روايات

رواية حياة قلبي الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء السابع عشر

رواية حياة قلبي البارت السابع عشر

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة السابعة عشر

حياة نظرت ليها صفعتها بقوة مسكت دراعها بقوة و قالت بغضب: ليييه ليييه تعملي فيا انا كده ليه يا الهام انتي قتل..تني انتي كنتي اقرب واحدة ليا مكنتش بامن لحد غيرك على اسراري كنتي اقرب ليا من نفسي ليييه تدمري حياتيييي عملتلك ايه عشان توقعني الواقعة دى ليه تغدري بيا انا مستاهلش منك كده دمرتي حياتي و مش بس كده تش.وهي سمعتي تقولي عليا اللى مش فيا لييه حرام عليكى عملتلك ايه عشان تدمري حياتيييي بتنتقمي مني في اختييي ليييه يا الهام عجبك اللى وصلنا ليه دلوقتي
الهام بصرخ و دموع: عملتي ايه يا شيخة قولي معملتيش ايه هههه انتي اكتررر واحدة وجعتني ليه يا حياة ليه من ضمن الناس يحبك انتي ليه محبنيش انا مع ان انتي و انا عارفين انكي كنتي بتحبي حب استغلال عشان تعدي من السنة تقومي تحبيه ينام و يقوم على اسمك عارفه يعني ايه تسمعي جوزك و حبيبك بينطق اسم ست تانية غيررررك ده اسوا شعور حسيتو بسببك من رغم ان وقعت بينكم لكن انتي عايشة جواه و دلوقتي حب اختك اللى فى الأصل متجوزاه عشان تجيب حقك مني قوليلها تحفظ عليه و بلاش تغلط غلط حد فينا خليكي مع اللى بيحبك و بيخاف عليكى و حفظي عليه روحي يا حياة روحي و متجيش هنا تانى كل واحد بيدفع تمن غلطتو بس سامحني عشان خاطري
حياة سبتها و مشيت و دموعها نزلة على خده أما عند مصطفى
مصطفى: انتي عارفه انى بحبك اد ايه و انكي حب حياتي بس مش ها ينفع يا سلمي مش ها ينفع تكوني نقطة ضعفي سلمي افهمني انا خايف عليكى مش عايز نتجوز عشان مش مستعد اخسرك
سلمى ابتسمت بحزن: مش مستعد اكون نقطة ضعفك بس مستعد تلعب بى مشاعري و حبي ليك مصطفى هو انت حبتني تو انت محبتنيش انا مش رخي.صه عشان تتعمل معايا بالطريقة دى نخرج و نتكلم عادي نتجوز لا انا فهمت قصدك بس ليه انا يا مصطفى ليه خلتني احبك و احلم معاك طلامة مش بتحبني ليه انا اختارتني بين الناس عشان تدوس عليا انت محبتنيش انا تعبت بوخت القصة و انا اللى هنهيها انا مش عايزة اشوف وشك تاني كل اللى بينا انتهاء فرصة غير سعيدة يا استاذ مصطفى
قامت سلمى و مشيت من المكان وصلت لى بيتها و هنا سمحت لي دموعها تنزل بعد وقت في منزل ايان حياة فتحت الباب
حياة بدهشة و فرح : محمد ياه اخيرا جيت
محمد: لقيتك مش بتردي ولا بتجي ف قلقت عليكى ايه ها تقطعينا ولا ايه
حياة: واقف عندك ليه ادخل ولا هنتكلم على الباب
محمد دخل و قعد: افهم بقا سبب الاختفاء و مش بتردو عليا و لم بتردو صوتكم اكنه بتخبو مصيبة ايه اللي حصل ايان زعلك في حاجة
حياة بسرعة: لا والله ايان اتغير و بقا احسن من الاول بس انتوا وحشتوني اوى
محمد: والله طب يا ستي و انتي كمان وحشتينا ايه الموضوع بقا اللى منكد عليكى
حياة حكت لي محمد على الهام
حياة: بس كده هو ده اللي حصل بصراحة أنا حاسه بالذنب و مش عارفه اقول لى مين كويس انك جيت احلي حاجة فيك يا محمد انك بتسمع و بتتحكم في عصبيتك فوق ده كله اعقل ما فينا ف مش عارفه اعمل ايه
محمد: يعني انتي دلوقتي عايزة تتنزلي عن المحضر صح
حياة: للاسف اه و بعدين انا كمان غلطت في حقها كتير بصراحة الاول كنت قلت الذوق معاها
محمد: كويس جدا انكي عرفتي انكي كنتي قليلة ذوق و اوى كمان بس كويس انكي حسيتي بغلطك ياريت تعقلي و تحفظي على اللى معاكي
حياة: معاك حق تشرب ايه بقا
محمد: قومي البسي عشان نروح نشوف ها تتنزلي ولا ها تعملي ايه يلا
حياة: ط
محمد: انا جاي هنا بالغصب و دخلت البيت ده غصب عني اتخليت عن كرامتي عشانكم روحي غيري عشان نروح لى الهام
حياة و محمد بالفعل راحوا القسم عشان حياة تتنزل عن المحضر و إلهام روحت على بيتها و حبست حالها و قعدت تبكي بانهيار و بعد مرور اسبوع في منزل اهل حياة
محمد: طبعا كلكم عايزين تعرفوا انا مجمعكم ليه هو
ايمان: مع ان قلبي حاسس بس قول
كمال: ياريت نعرف
محمد: انا قررت ان اتجوز اسما هى رغية و مجنونة حبتين بس مش ها كمل حياتي غير معاها
كمال قام بصدمة : بتتكلم جد ولا بتضحك علينا
محمد: حضرتك عارف انى مش بتكلم الا في الجد
ايمان رغرطت بفرح
محمد: استني يا امي مش لم نعرف رايهم الاول انا بقول قررت مش وافقت
ايمان: و هما ها يلقو زي ابني فين عريس لى بنتهم و بعدين ها يطولو اصلا امينة و بتحبك و عينيها عليك من زمان و جلال اهو لم يصدق ايان و يحيى ملهمش حكم عليها لانهم مش ولي امرها انت تروح تتكلم مع جلال لانو هو اللى مربيه و زي بنتو و سبلي
محمد قعد: انا بقول اكنس على موضوع الجواز ده الواحد مش ناقص صداع
كمال: الحقني بى دواء الضغط ضغطي هيعل من ولاد الجزمة دول و انت يا بيه مش ناوي تشلني انت كمان
مصطفى بحزن: لا ما هى اتقفلت في وشي مفيش حاجه ها تتجل اتجوز لاني عيني على اوضك و بعدين كفاية هم بقا الواحد نفسو يفرح بدل الاكتئاب ده
و بعد مرور اسبوع في منزل ايان
ايان: يلا يا حياة كل ده خالتي
حياة خرجت: كل ده ايه انا مخدش خمس دقائق بس ايه رايك
ايان: انتي عارفه رايى من زمان زي القمر يا روحي
حياة مسكت ايده: تعرف ان شكلك وسيم جدا بس مش بحب عصبيتك يا ايان
ايان: مانتي كنتي ماشية حلوة ايه اللي حصل
حياة: مفيش حاجه حصلت و يلا بقا
ايان مسك ايديها: يلا
و بعد وقت في منزل أمينة و جلال كان الجميع قعد في الصالون و اسما و ريم في المطبخ
ريم : كفاية اكل و كلمني مممم انا شامة رايحة غير رائحة قعدة عادية ورد و شوكولاته النوع اللي بتحبيه هو ايه الموضوع
اسما: والله ما عارفه بس اونكل و ماما كل ما اطب عليهم بيكونو بيتكلمو و يتنقاشو اول ما يشوفوني يسكتوا يا تري ليه
ريم : ممم مش يمكن افرح فيكي يا سوسو و انزل استوري صاحبة العروسة و ارن زغروطه و اخت العروسه راحت اخت العروسه جت بس يا تري استاذ محمد بيعمل ايه هنااا
اسما: ممكن يكون بتشتكي لي امي مني عشان شتمتو و أنا فى البينج
ريم : هلطم بسببك ايه اللي بتقوليها ده متعصب منك يسقطك مش يجيب هدايا و ورد انتي عارفه و بتستاهبلي صح يا دبله الخطوبه عقبالنا كلنا ترررر
اسما: خلاص كده حكمتي انو جاي في جواز
ريم : اومال وفاة ما تعقليها كده يا سوسو لوووولى عندنا فرح يا سوسو بس لو جبتي بنت تسميها ريم اه ياه مش مصدقه انى هبقا خالتو و احطلها روج ياااه
اسما بتنظر ليها و هى فاتحة بوقها: روج انتي جوزتيني و خلتيني مامي بسرعة كده اعمقلي يا ريري و متخليها تهب منك اوى
ريم : ها تحطي في انهي
اسما: حطي في الطقم ده عقبال لم افرح فيكي يا ريري و اخد ابنك لي بنتي
ريم : بعد الشر جواز ايه و ارف ايه اتخرج بس و اعيش لى كياني
اسما: طب يلا يا ام كيان شيلي الصينية و خرجيها و تعالي نتكلم
ريم مسكت الصينية و اديتها لى اسما: و انا مال اهلي هو جاي ليا و ليكى بس براحه لى يوقعو يتكسرو و امك تعلقنا احنا الاتنين
اسما: طب امشي من غير الجزمة دى حاسه اني هقع
ريم : امشييي يا اسما من قدامي صغيره انتي عشان توقعي الصينية
خرجت اسما و ريم و قعدوا ريم قعدت و اسما قدمت القهوة
كمال: قولتي ايه يا أمينة هانم
أمينة بابتسامة: انا طبعا مش ها لقي احسن من محمد لي بنتي
اسما نظرت لى ريم بصدمة
ايان: انت كويس يا محمد
يحيى: اشرب ماية
ايان: كويس دلوقتي
محمد: احسن
اسما: في المسلسلات التركيه دائما بيعملوا كده قولت اجرب و بعدين انتوا ازاي تتفوق على كل حاجة مش اقول رايى ولا ايه يا نونو
نور: نونو… قولي رايك ياختي ازعة و هتتشرط
اسما قعدت جانب ريم : اولا انا بحب التلفزيون اوى اوى يعنى طول ما انا قعدة مفيش ماتش تمام
ريم بصوت واطي: انتى بتقولي ايه يخرب بيتك كده هيطفش
اسما: تانى شرط لازم اروح عند امي كل يوم لان مبعرفش اعيش من غيرها يعني جوا متخرجيش غير باذني و الجو دا ف انا مش أمينة تمام تانى حاجة صاحبتي ريم مبقدرش اعيش من غيرها كلمة مفيش أصحاب دى مش ها سمعها مقدرش اعيش من غيريها
ريم بذهول و بصوت واطي: انا اقدر اعيش من غيرك عادي و بعدين ايه الحب اللي جالك ليا فجأة ده انتي بطفشيه يا وليه استهدي بالله و اعقلي
اسما: مش شايفة اختو بتبص ازاي مشكلته في نونو
ريم : الصبر يااااارب
جلال: خلصتي هزارك ولا لسه يا حبيبتي
اسما: فضل حاجة صغيرة يا اونكل مش بحب حد يتدخل فى حوريتي الشخصية
محمد قام: لا كده كتير اوى و انا جبت اخري ايه الشروط الهبلة دى مش بقولكم مفيش داعي لى الموضوع الاطفالي ده انا دكتور محمد طفلة زي دى تتحكم فيا ليه يلا يا امي انا مكنتش عايز اجي بسبب كده
سلوى: اهدي يا ابني هى مش قصدها دى بتهزر معاك
اسما: مانا بقولك مش عايزة اخرج و انتي اللي خرجتني بالعافية عجبك لم اتهزقت دلوقتي من استاااذ محمااا
حياة حطت ايديها على بوقها: مين محماا ده
نور: بتضحكي على ايه يا امى انتي و مصطفى بتضحك على ايه يا بابا دى بتقول محماا
سلوى بصوت واطي لى امينة: امينة اعملي كنترول على بنتك دى لو قصدها تطفشو مش ها يبقا بالشكل ده
أمنية: هههه بنتي بتموت في الهزار تعالي يا حبيبتي عندي
امنية قامت شدت اسما و قعدتها جانبها: كلمة كمان و هنسا انكي بنتي افصلي شوية فتح..ضينا
و اتقرت فاتحة محمد و اسما و عد اليوم على خير و بعد اسبوعين كانت الخطوبة و بعد سنة اسما طبعا نجحت و ريم كمان و في منزل ايان
حياة بفرح و صرخ: ااايان انا حامل
ايان حضنها بفرح و حب حياة بدلته الحضن بفرح و الدموع في عيونهم
ايان: الف حمد وشكر ليك يا رب
حياة: انا مش مصدقه اخيرا يا ايان انا حاسه اني بحلم
ايان بعد عنها و قبل جبينها بحب: ولا انا يا قلب ايان بس مفيش حاجه بعيدة عن ربنا الحمدلله يا رب من النهاردة متعمليش اي حاجة في البيت
حياة: لا طبعا انا كده ممكن اجن ازاي ده
ايان: المرة دى مفيش نقاش انا مش باخد رايك تمام
حياة حضنته بفرح و هو كمان
و في منزل يحيى
يحيى: ايه ده يا نور
نور: انا بحبك و اوى كمان بس مش ها قدر صدقني ف مفيش حاجه ولا غلط لم اجل موضوع الأمومة ده لى بعدين اظن انه من حقي
يحيى: هو انتي ليه كده هاا ليه دايما صوتك من دماغك و مش بتفكري غير في نفسك و بس هو انا اذيتك في ايه غصبت عليكى في حاجة ما تتكلمي
نور: لا عاش ولا كان اللى يغصبني على حاجة يا يحيى بس الموضوع مش مستاهل أنا قولت ناجل يعني يعني شهرين تلات سنتين انا مش مجبورة اخلف دلوقتي تمام فكك بقا من الموضوع ده تمام يا حبيبي
يحيى رما الدواء على الارض بعصبية و خرج من المنزل أما نور قعدت حطت رجل على رجل ببرود
نور: اعمل ما بدلك بس مش انا اللي اتامر يا يحيى افندي خلينا نشوف تحكم فيا ها يودينا لى فين أما ربيتك مبقش اسمي نور كمال ههههه انا مش الهام يا عيوني نور مش ساذجة بس اصبر عليا
و بعد شهر في فندق الفرح بتاع محمد و اسما
ريم : اهدي بقا يا زفتة الميك اب ها يبوظ بعصبيتك دى و بعدين هو انا مش كفاية
اسما: ييييه بقااا انتي ايه مش فاهمني سلمى لازم تجي الفرح لازم تحضر أنتي اختي قبل ما تكوني صاحبتي لكن سلمي الانسانة اللى كنت بدور عليها لانها فاهمني و بعدين كان نفسي ان كل اللى بحبهم يكونو معايا يوم ما اليوم جاه ناقص شخص برضو مش ها يأس و ها تصل بيها تانى
ريم : طب اهدي بقا و اقعدي خيالتي اهلي معاكي و الفستان ها يتبهدل معاكي اسما هو انتي لبسة شبشب ولا انا عيني وجعني
اسما: يعني اقعد بالجزمة كل ده ده كانت اتكسحت اتصلي بيها
و بعد وقت في القاعة دخل و اسما القاعة و محمد واقف لى استقبالهم بفرح اخيرا اتجوز سالم على جلال و قبل جبينها
حياة: مالك يا نونو
نور: بت الاسم ده بيعصبني بس مش مطمنة لى اسما دى ها طلع عين اخوكي بصي نظرته
حياة: نظرت واحدة فرحانة ان اتجوزت اللى بتحبو صافي النية يا نونو الله شكلهم حلو اوي و هما بيرقصو مع بعض بصي كده يا نونو
نور بزهق: يييييه عليكى انا ساذجة ها تعيشي و تموتي ساذجة
أما خارج القاعة مصطفى واقف فرحان لى اخوه بس زعلان على حالو
سلمى من وراه: و كلمة بحبك دى قولتها ليا بس ولا اتقالت لى غيري
مصطفى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى