روايات

رواية حياة قلبي الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الأول 1 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الأول

رواية حياة قلبي البارت الأول

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الأولى

_ ممكن افهم ايه اللي عملتوا ده
ايان ببرود: عملت ايه اظن ان عادي بنهزر و اظن حفظتي طابعي
حياة ربعت ايديها و تقول بعصبية: والله مممم و هو انا عشان عارفه طابعك تفضل تتجهل وجودي ادام اهلك ايان انا بحبك متخلنيش اكره نفسي عشان حبيتك انت بتتكلم ولا اكني موجودة طلامة مش بتحبني ولا فارقة معاك اتجوزتني ليه
ايان نظر ليها: و بعدين خلصتي ولا لسه عشان عايز انام
حياة ابتسمت بحزن: هههه عايز تنام يعني انت تجرحني و هتنام عادي بذمتك انت مش مكسوف من نفسك انك تهين فيا ادام اهلك و تنام بى الساهل كده انت اااايه يا شيخ اااايه مش بتحس معندكش د..م ارحمنييي بقا حرام عليك ارحمني يا ايان
ايان صفعها بقسوة: ما تخرسي بقا تعرفي انا أتعس راجل في الدنيا عشان حبيت واحدة زيك كنت فاكرك بنادمة. حتي لساني عاجز عن الوصف اللى بعملو بس ده رد فعل على عمايلك كنت بحبك بس دلوقتي اقبل العمي ولا اقبلك
حياة بصدمة: ههههه ايان انت بتهزر صح ههه بتكرهني حبتني منك لنفسك و دلوقتي بتكرهني برضو منك لنفسك طب فاهمني عملت ايه عرفني انا غلطت معاك في ايه ايان رد عليا ارجوك هه هو انت لحقت تحب غيري بعد ما اتحديت الدنيا كلها علشانك بعد دااا كله تحب غيري طب ليه انا عملت ايه اذيتك في ايه انطق
ايان اخد تلفونه و كان هيغادر لكن حياة امسكت يده
حياة بعصبية و صرخ: لم بكون بكلمك بصلي مش ها تمشي ولا تروح لى اي مكان غير لم تقولي عملت ايه لكل ده انت مين فين ايان رد عليا فين الانسان اللي حبيته فين ايان اللى بيخاف عليا من اي حاجة اااانت مين مش ها تمشي غير لم تفهمني ايه اللي حصلك تمام يا ايان امشي بس لو مشيت ها ترجع مش ها تلقيني لاني قرفت منك و من العيشة معاك
ايان دفشها بقوة لدرجة سقطت على الأرض و انجرحت نظر ليها بدون أهمية و خرج من المنزل
حياة سندت ايديها على الأرض ببكاء: ااه. حا ااه ليه كده يا ايان ليه القسوة دى ده انا حبيتك ( و تكمل بانهيار) انا معملتش حاجة في الدنيا دى غير انى حبيتك حا .. ساكته على تعملك ده عشان بحبك انااا مبعملش حاجة في الدنيا دى غير انى بحبك م مكنش كده والله ما كان كده معقول يكون ده ايان اللى مش ميستحمل عليا الهوى… طب بلاش يرجع يحبني طب يفهمني انا عملت ايه ده مش حبيبي ايان مش دااا الشخص اللي حبيتو و اتعلقت بيه.. ازاي احبو ازززاى اتعلق بيه و ابقا مش شايفة غيرو ( و تضرب رأسها بجنون) انا غبيه غبية غبية ااااه هاااا
حياة فضلت تبكي بانهيار لحد ما نامت بعد وقت جاه ايان و جري على حياة بلهفة
ايان: حياة حبيبتي ( ايان نظر لى جبينها بحزن) غبي ازاي اعمل كده مهمة كان اللى عملته مكنش ينفع اتصرف كده برضو مش مسامحك يا حياة ولا عمري ها سامحك
ايان شال حياة دخل الغرفة و حطها على السرير جاب الإسعافات الأولية و ابدات يداوي الجرح اللي على جبينها
بعد شعرها عن عيونها بحنان: عمري ما حبيت غيرك ولا حتي شوفت غيرك عمرك ما فرقتي قلبي ولا احلامي بس كل واحد لازم يدفع تمن عملتوا
حياة فتحت عيونها و قالت بلهفة: ايان كنت عارفه انك مش ها تسبني
ايان بابتسامة سخرية: ده اكيد مش ها سيبك مش حب طبعا بس بنبسط جدا و انا بشهد عذابك اللى على ايدي
حياة مسكت ايده: انت مكنتش كده مكنتش بالقسوة دى انا ساكته و مستحملة اهاناتك بس عشان بحبك اناااا مش بعمل اي حاجة غير اني بحبك و في الاخر طالعت متستاهلش اي حاجة من كل ده
ايان: و هو كذلك يا حبيبتي انا واخدك بس لى شي معين زى ما انتي عملتي بالظبط وخدني كوبري عشان حبيب القلب أو ضحية ليكى صح اللى عملتيه زمان لازم تدفعي تمنو و ده مهمتي
حياة: هههههه هههه ضحية ليا انا مش فاهمه مين اللي ضحية مين انت خدعتني دمرت كل حاجة حلوة جوايا انا نسيت نفسي عشانك انا حبيتك من قلبي
ايان: اااانتي كدابة يا حياة انتي كدابة بالدليل انكي بعد ما كسرتي قلب اخويا اتجوزتني انتي هدفك بس انكي توقعي بيني وبين اخويا الا قوليلي يا حياة هى اللى تمثل على واحد الحب و بعدين تتجوز اخو تتسم ايه مش معنى انى حبيتك و اتجوزتك يبقا ها عدي اللى عملته زمان و غير كل ده كسرتي قلب صاحبتك عارفه يعني ايه واحدة جوزها مش شايف اي حاجة قدامو غير صاحبت عمرهاااا عارفه تتسم ايه يا هانم
حياة بصرخ: ااايه التخريييف ده مين اللي ضحية اخوك يحيى هههههههه حااا ههههههه ( قعدت تبكي بانهيار) حا اخوككك ده اقذر واحد شوفتو في حياتي اه ايان انا كنت بحب اخوك كنت فاكرة انو راجل و بيحبني اخووووك اللى بتقول عليه ضحية ده اكتر واحد اذني مثل عليا الحب انا بحبك يا حياة انا مش ها كون غير ليكى يا حياة بكرا ها كلم بابا عشان اتجوزك ااااخوك ده واحد حقيررر و المفروض هما اللي بتحسبو مش انا
ايان بينظر ليها بتركيز
فلاش
حياة: يعني ايه مش فاهمه يا يحيى قصدك ايه
يحيى: اصل انتي عارفه بابا رفض انى اتجوز قبل ايان ف انا بقول يعني لو نتجوز من وراء أهلنا و اوعدك انى ها علان جوزنا في الوقت المناسب
بقلمي نورا فريد
حياة ابتسامتها اختفت: مش فاهمه يعني ايه برضو
يحيى: ايه اللي يعني ايه يعني نتجوز
حياة: من وراء أهلنا يعني بعد ما اهلي ربوني و تعبو فيا اتجوز من وراهم غلطت في العنوان يا يحيى على اد ما حبيتك على اد ما كرهتك انا مش عايزة اشوف وشك تانييي فاهم
حياة كانت ها تمشي لكن وقفت لم قال
يحيى: مانتي عايشها عادي مع غيري اشمعنا عندي تعملي فيها البريئة ما تشيل بقا الوش ده لان مش ليق عليكى خالص اعقلي يا حياة و فكري فيها
حياة رجعت له و صفعته: ده بس عشان ترجع لي عقلك و تعرف انت بتكلم مين غور يا يحيى مش طيقة اشوفك ولا اسمع صوتك غوررر
يحيى حط ايده على خده: والله العظيم ل ادفعك تمن الالم ده و حيات ربنا ل اخليكي تكرهي حياتك الجاية
باك
حياة: و فعلا متاخرش على الوعد تانى يوم كنت سامعة زغريط في العمارة فرحت ما هى صاحبت عمري لكن الوجع بجد يا ايان لم تكتشف اعز الناس ليك على حقيقتهم فجأة الهام معاملتها اتغيرت معايا الهام يا سيدي اللى عارفه و شهدة على حكايتي مع اخوك فضلت اتوجع و انا بشوف فرحم و خرجتهم مع بعض كنت حاسه ان قلبي بيتحرق كنت بموت يا ايان سعدها بس قررت انى ها وجعو نفس الوجع انى اتجوز اي حد يجيلي فجأة ظهرت انت رجعت من السفر و اتقدمت ليا الاول كنت خايفه منك هههه مانت و يحيى اخوات بقا و فيكم من طابع بعض بس لقيت فيك الحب و الأمان معرفتش الخوف معاك فترة الخطوبة على اد ما هى قصيرة على اد ما فهمتني يعني ايه راجل دخلت البيت من الباب و احترمتني خوفت عليا حتي من نفسي فجأة من غير ما احس حبيتك و اتعلقت بيك و لم اتجوزنا اتعلقت بيك و حبيتك اكتر على اد حنيتك على اد ما خوفت منك
ايان قام بصدمة: انتي بتكدبي صح بتكدبي عشان توقعي بيني وبين يحيى
حياة بدموع: والله العظيم ما بكدب عليك في كلمة بص في عيني مش انت بتعرفني لم ابص في عينيك بص في عيني و انت تقدر تعرف اذا كنت بكدب عليك أو بقول الحقيقة
ايان خرج و سابها و هو متلخبط خايف يكون ظلامها و خايف يظلم اخو في منزل يحيى و إلهام
فى غرفة يحيي نايم
يحيى: بحبك يا حياة بحبك و مش قادر انساكي ليه عملتي كده رخص.تي نفسك انا كنت ها تجوزك بس انتي بوظتي كل حاجة بى غباك بحبك يا حياة
إلهام نظرت له بقهرة ( معقول لسه بتحبها يا يحيى معقول مش قادر تنساها)
فلاش
إلهام بابتسامة: عايزك في حاجة صغننة اد كده
طبعا بس اتعبي كام
إلهام: كل اللى تطلبوا بس الاول عايزة يحيي يكره حياة ها نوقع بينهم ها تمثل انك حبيبي أو ضحية حياة
ازاي بقا
الهام: دول كام صورة لى حياة على موبايلي ها تخدهم و تعمل تعديل بس تطلع حد معها في الصور عايزهم اكنهم حقيقيين
اعتبريه حصل يا الهام
باك
قامت و راحت لى التواليت
الهام و هي بتنظر لي المرايا بقهرة: بعد كل ده و لسه بتحبها طب اعمل ايه تاني اعمل ايه عشان تحبني ا انا بحبك اكتر منها بخوف عليك اكتر منها ليه يا يحيى ليه اااه ح ااه ( حطت ايديها على قلبها و قعدت تبكي)
و في منزل ايان.
حياة خرجت من الغرفة
حياة : كنت عارفه انك مش ها تسبني انت مصدقني صح انت مصدقني
ايان: قولتي انكي بتحبني و مستعدة تعملي اي حاجة عشاني صح
حياة: اكيد
ايان طالع مس..دس و حطه على التربيزة : حتي لو قولت اقت.لي نفسك
حياة بصدمة: ايه انت بتقول ايه
ايان قعد على الكرسي و قال: مش بتحبني و مستعدة تعملي اي حاجة عشاني و انا بقولك اهو اقتلي نفسك عشان ارتاح و انتي كمان ترتاحي
ايان خرج من المنزل حياة مسكت المس.دس و ايديها بترتجف من الخوف مسكت المس..دس وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى