روايات

رواية حياة قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الثامن عشر

رواية حياة قلبي البارت الثامن عشر

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الثامنة عشر

مصطفى التفت وراه : سلمى انا مش مصدق انتي حلم ولا حقيقة
سلمى بصرمة: اسمع يا يالا و من غير كلام كتير انا جيت بس عشان خاطر اسما و دى اخر فرصه ليك تمام و مفيش عن اذنك
سلمى دخلت القاعة مصطفى نظر ليها بدهشة و بعدين راح وراها سلمى سلمت على اسما اللى مش مصدقه ان سلمى منعت سفرها مخصوص عشان خاطرها
مصطفى اتجه لى باباها: ممكن اتكلم مع حضرتك شوية
اللواء خالد: طبعا قول يا مصطفى
مصطفى: .. انا طالب من حضرتك ايد الآنسة سلمى
خالد: سلمى بنتي انا بس هى لسه صغيرة على انها تتجوز
مصطفى: حضرتك بنت حضرتك على ما اعتقد انها ٢٦ سنة
خالد: اه صحيح نسيت طب يا مصطفى انا ها خد رأيها و هقولك الرد
و في الجهة التانية أمينة و جلال بينظرو لى اسما بدموع و فرح
حسام ابن اخوه: بقولك يا عمي العزيز
جلال: هو انت طالعني في البخت اسمي جلال جلال متقولش عمي دى عايز ايه يا زفت انجز… بتضحكي على ايه بتضحكي على ايه نفسي افهم كلها شهور و تكوني تيته
أمينة: جلال و بعدين الاه هو انا اتكلمت كلم يا اونكل
جلال: عايز ايه
حسام: هى البت اللي مع اسما دى ام فستان اسود مخطوبة
أمينة: قصدك ريم لا مش مخطوبة مش بتفكر في الموضوع ده حاليا
حسام: حضرتك قفلتيها في وشي ليه
أمينة: خلاص انا ها تصرف ها روح اكلم مامتها دلوقتي بس لو قالت لا متزعلش تمام
أمينة اتجهت لى مامت ريم
حياة: ماشاء الله الكل بيتخطب في الفرح يمكن نقرأ فاتحة مصطفى و سلمى كمان شويه بصي بابا بيتكلم مع اونكل خالد و شكلوا فرحان
نور: مممم مش ناقص غير السلعوة دى كمان ان تتجوز اخويا يعني واحد اتجوز حرباية و انتي سلعوة
حياة: بطلي غرور شوية ابوس ايدك كفاية اللى حصل من وراه اهو من سنة كنتي ها تتسجني لولا ستر ربنا و يحيي ساعدك ايه ها تنكري
نور: هو انا ليه حاسه اني بتكلم مع ياسمين عز فين حياة الكيوت القديمة
حياة: كان زمان ياختي الحمدلله لازم نتلم عشان زهقت زهقت و الحمدلله دفعت التمن و زيادة انا عايزة اربي ابني فى جو أسري مش في شحطت
نور نظرت ليها بعصبية و خرجت من القاعة
و عد اليوم على خير و فرح على الجميع معادة نور و بعد شهرين في منزل يحيى
نور: انت جيت
يحيى: انتي شايفه ايه
نور: عايزة انا لازم اتكلم معاك حالا
يحيى: و انا مش عايز مش اتكلم ولا ليا طاقة لى الكلام من اصلا
نور مسكت ايده : يحيى كفاية بقا انت بقلك شهرين على الحال ده لم بكون بكلمك بصلي انا ما جرمتش لى كل ده عادي يعني واحدة مش عايزة زفت ايه اللي يزعل في حاجة زى كده
يحيى: انتي كمان بتعالي صوتك ده ايه الارف ده ما تتلمى ايه الارف ده ما تتعدلي و فوقي بقاا كل شوية عجرفة و قلت ادب و اقول معلش مش قصدها لكن كل ما بتدمتي فيها ااايه يا نور بتستغلي حبي ليكي ما تنطقي
نور: تمام يبقا نطلق و كل واحد يروح لي حالو انا تعبت تعبتتتت
يحيى خرج من المنزل و رزع الباب و نور قعدت تعيط أما عند ايان
حياة: خايفه اوى ل الحامل ميكملش زى المرة اللى فاتت
ايان: ليه بتقولي كده و بعدين يا حبيبتي مش العيال هى اللى بتربطنا بى بعض ممكن يكون عندنا عيال و كل يوم في مشاكل اللى بينا اقوى من العيال و المواضيع دى صحيح غلطت معاكي في الاول بس غصب عني كنت مش عارف اعمل ايه
حياة: يا ابني انا نسيت الموضوع اصلا انسا بقا انت كمان المهم هو لو جت بنت ها تزعل و تقول الولد مش عارفه ايه و الكلام الغريب ده
ايان: السند ربنا سبحانه وتعالى مش العيال ولد بنت مش فارق معايا المهم انتي تكوني بخير غير كده مش عايز حاجه تاني كفاية صوتك ده عندي بالدنيا كلها ربنا ربنا ما يحرمني منك يا حبيبتي
حياة حضنته: ولا منك يا روحي
أما في منزل محمد
محمد خارج من الغرفة على صوت التلفزيون و سمع صوت ياسمين عز و هي بتقول يا استاذ محماا
اسما: ده انتي تعلي الضغط يخرب بيتك يااا استاااذ محمااا ده كده يتشل فيها بس مش مهم
محمد طفي التلفزيون: بقا هى دى اللى تمشي وراء كلامها يا اسما دى تجيب السكر طلامة بتعلي الضغط بتتفرجي عليها ليه يا بنتي
اسما: بحب اسمعها و هى بتقول ياا استاااذ محمااا يااا ناد استاذ لى التفخيم محمد لى التنعيم
محمد: والله فى حاجة احسن من كده
اسما: ايه هي يا حبيبي
محمد: مسك الشبشب في ده يا روحي
اسما جريت على غرفتها و قفلت الباب حطت ايديها على قلبها
محمد من بره: والله لو ما اتظبطي لى تشوفي وش عمرك ما تحبيه بسبب محماا اللى مصدعة اهلي بيها
اسما: طلاقني و الشقة من حق الزوجة هااا
محمد: اطلعي يا جبانة
اسما: مش طالعه و اللى عندك اعملوا ولا انا عشان غلبانة ها تستقوى عليا اهي اهي اهي اهي مكنش العشم يا محمد
و بعد مرور سنين توفاة سلوى و اهل اسما سافروا تانى و بالنسبة نور ف اخيرا اتعدلت و في منزل ايان
حياة بتجري ورا عيالها اللى هما اسر و مرام و حمزة: انت يا زفت منك ليه تعالوا هنا يا ايان تعالي شوف العيال دى اعمل كنترول شوية والله ما لو اتعدلو ل امشي و محدش يعرفلي طريق ده ايه الناس دى ابو الجواز و سنين الجوازززز
ايان خرج من المكتب: والله انتوا الاربعة ماليكم غير كده
حياة: يا لهوي
حياة جريت على غرفتهم هى و العيال
ايان: دى مبقتش عيشه الواحد مش عارف يشتغل يخربيتكم انتوا مش بتتهدووو ليه
أما في منزل يحيى
يحيى: ايه الرائحة دى كح كح
كارمن: مامي اصرت تعمل الكوسه بالبشاميل قعدت اقولها بلاش يا مامي ها تولعي في البيت مسمعتش الكلام
مالك : ما قولتلك شوفلك غيرها انت اللي مش عايز عندي الميس في الحضانة قمرر
يحيى حط ايده على بوق مالك : اسكوت ها تودينا في داهية انا لم صدقت أن عفريتها هديت دائما حاسس بى ابوك يا حبيبي
كارمن: الحقي يا نور بابي عايز يتجوز عليكي انا لو مكانك مسكوتش هى سايبة
نور خرجت من المطبخ و هى متعصبة: و ايه كمان يا قلبي و انا اللى واقفة على راجلي من الصبح بعمل الاكل اللي بتحبو ماشى يا يحيى عمل تلعب في عدات عمرك و شكلي ها رحلك من الدنيا
يحيى: الو يا ايان بقولك
و راح يحيي على الصالون
أما في المطار مصطفى و سلمي واقفين مستنينهم
سلمى: هما رجعو في كلامهم ولا ايه اتاخرو اوى
مصطفى: عشان لم اقولك انهم دماغ تبقي تصدقني
سلمى: ما تشيل شوية مش في البيت و هنا شيل هو يعني ابني لوحدي
مصطفى: و تشليه ليه هو عيل انزل يا حبيبي ااانزل يالا
هشام: رجلي وجعني
مصطفى: انزل يا هشام و متخلنيش اتعصب اكتر و بعدين هو في راجل بيتشل انزل
سلمى: براحة على الواد لسه صغير
مصطفى: ما هي طرقتك و هى اللى ها تبوظو و نزعل كلنا شدي شوية عليه
و بعد شوية جاه اخيرا محمد و اسما و ريم بنتهم اللى اول ما شفت سلمي جريت عليها
مصطفى: تلات ساعات مستنيين
سلمى: هى نص ساعة اللى وقفنها بطل بقا تسرعك ده اربع سنين و انت متغيرتش
اسما: اخيرا رجعنا مصر وحشتني اوى انا مش مصدقه نفسي اخيرا رجعت
سلمى: وحشتني طولت لسانك يا سوسو
اسما: وحشتني اوى رخمتك يا قلب سوسو يلا بقا نمشي من هنا
ريم: سالي ليا الروج اللى قولتلي عليه
اسما: مش مسامحكم على اللى عملتو في البت
ريم : ما كلكم كده خالتو ريم و نونو و عمتو حياة يعني دى وراثة في العائلة انا مالي
اسما: شوفت اخرت دلعك فيها
محمد: ولا كلمه افصلي
و خرجوا الجميع من المطار و كل واحد ركب عربيته و بعد ساعات في منزل اهل حياة
في المطبخ
حياة: ها تتلمو ولا انادي لى امي تشوف شغلها معاكم
اسما: انا متكلمتش يا حياة شوفي اختك و لسانها العسل
سلمى: استني انتي يا اسما انا اللي ها تكلم يا ا
اسما: اركني انتي على جانب احنا مغلطناش احنا بنتكلم عادى و اختك اللى بتجر شكل لى البيع
نور: قصدكم اني نكدية ما العيب مش عليكم العيب على اخواتي واحد متجوز ازعة و التاني متجوز عود قصب
حياة نظرت ليها: و انتي بقا أنجلينا جولي ما تتلمو بقا في يومكم ده ولا اخلي شبشبي هو اللى يتكلم
اسما: اهون عليكى
حياة:: تصدقو قبل ما اجي لسه رانة الواد حمزة حته علقة مخدهش حمار اتلمو و انتي يا زفت بطلي تحرقي الحاجة
أما بره كان قعد كمال و محمد و ايان و يحيى و مصطفى و ايمان و الاطفال
و بعد شوية خرجت نور توضب السفرة و بعدين خرجوا البنات و وضعوا الطعام على السفرة و قعدو كلهم يتناولو الطعام بين الضحك و الهزار
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى