رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ندى علي
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الجزء الحادي والثلاثون
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع البارت الحادي والثلاثون
رواية حين تقع في الحب الجزء الرابع الحلقة الحادية والثلاثون
ندي من غير ما تبص ليه :يارب لو كان هو اصرفه اصرفه ياااارب
عاصي بضحك :اصرفه ايه بقا وقام وقف قدامها وبص عليها بغمزه ايه الحلاوة والجمال وقلة الادب اللي بموت فيه ديي
ندي علي وشك البكاء وصوت رايح :ح ح حبيبه جوا وكنت بقيسها ليها مش قصدي ان استناك خااالص
عاصي بستغراب :حبيبه جوا فين ؟ في اوضتنا ؟
ندي هزت راسها وجريت علي اوضة النوم وقفلت الباب بالمفتاح
حبيبه بستغراب :في ايه يا ندي ؟ بت ردي وشك مخطوف ليه كدا ؟…….. عفريت برا صح قوليلي انا حافظه قرأن اقرء …..ياندي ردي انا خايفه
ندي بصت ليها :عاصي اللي برا بس عادي هو مفرقش حاجه عن العفريت وحطة ايدها علي عيونها ومثلت العياط شفني بشكلي دا شفني ببدلة رقص يافضحتي في المنطقه
حبيبه بستغراب :عاصي اللي هو اخويا وجوزك صح ؟
ندي بصت ليها ببرائة :ايوا الطويل اللي بيفتح نص زراير القميص دا
حبيبه :بتتت متعصبنيش وفيها ايه لما يشوفك كدا هو جوزك الدور والباقي عليا محطوطه في موقف زي الزفت لاء والازفت اني في اوضة النوم بتاعتكم انا لازم انزل سلام ولسه هتطلع من الاوضه
ندي مسكتها جامد :تطلعي تروحي فين يمااا انتي اللي خلتيني البس البتاعه دي يبقي مش نازله انتي قعدة معايا وعلي الله اسمع كلمة انا نزله منك يا حبيبه
حبيبه بصت ليها :طيب هطلع اعد معاه اشغله علي ما تخلصي لبس
ندي :ماشي وسابتها تطلع وقفلت الباب
( في الصاله )
حبيبه طاعت علي باب الشقه علطول
عاصي :راحه فين يابت انتي التانيه
حبيبه :نازله امك بتنادي عليا ولازم انزل سلام ونزلت علي تحت جري
عاصي واقف علي باب المطبخ بذهول :هو فيه ايه الوضع مش طبيعي خالص ليه كدا وراح علي قوضة النوم فتح الباب
كانت ندي طالعه في نفس الوقت اول ما شافته بصت للأرض وقالت بهمس :اختك هنا يعني هتعد بأدبك واحترامك لحد ما تنزل
عاصي بخبث :امممم قولتلي حبيبه هنا ايوا بس هي نزلت علي تحت يعني وقت الادب والاحترام راح خلاص
ندي بصت ليه بحصره وعين مبرقه :احلف حبيبه نزلت وسابتني لوحدي معاك ؟
عاصي بخبث :وعليكي تتخيلي بقا …. الا صحيح البدله فين ؟
ندي :مش بتعتي دي كانت حبيبه شرياها علشان جهزها وكانت جيباها علشان اشوفها واصرت عليا البسه واخدتها وهي نزله
عاصي بخبث :بس حبيبه نزله ايدها فاضيه ؟
ندي ضربت ايدها في راسها بتمثيل النسيان :البت دي هبله ونسيتها جوا بص ولا تقلق هنزل انزلها ليها الثانيه دي هخفيها من البيت احنا ملناش دعوه بقلة الادب دي احنا عندنا بجامات تلمنا ولسه هتمشي
عاصي مسك ايدها وشدها عليه :هشش بطلي حوارات علشان ملعوبه قبل كدا وقولي الصراحه بتاعت مين ؟
ندي بلعت رقها بصعوبه :بتعتي بس والله انا مكنتش اقصد البسها وانترجي انا كنت بلبسها اوريها لحبيبه وكمان هي اللي اصرت عليا انا مكنتش هلبسها خالص
عاصي بص ليها :طيب اهدي انتي زعلانه ليه بس هقولك حاجه هل الصح انك تلبسيها لحبيبه ولا ليا ؟
ندي بسرعه :ولا ليك ولا ليها المفروض ارجعها مكانها تاني وننسي الموضوع
عاصي ببتسامه واستمتاع بخجلها : لاء انتي كدا غلط الاصح والاحل انك تلبسيها لجوزك اللي هو انا ولا اروح ابص لرقصات برا ؟
ندي بصت ليه بشراسه :انت ولا هتبص برا ولا برا انت عاوز حد يرقصلك ولا ايه ؟
عاصي بغمزه :ما انا هبص برا علشان مفيش اللي انا عوزه جوا ف مضطر فهمه ؟
ندي بدموع :معرفش البسها تاني الجو متلج وكدا هتعب وانا مش عوزاك تبص برا ؟
عاصي اخدها وقعدها علي السرير وقعد قدامها وقال بحنان :يا حبيبي بهزر معاكي مش فصدي اوترك او ازعلك بجد ومسح دموعها انا مش عوزك تلبسيها بس بنكشك مش اكتر
ندي بصت ليه ببرائه :بجد يعني مش زعلان ان مش هلبسها
عاصي ببتسامه :لاء خالص مش زعلان بس علشان نقدر الجمال كنتي اخر جمدان
ندي ببتسامه ودلع :كانت حلوه عليا اهم حاجه
عاصي بضحك :واخر دلعك دي بتزعلي وتقوليلي انت سافل
ندي بمرح :بهزر معاك يا صاصا
عاصي :اه ي بس اي جاب عاصي لصاصا ؟
ندي :ما هو لو انا دلعتك بإسم عاصي هقول عصعص لكن صاصا حلو
عاصي :هنشوف صاصا وعصعص دا بعدين بس قومي حضريلي اكل علشان جعان
ندي بصت ليه وفضلت قعده وعاصي قلع قميصه وبص ليها :يابت بقولك واقع جوع اغرفي الاكل يعني
ندي بصت ليها وقامت حطة ايدها علي رقابته :ما هو يا حياتي انا قومت غسلت الهدوم ورتبت البيت واخدت شور ونسيت اطبخ
عاصي غمض عينه :بتهزري ولا بتتكلمي جد ؟
ندي :علي عيني والله يا حبيبي بتكلم جد
عاصي قعد علي السرير وحط راسه بين ايده :يعني مفيش اكل ؟ ندي هزت راسها وهو كمل وهفضل جعان ؟
ندي :لاء طبعا ساعه او سعتين بكتير اوووي والاكل يكون عندك
عاصي وقف عند الدولاب طلع بنطلون بيتي وقلع بنطلونه قدام ندي ولبس البنطلون البيتي وراح نام علي السرير :برا يا غاليه ولما الاكل يخلص دا ان خلص ابقي عرفيني
ندي :هتنام عريان هتاخد برد تاني
عاصي :برا يا ندي علشان مش طايقك
ندي طلعت وهي بتغني :يعاملني بطيبه واحساس يدلعني قدام الناس بيعرف ان رومانسيه بيلعب علي الوتر الحساس يدلع يروحي يدلعني وو
عاصي بزعيق :عليا النعمه من نعمة ربي لو سنعت نفسك في البيت لكون مطلقك
ندي حطت ايدها علي بوقها :شش اسكتي علشان انتي غلطانه انتي علي رأي ناديه مكنش ليكي جواز ولا خطوبه ولا مدارس انا ليا حاجه بس هما مش عرفين هي ايه ….. اكيد انا جوايا مغنيه موهوبه ودخلت الاوضه تاني طلعت علي السرير جنب عاصي
ندي :عاصي عاصي عاصي …زوجي انت نمت
عاصي :يادي اليوم اللي زي الزفت نعم يا ندي عوزه ايه
ندي :قوم ركز معايا علشان الموضوع مهم اوي
عاصي قام قعد علي السرير :يا خير انطقي ؟
ندي :انا صوتي حلو ؟
عاصي بص ليها بنظره ندي نزلت من علي السرير وقفلت الباب وخرجت
ندي :يخربيت عينك يا زوجي تموت كدا تموت ودخلت علي المطبخ …الاه انا مسألتش هو عاوز ياكل ايه راحت علي الاوضة تاني لقت الباب مقفول بالمفتاح
ندي :يا عاصي افتح بسرعه ايدي اتحرقت وبتوجعني
عاصي قام بسرعه فتح الباب :فين الحرق
ندي ببتسامه :بهزر معاك بس مقولتش ليا عاوز تاكل ايه
عاصي مسكها من شعرها بعصبيه :هو في ايه يابت انتي يعني اكل ومعملتيش رقص ومش هترقصي نوم ومش عوزه تخليني اتخمد ساعه اعمل ايه فيكي
ندي بتصنع الببرائة :متعملش حاجه يا حبيبي انا مراتك حبيبتك قرة عينك وبصت ليه وهي بترمش كذا مره انا قرة عينك ولا لاء يا عاصي ؟
عاصي بغيظ منها :انا اتنيلت اتجوزت ليييه دا انا كنت عايش ملك الاكل كان بيجي ليا علي السرير وكنت زعلان كمان كل طلباتي جهزه انا انهبلت وروحت اتجوز ليه
ندي بتمثل العياط :طيب انت لما مكنتش هتتجوز مين اللي كان هيتجوزني وانا كنت عوزه اتستر مين غير يسترني يعني
عاصي وهو بيعض شفته اللي نحت بغضب :انا هقطعك لو رجلك قربت لباب الاوضه تاني انا عاوز انام وعلي الله اصحي ملقيش الاكل جاهز وسابهاا ورزع الباب في وشها ودخل نام تاني
ندي ببتسامه وهي حطه ايدها علي خدها :بيعشقني بيعشقني بس هو عنيف حبتين ودخلت علي المطبخ وبدأت تطبخ مكرونه بشاميل بالفراخ
……………………..
الساعه دخلت علي المغرب طلع علي شقته علطول كان معاه كيس جايب فيه طلبات البيت فتح الباب ولقي البيت ضلمه
غسان بستغراب :البيت ضلمة كدا ليه في اي ؟وفتح النور
نور كانت قعده علي الكنبه ولبسه فستان قصير وسايبه شعرها وحطه ميكب ومظبطه نفسها
نور ببتسامه :حمدالله علي السلامه
غسان ببتسامه واستغراب :الله يسلمك بس في اي متظبطه علي الاخر ليه كدا
نور قامت ببتسامه وحطت ايدها علي رقابته :اممم تقدر تقول النهارده عرفت جنس المولود
غسان حط ايده علي وسطها :اممم وطلع ايه ؟
نور اخدت ايد غسان وحطيتها علي بطنها :بعد 4 شهور من النهارده هيشرف البيه( ادم غسان منير الالفي )
غسان حضنها بفرحه :ولد ؟ طيب ليه ادم
نور :حبيبه اختارته قبل كدا بس ايه رأيك ؟
غسان وهو بيرجع شعرها لورا :الاسم بنسبه ليا عادي لكن فرحتي اللي بجد انه ولد ربنا يكمله علي خير وينور الدنيا
نور بصت علي شعر غسان بحب :في شعرايه بيضه بين شعرك
غسان ببتسامه :في كام وحده كمان مش وحده بس ….انا كبرت مش قادر اتخيل ان العمر بيمر بيا اتجوزت البنت اللي قلبي دق ليها اتجوزتها وانا كنت كل همي احميها بس حميتني هي بحبها اتمنيت منها طفل واحد جابت ليا 2 والتالت جي في الطريق كنت بسأل نفسي ديما ومالزلت نور وخدة كليه مش قليله ورغم كدا سابت الكل علشاني وبتخدم اهلي وو
نور حطت ايدها علي شفايفه :علشان اهلك دول كانو السبب انهم يجيبو روحي ونصي التاني للحياه بحبهم علشان من رحيتك بحب اي حاجه تخصك ودا الغريب انك لما تخب مش بتحب شهص واخد لاء انت بتحب اي حاجه متعلقه بيه اي حاجه تخصة بتكره اي حاجه بيكرهها وانت بمووت فيك
غسان قرب لشفايفها :انا بكبر سن لكن عقلي واقف عند حبك ورافض يعقل بعشقك
نور حضنته وحطت راسها بين رقابته بهيام :ريحت عطرك نوع من انواع المخدرات ادمان مفيش فيها علاج
غسان بعد عنها شويه :بالمناسبه الحلوه دي انا جايب ليكي هديه خليكي هنا ثواني وغمز ليها ودخل الاوضة وطلع غمضي عينك
نور غمضت :ياربي علي الفضول افتح بقا
غسان ببتسامه :فتحي
نور فتحت وبصت بصدمه :متهزرش اكيد دي علبة فونك صح ؟
غسان ببتسامه :تؤتؤ دا بتاعك انتي
نور حطت ايدها علي بوقها وصوتت :بتهزرررر ايفون 14 جبته امتي وكان فين غساان متهزرش بجد لو كان مقلب عليا اموت فيها
غسان مسك مناخيرها بمشاكسه وقعد علي الكنبه :بعيد الشر عنك وقتح العلبه وكان فيها الفون بجد اولا انا عارف انك هتموتي وتجبيه ثانيا انا كنت هسيبه ليكي لحد ما تولدي وتخديه هديه بس دا الوقت المناسب انك تخديه مبروك عليكي يا قلبي
نور اترمت في حضنه وفضلت تبوس خده :بحبك بحبك بحبك بحبك انااا بجد مش عرفه اعبر مش عرفه اقول اييييه عن فرحتي
غسان بحب :انا شوفت فرحتك ومش عاوز تعبير انا كفايه عليا ابتسامه منك
نور حضنته :ربنا يخليك ليا يا احلي واحن واجمل زوج في الدنيا
غسان :ويخليكي ليا يا قلبي المهم ايه مفيش حاجه حلوه بمناسبه الحجات الحلوة دي
نور باسته بحب :انا كلي ملكك النهارده
غسان بهمس :عارف انك ملكي النهارده وباقي الحياه بس انا قصدي علي الاكل انا واقع جوع
نور بحرج :ايه الإحراج دا ياربي بالله موقف وحش
غسان بضحك :لاء دا موقف قمر وبعدين يلا روحي اعملي الاكل علي ما اشغلك فونك
نور قامت وراحت علي المطبخ وبدأت تجهز الاكل وغسان شغل الفون ليها
بعد شويه
نور :غسان ..حبيبي
غسان :ايوا
نور :تعالي اشتال الصينيه بتاعت الاكل علشان تقيله عليا
غسان قام وراح شال الصينيه وحطها علي السفره :يلا تعالي علشان تاكلي
نور بقرف :لاء مليش نفس اكل سمك خالص
غسان اخدها من ايدها وقعدها :مفيش حاجه اسمها مليش نفس اعدي علي ما انصر ليكي واحكيلي عملتي ايه عند الدكتوره النهاوده ومين اللي ايجة معاكي
نور قعدت :روحنا الساعه 4 العصر انا وماما نڤين وبابا منير روحنا عند الدكتوره دخلت انا وماما وبابا فضل في العربيه الدكتوره اول ما قالت ولد ماما نڤين زغرطت في قلب العياده
غسان بضحك :بتحب الولاد امي اووي يلا افتحي بوقك وبيحط السمك في بوقها
نور :بجد مش طالبه سمك
غسان :انا مش هرد عليكي علشان هتكلي اجباري
نور فضلت تاكل بالغصب لحد ما خلصت سمكه :بس مش قادره لو اكلت اكتر من كدا هرجع
غسان :خلاص كفايا دلوقتي شويه ونامل تاني ادخلي غسلي انتي وانا هلم الاطباق
نور قامت وراحت غسلت وغسان لم الاطباق
نور راحت ليه وحضنته من ضهره :يا سلام عليك وانت قمر بالمريله كدا
غسان بغيظ : لاء ما هو مش علشان انا بساعدك تزليني
نور بضحك وهي بتشاور علي بوقها :مش هنطق تاني
غسان نشف ايده بخبث :الاه فين حبيبه
نور :راحت عند فرحه بيقولو جاي ليها عريس وفرحه زعلانه ومش عوزه توافق
غسان بخبث :هشش سيبك من فرحه وحبيبه وخليكي معايا انا بقااا
نور بدلال :انا معاك اهو يا حبي وضحكت بمياعه
غسان بضحك :بعد الضحكة دي مفيش حدود خلاص واشتالها ووووو …….
………………………
في شقة قاسم
قاسم قاعد مع اسر ومحمد في الصالون
اسر بعصبيه :مش انت قولت عاصي هيتجوز من هنا وانت في ضهره حصل الكلام دا قدامك ياعم محمد ولا لاء
محمد وهو بيشرب الشاي :حصل يا كبير
اسر رزع علي ايده :عاصي قرب يخلف وانا لسه مخطبتش حتي
محمد :خلاص ياعم اسر يخطب ووو
اسر بمقاطعه :مفيش كلام من دا انا هتجوز علطول البيت جاهز وكل حاجه تمام
قاسم :انتو بتبصو ليا ليه انا حاليا ذنبي ايه انا اللي عليا هتكلم مع غسان وهنشوف هيقول ايه
اسر بغياء :بلاش غسان قول لأمي نور
قاسم بص لمحمد :اتكلم انت ياعن
محمد :جري ايه يا حضرت الظابط هنكلم امها ازاي وابوها موجود
قاسم :استني كدا يا محمد انت عاوز من ميتين امي ايه يا اسر علي المسا ؟
اسر :اتجوز عاوز اتجوز يا بشر انا علي ما اجي اخلف اكون عجزت والمصحف
قاسم :اخر الشهر هنكون مجوزينك
اسر :الكلمة دي بقالها 5 شهور كل اول شهر تقولي الكلمة دي انا حاسس انها سبب قعدتي دي
قاسم بضحك :اقوم احدف نفسي في البلكونه يعني ولا اعمل ايه والله اخر الشهر هتكون كاتب الكتاب
اسر :عليا النعمه من نعمة ربي لو متجوزت اخر الشهر لكون سارقها ولا هيهمني حد علشان انا بقالي 5 شهور بطلبها بأذب واحترام كوباية مايه يا نسوم
نسمه ايجة من المطبخ وفي ايدها زجاجة مايه وصنية عصير :متجوزو الواد يا بشر يعني يعمل ايه بيطلبها منكم كأنه بيشحت
اسر وهو بيشرب العصير : والله يا نسوم لو بشحت قلبهم هيرق ليا لكن دول تحسيهم من داعش مفيش احساس خالص
نسمه :هنجوزك يا حبيبي لو هننحت في الصخر هنجوزك
اسر :متحبكيش الموضوع دا الحوار مش محتاج نحت هو محتاج موافقه بس والله
محمد بضحك :يحرقكم ويحرق القعده معاكو
نسمه بضحك :هي يمني فين يا ابو سيف
محمد :بتذاكر لسيف في البيت ساعة المذاكره مبتفهمش انا وسيف ف سبت البيت وجيت ليكم
نسمه :نورتنا والله العظيم هقوم انا اخلص ترتيب المطبخ ولو احتجتم حاجه نادي عليا يا قاسم وقامت
وقاسم ومحمد فضلو يتكلمو واسر نزل علي تحت دخل اوضته لقي حبيبه قعده
اسر بص ليها بستغراب وقفل الباب :قلبي بتعملي ايه هنا
حبيبه قامت وراحت عند اسر وحضنته بحزن:انا مضايقه اووي
اسر بحنان :ليه يا عمري مضايقه ليه في ايه ؟
حبيبه بدموع :انا خايفه من الامتحانات اووي
اسر اخدها وقعدها علي السرير ومسح دموعها :بس اللي انا اعرفه ان حبيبه حبيبتي شاطره وفهمه ومفيش حاجه تخوفها صح ولا لاء
حبيبه بصت ليه :تفتكر هقدر اطلع مركز وترتيب السنه دي
اسر :ومفتكرش ليه افتكر اووي وبعدين انتي هتخلصي امتحانات من هنا وهنتجوز من هنا
حبيبه بفرحه :بتهزر مين قال كدا
اسر ببتسامه :انا كلمت ابويت وقولت ليه لو متجوزتش اخر الشهر هخطفك وهو وافق واكيد هيكلم ابوكي بكرا وهنتجوز
حبيبه وقفت وفضلت تنط علي الارض :مش مصدقه يعني خلاص كلها ايام وحلمي يتحقق
اسر :كلها ايام وهتبطلي تلبسي بناطيل يا قلبي
حبيبه بتكشيره :ايه دخل البناطيل في الجواز بس
اسر :ارجعي بذاكره لتانيه اعدادي كدا وافتكري انتي قولتي ليا ايه اول ما ادخل الثانوي هلبس ليس طويل ومفيش بناطيل وانا سكت في اولي تانيه بقا هتقلعي البناطيل وتلبسي طويل عندك مانع ؟
حبيبه بحب :انا مش مصدقه ان هقرب منك وانا مش خايفه وانا هكون معاك في نفس الاوضه وانا مش قلقانه لحد يسأل بتعملي اي هنا في حجات كتير اووي عوزه اعملها بس مش هعرف اعملها غير معاك انت انت بطل حكايه الفتها في خيالي يا اسر
اسر :يوم فرحنا دا مش هيكون ليلة عمر زي ما بسمع دي هتكون بداية عمري مع حبيبتي وقتها مش هيكون في قوانين او حدود بينا هكسرها كلها وانا مش خايف ولا قلقان زيك بظبط ودلوقتي يلا اطلعي علشام مش عاوز اكسرها دلوقتي وغمز ليها
حبيبه بضحك :ماما عمله مفجأة لبابا علشان عرفت انها حامل في ولد وانا هنام مع ماما نڤين علشان اسيب الجو هادي ليهم
اسر قعد علي السرير وريح راسه :طب بما انك هنا اعملي كوباية شاي وتعالي نعد شويه في البلاكونه
حبيبه : حاضر وراحت علي المطبخ
……………………………
في شقة نورهان
فرحه قعده قدام الشباك وبتتفرج علي الشارع وبتفتكر قد ايه كانت بتحب اسر وبتعشقه وفجأة راح الحب والغيره واللهفه واصبح مكانهم البرود والمرح قطع تفكيرها وهي رنت فونها برقم غريب
فرحه :السلام عليكم ايوا مين ؟
مصطفي بضيق :وعليكم السلام يا انسه فرحه ممكن افهم حضرتك رفضاني ليه ….. انا انا انا جيت وكلمت ولدك وقالي هشوف رأيك بيتكلم وهو كاتم دموعه انا رفضت الكل علشانك اخدت خطوه كانت مستحيله بعد مراتي وجيت ليكي انتي البنت اللي فعلا قلبي دق ليها اول مره شوفتك فيها يبقي ليه تكسريني يا فرحه
فرحه بصدمه وبعدم استوعاب :رفضاك فين وقلب ايه اللي دق ليا ومراتك مين ؟……انا مش فهمه اي حاجه يا مصطفي احم اقصد دكتور مصطفي
مصطفي بزعيق :انا مصطفي بس وانا معجب بيكي ومستغلتش اعجابي بيكي في رسايل ومكلمات لصبح ومقابلات من ورا اهلك قولت لاء انا شريكي وجيت اتقدمت ليكي وكان سهل عليا اووي ان اخليكي تحبيني واخدعك واتسلي معاكي بس انا راجل ومسمحتهاش عليكي رفضاني ليه ؟ علشان كنت متجوز صح ؟
فرحه بدموع :هو انت العريس المتقدم ليا ؟
مصطفي بتنهيده بحزن :ايوا كنت انا بس حقك ترفضي انا كنت متجوز وانتي حقك انك تجوزي راجل انتي اول ست في حياته الظاهر ان صدقت حاجه كانت حلم وانا حرلت احققه بس هو اكبر مني حقك عليا ومتزعليش مني ومن تفكيري سلام وقفل
فرحه بعياط :الووو الووو مصطفي استني والفون وقع من ايدها والله مكنتش اعرف مكنتش اعرف انه انت انا كنت برفضه علشان حسه بإعجاب من نحيتي ليك انا معجبه بيك وبرفض العريس علشانك مكنتش اعرف ان برفضك انت وفضلت ترن علي الخط بس مردش
مصطفي قام وطلع البلكونه بغضب :حقها ترفض هي حقها تتجوز واحد مكنش متجوز قبل كدا انت اعجبت بيها بس هي لاء ومش ذنبها انها ترفضك يمكن في حد في حياتها وبتحبه وبص لسما ربنا يسعدها
فرحه في نفس الوقت طلعت لابوها في الصاله :انت ليه مقولتش ان اللي متقدم ليا مصطفي وبصت لامها جيتي تجبريني علي حد من غير متقولي هو مين انا عماله برفض في حد علشانه انا برفض العريس اللي هو مصطفي علشان مصطفي برضو علشان حسه ان معجبه بيه
نورهان قامت من جنب عمر بغضب :انتي بتقولي ايه ما احنا بقالنا يومين بنتحايل عليكي انك توافقي وانتي كل اللي علي لسانك مش هتجوزه مش هتجوزه نعمل اي احنا
فرحه بعياط :علشان مقولتيش هو مين معرفتنيش انه مصطفي ليه قولي انت يا بابا ليه مقولتش انه هو
عمر بهدوء :انتي سألتي ومحدش رد عليكي ؟ لاء انتي لسه بنقول عريس قولتي ولا عوزاه ولا عوزه اعرف هو مين انا مش جهزه لجواز احنا اتقبلنا كلامك علشان دي حياتك ورفضنا
فرحه قعدت جنب ابوها بعياط :علشان انا غبية كنت بحب واحد ولا هو شايفني اصلا كنت شبه الجامع اللي بيأدن وهو مسيحي ماشي ولا عارف ايه اللي بيحصل قولت هيخدني اللي بيحبني طيب واللي انا بحبه مش حرام ؟ ولما ايجة اللي حبني انا مأخدتش بالي منه والوجع اللي كنت بحسه كل يوم هو دلوقتي بيحسه بس الغريب في الحكايه ان انا اعجبت بيه يا بابا انا ليه مكتوب عليا الوجع ليه بجد ؟
عمر بحنان :علشان انتي محتاجه تفهمي نفسك قبل ما احنا نفهمك اعدي مع نفسك وشوفي انتي عوزه ايه ودماغك فيها ايه وانا موجود تعالي واتكلمي معايا وانا هكون صاحب وقتها مش اب
نورهان قعدت جنبها :احنا التلاته روح وحده ومينفعش حاجه تأثر علي عيلتنا ولا الوجع يدخلها واللي بيحب عمره ميمل او يعرف شكل الكرهه
فرحه مسحت دموعها :تكلو فشار ؟
نورهان وعمر ضحكو :ناكل اووي
عمر :بس ميكنش حر بصي شويه ملح وبس لكن متخطيش حجات من اللي بتحطيها دي
فرحه قامت وراحت علي المطبخ :عيني يا ابو فرحه
نورهان بحب :بنتنا كبرت يا عمر
عمر بمشاكسه :عقبال انها يارب
نورهان ضربته في بطنه :تقصد ايه يا عمر ؟
عمر باس دماغها :كل خير يا قلبي واسكتي بقا البت معانا
……………………
في بيت نيرا
كريم وصل بيت نيرا وكان معاه علبة شكولاته شيك قفل عربيته وطلع بيت نيرا رن الجرس
نيرا راحت فتحت الباب ببتسامه :حمدالله علي السلامه نورت البيت ادخل
كريم ببتسامه :البيت منور بيكي يا حبيبتي ودخل
جيهان :ازيك يا كريم اتفضل يا حبيبي نورتنا والله
كريم :بنورك ياست الكل ودخل علي الصالون قعد
جيهان :انأخرت كدا ليه الطريق طويل ولا ايه
كريم :يعني هو طويل شويه بس كله هيهون علشان خاطر نيرا وعلشان منتأخرش هخدها ونروح نخرج في مكان شويه بعد اذنك يعني
جيهان :بس متتأخروش يا كريم ومش هوصيك عليها
كريم :في عيوني يا امي وبص لنيرا يلا
نيرا طلعت قدامه ونزلت العربيه ركبت جنبه وكريم ركب ومشي
كريم بص ليها :انت ساكته ليه يا نيرو
نيرا :انا مش عرفه حتي انا مستغربه نفسي اووي انا ديما بتكلم بس مش عرفه اليومين دول سكته ليه
كريم بضحك :اخاف من الهدوء انا المهم عوزه تروحي فين
نيرا بتفكير :اممم ايه رأيك نروح مول مصر الكافيهات هناك كتير وحلوه
كريم :طيب ما ايه رأيك نروح مول مصر بس نروح مدينة التلج فيه
نيرا بفرحع :انت بتاخد رأي معااااك طبعا بس دي غاليه اووي الواحد بيدخل 500 يعني احنا الاتنين 1000
كريم :ولو مش هصرف واكلف عليكي هصرف علي مين ومين يخربيتي
نيرا بغرور :العبد لله انا اللي هخرب بيتك
كريم بضحك:ااااه علي الثقه يولاد اه
وبعد شويه وصلو المول وكريم نزل ومد ايده لنيرا مسكتها كانت اول مره تمسك ايده وهي مش متردده او مكسوفه بالعكس مسكتها وهي فرحانه ومبسوطه ودخلو المول
نيرا بصت علي محل فيه حلويات :كريم عوزه مصاصه من هنا
كريم بضحك :انا مش جايب بنت اختي يا نيرو مصاصة ايه اللي عوزاها
نيرا بتكشيره :لاء عوزه مصاصه مليش دعوه
كريم شدها من ايدها وراح عند المحل وجاب ليها مصاصه
نيرا اخدته وفتحتها واكلت :تاخد لحسه ؟
كريم بضحك :مش عاوز زفت وراح علي مكان مدينة التلج
نيرا بصدمه :يخربيت كدا المكان من برا تحفه اومال من جوا هيكون ازاي
كريم راح دفع التذاكر واخدها وراح عند مكان البس جابت ليهم طقمين وبوت وخيوز علي الراس
كريم :بصي في مكان في اخر الطرقه هناك دا مكان للبس الحريمي روحي البسي ولما تطلعي هكون قدامك هنا يلا
نيرا راحت فعلا وكان في ناس كتير اووي راحت ولبست البس وكانت مش بينه منه خالص :يلهوي دا انا شبهه البطريق ايه دا ياربي يعني الجاكت كبير ومنفوخ كمان بس اخر شياكة وطلعت لقت كريم لابس نفس البس بس كويس علي كريم
كريم بضحك :ايه المنظر دا انتي مش باينه
نيرا بضحك :البس كبير بس يلا ندخل بقااا انا متحمسه مووووت ودخلو علي المدينه
نيرا :طلعني تاني ايه التلج دا الجو برد اووي
كريم مسك ايدها :تعالي دلوقتي جسمك هيتعود علي البروده
نيرا سابته ومسكت تلج من علي الارض وحدفته عليه وطلعت تجري
كريم :يابنت الغداره وطلع يجري وراها ومعاه شويه تلج
نيرا وهي بترجع بضهرها :كريم بالله مترميش عليا واتكعبلت وقعت علي ضهرها كريم راح عندها واشتالها علي كتفه
نيرا بصويت :يا كريم نزلني الناس بتتفرج علينا
كريم راح عند كوم التلج الكبير ورماها نزلت جواه
نيرا بغضب :يخربيت هزارك الرخم ورمت عليه تلج وقامت وقفت تعالي صورني بقا
وفضلو يتصورو ويلعبو كل الالعاب اللي في المدينه
كريم جواه فرحه كبيره عمره ما تخيل انه يلعب العاب زي دي او يعمل الهبل دا بس مع نيرا عمل كدا
نيرا مبسوطه ان اخيراً لقت حد يشاركها الجنون والهبل والحد دا كان كريم اللي بدأت تتعلق بيه اووي
………………………
في شقة عاصي وندي
عاصي قام من النوم وحس انه كان مستغرق فعلا في النوم قام وراح علي الحمام غسل وشه وراح علي برا
لقي ندي قعده وبتلعب في الفون بتاعه وحطه السماعه في ودنها ميل وقف علي الباب وربع ايده ببتسامه
عاصي راح عندها ببتسامه وشال السماعه من ودنها :سمعتي وفوني بيعملو ايه معاكي
ندي بصت ليه :صح النوم يا حبيبي فونك كنت بتفرج علي الفرح بتاعنا منه والسماعه بسمع بيها
عاصي اخد الفون وبص فيه :طبعا الداتا مفتوحه والنت مقفول وحملتي الكليب بتاع الفرح بيها
ندي حطت ايدها علي بوقها :يخربيت كدا وانا بقول النت سريع معاك ليه واشمعنا فوني مش سريع كدا
عاصي بحنان :ولا يهمك يا قلبي المهم عملتي الغدا ولا ادخل اشتغل في الشغل المتأخر علطول ؟
ندي بضحك :لاء عملت الغدا ودخلت صحيتك مرتين بس انت نايم بعمق سبتك بقا تصحي بمزاجك
عاصي باس خدها :كنت مرهق جدا المهم عملتي ايه في الغدا ؟
ندي :عملت مكرونه بشاميل بالفراخ وشوربه ومخلل
عاصي بضحك :ايه الشطاره والحلاوة دي كلها عليا النعمه مش قادر اصدقك خالص
ندي :اعد بقا علي ما اجيب الاكل واجي وراحت علي المطبخ غرفت الأكل وجابته وحطيته علي السفره
عاصي ببتسامه :العب بقااا كدا كتير
ندي شالت حتة مكرونه بشوكة واكلتها لعاصي :يلا بسم الله قول رأيك
عاصي :واو بجد عظمة لاء جميله تسلم ايدك يا ندوشتي يلا اعدي
ندي اعدت وفضلو يكلو هما الاتنين في مرح ندي وغزل عاصي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب)