روايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الجزء الثاني والثلاثون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث البارت الثاني والثلاثون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الحلقة الثانية والثلاثون

قاسم بصدمه :ياسمين احمد حنفي الاسم دا مش غريب عليا ولسه هيقرء الملف احمد دخل عليه
احمد :الكبير اللي وحشني اوووي
قاسم ببتسامه راح حضنه وقفل الملف وهو بيقفل الملف وقعت ورقه منه :حبيبي حبيبي اخبارك يابني
احمد راح قعد :والله انا كويس والدنيا تمام انت اللي بتعمل ايه
قاسم :كنت بشوف الملفات المتقدمه والورق علشان غسان في الشركة النهارده
احمد :طب ايه عوزين نشوف بعض
قاسم :خلاص اشطااا بكرا الاجازه بتاعتنا هات سلوي وخالتي سعديه وتعالي
احند :خلاص اشطاا هشوف الدنيا واجي وصل سلامي للكل ومشي
وبعد وقت كبيررر
غسان رجع البيت بتعب من كميه الشغل اللي كان متأخر عليه طلع لقي امه قاعده علي الكنبه والجده قاعده علي الكنبه اللي قصدها راح نام علي رجل امه بتعب
نفين بقلق :مالك يا غسان شكلك هبطااان ليه كدا
غسان وهو مغمض عينه :كان الشغل صعب اوووي النهارده وكتيررر شغل متأخر وكدا وسمع صوت حبيبه بتعيط في الاوضه قام جري جابها وقعد
غسان :حبيبه بابي زعلانه ليه وبتعيط ليه وبص لامه فين نور البت جعانه ازاي سيباها لحد دلوقتي من غير اكل
الجدة بستغراب :فين نور ايه انا متعرفش ان مراتك عند امهاا ولا ايه الجدة قالت الكلمه ونور ونسمه دخلو البيت من هنا
غسان بص علي نور بستغراب وقال بصرامه :كنتي فين ؟

 

 

نور برتباك :ك كنت عند ماما بجيب طلب منها
غسان بصرامه شديده :طلب ايه اللي روحتي تجيبه ولا قولتي ليا ولا معتبره انك مراتي ومسؤله مني
نور :انا روحت ورجعت علطول والطلب يخص نسمه ومتأخرتش
الجدة :الست اللي متعرفش جوزها هي فين وبتروح فين تبقي ست ..
غسان بغضب :لو سمحتي يا جدتي محدش يدخل بيني وبين مراتي وقام مسك ايدها واخدها علي شقتهم لا يبالي بمنادات امه ولا احد من العائله
…………………
في شقة نور
غسان دخل الشقه بغضب وساب نور وراح قلع الجاكت اللي هو لبسه وشمر كمام القميص :ايواا كملي يلاا سكتي ليه عاوز اعرف عملتي كاام غلطه النهارده يلا عدي معايا
نور بخوف :يا غسان انا روحت ورجعت في ساعه مكملتش حاجه والله ولا حتي نزلت من العربيه و اااااه
نزلت صفعه علي مؤخرتها بقوه اوجعتهاا وصدمتها
نور بصدمه :انت ايه اللي بتعمله دا انت مجنون!
غسان نزل بصفعه اخري اشد :يلااا كملي عملتي ايه النهارده غلط وعاوز بترتيب علشان اعرف اتكلم معاكي بس رقم واحد
نور بعياط :شتمتك الصبح
غسان ضربها صفعه اقوي :كملي يلااا رقم اتنين
نور بعياط :رديت علي الجده وعاملتك بقله احترام تحت
غسان نزل صفعه اقوي عليها اوجعتها بشده حتي انها صرخت
غسان :صوتك لو علي او سمعته هخلي العقاب اصعب واصعب كملي يلا
نور بعياط وهي تضع يدها علي مكان الالم :و و وروحت عند ماما من غير ما عرفك
تنزل صعفه قويه وشديده من يد غسان علي مؤخرتها لدرجة انها صرخت بالم
غسان :برافو عليكي انتي بقااا تختاري عقاب ايه لنفسك

 

 

نور بشقهات وعياط :عقاب ! اكتر من كدا انت ضربتني زي العيال الصغيرين ووجعتني كمان
غسان بغضب :وانتي موجعتنيش لما اكون واثق في مراتي وبرد بقلب جامد علي اي حد يهينك والاخر الاقيكي راحه عند اهلك من غير معرف اسمي دا ايه
نور بعياط :وانت عملت ايه بهدلتني امبارح وسكت وخلتني اعتذر من جدتك رغم انها اللي غلطانه وكمان جي تضربي فوقها
غسان بغضب :وانتي شايفه طريقتك تحت كانت صح وانا ظلمتك
نور :لو سمحت وطي صوتك احنا بنتناقش ليه بتعلي صوتك
غسان بهدوء عكس اللي جواه راح قعد علي الكنبه :تمام انا هاادي خالص وبتكلم بهدوء برري المواقف بتاعتك لياا وسيبك من حوار بليل دا خالص علشان انتي مراتي ودا حقي وانا حر في دا من بعد كدا بقاا عاوز تبرير
نور بشهقات :عرفه ان غلطانه ان روحت عند ماما من غير متعرف
غسان غمض عينه بغضب :وعرفه ان هنزعل من بعض بسبب الموقف دا بس برضو عملتيه
نور بدموع :….
غسان :ساكته ليه ردي … تمام انا حاليا ولا عاوز اتكلم معاكي ولا عاوز اشوفك ادخلي قوضتك او انزلي تحت انتي حره مفيش حد ليه كلام عليكي وانا خارج
نور بعياط :رايح فين
غسان بغضب :ملكيش تسألي لما تعتبريني جوزك وتحترميني ابقي اتكلمي وطلع برا الشقه ورزع الباب
نسمه ونورهان طلعو جري علي نور اول ما غسان نزل
نسمه حضنتها :نور بس يا حببتي انا والله ما كنت اعرف انك لو جيتي معايا كل دا هيحصل اسفه ليكي
نور مسحت دموعها :بس انتي بتتأسفي ليه عادي انا متعوده علي نرفزة غسان دي هو في الطبيعي كدا مبالك في الغلط
نورهان بضحك :البت جالها فقدان في الامل خااالص طب وانتي دلوقتي هتعملي ايه يا نور احنا لو اتكلمنا بجد انتي غلطانه وهو نزل متنرفز
نور بحزن :مش عرفه هعمل ايه لما يرجع بقاا او لو رجع اصلا
نسمه :لاء يا حببتي هيرجع هو ملوش غير حضنك وهيرجع بس يهدي
نور بفزع :حبيبه فين دي مأكلتش زمانها جعانه ونزلت علي السلم ورجعت تاني .. نورهان هاتي حبيبه لياا علشان لو نزلت الجدة مش هتسبني في حالي
نورهان ابتسمت ونزلت تجيب حبيبه
الجدة بصرامه :هي مبتنزلش ليه ولا علشان عرفه انها غلطانه
نورهان :خلاص يا جدتي يمكن مش قصدها وشالت حبيبه وطلعت
الجدة :عيله كلها غلط في غلط
……………….
في اليل قاسم رجع بالعربيه بتاعته وعمر كذالك ونور واقفه في البلكونه بقلق وفونها بيدي ان غسان فونه مغلق
نور بقلق :هيكون فين بس ياربي هو مكنش مع قاسم طيب هو فين ياربي ودخلت علي جوا وقفلت البلكونه
فضلت راحه جايا في الاوضه بقلق وعياط لبعد اذان الفجر ولقت اوكره الباب بتفتح وقفت عياط ولقت غسان داخل نور جريت عليه وبكل قوتها اترمت في حضنه
نور بعياط :محدش اداك الحق انك تسبني لوحدي يا غسان مش معاك حق ابدا وبعدت وضربت صدره بنهيار .. ابعد عني مش مسمحاك القلق كان هيموتني قلبي كان هيقف من الخوف عليك
غسان حالتها وجعت قلبه بشدة حضنها بكل قوته في بتقاوم :هش هش اهدي خلاص انا اسف ان سبتك بس لازم اهدي علشان مكنتش عاوز اتعصب عليكي اكتر من كدا

 

 

نور بعياط ونهيار:تهدي بعيد عني دا كان اتفقنا يا غسان ! مش اتفقنا اننا لو زعلتا نشكي لبعض انت ليه بتبعد عني قلبي وجعني انك سبتني وانا معرفش انت فين
غسان بقلق عليها :نور اهدي ووطي صوتك انا كويس ورجعت ليكي اهو انا معاكي يا حبيبي اهو اهدي بقااا
نور بعياط :انت مش معايا انت مش معايا يا غسان انت مشيت علشان زعلان مني
غسان :لاء يا روحي مش زعلان خلاص والله بس اهدي يا حببتي
نور بعياط وتعب :احضني جامد يا غسان احضني
غسان حضنها بكل قوته ورفعها ونيمها علي السرير وشال الروب عنها وغطاها كويس وهي مسكة فيه بقوه
نور بدموع :انا اسفه مش هعمل كدا تاني بس بلاش تبعد عني انت جوزي حبيبي و كل حياتي واسفه تاني
غسان مسح دموعها بصوابعه وباس عيونها بحب :وانا اسف يا روحي ان قسيت عليكي مش هتتكرر تاني
نور ببرائه :ايدك تقيله اوووي ووجعتني خالص
غسان مد ايده مكان الضرب وهي شهقت بخجل
غسان :اهدي متخفيش اسبتي بس ومسح بحنان عليها
نور بخجل شالت ايده :خلاص بقيت كويسه بس انا عوزه انام
غسان :نامي لما اروح اغير هدومي واجي انام علشان دماغي وجعني
نور بنوم :كنت فين
غسان بحنان :الصبح اقولك نامي يلاا
………………….
في شقة قاسم
قاسم :يا روحي انتي مش غلطانه نور المفروض كانت تعرف غسان هي راحه فين وجايا منين
نسمه بحزن :هما كانو زعلانين قبل ماتنزل وبعد ما قولت ليها نروح عند سوسو نجيب العسل انا فكرت هي قالت لغسان وهي مقلتش واتخانقو بسببي وزعلانين من بعض
قاسم بحنان :مش بسببك ولا حاجه يا نسوم هي غلطانه زعلانه مش زعلانه دا جوزها تقوله هي راحه فين وجايا منين انتي ملكيش ذنب
نسمه ببرأىه :بجد انت شايف كدا
قاسم :انا شايف انك تركزي معايا انا سيبك من دا كله
نسمه :ما انا بركز علي كله مع بعض متقلقش انت روح نام
قاسم قلع التيشرت :انااام دا بكرا الجمعه وتقوليلي نام لااااء اصحي انتي
نسمه بخوف :اخدي يا قاسم مش كدا يا قاسم و اسكتها بقبله شرسه منه وبعدين …
……………….
في شقة محمد
يمتي قعده في حضن محمد وهو بيلعب في شعرها
يمني :محمد انا جعانه

 

 

محمد اتنفض من علي السرير :بسم الله الرحمن الرحيم حببتي احنا لسه من ساعه واحده وكلين الاطباق لسه في الحوض
يمني :ايوا ما انا جوعت تاني بس خايفه اتخن الأكل بليل بيزود الدهوم علي الجسم
محمد :خلاص نامي والصبح ناكل علشان لو اكلتي مش هتعرفي تنامي
يمني :لاء قول امك مش عوزني اكل قوول كدا
محمد شدد علي حضنها :لاء مش عوزك برا حضني ثانيه واحده عاوز استغل كل لحظه معاكي قبل ما ارجع الشغل عاوز كل وقتي تبقي معايا وتفضلي في حضني يا يمني
يمني بحب :وانا كمان عوزه اكون معاك وفي حضنك اوقات بقول انا بعمل ايه او انا فين في حجات جوايا متغيره مش مصدقه ان الرائد محمد جوزي النهارده وفي حضني انا
محمد بيتكلم من بين شفايفها :لااء جوزك وحبيبك وبين ايدك اهو وباسها بحب وهي بادلته البوسه بعشق كبير وطل يبثون العشق والحب لبعضهم
……………..

 

 

عند احمد وسلوي
احمد قاعد بيحاول يعمل لسلوي ضفيره
احمد بنرفزه :سلووي انا مش عارف اعمل البتاعه دي سيبي شعرك مفرود يا حببتي احسن وراحه لياا من موال الضفيره دي
سلوي بتذمر :لاء يا احمد انا كنت عوزه اعمل ضفيره انت مبتعرفش تعمل ليه
احمد :يا حببتي ما انا حولت اعملها والله مش عارف صعبه وبتلخبط
سلوي :خلاص بقااا هنام وخلاص ودخلت تحت الغطي واحمد حضنها من ضهرها بحب ونامو في سلام .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى