رواية حياة نوح الفصل الثاني 2 بقلم همس حسن
رواية حياة نوح الجزء الثاني
رواية حياة نوح البارت الثاني
رواية حياة نوح الحلقة الثانية
اتحركت حياة ووقفت قدام امها 💥💥
حياة : ممكن أعرف ايه السبب اللي يخليكي ترفضي جوازي من نوح ؟
وفاء : مفيش أسباب انا شايفاكو مش مناسبين وخلصنا
حياة : تمام انا آسفة ياماما .. انا هتجوز نوح
وفاء : انتي بتعارضيني وبترفضي كلامي !!
حياة : لو كان عندك سبب صريح ومباشر كنتي قولتيه .. بس انا مبقتش صغيرة عشان اوقف حياتي من غير سبب
انا لسة عندي 25 سنة والحياة قدامي ونوح أنسب واحد اتجوزه
*نوح بيلف وشه وبيبص على وفاء بنظرة مش مفهومة*
جمال : انا معرفش ايه السبب اللي يخليكي ترفضي جوازة زي دي يا وفاء بس اللي انا شايفه انك المفروض تعيدي تفكيرك في الموضوع
انا مش قاصد ألغي شخصيتك كـ أم العروسة بس انا عمها وولي أمرها ومكان ابوها الله يرحمه .. الفرح آخر الاسبوع بإذن الله علي معادنا
* قال الكلمتين دول وطلع علي اوضته *
وفاء : حياة انتي لو اتجوزتي الجوازة دي انا قلبي هيبقي غضبان عليكي لـ يوم الدين
حياة باصة في الأرض وساكتة خالص ..
نوح : بعد اذنك يا مرات عمي .. انا ماصدقت حياة توافق تتجوزني ومش عايز اي حد يأثر علي قرارها
بعد اذنك 🙏
سعد عمهم الصغير : وانت شايف ان القرار ده مدروس كويس يا نوح ؟؟
نوح : اه ياعمي مدروس كويس جدااا
حياة : انا هطلع اريح في اوضتي شوية ..
طلعت حياة علي اوضتها .. فتحت الباب ودخلت وقفلت علي نفسها .. بدأت تمشي خطوات في اتجاه التسريحة .. وقفت قدام المراية وبصت لنفسها
فكت شعرها الاسود الطويل .. حطت ايديها علي بشرتها الناعمة وبصت علي عيونها اللي مازالت بلمعانها
وفي خيالها كوبليه ⬅️ لا دي ملامحي ولا شكلي شكلي ولا ده انا 😂😂
حياة : مين اللي في المراية دي ؟؟
دي حياة اللي بتحب عيلتها نفر نفر ، ولا حياة اللي شاكة في امها انها قتلت جوزها وابنها ؟
دي حياة خريجة علم النفس اللي بتفهم في الدنيا ، ولا دي حياة اللي مش فاهمة اي حاجة في حياتها ؟
دي حياة مرات دكتور معتز اللي كل الناس بتحترمه ، ولا دي حياة اللي رايحة تتجوز واحد بعده عشان تعرف هو مات ازاي اصلا وسقطت في ابنه ازاي ؟؟
وازاي انا قعدت طول حياتي أدرس علم نفس ومقدرتش أفهم إن أمي ممكن تكون سبب في كل اللي حصلي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عموماً كلها كام يوم وهفهم كل حاجة
لمت شعرها تاني وبتلف عشان تخرج من الاوضة سمعت صوت حاجة وقعت في البلكونة بتاعتها .. لفت ورجعت تاني فتحت البلكونة..
لقت دبدوب صغنن بتاع طفل واقع في الأرض 🧸
مسكت الدبدوب في ايديها وبصتله باستغراب !!
بصت حواليها في كل مكان تشوف ده واقع منين او جاي منين وهما اصلا بيت 3 ادوار بتاعهم وحواليه سور يعني مفيش حواليهم بلاكونات ..
وهي ماسكاه في ايديها مستغربة زينب دخلت من وراها
زينب : عروستناااا 😍😍
ايه اللي في ايدك ده ؟ هو لحق جابلك هدايا 😉
حياة : هدايا ايه يازينب الدبدوب ده لسة واقع في البلكونة دلوقتي معرفش بتاع مين
زينب : اهااا .. خلاص تلاقيه اتحدف غلط من هنا ولا هنا متشغليش بالك يعني
حياة : على رأيك .. المهم تعالي نقعد
*راحو قعدوا ع السرير *
زينب : طلعتي بتخبي عليا اهو وبتفكري من ورايا 🙄
طب مش تفرحيني معاكي يا حيوا”نة ده انا بقالي سنتين ريقي نشف وانا بقنعك تتجوزي نوح اخويا
حياة : مكانش قصدي اخبي ولا نيلة هي جت كدا
زينب : بس انا مش عارفة ليه حاسه ان فيه سبب خلاكي تعملي كدا .. ماهو مش معقول بعد الرفض الفظيع ده توافقي وتبقي مصممة علي قرارك بالشكل ده
وكمان اللي مستغرباه اكتر موقف ابلة وفاء اللي رافضة الجوازة دي تماما كأن نوح واكل اكلها ولا حاجة 😂😂
حياة : هو فعلا فيه موضوع وسبب خلاني أعمل كدا وانا مش هلاقي اامن منك احكيله حاجة زي دي
زينب بتربع رجلها : طب ساكتة كل ده ليه احكي احكي
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
**في الجنينة **
نوح ووليد قاعدين بيشربوا قهوة
نوح : اوعي تكون زعلت مني ياسطا انت عارف غلاوتك عندي .. ده هي اللي فاجئتني لما وافقت
وليد : يابني عادي ولا يهمك المهم إننا هنفرح بيكو اهو خلاص
ناوي علي ايه الايام الجايه بس؟
نوح : ناوي بما إننا هنعمل كتب الكتاب ع الضيق ومش هنعمل فرح نعوض في الاوضة بتاعتنا
بكرا بإذن الله هجيب الناس بتوع الديكورات يظبطوا الاوضة ويعملوها على أعلي مستوى .. عايزها تكون أقرب ما يكون لشقتها القديمة بتاعة معتز
وليد : على الله .. ومتشيلش هم الشركة اليومين دول انا هظبط كل حاجة علي مانت تخلص اللي وراك
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
** في اوضة حياة **
زينب : انتي بتقولي ايه يا حياة ؟!!!
الكلام اللي بتقوليه ده يودي في داهية يابنتي
اكيد كان بيتهيألك او سمعتي غلط
حياة : لو كان عندي شك 1٪ إن اللي سمعته مش حقيقي مكنتش حطيت نفسي في الموقف ده واتجوزت اخوكي مخصوص عشان أعرف حقيقة الموضوع وانا لسة بحب جوزي الله يرحمه
زينب : وطي التكييف ده عشان سقعت
بتضرب كف علي كف : طب وابلة وفاء ليه هتعمل كدا وايه مصلحتها بس انا هتجنن
حياة : معرفش يازينب والله
وهما بيتكلموا لقوا وفاء بتخبط ع الباب وداخلة
زينب : طيب انا هروح انام بقي يا حياة عشان عندي جامعة الصبح تصبحي علي خير
حياة : وانتي من أهله
خرجت زينب ولفت وفاء وشها بصت لـ حياة
حياة : خير ياماما اتفضلي
وفاء : كبرتي واتعلمتي تعاندي امك يا حياة ؟؟
حياة : ماما بليز والنبي مش هنحرق تاني في نفس الموضوع احنا خلاص قولنا كتب الكتاب آخر الاسبوع
وفاء : حياة انتي مش هينفع تتجوزيه
حياة : وده ليه بقي
وفاء : من غير لييييه اسمعي كلامي مش هينفع تتجوزيه
حياة : قوليلي السبب الاول وانا هعمل اللي انتي عايزاه
وفاء : طيب انا قولت اللي عندي وخلصت ضميري
حياة : ماما هو انتي عارفة حاجة انا معرفهاش ؟
وفاء بتوتر : حاجة زي ايه يعني
حياة بتركز في عيون امها وفي تعبيرات وشها
حياة : حاجة تخص الحادثة مثلاً !
وفاء : انا معرفش انتي بتتكلمي عن ايه ، عموما انا نصحتك ك أم انك مينفعش تتجوزي نوح وعملت اللي عليا .. وهحذرك المرة الأخيرة ، يلا تصبحي علي خير
رمتلها الكلمتين دول وخرجت من الاوضة بسرعة وقفلت الباب وهي خارجة .. مشيت في الطرقة وهي بتبص وراها وقدامها .. وفجأة حد من العيلة شد ايديها ودخلها اوضة من الاوض 🔥🔥🔥
ياترى الحد ده مين ؟؟؟؟
حياة قعدت ع السرير وسرحت مع نفسها في اللي حصل
حياة : ماما كانت تقدر تقول اي حاجة تمحي الشك اللي جوايا ناحيتها واللي لسة مش عارفه سببه او مصدره بس هي معملتش حاجة .. وكلامها زي ماتكون عاوزة تشككني فيها اكتر
طريقتها فيها حاجة غامضة ومش مفهومة بس عموماً يا خبر بفلوس بكره يبقي ببلاش
طفت حياة النور واتسطحت ع السرير عشان تنام وقبل ما تغمض عينيها
مسكت الفون وطلعت (سورة المُـلك) عشان تقراها مرة ليها ومرة لجوزها وابنها الله يرحمهم زي ما بتعمل كل يوم قبل ما تنام
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
الساعة 3 الفجر وفي وسط ما البيت كله نايم …
صحيت حياة من النوم على كابوس (يوم الحادثة) زي كل يوم .. حطت ايديها ع الكومود جنبها ملقتش ماية نورت النور وقامت عشان تنزل تجيب ماية من المطبخ في الدور التاني
دخلت المطبخ فتحت التلاجة جابت ازازة ماية وقفلتها تاني ولسة بتلف عشان تخرج من المطبخ سمعت حد بيصرررررخ بعلو صوته من الدور الأول ومن قوة الصوت اتفزعت وازازة الماية وقعت في الارض اتكسرت 50 حتة
دقات قلبها زادت جدااا ونزلت تجري علي تحت عشان تشوف مين اللي بيصرخ وليه 💥💥💥💥
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة نوح)