روايات

رواية حياة قلبي الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد

موقع كتابك في سطور

رواية حياة قلبي الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء السادس

رواية حياة قلبي البارت السادس

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة السادسة

حياة بصدمة: اانت(و بعدين تقول بتوتر و عصبية)انت ايه اللي جابك عايز ايه احنا مش اطلقنا خلاص
ايان حط ايده على بؤها و بينظر ليها: هششش اهدي انا جيت اطمن عليكي و انكي بخير
حياة شالت ايده بعصبية: اطمن يا فندم انا كويسة جدا بس طول ما انت بعيد عني و عن حياتي
ايان بسخرية: واضح من كلامك انكي بقيتي احسن و واضح انكي بخير ( مسك ايديها) فعلا رجعتي زى الاول حتي نفس نظراتك ليا زمان مهما تعملي مستحيل تتغيري أو تكرهني لانكي لسه بتحبني زى ما انا لسه بحبك
حياة بعدت ايديها عنه: اااانت عايززز ايه عايز تخلي الناس تتكلم عليا هنا كمان ااابعد عني لو سمحت
ايان بهدوء: بس كده امرك يا حياتي مسيرنا نلتقي تانى يا روحي ( قبل ايديها و مشي)
حياة نظرت ليه بغيظ و ركبت عربيتها و شغلت الكاست و قعدت تغني مع الاغنية و هى بتتذكر حياتها مع ايان
حياة بألم: خلتني اخاف على حبيبي ليك اكتر ما اخاف على نفسي منك خلتني ارتاح لعذاب بين ايديك عشان بخاف من البعد عنك وقفت حياتي عليك و كأني بفرح لو لقيت قلبي اتظلم ( و تقرر بحزن و دموع) و كأني بفرح لو لقيت قلبي اتظلم قلبي اتظلم اه اه حااا مش قادرة انساه مش عارفه انساه ايان لسه عايش جويا لسه في قلبي و عقلي كنت فاكره ان البعد عنه هو الحل بس لا البعد عنه هو اكبر عذاب في حياتي ياريتني ما حبيتو ياريتني ما وفقت عليه
و روحت حياة لى بيتها كانت سلوى قعدة في انتظارها حياة سلمت عليها
سلوى: انا عارفه ان ليكي حق في قررك حتي لو قتلتي..هم هما الاتنين ف حقك بس مكنش ينفع تسيبي بيتك لان ده حقك
حياة بهدوء: مجيت حضرتك على رأسي من فوق بس بيت ايان عمره ما كان بيتي ولا حتي حسيت انو بيحبني ايان كويس و محترم و ليه الاحترام بس مش ها ينفع اللى فى دماغ حضرتك لان في حاجات كتير اتكسر جونا و مستحيل تتصلح ربنا يوفقه مع حد غيري
سلوى: بس انا كل اللى اعرفو انكو مش بتعرفو تعيشوا من غير بعض أو ان كل واحد منكم مع حد تاني
حياة بثبات: لو حضرتك بتعتبرني بنتك فعلا يبقا بلاش نتكلم أو تلمحي لى رجوعي لى ايان لانه حكايتي معاه خلصت من زمان من زمان اوى
سلوى بحزن عليهم: لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم ربنا يهديكم يا بنتي امشي انا بقا
حياة قامت: انا ملحقتش اقعد معاكي خليكي شوية يا ماما
سلوى طبطبت عليها: ها جيلك تانى يا حبيبتي بس انا حقيقي اتاخرت و اسماء على وصلوا
بقلمي نورا فريد
حياة بعدم فهم: اسماء مين
سلوى: بنت اختي انتي لحقتي تنسيها يا بنتي
حياة بهدوء: لا ازاي فاكرها اوى توصل بالسلامه
سلوى: الله يسلمك يا قلبي السلام عليكم
حياة نزلت مع سلوى لحد مدخل العمارة و بعدين طالعت على شقتها و راحت لى غرفتها
حياة بعصبية: اسمااا اسماااا اااه ما طبيعي بنت اختها تصطاد في المياة طبعا ايان بيه اكيد ها ينسيني ما حبيبت القلب رجعة اسماء هانم بس ماشي يا ايان بتلولي داعي بس مش انا الغريبة ان الرقم اللي بيتصل بيا بطل يرن ميكونش مقلب من الهام و ليه
أما عند يحيى و نور فى شقة يحيى
يحيى: كح كح نور نوررر كح كححح ايه الرائحة دى
نور بعصبية: اتحرقت يا يحيى
يحيى راح فتح الشبابيك و رجع ليها: ولا يهمك المهم انكي بخير
نور بدموع: انا طالعت فاشلة يا يحيى انا مليش في المطبخ و البيت انا طالعت فاشلة امى ليها حق تقولي كده انا اخري ادوق الاكل مش اطبخ ( و قعدت تعيط)
يحيى ( دى طالعت هبلة زى ما بنت حماي كانت بتقول)
يحيى حط ايده على كتفها: طب اهدي مفيش حاجه حصلت الشقة كانت ها تولع بينا مش اكتر
نور كشرت يحيى نظر ليها بابتسامة:
المهم انكي بخير فداكي مليون اكلة يا ستي تعشي و تحرقي و بعدين انتي ايه اللي دخلك المطبخ اومال الشغالة الجديدة راحت فين
نور بتوتر و بتحاول تهدي حالها:
احم امبارح سمعت من حماتي انك بتحب الكوسة بى البشاميل ف قررت انى اعملها ليك طلامة بتحبها بس فاشلت فيها اهي اهي اهي اهي
يحيى بابتسامة:
انتي مبكرة الموضوع اوى عادي يعني
نور:
المطبخ مكركب اوى و مش بعرف يعني ايه مواعين مش بعرف اغسلهم
يحيى مسح على وشه و قال بهدوء
تمام انت هغسل المواعين و ارتب الدنيا ممكن تهدي بقا
نور
انت بتعمل ايه يا عم
يحيى:
روحي اقعدي ولا اركني في اي جانب و سبلي الطالعة دى المواعين دى لعبتي
نور ببرود
اذا كان كده اوكيه تسلميلي يا حبيبي
و خرجت نور من المطبخ و راحت تتفرج على التلفزيون و هى حطة رجل على رجل
يحيى و هو ها يجن
بقا انا على اخر الزمن اغسل مواعين ده انا مكنتش بعمل حاجة في بيت امي كنت باشا مالك مش دادة لى الهانم
نور من بره
حبيبي ممكن تعملي نسكافيه و فشار
يحيى بين اسنانه:
حاضر يا حبيبتي حسبي الله ونعم الوكيل انا مني لله
و بعد مرور تلات شهور في شقه سلوى
اسماء: اعذروني يوم زفافك مقدرتش افرح زيهمممم اااه معرفش بس ايه اللي جنبي غير انى اشوفك بس و امشي ترررر تررررر ترر هيهي يعني انت زعلان عشان اخوك ولا زعلان انها ها تتجوز لى المرة التانية
يحيى: لولا انك ست و بنت خالتي انا كنت ربيتك عشان تعرفي انتي بتقولي ايه انا واحد متجوز تمام و دلوقتي انا شيلتها من دماغي حياة دلوقتي بالنسبة ليا طليقت أخويا و بس بس كان نفسي يرجعو لبعض ايان اتغير والله كله بسببي
اسماء: ااه مانتو تعكو و تقولو الحقين يا اسماء بس الحقكم بعد ايه مانتو بسم الله ماشاء الله خربتو كل حاجة و البت بتخطب دلوقتي تستاهلو خالتي من اصلتها راحت الفرح تبارك ليها اااه ياني ياني منك اومال فين ايان
يحيى: مش عارف بس بيقول انو عندو شغل بجد انا خايف عليه
اسماء: متخفش يا خويا انتوا بسابع أرواح اتهد بقا
و في منزل حياة في غرفتها
نور:
يلا يا حياة ك يا لهوي البت راحت فين حياة حياة يا مصبتي
نور خرجت و نادت لى محمد و بعدين الكل بقا بيدور عليها
كمال: تموتو تتجننو تجيبو اختكم ان شاء الله تكون تحت الارض تجبوها
ايمان بدمو: بنتي هربت البت هربت يا كمال سبق و قولت بلاش الموضوع ده هى مش مقتنعة قولت بلاش نسمع كلامها مش اول مرة توقعنا في كارثة
مصطفى: اهدي يا امي انا ها جبها بس ساعتها متلومش غير نفسها لانى جبت اخري منها و من تصرفاتها
مصطفى و محمد راحو يدورو على اختهم
و في مكان تاني
حياة فتحت عيونها ببطء و نظرت حاولها وووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى