روايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الأربعون 40 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الأربعون 40 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الجزء الأربعون

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الأربعون

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع

رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الحلقة الأربعون

في صباح يوم جديد
زهره فتحت عيونها قامت من النوم فتحت درج الكومود طلعت علبه ودخلت الحمام وبعد وقت طلعت ودموعها في عيونها فتحت الدولاب بتاعها بطلع هدوم وهي تايهه مش عرفه بتلبس ايه ولا بتعمل اي لبست وقبل ما الكل يصحي اخدت نفسها ومشيت ركبت تاكسي ومشيت
بعد وقت في الطريق نزلت في عماره وركبت المصعد وطلعت علي شقه 9 خبطت علي الباب بتردد مره ….. اتنين …… تلاته واخيرا فتح
امجد بستغراب :زهره وقال بتردد تعالي ادخلي ؟
زهره دخلت وهي حاسه ان روحها بتتسحب منها وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله وبعد صمت اتكلمت :امجد انت هتيجي تتقدم ليا امتي ؟
امجد بص ليها بجمود : انا قولتلك لما تخلصي دراستك يا زهره انتي بنسبه ليا عيله لسه ؟
زهره ببتسامه ودموع :والعيله دي لما كنت في حضنها مكنتش عيله ليه يا امجد ……. رد علياااااا لما كنت بتلمسني مكنتش عيله ليييه يا امجد
امجد بحزم :وطي صوتك انا مجتش وضربتك علي ايدك كله كنتي راضيه عنه وبعدين انتي زعلانه بيه عمليه في ساعه وانتهي الحوار

 

 

زهره بوجع في قلبها :عمليه ؟! امجد انت بتتكلم بجد انت بتقول ليا انا الكلام دا عاوزني اعمل عمليه وارجع بنت طيب وكلامك ليا ان هكون ليك طيب حبك طيب وعودك فين الكلام دا يا امجد ومسحت دموعها وخليته يبص ليها ارجوك اوعي تكسرني انا مش هستحمل يا امجد انا بحبك انت كمان بتحبني وهتجوزني صح ؟ ……. رد عليا علشان خطري صح
امجد غمض عينه وقال :اتجوز مين اتجوز وحده سلمت نفسها ليا والله اعلم سلمت نفسها لمين تاني زهره فوقي انا يوم ما هفكر اتجوز مش هتكون انتي افهمي بقا انتي كنتي مبسوطه معايا وانا كمان اتبسط كل واحد يروح لحاله بقا
زهره بتوهان ووجع : اتبسط معايا ؟ ومش هتكون انا اللي تفكر تجوزها ؟ مش شهرين كنت بتقولي انتي نفسي وانتي مراتي وانتي وانتي اشمعنا انا دلوقتي كدا وبصت ليه بخيبه انا حامل يا امجد انبساطك وصل لمرحله ان بقيت حامل في طفل طفله حامل في طفل حلوه صح ؟
امجد بصدمه :حامل ازاي ؟
زهره بصت ليه ببتسامه وجع : حامل ازاي اااه نسيت انك متخلي عني واني واني اكيد ناسي مش هتيجي علي دي كمان انا همشي بس قبلها اعرف انك في يوم هتشوف اللي انا فيه في مراتك بقا في بنتك في اختك المهم انك هتتوجع وزي وجعي بالحرف وانا وحياة قلبي اللي حبك وعشقك هريحك مني خالص هخليك تقول الحمد الله انا بعدت عني واخدت شنطتها ومشيت وامجد واقف مش قادر يفكر او حتي يتكلم هو حاليا مش شايف اي حاجه قدامه
………………………
في شقة نسمه
نسمه كانت وقفه في المطبخ بتجهز الفطار علشان قاسم رايح الشغل :زهره … زهره مبتردش ليه البت دي وراحت علي قوضتها ملقتش زهره

 

 

نسمه بستغراب :هي مقالتش انها عندها دروس النهارده بدري يمكن نسيت تقول وفتحت شباك القوضه وعدلت السرير وراحت تطفي نور الحمام لفت انتباها علبه علي الحوض راحت مسكتها بصدمه
نسمه بصدمه و ذهول :اختبار حمل !! لاء يا زهره لاء مستحيل اصدق مستحيل علشان خاطري اوعي تعملي فيا وفي ابوكي كدا اوعي يا زهره اكيد مش انتي اكيد ودموعها نزلت
قاسم دخل علي نسمه بعصبيه :يعني سمعه ومبترديش ليييه انتي كمان ؟…. في ايه ورا ضهرك
نسمه بتوهان :اختبار حمل
قاسم ببتسامه : انتي حامل ؟
نسمه دموعها نازله ومش عرفه ترد تقول ايه
قاسم بستغراب : لولا الكسره اللي في عيونك كنت قولت دموع فرح انتي زعلانه انك حامل مني يا نسمه ؟
نسمه ميحت دوعها وبتهز راسها لاء : لاء يا حبيبي مش كدا انا اناااا
قاسم بستغراب :زهره فين مش نايمه يعني ؟
نسمه بتردد :باين عندها درس
قاسم بشك :درس الساعه 9 الصبح وبتقولي باين عندها ؟ وزعق في ايييييه يا نسمه بقيتو الغااااز كدا ليييه وبتخبو ايييه في ايه يحرق ميتنكم علي الصبح
نسمه بعياط : اهدي علشان خاطري لما زهره ترجع هنفهم منها احنا ربينا زهره بدم قلبنا وهي مستحيل تعمل كدا زهره اكبر من كدا يا قاسم صدقني

 

 

قاسم بتوهان : هي عملت ايييييه بنتي عملت ايه علشان تقوليلي الكلام دا يا نسمه عليا الطلاق بتلاته يا نسمه لو مقولتي بنتي فيها ايه مقعدك علي ذمتي ساعه وحده كمان انطقيييييي
نسمه طلعت العلبه من وراها وورتها لقاسم : انا مش عرفه حاجه لسه بس انا متأكده ان بنتنا اكبر من كدا اهدي ولما تيجي هنفهم وهنعرف في اي اهدي ماشي اهدي
قاسم بصدمه : هو مش الاختبار دا بتاعك انتي ؟
نسمه دموعها زادت وهزت راسها لاء : بس استني زهره عمرها ما تعملها بنتنا متربيه واحنا عرفين تربيتها يا قاسم وفي الوقت دا زهره دخلت الاوضه عليهم عيون دبلانه وش اصفر جسم ضعيف مش دي زهره ولا عمرها كانت زهره
قاسم بص ليها بوجع : مش انتي صح انتي بنتي اللي ربتها علي ايدي وكبرت قدام عيني انتي مستحيل تكسريني صح يا زهره صح يا عمر ابوكي صح

 

 

زهره دموعها بتنزل وبس مش حاسه بأي حاجه حوليها غير صمت مش سامعه ولا شايفه ولا حسه
قاسم غمض عينه :سكوتك بتعبني يا زهره اتكلمي متخافيش الاختبار دا مش بتاعك اكذبي وقولي بتاع امك وهي مش عوزه تقولي علشان تعملي مفاجأه ودموعه نزلت يازهررررره اتكلمي
نسمه مسكت ايد قاسم وهي منهاره : قاسم اهدي يا حبيبي زهره مش كدا ولا عمره كدا هي بتعمل فينا مقلب صح يا زهره
زهره بوجع وكسره وخيبة امل :للأسف انا حامل طفله حامل في طفل !
قاسم قام وبكل قوه مسك شعرها : حامل ازاااااي حااامل ازاي يابتت انطقي وعز جلالة الله لو كان بجد ادبحك فيها
زهره بلا مبالاه : ماشي انا موافقه ادبحني بقا يا بابا انا استاهل كسرتك وكسرت الكل وكسرت نفسي
قاسم ضربها بالقلم بقوه : وجايااااااا تعترفي بكدا بعد اييييه جايا تعترفي بعددددد ايييييه

 

 

نسمه بنهيار ودموع مسكت ايد قاسم : اهدي ربنا يخليك اهدي
قاسم زقها وقعها علي الارض :اخرررررسي مش عاوز اسمع صوتك ولا عاوز اشوف وشك ولا المحك في البيت بعد النهارده مش عاوز اشوف وشكككككك
نسمه الصدمه بقت اتنين عندها : قاسم اهدي انا مقدره اللي احنا فيه بس اهدي ماشي كل حاجه ليها حل
زهره بعياط : بابا انا قدامك اهو اللي انت عوزه اعمله فيا بس ماما بلاش ماما ملهاش ذنب الدنب دنبي والغلط غلطي انا
قاسم بص عليها وبقا عباره عن قطعه من الغضب شدها من شعرها وجرها برا الشقه مع صويت نسمه وزهره البيت كله اتجمع عاصي وغسان واسر
غسان بيخاول يفك ايد قاسم من شعر زهره : سيب البت يا قاسم ابعد متلخنيش اتغبي عليك سيب شعرها
قاسم بغضب : هقطع رقابتها النهارده وابعد يا غساااان مش عاوز ازعلك ابعدددد
الكل بيحاول يفك ايد قاسم من شعر زهره ومش عرفين وقاسم نزل ضرب في زهره برجله وايده اسر نام علي زهره بجسمه
اسر بزعيق : فييييييي ايييييه اسكت بقا بتضرب فيها كدا ليه ايه اللي يخليك تعمل فيها كدا
قاسم لسه هيشد اسر من علي زهره عاصي مسكه بقوه : اهدددددي بقا واسكت وفهمنا ايه اللي حصل وبتضرب فيها لييه
قاسم بص ليهم ودموعه نزلت غرقت وشه : انا النهارده ادفنوني اشرف من اللي انا هبقي فيه موتي ولا حياتي بعد النهارده مش هيفرق
غسان بص عليه بقلق : قاااسم مش عاوز الغاز فيه ايه انطق في الحظه دي كان عمر ومحمد ايجو جري علي الصويت
قاسم بدموع وكسره : بنتي قرة عيني اللي ربتها علي ايدي حامل !
حالة صمت وصدمه علي الكل وجع من نوع اخر نزل علي عيلة الالفي

 

 

كل واحد واقف معندوش رد مفيش حد عارف يتكلم ويقول ايه العيله دي عمرها معرفت القسوه ولا المره ولا الحقد طول عمرهم عيله وحده متفاهمين ومتربين ايه الغلط اللي عملوه علشان ربنا يعاقبهم بشكل دا
منير راحل علي زهره وشدها من ايدها بقوه
غسان مسك زهره منه: يابا اسكتي
منير شد زهره : ولا كلمة اسكت واللي هيقف قدامي ملوش عندي غير الاهانه عيلة الالفي معروفه طول عمرها ب الأدب والاحترام مش حتة بت اللي هتخلي سريتنا علي كل لسان واخدها من ايدها علي شقته تحت مع عياط زهره
زهره بعياط : يا ماما علشان خطري اوعي تسيبيني يا ماما
نسمه بعياط وصويت : بنتي راحت مني يا ناااااس بنتي انتهت يا ماما نڤين بنتي يا مامااااا انا عوزه بنتي
قاسم بص لنسمه بغضب : مش عاوز اسمع صوتك ولا اشوف وشك ولا اسمع نفسك الغلط منك ومن تربيتك انا بشوف بنتي فيييين غير كل جمعه علشان اجازه ليا اناي اللي قعده معاها ومش فايقه ليها يبقي غوري وجودك ملوش لازوم عندي
نور نزلت علي نسمه علطول : اهدي اهدي يا حبيبتي مفيش حاجه كله هيتحل وبعدين في ايه يا ابو زهره ليه تقول لنسمه كدا اختي ذنبها ايه في اللي بيحصل

 

 

قاسم بزعيق : محدش يدخل انا عارف بعمل ايه اختك عندك اهي خديها واشبعي بيها
غسان بتفهم في حالة قاسم : نور خدي نسمه واطلعي علي شقتنا دلوقتي انجزي وشد قاسم ودخله شقته والرجاله معاه
نورهان ويمني ايجو جري :في ايه يا ماما نڤين بتصوتو ليه وانتي قعدة كدا ليه في ايه
نڤين بعياط : اطلعو عند نور هناك نسمه اتكلمو معاهم وافهمو علي ما انزل تحت ونزلت لقت منير ماسك زهره من شعرها
منير بغضب : انطقيييي يابت مين الواد دا وشوفتيه فيييين
زهره حاسه ان نفسها قل كل حاجه حواليها بتسود ابتسمت لان حاسه ان خلاص ولحد هنا وهتموت وكل التعب والحزن دا هينتهي مع موتها بس هتسيب ذكره وحشه لاهلها ودا اللي وجعها بجد
منير رفع ايده ولسه هينزل علي وشها نڤين مسكت ايده : مش بضرب يا ابو غسان مش بضرب وبالعافيه
منير بزعيق : لاء بالضرب احنا دلعنا كتير والاخر كلنا هنشيل الهم بسبب الدلع دا

 

 

زهره شدت نفسها منهم : ابعدوووووو عني بقااااااا سبووووووني عوزين تموتوني موتوني وريحوني
نڤين بقسوه : ما احنا هنموتك بس عرفينا مين اللي ضحك عليكي
زهره بوجع : محدش ضحك عليا كل حاجه كانت بمزاجي
نڤين بغضب : اخص عليكي يا زهره كنا بنقول عليكي زهره البيت والنسمه اللي في الدار طلعتي غير كدا كسرتي ابوكي اللي كان بيحميكي بدمه ياخساره تربيته فيكي
نسمه رزعت الباب ودخلت وكلها وجع مسك شعرها وفي ايدها مقص وكتفتها مع صويت زهره ونزلت قص في شعرها كله البنات بقو بيحاولو يشيلو نسمه عن زهره بكل قوه ومش عرفين
يمني بدموع : يا بابا علشا خاطرنا احنا العد نسمه عنها لو لينا خاطر
منير بدموع : خليها تربيها تستاهل كل حاجه وحشه

 

 

زهره بصريخ : علشان خطري يا ماما سبيني ابعدي يا ماما كفايه
نسمه رمت المقص بعد ما بوظت شعر زهره علي الاخر ودموعها نازله :حسبي الله ونعم الوكيل فيكي دمرتيني وكسرتيني ودمرتي حياتي وحياتك كرهتك كرهتك يابنت قلبي
غسان نزل علي الصويت واول ما شاف زهره زعق : اييه اللي عمل فيها كدا الامور لو بتتحل بالغنف مكنش هيبقي في حاجه اسمها قانوووون وشد زهره منهم
منير بزعيق : هو فيه فضايح او مشاكل اكتر من اللي احنا فيها يا حضرت المقدم غسان الالفي
غسان بزعيق : البي يشوف بلاوي الناس تعون عليه بلوته البت غلطت ايوا غلط كبير وحرام وهتتعاقب عليه بس مش اللي انتو بتعملو دا حاليا نفكر بالعقل الوقتي القصه فيها طفل ملوش ذنب في كل اللي بيحصل دا
زهره بنكسار وانهيار : هو مثل عليا الحب قالي قالي هتجوزك قالي بحبك عمل كل حاجه بتدل علي الحب والحنان قالي اني هبقي مراته قالي كدا والله العظيم خلاني اثق فيه ثقه عمياء واللي حصل كان بمزاجي مش هنكر دا بس هو باعني في اول محطه ولو هتموتوني ماشي موافقه بس مش هقول هو مين
غسان بص ليها بهدوء : مقدر الكلام دا كله بس انتي مجبوره تقولي علشان نقدر نحل المشكله دي يا زهره
زهره بوجع وتعب : لو شايفه ان المشكله ليها حل غير الموت كنت حليتها والله يا ابيه
غسان : استغر الله العلي العظيم مفيش حاجه اسمها ملهاش حل غير الموت في حاجة اسمها كدا كل حاجه بتواجه الانسان بتكون قدر من عند الله يبقي احنا نأمن بقضاء ربنا ونشوف الطريق اللي ربنا هيودينا علي ايه
زهره بصت ليهم كلهم في صمت رهيب محدش بيتكلم ولا بيقول اي حاجه غير انهم عوزين زهره تتكلم وتقول مين اللي قدر يخدع بنت قاسم الشربيني وتعتبر من عيله الالفي

 

 

زهره بصت ليهم وغمضت عينها بقوه : مش هتكلم ولا هقول هو مين واللي انتو عوزينه فيا اعملوه
خيبة الامل بقت في كل واحد في العيله من كبيرها لأصغرها ومفيش واحد في العيله متكلمش مع زهره وحاول معاها ولكن الرد بتاع زهره انها موتوني ومش هتكلم لحد ما الكل سكت وشاف شغله ولكن قاسم اللي رافض الكلام من اي حد ورافض حاي ان يشوف نسمه
الوقت كان في حوالي 5 المغرب
في قوضة نڤين زهره قعده علي سريرها وبتفتكر قد ايه كان بيبان في عيونه الحب لما بتكلمه
زهره بوجع : انا كنت بنيه حياتي معاك كنت بتقول عليا بنوتك ايه اللي حصل ليه توجعني كدا ليه الحل المووووت
الشيطان اتحكم في دماغ زهره وافتكرت كلام قاسم وانه مبقاش عاوز امها وكلمة امها وهي بتقولها بكرهك بتتردد في دماغ زهره راحت فتحت البلكونه وفتحتها ووقفت علي السور بتاعها وابوها وغسان وعمر ومحمد واسر وعاصي قعدين علي القهوه بصت ليهم بنظرة حب وراحت نطت من البلكونه في الشارع
امجد من العربيه : زهره !
لحظة وجع والم وفقد وكل حاجه توجع يشهد ليها الكل
نسمه والكل طلع علي الخبطه القويه اللي في الشارع وياريت ما طلعت : زهرررررررررررره

 

 

زهره عيونها مفتحه وشايفه امجد اللي واقف جنبها ودموعه نازله علي منظر زهرته وقعه مبتسمه وشايفه لهفة الكل عليها ندمت لو كانت استنت شويه كان حبيبها هيكون معاها بس ديما النزم بيكون في نهاية الغلط
امجد رفعها علي صدره والدموع مغرقها وشه : زهره حبيبتي اصحي فوقي فكري فيا وفي ابننا حبيبتي فوقي واتكلمي علشاني يا زهره
زهره حركت ايدها ببتسامه ولمست ايده وغمضت عينه في حضن حبيبها !!.
الحلقه بإسم ( حب ممنوع من العرض في عيلة الالفي 🙂🖤 )

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى