامات وعبايات
غسان مسك ايدها :عليا النعمه ما تعملي حاجه انتي اعدي بس كدا انتي وقعدها علي السرير وطلع كل قمصان النوم حطهم قي الشنطه
نور برفع حاجب :دا اي دلوقتي اللي انت حطيته دا
غسان بغمزه :دا الدلع يا روحي
نور :وحضرتك ناسي ان حامل ولا اي
غسان بص ليها :مش ناسي لاء بس دا ميمنعش ان في اجازه وحقي انك تدلعيني مليش فيه بقا
نور :طيب يا روحي هدلعك هات اتنين 3 مش دسته ومتنساش ان هنكون مع الولاد والعيله ومش منعرف نعد ساعه لوحدنا
غسان بعند : تلاته بالله العظيم مافي قميص راجع وخوار مش هنلاقي وقت ملكيش فيه انتي المهم اسكتي
نور قعدت بقلة حيله تتفرج عليه وهو بيطبق الهدوم غلط
نور بضحك :انت كدا بتطبق الهدوم
غسان رمي عليها :شغلتك دي بقا علشان مش عارف ارتبهم بجد
نور اخدت منه الهدوم تطبق وتحط في الشنطه وهو يجيب هدوم كلها شغلعه
………………………

 

 

في منزل ندي
غيرت ندي بتعت واضح هدومها لبجامه وكانت ليه هتنام افتكرت ان جدها عاوزها طلعت ليه كان قاعد في الصالون
الجد بصرامه :كنتي فين لحد الوقتي واحنا في ليل شتا
ندي :كان ورايا كام حاجه بعملها وقولت لماما قبل ما اخرج
جدها بغضب:تقولي ليها متقوليش دي حاجه متخصنيش انا بسأل كنت فين
ندي بخوف بنحاول تداريه:كنت بجيب الاشاعة بتاعت عزه من التجمع
جدها وقف قدامها :يعني روحتي التجمع الخامس وجبتي اشاعات اختك صح
ندي بتأكيد :ايوا روحت جبتهم وو لقت صفعه علي وشها مؤلمه
جدها بهدوء:وانا وابن عمك سبحان الله كنا هناك وروحنا جبنا الاشاعات جبتيهم ازاي بقاا
ناديه طلعت علي ضربة ندي شافتها وقعه علي الارض راحت عليها بسرعه
ناديه :في اي يا بابا بتضربها ليه عملت ايه هي
جدها بغضب وصوت عالي :شوفي بنتك الحلوه بتروح فين كل يوم الكذابه بتقول انها راحت تجيب الاشاعات وانا اللي جايبهم
ناديه بصت لندي :ايوا يا ندي انتي قولتي راحه اجيبهم ازاي جدك بقا اللي جابهم انتي كنتي فين ؟ ردي يا ندي كنتي فين ؟
ندي بالم في نفسها :ودا الطبيعي المهاجمه اللي هاخدها وعرفه ان هاخدها يا بس لو تعرفو تعبي بدل ما تهجموني تقفو جنبي
كريم بغضب :مش هتنطقي غير لما تاخد علي دماغها
ندي بصراخ :بسسسسسسس اسكتو انتى اي مبتملوش مفيش عندكم حاجه اسمها الانسان مش قادر يتكلم مفيش حد بيحس بحد ولو لدرجه وحده

 

 

ناديه وقفت قدامها :لما تغيبي عن البيت ل 10 بليل يبقي حقنا نتكلم
الجد :ولما تكذبي في غيابك يبقي من حقنا مكسر دماغك
كريم مسك ايدها بقوه :انطقي كنتي فين علشان لحد دلوقي مش عاوز امد ايدي عليكي
ندي بصت ليهم ولقت ان الكل بيهاجمها دموعها نزلت :احيانا بحس انكو مش عيلتي بحس انكو بس بتتبسطو لما تشوفو حزني والمي ومسحت دموعها عندي نزيف مستمر وكنت عند الدكتوره بسألها عليه ومقولتش علشان مش عوزه اقلق حد علشان كفايا عزه تصبحو علي خير ودخلت اوضتها دفنت راسها في المخده وصرخت علي حبيبها اللي وحشها وبشده وعلي عيلتها وعلي اختها وعلي حياتها
ندي بصراخ:الوجع بيزيد مش بيقل قلبي بيوجعني اوووي امتي هنسي واعيش طبيعيه موجوووعه اووي
دخلت امها عليها :قومي يا ندي كلميني نزيف اي اللي عندك
ندي مسحت دموعها وقامت :مفيش اتخبطت في حاجه في بطني مفيش اكتر وانا عوزه اروح رحله مع اصحابي الجبل لو موافقه تمام مش موافقه تمام بردو
ناديه طبطبت علي ضهرها :روحي غيري جو بس مين اصحابك دول
ندي :جرنا حبيبه بنتهم صحبتي وانا حابه اروح
ناديه طلعت فلوس ليها :خدي روحي غيري جو وخدي بالك من نفسك راحه امتي
ندي :شكرا مش عوزه فلوس وانا راحه بكرا ياربت تطلعي وتقفلي الباب علشان عوزه انام
ماديه طلعت بحزن علي بنتها وندي فصلت الدموع والذكريات يقتلو فيها ذكريات الشتاا اللي بتكرهه اكتر من اي حاجه وجعه وليله الطويل اللي بيمر عليها بأسوء لحظاته واخيييييييرا وبعد صراع كبير نامت ندي
……………………
في الصباح
الكل صحي في اليوم دا بدري واولهم نور اللي نزلت لما نسمه رنت عليها علشان يحهزو اكل لرحله نزلت براحه من جنب غسان ولبست اسدال فوق هدومها ونزلت علي تحت
في المطبخ

 

 

نورهان بتقرء اللي في النوته :ناخد بطاطس وخيار وطمام وجزر وفلفل والحجات الاساسيه الاول
نور وهي بترتب الشنطه :تمام اللي بعده
نورهان :نسمه انتي ويمني الجبن جاهزه
يمني :جهزين
نورهان :ناخد بقا لحمه وفراخ وسمك والحجات دي
نسمه :جهزين في الشنطه
نور :كدا كل حاجه جاهزه مفيش حاجه ناقصه المشروبات معانا وكله تمام
يمني :نجهز فطار بيسيط ولا نعمل اي
ياسمين :بصي نعمل سندويتشات ناكلها علي السريع علشان الطريق وكدا
نسمه :تمام وبدؤ يجهزو الاكل
……………….
حبيبه صحيت واتأكدت من ندي ونيرا انهم جاين وطلعت جري عند اسر فتحت الباب وبراحه علي اوضته دخلت لقيته نايم من غير تيشيرت قفلت الباب وراها وراحت عنده
حبيبه برقه :اسر .. حبيبي يلا قووم
اسر اتحرك في السرير وشافها قدامه :اي الصباح القشطه دا وباس ايدها
حبيبه ببتسامه :قوم يلا علشان تلحق تاخد شور علشان نمشي
اسر اتعدل وبص ليها :بغكر مجيش عاوز اقضي الاجازه في البيت
حبيبه بزعل :مت اي ؟ لاء يا اسر انا مصدقت اخدت الاجازه بتاعتك اللي بتاخدها كل سنه تعالي معايا علشان خاطري
اسر بص ليها :قربي بسرعه وريني اي اللي علي وشك دا
حبيبه قربت بسرعه وخوف :في اي
اسر باسها من شفايفها :مفيش شفايفك كانت وحشاني شويه
حبيبه بخجل :انت سافل اووي وجريت علي الباب قدامك نص ساعه لو اتاخرت هموتك ونزلت جري
اسر بحب وضحك :بحب متخلفه عقليا يولاد وقام اخد شور ووجهز شنتطه ونزل علي تحت كانت العيله كلها اتجمعت
اسر :صباااحو يا اسره

 

 

عاصي :صباحو يا جزء من الاسره ومال علي حبيبه اللي قاعده جنب نيرا
عاصي :بت هي هتيجي امتي
حبيبه بعدم فهم :مين
عاصي :يابت ندي هتيجي امتي
غسان اللي بيشرب الشاي:اتلم علشان مقلش منك قدام الناس
عاصي :بطمن بس علشان منتأخرش ياباشا
غسان :اسكت انت مش عوزين منك حاجه غير تقطع لسانك وتسكت
اسر اللي بيشرب الشاي:اخدته معايا عزا ابو واخد زميلي بقيت كاتم الضحكة بالعافيه نازل تريقه علي اللي رايح وعلي اللي جاي حتي المقرئ
عاصي :المقرئ اخنف
اسر بضحك :وانت مااالك احتا ريحين نعزي ولا نكتشف الناس
عاصي :خلاص باقي صحابك لما ابوهم يودع هحترم نفسي
يمني بصريخ :افتح بوقك يلاااا
سيف بتذمر :لاء مش بحب الرز والشوربه
عاصي :كل يا سيف علشان تبقي زيي كدا
محمد بسرعه :حد الله ما انا عايزه زيك ابعد عنه انت بس
عاصي :حبيبي يا ميدو مش عوزه زيي اكمني مثقف وكدا يعني عوزه بغباؤه كدا
الكل ضحك عليه وغسان اللي متابع حركات نور بتركيز وفرحه اللي متابعه حركات اسر بتوهان
جري البوابه رن وحبيبه فتحت من زار في الشقه وطلعت ندي وهي شايله شنطة ضهر ولبسه سلوبته بيضه وجاكت اسود جيلد وعمله شعرها ضفيره

 

حبيبه :نورتي بيتنا يا ندوووش
ندي :منور بيكي يا قلبي
نيراا :اللي وحشني جووي جووي يا بووي وراحه تحضنها
ندي بمرح :الطار ولا العار ياولد جي تحضني كدا واحنا صعايده الكل ضحك عليها وعلي مرحها
زهره :دووري احضن بقااا
عاصي :طب وانا
غسان :انت هتسكت ولا اطخك وارتاح
عاصي عمل ببوقه علي انه سكت
ندي سلمت علي الكل وراحت جنب نور وهمست
ندي بمرح :جوزك حلووو اووي
نور :مش هغير علشان انتي ندي وكدا وحضنتها
قاسم :لو الكل جهز ننزل بقا.
عاصي اخد شنتطه وشنطة ندي ونزل تحت استغرابها ، وغسان اخد شنطة مراته وبنته ونزل ومحمد كذالك
عمر بص لفرحه :مش عاجبني حالك بس مش هتكلم دلوقتي
فرحه :انا كويسه يا بابا متشغلش بالك
عمر :ومكبرتيش انتي علي الضرب علي فكره
فرحه بمرح :اي دا بجد هضرب
عمر :علي دماغك يا ابت واخد شنطتها وشنطة نورهان ونزل علي تحت
نسمه :خدو انتو يا بنات الاكل نزلوه وانتي با نور متشتاليش حاجه علشان حملك
ندي بهمس لحبيبه :ابوكي دا ايه جامد اخر حاجه

 

 

نور بضحك :سمعتك يا واطيه
ندي :ولا اتكلمت يا زعامه اصلا ونزلت والمل نزل
غسان :انا هتخد نور جنبي
اسر :وانا عاصي جنبي وحبيبه وصحباتها
غسان بص ليه :علشان رحله هوافق ومش هوصيك
اسر ابتسم :انا تربيتك متقلقش
عاصي ركب بفرحه والبنات ايضا
عمر :نورهان وفرحه معايا فرحه ركبت من غير مجادله ونورهان جنب عمر
قاسم :يلا يا زهره اركبي وانتي يا نسووم جنبها وانتي يا ياسمنتي جنبها وبالفعل ركبو الكل وانطلقو علي الجبل
ياسمين برقه :انا اصلا هبطانه مش عوزه اجي
غسان :الرحله من غيرك ملهاش لازمه بقا
منير :يلا اركبي يابنتي يلاا واتبسطي في الرحله
ياسمين حضنته :هتوحشني يا بابا والله في الشويه دول
ندي بصت علي بيتهم بحزن :احفظهم يارب
عاصي :اسررر شغلعنا بقاااا اغاني تخليك تهز مكانك وكدا
اسر بص ليه :انسان براس كلب التسجيل عندك اهو شغل
عاصي شغل مهرجان اخواتي وبيهيص عليه
ندي :انت يلاااااا اقفل الكلام دا ايه الهماجيه دي اسكت وهات وانا اشعل
عاصي بص ليها واديها الفون :شغلي يا ست الرقيقه ومتنسيش تسجلي رقمك الكل ضحك عليه وندي اولهم
ندي بصت علي الفون :معاك ايفون 14 اي النضافه دي يابني كدا ناخد عنك فكره حلوه
عاصي :فونك ايه يا باشا

 

 

ندي :6 اس
عاصي بضحك :مدام ايفون نضيفه برضو
ندي شغلت اغنية سهرنا ياليل ل اليسا
حبيبه بضحك :ياعم الرومانسي
ندي :بعشقها وبدأت تغني معاها هي ونيرا وحبيبه بصه لاسر في مراية العربيه وهو غمز ليها وندي اهدت بالها وضحك ليها
ندي غمضت عينها ورجعت راسها لورا واتكلمت في نفسها : يارب نسيني علشان اقدر اعيش وحشني وانا كرهاااا طيب ازاي والنبي
……………………..
عند احمد في البيت
سعاد رجعت البيت بس حالتها متدهوره
احمد :ست الكل عمله اي النهارده
سعاد هزت راسها بحب وابتسامه هلي انها كويسه
احمد :ديما يا غاليه
دخلت سلوي بالأكل :بالله لو مخلصتي الاكل دا لخلص علي ابنك دا
احند :اوباااا بقا علي قلة الادب دي
سعاد احمد عدلها وسلوي بدأت تأكلها وبتشاور علي بطنها
سلوي ببتسامه :رضعتها ونيمتها
احمد :انا اخدت الاجازه شوفو بقا عوزين تروحو فين ونروح
سلوي بتدمر :الناس بتصيف واحنا بنشتي
احمد وسعاد ضحكو
سلوي :خلاص ماما تقوم بسلامه الاول وبعدها يحلها ربنا
احمد :لما اروح اصحي عند اليوم ناقص من غيرها
سلوي بصريخ :اوعا هموتك انا مصدقت نامت وانت عاوز تصحيها وفضلو يتخانقو علي انها تصحي او تنام
…………………..

 

 

في عربية غسان
نور نايمه علي الكرسي :عجباني اووي شخصيته احكي عليه اي ولا اي من شجعته وجرئيته
غسان بغمزه :وانا في الجراءة معنديش يما ارحميني
نور :ااااه يا انا من كلامه بس يا انا
غسان بمرح :اضعف انا كدا
نور بصت ليه :غسان انا بقيت شبه الكنغرو بولد كتير
غسان فطس ضحك :شبه اي معلش ؟
نور ببرائه :الكنغرو يا روحي
غسان بضحك :علي ما اظن الناس اللي بتخلق كتير بيقولو انا شبة الارنب وانتي كنغرو
نور بفخر :ما انا بغير القانون بقااا
غسان :برحتك يا كبير
نور بصت ليه :غسان هات بوسه بالله
غسان قرب خده منها علشان تبوسه مبستش لف ليها باسته من شفايفه
غسان بضحك :سفله اووي انتي يا حبيبي
نور بخجل :بحبك زياده بس
غسان :نركز بقا في الطريق علشان مش عاوز اغلط
نور :هات فونك اصور
غسان :وفونك فين ؟
نور :الكاميره بتاعت فونك احلي
غسان طلع فونه واداه ليها وهي فضلت تصور وتصور شكل الجبل من علي بعد
نور بصدمه :غساااااان الحق ؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى