روايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الجزء الخامس والعشرون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث البارت الخامس والعشرون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الحلقة الخامسة والعشرون

غسان بغضب :نوررر مين اللي لعب في الاب دا
نور اتعدلت بالم :مش عرفه بس محدش حيه حنبه خالص
غسان بغضب:ازااي الملف اللي عليه ممسوح في حد لعب فيه
نور بتعب :غسان انا اللي فيا مكفيني والله بطني وضهري مش حاسه بيهم هتسبني انام شويه ولا هتعمل ايه
غسان بحزم :اتخمدي يا نور اتخمدي
نور اتعدلت علي السرير تاني :يلا مش عايز حاجه
غسان بص ليها بغيظ :نمي من غير دوشه بقااا علشان اعرف اتنيل ارجع الملف تاني ولسه هيشتغل حبيبه عيطت
غسان بص لسقف :حرام اللي بيجري ليا دا اقسم بالله انا اقدم استقالتي واجي اربي العيال بأمهم احسن من كدا وقام اخد حبيبه
غسان باسها وحضنها :روح بابت اللي رحيتها شبه الفل دي وبيبوس فيها نور عيوني اللي جعانه دي وبتاكل في صوباعها
غسان :كان علي عيني والله يابنتي وانا ارضعك ودخل المطبخ تحت ضحكات نور وعمل الرضعه ليها وقعد وفضل يشربها وبعد ما خلصت قعدت علي رجله
غسان :ايوا يعني ايه مش نايمه تاني يعني
حبيبه بصت ليه وضحكت
غسان قعدها علي رجله وحط الاب علي رجلها وفضل يحاول يرجع الملف تاني بس اللي شغله اكتر ان ازاي اتسحب ورغم انه مش عارف فيه ايه بس بدام اتسحب يبقي فيه حاجه مهمه جدا
*************

 

 

نفين صحيت صليت الصبح ونورهان خبطت عليها
نورهان :صباح الخير يا طنط
نفين :صباح النور يا بنتي
نورهان :عندك بيض عوزه ااكل فرحه ومفيش عندي والسوبر ماركت قافل علشان النهارده الجمعه
نفين :ادخلي يا حببتي التلاجه قدامك اللي انتي عوزاه خديه ومن غير استأذان
دخلت نورهان اخدت اللي يكفيها وطلعت
نفين :بس اسلقي البيض يا نورهان متقليش علشان فرحه لسه الزيوت غلط عليها
نورهان :ماهو انا كنت هسلقه اصلا
نفين :ايواا واسلقيها نص سوي كدا علشان تكون طريه عليها
نورهان :حاضر يا طنط يلا هروح انا ومشيت ونفين قفلت الباب
نفين :طب انا هعد اعمل ايه لوحدي لما ادخل انام انا كمان ودخلت علي اوضتها ونامت
**************
ساعة صلاة الجمعه
غسان لبس العبايه البيضه وسرح شعره ورش برفانه وراح عند نور اللي حبيبه نايمه في حضنها
غسان بهمس :نور نور
نور بنوم :نعم يا غسان
غسان :انا نازل اصلي مش عاوزه حاجه
نور :لاء انا هنام بس متتأخرش علشان خاطري
غسان :حاضر ونزل علي تحت قابل عمر وقاسم ومحمد ومنير
غسان :صباح الخير يشباب وباس راس ابوه
الاكل :صباح النور
غسان :طيب يلا معدش حاجه علي الادان وخدو بعض وراحو علي المسجد صلو وخلصو وطلعو
قاسم :مالك كدا صاحي من بدري ولا ايه
غسان :ايوا صحيت اشتغل شويه واشوف كام استوانه لقضايا قديمه متجدده وملحقتش اهلصها في المركز جبتهم البيت هنا وجيت اشتغل لقيت الملف ممسوح
قاسم بستغراب :ممسوح ازاي حد مسحه ولا ملعوب فيه
غسان :دا اللي مش عارف احدده انا مش عاوز اعمل قلبان علي الافاضي وفي نفس الوقت خايف يكون حد من العيال لعب فيه

 

 

محمد :ومسألتش مراتك ليه
غسان :سألت بس قالت لاء محدش جيه جنبو بس انا قولت يمكن خايفه علي عاصي مني او حاجه
محمد :لاء بس انت لازم تعرف يا معلم علشان لو محدش من العيال لعب فيه يبقي مسح الملف متدبر ليه
غسان بغموض:نفس تفكيري دا الملف الوحيد من بين 50 ملف هوراللي اتمسح ودا اللي مخلايني مش عارف اعمل ايه
عمر :الله يخليكم بلاش نقضي الاجازه في الكلام في الشغل عوزين نقضيها مع العيله يلا
غسان :تعالو نعد تحت المخزن في الهوا هنا شويه
جابو كراسي وراحو عند المخزن وحطوها وقعدو
نورهان نور كلمتها وعرفتها انها تعبانه ومش هتقدر تنزل بدات هيا تعمل الفطار للبيت وفرحه بتلعب في العربيه بتاعتهاا
***************
في شقة نسمه
نسمه :يا سوسو معدتش قادره اكل لقمه تانيه اكلت كتير اووي كفايه كدا علشان خطري
سكينه :طيب خدي دي اخر حته
نسمه اكلتها :خلاص كدا معدتي معدتش تستحمل
سكينه راحت حطت الاكل في المطبخ ورجعت لنينهزشالت زهره :يلا يا نسمه يابنتي علشان ترضعيها
نسمه شالت زهره وبدأت ترضعها بحب وابتسامه
نسمه :سوسو البت دي ايجة تخينه لمين
سكينه :خمسه وخميسه في عينك يا نسمه الله اكبر ربنا يحميها
نسمه بذهول :ايه سوسو كل دا هو انا هحسد بنتي
سكينه :بيقولك ما يحسد المال غير صحابه واسكتي خلي بنتك ربنا بقومك بسلامته
نسمه :يارب المهم انا عوزه ادخل الحمام
سكينه شالت زهره نيمتها مكانها وسندت نسمه لحد الحمام
***************

 

 

في منزل احمد وسلوي
احمد صحي لقي سلوي نايمه في حضنه ومسكه فيه بقوة ابتسم علي شكلها وايجة يتحرك سلوي صحت
سلوي بخضه :احمد انت رايح فين
احمد :في ايه يا حببتي مخضوضه ليه انا قايم اتشطف واشوف الساعه كام
سلوي ارتاحت ونامت تاني :طيب انا جعانه اوووي
احمد طيب يلا ادخلي خدي شور علي ما اقول ليهم حضرو غدا
سلوي لمحت قميصها في الارض قامت اخدته ولبسته بسرعه من نظرات احمد اللي بتحرقها ودخلت علي الحمام بكسوف
احمد بتوهان :هحبكزلفين ولا ازاي اكتر من كدا يا سلوي وطلع يعرف الخدم يجهزو الاكل
سلوي اخدت شور ولبست البورنص وطلعت وقفت قدام الدريسنج روم تطلع هدوم ليها
احمد دخل عليها وفي ايده صنية اكل
احمد :سولي تعالي كلي الاول يلا
سلوي :حاضر ثواني هبلس بس وجايا خلصت لبس اللي عباره عن شورت وتوب وسابت شعرها وكانت جميله اووي
احمد بخبث :كان فين الحلووه دي من زمان طيب
سلوي بضحك :اصبر علي رزقك بقااا
احمد بمشاكسه :صااابر اهووو واكلو في جو من الرومانسيه والحب
********************
عاصي واسر صحو خبطو علي باب قوضة نور
نور :تعالو ادخلو
عاصي :صباح الخير يا مامي احنا هننزل سمعنا صوت بابا وكلهم هننزل نعد معاهم
نور باست عاصي وباست اسر :تمام بس تحت البيت يلا
عاصي اخد اسر ونزل جري
اسر :ايوااا هنروح فين
عاصي :هنشوف اختك الاول وبعدين ننزل نعد معاهم تحت او نلعب دور كوره
اسر :طيب نعالي يلا
نور حست نفسهت كويسه شويه قامت وحطت مخده جنب حبيبه رتبت الاوضه ووطت التكيف وطلعت وراحت علي اوضة عاصي قفلت التكيف ونصفتها وغسلت المواعين ورتبت الصاله مكانهم ودخلت اخدت شور وطلعت كانت حبيبه صحت
نور :صحي النوم يا روح ماما حبيبي صحي حبيبي شبع نووم بقاااا واخدتها غيرت ليها هدومها ونضفتها ورضعتها
ودخلت المطبخ ملقتش لبن صناعي
نور:علية البن خلصت تؤ وراحت علي الاوضه مسك فونها ورنت علي غسان
غسان :الوو ايواا يا نور
نور :حبيبي عوزه لبن صناعي لحبيبه من الصيدليه
غسان قام بعيد عن الشباب:حاضر انتي عملة ايه دلوقتي بطنك لسه بتوجعك
نور :لاء انا كويسه دلوقتي بس اسمحلي انزل اعد مع العيله شويه واشوف نسمه
غسان :طيب انزلي علشان تفطري وبعدين ابقي اطلعي ارتاحي شويه وقفل
ونور لبست هدومها واخدت فونها ومفاتيح البيت ونزلت علي تحت
والشباب طلعو علشان الفطار قعدو علي السفره كلهم
حبيبه لما شافت غسان عيطت علشان ياخدها

 

 

غسان :قلب بابا عوزاني تعالي يا عمري كله
نور دخلت المطبخ تساعد نورهان
نورهان :اعدي يا نور انتي مش قادره تقفي ارتاحي يا حببتي وانا هطلع الاكل وطلعت الاكل علي السفره ونور راحت قعدت علي السفره
غسان :هو عاصي واسر فين منزلوش معاكي ليه يانور
نور :نزلو قبلي راحو عمد نسمه يشوفو زهره
غسان قام وقف علي الباب :عااااصي اسرر
عاصي :ايواا يا بابا نعم
غسان :انزلو علشان الفطار اتحط يلاا
اسر :احنا فطرنا عند نسمه خلاص
غسان :خلاص ماشي بس انزلو علشان متتعبوش نسمه
عاصي بغيظ :هي مش تعبانه هي قالت كدا
نسمه ضحكت عليه من جوا
غسان بصوت عالي :انزل يا حيوان اخلص
سكينه بضحك :سيبه يا غسان متقلقش نسمه مبسوطه بيهم
نور اعدت اكلت اكل بيسيط وغسان غسان اكل وشرب الشاي
نور بتعب :ماما هطلع ابص علي نسمه شويه
نفين :اطلعي باقلبي
نور :اظن لو اتشقلبت حبيبه مش هتيجي ليااا اذن خليها معاك بقاااا وهات الحليب بتاعها
محمد بضحك :يعيني علي الحلو لما تبهدله الايام
غسان بغضب :اخرس يلاااا انت
نور طلعت علي فوق ونورهان ونفين لمو السفره وغسلو المواعين ودخلو ونورهان اخدت فرحه وراحت بيتها ترتاح شويه
*************
في شقة نسمه
نور :نسووووم بت
سكينه طلعت من الاوضه :اسكتي سبيها تنام مصدقت نامت حببتي تعبانه …… مالك وحشك اصفر ايه كدا
نور بتعب :مفيش متقلقيش تعبانه شويع المهم هنزل ارتاح شويه انا

 

 

سكينه :اعدي يابت وقوليلي مالك تعبانه ازاي ومن ايه
نور :يماما متقلقيش تعب طبيعي بس المره دي تعبانه شويه
سكينه بفهم :ااااااه طيب يا حببتي انزلي ارتاحي شويه
نور :فين عاصي واسر
سكينه :جوا بيلعبو في قوضة اسر اهو
نور : طيب عوزه حاجه
سكينه :سلامتك يا قلبي اطلعي انتي
نور طلعت قلعت هدومها ولبست بجامه عباره عن بنطلون اسرد ستان وتوب ابيض كت وسابت شعرها ودخلت عملت شاي وحطت جواه نعناع واخدته وراحت قعدة قدام التلفزيون

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى