رواية حيات حنين الفصل الثاني 2 بقلم شهد علاء
رواية حيات حنين الجزء الثاني
رواية حيات حنين البارت الثاني
رواية حيات حنين الحلقة الثانية
دخلت حنين مع ابوها و اخوها و امها الي مبطلتش عياط
حنين بابتسامه زائفه… خلاص ي ماما قدر الله ماشاء فعل الحمد لله ع كل شيء
امها بتحاول تتماسك….اه طبعا طيب ي حبيبتي ،دخلها ي سيف ترتاح عقبال ما اعملها لقمه تكلها
ابوها….انا هروح الشغل بقا عيزين حاجه
كلهم …لا سلمتك
ابوها بس رسها …هجبلك و انا جي الشيبسي الي بتحبي ي حنون
حنين اكتفت بابتسامه
مشي ابوها
حنين….سيف دخلني اوضتي
سيف بحزن….حاضر ،تعالي هاتي ايدك
دخلها و وقف جنبها
حنين…سيف من فضلك سبني لوحدي
بحزن…حاضر بس لو احتجتي حاجه نادي عليا انا هقعد بره
هزت رسها
*ثواني ثواني تعاله اعرفكم*
_ـحنين ؛ عندها 20سنه ف اوله كليه طب و نفسها تبقا دكتوره اطفال عشان باتحبهم موت ،طيبه و بيبي ف نفسها كدا مختمرا و متدينه ،ملهاش صحاب لانها مش بتثق ف حد كل علاقتها سطحيه ،ابوها شغال ف الشهر العقاري ،اخوها مهندس أمها ربت منزل ،احمد خطبها و ابن خلتها خطبها بامر من امه و امها مش اكتر_
حنين بعياط لنفسها…يارب انا رضيا بقدائك و بحكمك ،بس انا الي مزعلني اني مش هقرا ف المصحف مش هعرف اصلي لوحدي لزم حد يسعدني ،يارب هون عليا الضلمه دي ،طب و احمد اكيد عيز يسبني بس محرج بس انا حبته و دي اول مره اثق ف حد ي رب صبرني
…سيف سيف
سيف دخل
.اي ي قلبي
…قومني اتوضي و اصلي
.تعالي ي روحي
و اخدها اتوضي و تصلي و تحمد ربنا ع ما هي فيه
احمد قاعد ف الاوضه بتعته و سرحان
ام احمد….يبني بقالي ساعه بكلمك سرحان ف اي
احمد…حنين
امه بدموع…اه ي حبت عني عليها دا لم كلمت امها قطعت قلبي ،انا جهازي عشان نروح لهم يبني
احمد…ماما انا عيز افركش خطوبتي مع حنين
بصدمه.. اييه ليه يبني و هي دي وقفتك جنبها ف محنتها دي
احمد بنرفزه…انتي و خالته و بابا الي خطبتهالي و انا اصلا شيفها اختي و بس لكن انتم الي حكمتم و انا نفذت لكن دلوقتي تقدري تقوليلي هتجوزها ازاي هتبقا ام ازي و هي عميه
امه بعصبيه….هي كلمه و رد غطاها مفيش فركشه و الي هتكون ولا ابني ولا اعرفك اصبر على البت دي لسه ي حبه عني طلعه من المستشفي اصبر يبني و مع الوقت لو نفيش نصيب تبقا سبها بس حرام تكسر قلبها و قلب امها دلوقت
احمد بغيظ…حاااضر ،يلا عشان اودكي
امه…. يلا يبني الله يهديك
ام احمد بتحضن ام حنين و بيعيطه ف حضن بعض
ام احمد….خلاص بقا ي حبيبتي المهم انها معانا و بخير
ام حنين.. الحمد لله اقعدي،سيف هات اختك من جوه
ام احمد…. لا خليك مرتاح ي حبيبي ،احمد قوم هات حنين
احمد بغيظ… حاضر
دخل احمد لحنين لقاها بتسمع قران و بتسبح
احمد ..احم احم
حنين…احمد انت هنا
احمد بسخريه…لا هناك ،اه ي حنين عمله اي
حنين…الحمد لله،و انت
احمد….كويس تعالي عيزنك بره
حنين عيطت ..اجي ازاي ي احمد
احمد…اسف
و قرب مسك اديها
..يلا بينا
و طلعه بره
بعد اسبوع
و الحال زي ما هو حنين ف البيت ديما بتعيط و بتسمع قران او بتصلي و امها بردو و ابوها و اخوها ف اشغلهم و احمد بدا يبعد عنها و حنين حست بكده
سيف…حنون
حنين.. نعم ي سيف
سيف…بقولك اي تعالي اخرجك بدل ما انتي عفنتي كدا من قعده البيت
حنين ضحكت و افتكرت هزرها مع اخوها
حنين… اسكت ياض بدل ما اقوم اضربك
سيف .. ولله لا ي شبح احنا مش قدك ،ها يلا
حنين…. انت انهاردة اجازه ولا اي
سيف…اممم و بصرحه زهقت من صحابي و من البيت ،و من والوليه الي بتعملني ولا اكني الفلبينيه بتعتها
امه… سييييف تعالي يبني نولني الصنيه دي
سيف.. مش بقولك
ضحكت
…طيب روح نولها الصنيه و ندهالي تسعدني اغير هدوني
سيف….اشطا يبرنس
بعد شويه امها سعدتها و غيرت هدمها و نزله هي و اخوها
حنين ..ها هتودني فين بقا
سيف…هنروح النادي نتمشي و نقعد ف كافيه و نتكلم شويه
حنين…. اشطات ي زماله
سيف…. خارج مع واحد صحبي مش اختي خالص
حنين… الله صوت عمو بتاع الإيس كريم هتلي ي سيف
سيف…حاضر ي خربا بيت سيف حنين المحيه بتشطب من كتر الشبسي و الحلويات الي بجبهالك
حنين…كله من عليك ،يلا ياض
راح جبلها الايس كريم و رجع
سيف… عليا اي يختي مكنتش 10جنه الي استلفتها ختيها ميت مره
حنين…امشي و انت ساكت
سيف …طيب انا الي جبته لنفسي
و مشيه لحد النادي و مشيه لحد الكافيه
جوه الكافيه
سيف… الكافيه زحمه اوي انهردا ،ايوه اهي الطربظه الي هناك دي فضيه يلا بينا
دخله و وقفه جنب الطربيظه
ترن ترن
سيف…ثواني ارد ي حنين ،الو يعم …….انا ف النادي….. ايه…..دا فين دا …..ينهار ابوك مطين ….طيب طيب طلعلك اهو
..حنين اقعدي و جيلك ع طول
و طلع يجري
حنين….سيف سيف ط طب هقعد ازي انا مش شايفه ،هات العواقب سليمه ي رب
و قعدت تمشي براحه عشان تقعد خبطه ف واحد كان قاعد مع وحده و واحد تاني
الشاب الي خبطته قام وقف و بيزعق
…انتي اي عميه متفتحي
حنين بدموع…ا انا انا اسفه انا عاميه فعلا انا بس كنت بحـ
الشاب بنرفزه…انتي هتحكلي قصه حياتك
البنت….ايه الطريقه دي
الشاب…ف اي ي فرحه مش شيفاها دي هتحكي و تتمسكن
حنين عيطت و بتحاول تمشي تاني بس خايفه تخبط ف حد
الشاب التاني الي كان معاه…انت متخلف ازاي تتكلم كدا
و راح مسك حنين و فرحه كمان راحت معاه
حنين بتبعد بخوف…ا انت مين ابعد لو سمحت
فرحه ….اهدي ي قمر هاتي ايدك هنوصلك
حنين…لا شكرا مش عيزا شفقه من حد
تميم….شفقه اي بس اسمعا مسعده و دا وجبنا انا تميم و دي فرحه اسمك اي
بعياط…اسمي حنين ،ممكن ترنلي ع اخويا انا حفظه الرقم
فرحه….طيب تعالي نقعد ع الطربيظه دي و نكلملك اخوكي تعالي
و قعده ع الطربظه
تميم باعجاب…. تعرفي ان عنكي لونهم حلو اوي
حنين وقفت…لو سمحت او هتقول الكلام دا انا مطره امشي
تميم وقف يقعدها….يشيخه اقعدي و انتي قمر كدا هتتخطفي وربنا ،ها ملني رقم اخوكي
حنين…01********
تميم بيرن
فرحه….ها انتي جيه لوحدك هنا
حنين….لا اخويا جبني و جاله تلفون مشا مش عرفه مش ليه ولا مين كلمه
فرحه….خير انشاء الله، لو اخوكي مردش هنوصلك للبيت
*كل دا تحت نظرات الشاب الي زعق لحنين*
حنين…… لا طبعا مش هتعبكم ،انشاء الله هيرد
تميم….رنيت مرتين مردش
حنين بخوف….استر ي رب
تميم….حافظه رقم حد غير اخوكي
حنين ..اه خطيبي
تميم بص ع اديها بحزن…احم تمم ملني رقمه اكلمهولك
حنين…01*******
تميم….الو حضرتك خطيب الانسه حنين
📞ايوه مين انت
…انا تميم من النادي لو سمحت تجي عشان الانسه لوحده و لزم حد يخدها مش هتعرف تروح لوحده
📞و هي اي نزلها اصلا ،طيب جي نادي اي دا
…نادي***** و احنا ف الكافيه بتاع النادي
📞تمم
و قفل
فرحه…. عقبال ما خطيبك يجي احكلي عنك
حنين ابتسمت….طب متحكلي انتي
فرحه…اوكي انا ابقا صحبت تميم و وائل الي خبطي فيه من شويه و احنا زمايل ف كليه تجاره انتي عندك كام سنه
حنين…20
فرحه….بتحبي خطيبك
حنين سكتت و قالت ف سرها…اه بحبه بحبه اوي بس هو لا و بقا بيتهرب مني من ساعت ما عملت الحادثه
تميم…اي رحتي فين
حنين …لا ابدا انا بـ
احمد بزعق…..اي الي جابك النادي ي حنين لوحدك انتي عاميه ي ماما مينفعش تمشي لوحدك تلقيقي خبطي ف الي رايح والي جي يلا عشان اروحك سبت شغلي و جيت ع مالا وشي
تميم قام بزعق. ………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حيات حنين)