رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم ندى علي
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الجزء الثامن والأربعون
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الثامن والأربعون
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الحلقة الثامنة والأربعون
“مر شهرين علي الاحداث ومفيش اي حاجه اتغيرت غير ان الكل كان فرحان برجوع اسر من مهمته بخير نيرا اللي لقت نفسها حبت كريم اووي بجد والاهم من دا كله ان شرف عيلة الالفي ضيف جديد وهو ( ادم غسان منير الالفي ) الكل فرحان من وجود طفل صغير يعمل صوت للبيت والحياه اجمل مما نتخيلها معاهم ”
“اشرقت شمس يوم جديد ولكن مش يوم عادي زي باقي الايام دا اليوم المعود واللي مستنيه من زمااااان اووي وهو فرح اسر وحبيبه ومصطفي وفرحه ”
“عند مصطفي قام من النوم واتقلب علي صوت كريم المزعج وهو بيفتح البلكونه ”
كريم : صاصاااا انت يااااض قوووم النهارده مفيش نوووم يا جدع قوووم
مصطفي بغيظ : ما هو علشان عارف ان النهارده مفيش نوم يعني لو حضرتك اتكرمت وسبتني مخمود ساعه كمان مش هيحصل حاجه
كريم : ياااااض انت ايييه البرود اللي عندك دااا النهارده دخلتك يعني المفروض تكون قاعد بتفكر في حجات مش عاوز اقولها
مصطفي اتعدل علي السرير يبص في الساعه : دا علي اساس مدخلتش قبل كدا ما انا كنت متزفت متجوز وعارف
كريم : طيب متعصب ليييه علي الصبح كدا
مصطفي : لاء ما هو انا مش ناقصك علي الصبح يا كريم والله التانيه راحه جيبالي فستان قميص النوم محترم عنه وتقولي انا مستنيه اليوم دا من زمان يخرق ميتينه يوم الغي امه
كريم بضحك : طب اهدي بس كدا وقوم خد دش روق اعصابك بيه وفهمني كدا في ايه
مثطفي قامت ولبس الشبشب بتاع الحمام وفتح الدولاب اخد فوطه منه : مفيش حاجه حاليا اخفي من قدامي علشان مش طايق حد خااالص ” ودخل الحمام ”
كريم بستغراب وغباء : طب هو مضايق انها هتلبسله قميص نوم ليه ؟ ولا يكون عاوزها من غيره ؟ ولا في ايييه ؟ ” وقام نزل علي تحت قابله جده”
الجد : كريم مصطفي صحي ولا لسه ؟
كريم : صحي يا جد متقلقش بيستحمي بس ونازل علشان هو هيروح علي القاهره يشوف باقي تجهيزات الفرح وانا معاكو هنا
الجد : طب وحجزت الاتبوسات اللي هتودينا من هنا للقاهره ولا لاء ؟
كريم : كل حاااجه جاهزه والله يا جد ارتاح انت متشلش هم حاجه
” في المطبخ ”
“نيرا وقفه بتقطع الخضار علشان هتعمل السلطه وعزه وقفه جنبها بتقشر التوم دخلو العقارب عليهم ”
اسماء : ايييييه دا مرات الابن وقفه بتقطع الخضار يا بناااات ” وضحكت ”
نيرا بصت ليها بغيظ: ولو لسانك اللي عايز القطع دا متلمش هقطعه ليكي يا ام حااجب
اسماء قربت منها : وانا غلطت فيكي علشان تغلطي فيا يابت انتي ؟
نيرا بمكر : انتي عرفه انك بحاجب يعني ودا الاهم لمي شلتك ديي يمااا وعلي برا وش
عزه : قوليلهم برا رجاله يا نيرو هيجرو جري علي برا
نيرا بضحك : علي رأيك يا وزه بس هنعمل ايه عقارب ومحتاجين تعابين علشان حد يبصلهم يا بت
كريم دخل : نيرا انتي هنا ؟
نيرا : نعم يا حبيبي تعالي انا اهو
كريم : كوباية قهوه لان مصدع اوووي معلش
نيرا ببتسامه : عيوني
…………………………………..
” في شقة غسان ”
” نور شايله ادهم وراحه جايا بيه في الاوضه ومعاها الرضعه بتاعته وهو مش راضي ينام خالص ”
نور بصت بغيظ علي غسان اللي نايم بستمتاع : احنا نزي ويطلع عين اهلنا ونسهر ونرضع والاهر يطلع بيحب ابوه اكتر والباشا نااايم ومستمتع ازاي
غسان وهو مغمض : ياااارب احفظي من عينها يااارب الواااد بقا عمره 40 يوم وكل يووم بسمع نفس الكلمتين
نور راحت عند غسان : غساااان لو خايف علي نفسك بحق وحقيقي قوم ليا كدا ؟
غسان اتعدل في السرير : اقوم واشيل ادم عنك ساعتين كاملين بس بشرط ؟
نور بصت ليه بستنجاد : موافقه عارف لو قولت ليا ارمي نفسك من علي سطح البيت هقولك موافقه بس خده عني شويه
غسان بمكر : طيب بما انك مضحيه اووي كدا انا بقا عاوز بوسه تعبر عن كل الاشتياق والحب والغيره والفراق وكل حااااجه عشناها من بعض طول فترة جوازنا ؟!
نور وقفت تستوعب اللي بيقوله : انت بتقول ايه انا هعمل دي ازاي انا دا انا لو ساحره مش هعملها
غسان ربع ايده وبص ليها : لو فكرتي فيها هتعمليها ؟
“نور لصت ليه بتحدي وراحت حطت ادم في سريره براحه وغطيته كويس اووي وراحت عند غسان ”
نور طلعت علي السرير وقعدت علي رجله : جاهز ؟
غسان بقلق :حبيبي اهدي انا كنت اقصد بحب مش بتحدي والله ؟!
” نور مسكت وشه وركزت مع حركة شفايفه وباسته فعلا بوسه جمعت ذكرياتها معاه من اول يوم شافته اول بوسه واول حضن او خناق اول ما قالها بحبك كل حاجه بتفتكرها قدام عيونها لحد اخر لحظه هما فيها ”
نور بعدت عن غسان وهي بتنهج : انا بموووت فيك ومش ندمانه علي وجودك في حياتي ولا هندم ان حبيتك في يوم من الايام
غسان ابتسم ليها لانه متخيلش ممكن تقدر تعبر عن حبها ببوسه :انا بعشقك يا نور كبرنا في السن اه بس لسه لحد اللحظه دي شايفك البنت اللي كانت جت عندي الكتيبه علشان تدرب في فريقي ف بقت حياتي كلها
نور ببتسامه : انا كسبت التحدي علشان كدا ادم معاك ساعتين اكون انا دخلت اصحي حبيبه
غسان ابتسم : انتو نمتو امتي امبارح كنتي قعده انتي وحييبه في الاوضه ومرضتيش تخليني ادخل مع ان عارف بتقوله ايه بس محبتس احرجكم ودخلت نمت انا وادم نمتي امتي بقا ؟!
نور ببتسامه : كنت حبه اطمنها لان انا في خيالي انها قلقانه بس بيني وبينك تقريبا هي واسر متكلمين في الموضوع وهو مطمنها سبتها ورجعت جيت ليك جوا لقيتك نمت كانت الساعه بقت 3 الفجر من كتر الضيوف اللي كانو في الحنه كل اللي جي يبارك ليا علي الولاده ولحبيبه علي الجواز
غسان ضحك وقام من علي السرير وبص علي ازم اللي نايم بهدوء : طب ما انت هادي اهو امال عامل لينا دوشه بليل ليييه يا عم ادم
“نور راحت عمد غسان وباست خده وطلعت علي قوضة حبيبه تصحيها ملقتهاش ادركت انها عند اسر ”
………………………
” في اوضة اسر ”
” اسر نايم علي بطنه والمخده فوق راسه وحبيبه قعده جنبه بتصحي فيه ”
حبيبه بنفاذ صبر : اسررر قووم بقا كل دا نووم دا انت متكلمتش معايا غير 10 دقايق امبارح نايم متأخر لييه قووم بقا ؟
اسر : يااابت اتهديت من الرقص امبارح ؟
حبيبه : اسر اقسم بالله لو ما قومت لشيل الغطي من عليك واحميك بأزارة المايه اللي جنبك دي
اسر بمكر : شيلي يا روحي الغطي مش نايم غير بالبوكسر وانتي مراتي ف عااادي يعني
حبيبه شهقت بكسوف : اسر انا كدا هتأخر علي الكوافير هتقوم ولا لاء ؟
اسر حس صوتها زعل ف قام وبص ليها : يا نهااار ابيض انا كل يوم هصحي علي الوش القمر دا يانااااس ” وباس راسها ” مش مصدق ان النهارده اخر يوم في البوسه والحضن الطاير يا بيبو
حبيبه بستغراب : مش فاهمه ازاي اخر يوم مش هتبوسني ولا تحضني يعني ولا ايه ؟
اسر بحب : لاء يا قلبي مش هبطل والله ودا وعد بس هنطور شويه افتكري كدا مكالمه يوم كتب الكتاب اهو هو دا بقاااا
حبيبه بصت ليه بخجل رهيب وضربته في صدره : اسر بطل سفاله هتقوم ولا مش قايم توديني الكوافير
اسر بضحك : قااايم والله اطلعي يلا البسي وانزلي نمشي يا حبيبي
…………………………
” في شقة عمر ”
“نورهان وندي ويمني بيخاولو يفهمو فرحه زعلانه ليه وفرحه ساكته مش بتتكلم ولا كلمه ”
يمني : طيب مصطفي قالك حاجه زعلتك ؟
نورهان : لاء دا بيموت فيها وبيتمني ليها الرضي ترضي انا اصدق انها ممكن تزعله لكن هو لاء
فرحه بصت ليها بغيظ : ايوااا طبعا مصطفي ملاك بجناحين لكن انا شيطانه بقرون شكرا يا ست نورهان
ندي : بس كدا يبقي مصطفي مزعلك انتطقي بقا وقولي فيه ايه ؟
فرحه : بصي ياستي امبارح بعد الحنه واحنا بنتعشي هنا بوريه فستان فرح عريان وبقوله ايه رأيك في دا وطبعا الاستاذ مشفش فستان الفرح بتاعي علشان انا عوزاه مفاجأه لسه مكلمتش الكلمه ولقيته نازل فيا شتيمه من اللي قلبك يحبها ؟
نورهان : وانتي مبتعرفهوش ليه ان مش دا الفستان اللي انتي جيباه؟
فرحه :ملحقتش ارد اصلا هو خلص شتيمه فيا وقام واخد بعضه ورازع الباب وماشي ارن عليه بليل فونه مغلق ابعت رسايل قافل طب انا هتعامل مع دا ازاي قولولي ؟
ندي :زي ما انا اتعاملت مع عاصي انت عرفه ان مصطفي متهور وبيغير عليكي موووت ليه بتتعمدي تضايقيه انتي عرفه ومتأكده ان مصطفي لما يشوف الفستان دمه هيغلي ليه توريه ليه نكدتي علي نفسك وعليه ؟
فرحه بصت ليهم : يعني انا في الاخر اللي طلعت غلطانه ؟!
يمني : وستين غلطانه الناس بتتعلم ازاي بتفهم الراجل وانتي بتتعلمي ازاي تعصبيه ؟
ندي بضحك : فرحه عرفه ياسمين عز امشي وراها دي اللي هتنفع معاكي
فرحه : يعني ايه يا استاذه ندي لما يشرب سجاير وميلقيش الطفايه اقوله عنك يا سي مصطفي قافيا موجود يا اخويااا
ندي بضحك : انتي هتقومي تروحي الزفت الموافير ولا قررتي علي الطلاق وخلاص ؟!
فرحه قامت : لاء مش هتطلق دلوقتي بعد ما ابوسه الاول ” ودخلت علي اوضتها جري ”
ندي : نورهان بنتك سافل وقليله الادب ومشافتش ساعه تربيه هقوم اعرفها ازاي تبوس بقا اقصدد ازاي تتربي بقا “وقامت جريت عند فرحه ”
” نورهان ويمني ماتو من الضحك ”
…………………………
” مصطفي وصل قدام بيت فرحه ونزل لقي اسر واقف قدام عربيته وومعاه ابوه وعمر وغسان ومحمد بيتكلمو وعاصي واقف بيتكلم في الفون نزل ليهم ”
مصطفي قلع نضارته و سلم عليهم كلهم : احلي سلام علي اروق رجاله في المنطقه
قاسم : احلي عريس في الدنيا كلها
اسر : طب دا كلام ياعم مصطفي الساعه بقت 2 الضهر ولسه هوانم جردن ستي منزلوش يروحو الكرافير ” ولسه مخلصش الكلمه والزغاريط اشتغلت ونزلت فرحه وحبيبه ”
” ونورهان ونور ويمني ونسمه وندي وزهره بيغنو ليهم اغنيه ( طالعه من بيت ابوها رايحه بيت الجيران ) والمزمار اللي عاصي رن عليه وصل وبدؤ يرقصو عليه ”
عاصي وفي ايده 200 جنيه : وسمعني احلي اغنيه علي مزاجك يا شق
“المزمار ابتسم وعزف اما براوه براوه انا براوه الكل بيرقص ”
اسر بص لحبيبه بحب :اوله حبيبي ملانه وعطشانه ياا اناااا اروحله ولا اروح واشرب حدااانه اروحه ولا اروووح وبلاش شقااااوه
حبيبه ببتسامه : اما براوه براوه علي الشقااااوه
فرحه بصت لمصطفي بحزن وهو بيبصلها بحزن وراح عندها واخدها من وسط الكل وركبها عربيته وبدون مقدمات قال : حقك عليا انا اللي اتعصبت عليكي مع ان متأكد انك مستحيل تلبسي فستان زي دا مينفعش ننكد علي بعض في يوم زي دا ف انا ياستي جي وبقول ليكي اسف
فرحه ببتسامه :بحبك يا صاصتي ومقدرش ازعل منك ولا ازعلك
مصطفي مسك ايدها وباسها : اخيراااا يا فرحه وصلنا لنهايه اخيراااا
فرحه : اخيرا يا قلب فرحه وصلنا اخيرا
” الزفه خلصت والعرسان اخدو العربيات بتاعتهم وراحو علي الكوافير ”
عاصي بص لندي وحط ايده علي كتفها وهو بيطلعها لفوق عند شقة نڤين وقال برومانسيه : حبيبي لما لاقي مريت قُباااله شال طرف شالي وسقاني وطرف شاااله
ندي برومانسيه : كل الحجات دي بتفكرني بيوم فرحنا اسعد يوم في حياتنا احنا الاتنين
عاصي : ايوااا امااال دا انت من خوفك نكدتي علينااا
ندي بصت ليه بغيظ : تصدق بالله يا عاصي انت مينفعش معاااك رومانسيه خااالص ” ودخلت علي الشقة بتاعت نڤين ”
………………………..
” الوقت بيعدي بسرعه لييه كدا يمكن علشان دا اسعد يوم في حياة مصطفي واسر وفرحه وحبيببه ايوا يووم منتظرينه من زمااان اووي كل واحد جواه مشاعر حابب يطلعها لتاني مشاعر مقالوهاش لبعض قبل كدا الوقت عدي بسرعه والساعه بقت 8 بليل اسر ومصطفي من الفرحه مش لقين غير نفسهم كل واحد واقف مبهووور من جمال مراته ”
مصطفي بتوهان من لفة حجابها القمر ومكياجها الجمل وفيتانها الرقيق: حاسس بتوهان يا فرحه مش عارف اعبر عن اللي حسه خااالص
فرحه قربت منه وحطت ايدها علي خده : الف مبروك يا روح قلبي النهارده هبقي مراتك رسمي بجد
مصطفي بسعاده : من الفرحه اللي فيها ممكن قلبي يقف ودا مش هيبقي ذنبي ؟ غير كدا هخبيكي عن عيون الناس ازاي مراتي قمر
” عند اسر وحبيبه ”
حبيبه بقلق : يا اسر انت مصدوم ليه في حاجه في شكلي وحشه طيب ؟
اسر اخيراااا بعد صمت كبير نطق : مراااتي قمر ومش قادر اتكلم ولا مصدق اللي انا عيشه حلم جميل مش عاوز افوق منه ليلي بتعدي بخلم بيها من يوم ما شوفتك بيبي صغير لسه
حبيبه بسعاده : مراتي حلوه اووي منك عارف حلمت قد ايه علشان اسمعها حلمت كتيرررر اووي وحلمي وحده وحده بيتحقق يا اسر
اسر مسك ايدها : كل حاجه بتحصل حاليا انا حلمت بيها يا حبيبه اسر
” العرسان كل واحد اهد عروسته وراحو علي القاعه اللي تقريبا اكبر قاعه في القاهره كلهاا ”
………………………..
” في القاعه ”
” غسان ونور وقفين بيسلمو علي اللي داخل واللي طالع وهكذا نسمه وقاسم وهكذا عمر ونورهان وندي قعده شايله ادم وعاصي جنبها وقعدين في طربيزه العيله مع اهل ندي ونيرا وكريم بسه موصلوش جميع اللي في الفرح لابسيت لبس شيك ”
عاصي بهمس في ودنها : عقبال ما نشتاال ولادنا كدا يا ندوش
ندي بصت ليه : هيكونو صغيرين اووي هخاف امسكهم واغيرلهم بس هحبهم اووي علشان هما من حبيبي
عاصي :قريب يا روح قلبي يكون عندنا احلي بيبي في الدنيا كلها
” نيرا وصلت ومسكه في ايد كريم اول ما شافت ندي وندي شافتها ادت ادم لعاصي وقامت حريت عليها حضنو بعض بشتياق رهيب ”
نيرا : وحشتيني اوووي يا ندوش
ندي : ايه الجمال والحلاوة دي يابت هو الجواز بيحبي كدا ولا الحب ” وغمزت ”
نيرا بضحك : الاتنين ” وفضلو يتكلمو لحد ما العرساان وصلو علي الاغنيه الشهيره طلي باابيض طلي ”
” الكل وقف يسلم عليهم والاول دخل اسر بنراته اللي شبه الملكه في كل حاجه وبعده دخل مصطفي بأميرته علي الكوشه المل مبعور من حلاوتهم وجمالهم والكل واقف فرحان ندي اللي بتهزر مع اهلها وعاصي وكريم اللي بيتكلمو مع الجد ومنير ونڤين اللي بتتكلم مع وفاء واخدو علي بعض اووي وغسان والرجاله اللي لسه بيستقبلو ناس واصحاب اسر اللي عاصي عارفهم كاملين وبيستقبلهم واصحاب مصطفي اللي كريم بيستقبلهم ”
“بدأت الرقصه الاولي وكانت اغنيه سمعني نبضك ”
حبيبه تعتبر حضنه اسر : دفيني بنار حضنك ابيك الليه وحدك اليا تكوووون
اسر دفن راسه في رقابتها وقال بهمس : قرب عليا حس النار اللي فيا ابي ايدك بإيديااا نلف الكوووون “وشالها ولف بيها”
نفس الوضع كان عند فرحه اللي بتغني مع الاغنيه وهي حضنه مصطفي من غير كسوف ولا قيود :انااا وايش اقووول وانت معايا وايش اقوول انسي هوايا وايش اقول انت غلاااي
مصطفي :هحبك اكتر من كدا ايييه يا فرحتي ” وشالها ولف بيها ”
” عاصي وندي ونيرا وكريم بصين لبعض وبيغنو مع الاغنيه هما كمان متخيلين لما تكونو قعدين في مكان الحب بس هو سيده الشعور لوحده بيفرح عيله بعيده عن الحقد والغيظ والكيد بس الحب والمرح هما الموجودين ”
اشتغلت اغنيه اول ما عرفت انك عوزني جيت اقوام وبدا اسر ومصطفي يرقصو عليها للبنات والضحك والفرحه اتجمعو في حكااايه طويله يطول شرحها
“بدأت الاغاني تشتغل وفي دقيقه كان المسرح مليااان ناااس واصحاب بيرقصو علي المهرجنات وفرحانين اوووي بالفرح وبسعااااده اللي هما وصلو ليها دي ”
( قربنا لنهاااااايه يا عيله الالفي 😂😂😂)
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب)