رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم ندى علي
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الجزء التاسع والعشرون
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث البارت التاسع والعشرون
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الحلقة التاسعة والعشرون
نو قاعده علي المرجيحه اللي في البلكونه بتاعتهم جنب غسان وهو حاضنها وباصص لسما
نور :غسان
غسان :امممم
نور :حاجه ندمان عليهاا
غسان بضحك ونور استغربت
نور بستغراب :في ايه بتضحك ليه
غسان :هحكيلك حاجه وربنا يسامحني بقاااا وانا صغير كنت يجي في تانيه ابتدائي كدا كنت انا وعمر ومحمد وقاسم كنا زمان بنروح عند اخوالي كتير وكان عندهم ارض وغنم ومواسير وحجات كتير كدا المهم لقينا كلب صغير روحنا اخدناه وحطناه جوا مسوره مايه مكسوره وحطينا اش من الجنبين وولعنا فيه
نور بصدمه :والكلب مات
غسان بضحك وندم :حاجه زي كدا اتخنق ومات من يومهااا وانا عندي صدمه من نحيه الكلاب وحاسس بندم رهيب
نور بذهول :بجد ايه الوحشيه اللي جواكو دي
غسان :احنا كنا عيال مش فهمين حاجه ويارتها تيجي علي كدا وبس واتنهد دا انا عملت عمايل في صغري عاصي ميجيش فيااا شعره وحده
نور بضحك :وانا بقول الواد دا طااالع لمين اتاري ابوه مجرم قديم
غسان بص ليها ومسح علي شفايفها وباسها برقه :عرفه اللي بيمنعني ان ابوسك الفازلين اللي انتي بتحطيه علي شفايفك دا بجد ايه لازمته
نور ببتسامه خجوله :هو كدا من وانا بنت وقبل الكليه وانا بحب احطه بيمنع شفايفي انها تقشر
غسان اشتالها :يلا ننام انا فضلت وحطها علي السرير وحضنهااا
غسان :عندي ليكي مفاجأة يوم الخميس
نور ببتسامه وفضول :لسه يوم الخميس
غسان هز راسه :اصبري ومش هتندمي بس المفاجأة للعيله كلها
نور بستغراب :مفجأة ايه دي الفضول زاد عندي
غسان باس خدها وشدد من حضنها :نامي يا نور يلاا
******************
النهار طلع علي الكل والناس بدأت تمشي في الشارع بس الشباب والبنات لسه نايمين
الجدة بصرامه :يعني ايه الكلام دا انتي مدلعه نسوان عيالك يا نفين ودا غلط نايمين لبعد الضهر هما وعيالهم واجوازهم فين غذاهم وفين عادات العيله دي مهزله
نفين :هدي نفسك بس يا حجه هما علطول بينزلو بدري بس النهارده اتاخرو علشان الفرح امبارح وايجو متاخر
الجدة بغضب :لاء انا هنا بقالي كام يوم وشايفه الوضع ومش راضيه اتكلم دا دلع من مرتات عيالك
نفين بقلة حيله :طيب انا في ايدي ايه اعمله دلوقتي
الجدة وقفت :انا اللي هعمل وبدأت تطلع علي السلالام لشقق الشباب بغضب وصلت عند شقة غسان ونزلت رزع في الباب حبيبه اتنفضت وصرخت ونور وغسان قامو بخضه
نور بخوف :غسان في ايه
غسان بغضب :مين الحيوان دا وراح عند الباب فتحه لقي جدته
غسان غمض عينه بغضب :اتفضلي يا جدة تعالي ادخلي ومسك ايدهاااا
الجدة شالت ايدها بغضب منه :فيين مراتك لحد دلوقتي في شقتها لييه
غسان بستغراب وعدم فهم :ايوااا ولو هي مش في شقتهاا هي لازم تكون فين
الجدة بغضب :تكون تحت مع حماتها تشوف وجبات العيله بصفتها الكنه ولا انت شايف غير كدا
غسان :وانا مراتي مأثرتش في اي حاجه بتقوم بكل واجبتها ودلوقتي انا في بيتي وواجب عليها تكون معاياا
الجدة بنفي :لاء واجب انهاا تكون مع حماتها وتشوف واجبها في حقهاا كنة عيلة الالفي
غسان بغضب :انا جايب بنت ناس من بيتها ومتجوزها علشان تكون ليااا انا مش جايبها تخدم فينا هي مش بتعمل غصب هي بتعمل دا علشان مش حبه تتعب امي يبقي مفيش حد يجي يتكلم في واجب ومش واجب مراتي تنزل في ايدي وطول ما انا في بيتي هي معاياا وفي حضني ودا اللي عندي
الجدة بغضب :دا اللي عندك تقصد انها مش نازله
غسان بعند :انتي علي دماغي من فوق لكن تدخلي فياا وتمشي بيتي علي مزاجك مش هسمح بكدا ابدا
الجدة بغضب:كلامي مع ابووك مش معاك علشان انت كلامك غلط وقلة احترام ونزلت بغضب غسان قفل الباب بغضب وراح قعد علي كنبه الصالون
نور بخوف :حبيبي ولا تزعل نفسك انا عادي انزل مش مشكله
غسان بغضب :اللي هو ازاي امشي اللي في دماغها مثلااا اكون في بيتي ومع مراتي ونايمين في حضن بعض واجي اقولك قومي يلاا وفتك خلص علشان تنزلي تشوفي شغلك تحت عند اهلي **** لما اعمل كدا
نور قربت منه وحضنت دراعه :خلاص متزعلش نفسك انا معاك اهو بس هتعمل ايه دلوقتي مع جدتي
غسان بص ليها وشالها قعدها علي رجله وحضنها :ولا حاجه هدخل اكمل نومي انا ومراتي ولما اصحي ابقي افكر انزل واللي ليه حاجه عندي يعملهااا بس قومي اقلعي البجامه دي كدا علشان بتخنقني
نور بضحك :حاضر وقامت دخلت لبست قميص بيتي قصير بحملات
غسان دخل الاوضه :ايوااا كدا انا ناقص لبسالي بجامه بكام وشالها وفضلو مع بعض يتكلمو ونور بتسال غسان عن حجات بينهم هو استغرابها جدا
***************
الساعه 1 الضهر
عمر ونورهان راحو علي هناك وقاسم ونسمه نزلو وقعدو في الصالون
نسمه ونورهان دخلو علي المطبخ خوف من عيون الجدة وبدأو يعملو الفطار
عمر لقاسم :الجو مش مطمن ليه وغسان منزلش ليه
قاسم بستغراب :مش عارف احمم اومال في ايه كدا يا جماعه
الجدة بصرامه :دلوقتي الباشا الكبير ينزل ونعرف كلنا
منير :يا امي انا قولتلك احنا هنا غير الصعيد
الجدة بحده :ايوااا هنا المرقعه والدلع والوحدة تمشي علي جوزها هو دا الصح وان الحفيد يعلي صوته علي جدته دا عادي عندك لكن انا لاء
غسان اللي نازل وشال حبيبه وبيمسح علي شعره ببرود :اولا انا معلتش صوتي علي حد ثانيا مفيش واحده في الدنيا بتمشي علياا وان كنتي مفكره دفاعي عن مراتي خوف منها فا دي مشكلتك انتي
قاسم :يجماعه استهدو بالله في ايه اللي حصل لكل دا
غسان قعد ونور نزلت دخلت علي المطبخ وعلصي راح لاسر وغسان بدء يحكي اللي حصل كله
البنات بعد ما غسان خلص اتفتحو في الضحك
نسمه بهمس :ايه شعورك لما لقيتي الزلزال دا
نور :بالله فكرت نص البيت وقع
نورهان بضحك :اهم حاجه الوقت كان مناسب ولاا وغمزت لنور
نور :بالله مرده عليكي وبدأو يجهزو السفره
منير :يا امي دا نظامهم وانا مش هقدر اقول لابني عيش علي نظام كذا واعمل كذا هو حر مع مراته وياريت تتقبلي الفكره دي
الجدة بغضب :مش هتقبلها ابدا ذنب الطفله دي ايه لما امها تفضل نايمه للعصر وهي من عير اكل وبتشاور علي حبيبه وزهره اللي في ايد غسان وقاسم
غسان :وانتي ايه عرفك انها من غير اكل ولا معقول طفله زي دي هتنام وقت كبير من غير اكل دي كل ساعه بتقوم وبتاكل متقلقيش علي الطفله اووي كدا
عمر :خلاص يا جماعه حصل خير مش يوم اللي هيعمل كل دا
غسان قام ومسك بدون اهتمام ورن علي محمد وقام البلكونه
محمد بنهج :الووو
غسان بضحك :لاء متقولش انك لحد دلوقتي علي وضعك
محمد بغيظ :غسان مش ناقصك ولا فضيلك انا شوفت كتيررر اوووي في حياتي مشوفتش قد اليله دي
غسان ضحك بصوت عالي :ربنا معاااك يارب بس ايه نطمن يعني
محمد بضحك وغيظ :نوعا ماااااا وقفل
عمر وقاسم :هااا ايه النظام
غسان بضحك :بقولك نوعا مااا مش عارف ظروفه ايه دا
قاسم بضحك:احنا لازم نعطل جدتي عنه ليكون لسه
غسان بضحك :هنتصرف بس الحيوان دا هيعمل ايه الساعه 1 واهلها ساعه ويكونو وهنا
عمر بضحك :ربنا معااااه بقااا
نور :الاكل جاهز يلاااا
غسان :تعالو نفطر بس الاول كدا وراحو علي السفره الكل قاعد مكانه ونور بدأت تاكل عاصي ونسمه بتاكل في اسر
منير :اتصلت بمحمد يا غسان
غسان بضحك:ايوا اتصلت متقلقش
منير :ايوااا نظامه ايه كل حاجه تمام
الشباب ماتو من الضحك
غسان بضحك :نوعا ماااا
الكل استغرب
منير بستغراب :ايوااا ازاي نوعا ما دي
غسان :والله معرف انا بقوله اطمن يعني قالي نوعا ماا
الجدة :انا هخلص فطار واروح اطمن بنفسي
نفين :اعدي يا حجه ساعه كدا ونروح مش عوزين نجرح خصوصيتهم
الجدة :انا لما اكون عوزه اطمن يبقي بجرح الخصوصيه
غسان :يادي ام اليوم اللي مش معدي
بعد الفطاار
الشباب نزلو علي القهوه والبنات بدو يرتبو البيت ويعملو الغدا مع مساعدة نفين
***********
الساعه بقت 3 العصر
محمد فتح عينه بالعافيه يشوف هما امتي لقي انهم العصر بص علي يمني جنبه ابتسم وباس كتفهاا
محمد :يمني حبيبي اصحي
يمني بنووم :اممم نعم
محمد بتعب ونوم:قومي يلااا الساعه 3 واهلك زمانهم جاين
يمني بتعب :انا مش قادره اقابل حد انا عوزه انام
محمد :طيب اتصلي بأمك وقولي ليها تيجي بكرااا علشان ننام براحتنا
يمني اتعدلت بكسل ورنت علي ولدتها
دنيا بشتياق :قلب امك وروحهاا عمله ايه صباحيه مباركه
يمني بكسوف من نظرات محمد :الله يبارك فيكي يا ماما
دنيا :متقلقيش ساعه ونكون عندم
يمني بتوتر :ما ماما تعالو بكرا علشان
دنيا بفهم :خلاص يا حببتي ومالو المهم طمنيني عمله ايه
يمني :بخير متقلقيش انا كويسه …. الله يسلمك وقفلت
محمد قرب منها وباسها بحب وهي مكسوفه واخدها في حضنه ونااام
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث)