روايات

رواية حياة قلبي الفصل السادس عشر 16 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل السادس عشر 16 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء السادس عشر

رواية حياة قلبي البارت السادس عشر

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة السادسة عشر

اسما بتنظر لي سنسلة مكتوب عليها اسمها: اموت و اعرف مين اللي بيجبلي هدايا كده دى رابعة هديه تجيلي النهاردة ميكونش معجب و مكتوب عليها اسمي ده شكلو عارف تفاصيل كتير انا مش عارفها عن نفسي بس شكلها يجنن ممكن يكون ايان أو مامي اللى جيبنها… و ايان ها يجبلي ليه و امى اصلا شوية و تتجن بسببي اومال مين ممكن يكون عفريت ممكن مم ممكن
اسما حطت السنسلة في العلبة و حطيتها في الدولاب و نامت و بعد شوية
اسما بصرخ: اااااه ااه مش قادرة بموتت
سلوى جريت عليها بخوف و حضنتها: مالك يا حبيبتي في ايه مالك يا اسما حاسه بى ايه
اسما بدموع: حاسه اني هموت من الوجع يا خالتي مش قادرة حاسه ان جانبي هينفجر اااااه
سلوى بخوف: جانبك.. مفيش حاجه اهدي يا حبيبتي احلام قولي لي سامح يجهز العربية عقبال ما نجهز
احلام: امرك يا ستي
احلام بالفعل راحت تقولي لي سامح و بعدين طالعت تقول لي ايان في منزل ايان
ايان نايم على قدم حياة: ياه اخيرا خلصنا من المشاكل حياة ايه رايك لو نسافر اهو نغير جو بدل الملل ده تعرفي خايفه انام اصح القي اسما بتخبط عليا بى مصيبة
حياة: ايان انت ليه بتعمل البلا قبل وقوعو و بعدين هى البت جت جانبك دلوقتي هى بس بتعيد السنة رابعة مرة تسقط
ايان: يااه لو تتجوز هى كمان و ابقا ارتاحت اسما اختي الصغيرة يعني مفيش داعي لى الخوف منها
حياة بتلعب فى شعره: والله الخوف منك انت يا حبيبي ممم خلتني احبك في اسبوع بس عارف لو ده حصل ها عمل فيك ايه يا حبيبي
ايان قام قعد قدامها: ها تعملي ايه يا حبيبتي
حياة: هقتل..ك
ايان: هو انا اقدر اسيب القمر و ولا اشوفو غيرو
حياة: ممم طب قوم افتح الباب يا رومانسي
و راح ايان يفتح الباب
ايان: احلام مالك بتنهجي كده ليه امى حصلها حاجة
احلام: اسما تعبانة اوى و بتصرخ من الوجع الست سلوى رايحة المستشفى معاهم دلوقتي
ايان : خمس دقائق و هكون تحت
احلام نزلت ايان اتجه لى غرفته
حياة: في ايه
ايان: اسما تعبانة جدا و لازم تروح مستشفى
حياة: انا ها جي معاكم
ايان: طب اجهزي
أما في منزل يحيى طبعا احلام قالت ليهم
نور: شكلي حسدها انا هاجي معاكم مش معقول ها قعد لوحدي و اهو بالمرة عشان اطمن عليها صحيح بتشلني بس هبلة
يحيى: نور حبيبتي مش وقت نكش فيها البت بتموت يلا اجهزي
بعد مرور ساعات في المستشفى الكل واقف في المرر امام غرفة العمليات
نور لي حياة: فكرك تعبت ازاي طب ها تعيشي
حياة: نور ابوس ايدك كفاية رغي صدعتي اهلي افصلي و سبيها في حالها كفاية عليها المرارة اللى كانت ها تموتها الا اعلم اذا كانت انفجرت ولا لا
نور: والله ما حد فقع مرارتي غيرها
حياة: انتي مش عايزة غير محمد هو اللى بيعرف يسستمك اسكوتي بقا اسكوتي
يحيى: ايه يا نونو انتي تسكتي تسكتي و تشتغلي مرة واحدة مش شايفة البت بتموت افصلي ما تسكتي اختك يا عاقلة
حياة : والله تقول اللى هى عايزاه انت ايه دخلك
سلوى: كلمة كمان مش ها عمل حساب اننا في مستشفى اتهدو بقا و تلك اخوك يا ايان يا نهار اسود أمينة بتتصل هقولها ايه
ايان: متقوليش اي حاجة اتعملي طبيعي خالص و لو سالت على اسما قولي ليها انها نايمة عشان تعبانة من المذاكرة و كده
سلوى: الو يا امينة ازيك عاملة ايه
أمينة بعصبية: بقا كده يا سلوى بنتي بتموت و انا اخر من يعلم ايه فكرك مش ها عرف ايه اللي حصل لي بنتي يا سلوى بنتي جرلها ايه هى كويسة بنتي فيها ايه
سلوى: اسما بس تعبانة شوية
أمينة: انا مش صغيرة عشان تحيلي فيا بالكلمتين و كويس جدا ان اتصل بيكم في البيت و احلام قالتلي انا حجزت على اول طيارة و ها كون عندكم خلال ساعات ابقي طمنيني ابوس ايدك يا سلوى ابقي طمنيني باي
و قفلت سلوى مع اختها بعد وقت خرجت اسما من غرفة العمليات و اتنقلت لى غرفة عادية طبعا هى نايمة و مش واعية بسبب البينج ايان و يحيى راحو لى شغلهم بعد ما دفعوا حساب المستشفى و سلوى خرجت ترتاح بره و طبعا اسما مسبتش حد الا و شتمت فيه معادة مصطفى
اسما: ملقتش غير نور و تتجوزها يا يحيى دى عقربة و ها طلع عينيك بس تستاهل انا مش مسامحك ولا مسامح ايان و حياة هما اللي دمرو حياتي بسببهم بعدا عني بسببكم حياة ادمرت
نور بابتسامة: قولي اللى عايزاه العقربة وصلت صوتك لى استاذ محمد ورينا بقا هتعدي من السنة دى ازاي ولا ها تتجوزيه ازاي
حياة: والله ما شوفت اوط منك و بعدين ما هى غلطت فيا و متكلمتش اهو البت مش في واعيها امسحي الرسالة
نور: هيهي شافها ياختي بقا انا حرباية
حياة: معاها حق الصراحة
بعد شوية ايمان اتصلت بى حياة و عرفت انها في المستشفى عشان اسما اما في منزل اهل حياة
مصطفى: يا ستي احنا استني النهار يطلع و بعدين هى ست اسما دى من باقي عليتنا و انا مش عارف اشحال انها بتجر شكل بناتك
ايمان: ممكن تخرس و يلا وصلني
مصطفى: مش قادر الصراحة خلي محمد اهو فاضي ومش بينام
محمد:-لا مش قادر و حاليا هموت و انام
ايمان: والله طب يلا يا محمد قبل ما ارتكب الجري.مة فيكم يلا
مصطفى بصوت واطي:( انت اصلا هتموت و عشان تروح تطمن عليها ملكش في التمثيل يا محمد)روح يا محمد ربنا معاكم يا ماما في المشوار اللى مش مهم ده اروح انام
و بالفعل راحت ايمان المستشفى أما محمد فضل منتظر امام المستشفى و هو مزل بيسمع رسالة نور
محمد: يا بت المجنونة كل ده بتشتمي فيا ماشى يا اسما ماشي
بعد وقت طويل جت أمينة مامت اسما و اسما فاقت و كانت عادية
اسما: يا امي انا كويسة
أمينة: مانتي لو تاكلي زى الناس العاديين بس ازاي اسما هانم لازم تحط برتمان الشطة جانبها في كل حاجة عجبكككك شكلكككك كده انطقيييي يعني ل فالحة في تعليم ولا زفت فالحة بس في انكي توجعي قلبي عليكى و كلللل ده ليييه انتي بتنتقمي من مييين انطقي انتي عايزة تموتني ولا عايزة ايه
اسما: اونكل جلال ممكن تهديها شوية
جلال: أمينة مش كده انتي مش شايفة حالتها عاملة ازاي.. و انتي يا بنتى مش تخدي بالك من نفسك و صحتك اكتر من كده الحمدلله انها جت على اد كده و ان مرارة بس مش اكتر يا اسما احنا ملناش غيرك آمالنا في الدنيا انكي تكوني احسن واحدة في الدنيا
قعدت اسما تسمع كلام امها و بعد وقت
اسما: شكراً انك جيت يعني بصراحه انا مكنتش متوقعة انك تجي مخصوص عشاني شكرا
محمد: مفيش شكرا بينا أنا كان لازم اجي مكنتش ها رتاح غير لم اشوفك كويسة قدام عيني
اسما: اطمن يا دكتور انا كويسة جدا كمان يعني مش شوية زعل أو تعب يعملوا فيا كده … مش عارفه ليه حاسه ان في سخرية في كلامك معايا انا مش موجة كوميدي عشان تمسك نفسك من الضحك
محمد: فعلا انتي مش موجة كوميدي انتي الكوميديا كلها بعد كده لم تحبي تتكلمي مع نفسك ابقي خدي بالك لان الحيطان بتسمع اوقات
اسما نظرت ليه بغيظ و عدم فهم: هو انا عكيت
محمد: ولا يهمك يا اسما.. استاذن انا الف سلامة عليكى
اسما: الله يسلمك
و مشي محمد و بفضلت ايمان معاهم اما حياة فهي راحت السجن لى الهام
الهام: شوفتي يا حياة شوفتي الك.لب هو و اخو عملوا فيا ايه يحيى مصر يوقع بينا مصر يفرقنا عن بعض لدرجة ان يش..وه صورة مراتو شوفتي الندل
الهام حضنت حياة و قعدت تبكي
حياة بعدتها عنها و نظرت ليها اوى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى