روايات

رواية حياة رهف الفصل العاشر 10 بقلم إسراء ابراهيم

رواية حياة رهف الفصل العاشر 10 بقلم إسراء ابراهيم

رواية حياة رهف الجزء العاشر

رواية حياة رهف البارت العاشر

رواية حياة رهف
رواية حياة رهف

رواية حياة رهف الحلقة العاشرة

وصلت نسرين عند بيت رهف، ورنت الجرس بإيد مرتجفة، والباب اتفتح

بصت تشوف مين لقيت حماة رهف وقالت: نسرين!!

نسرين باحراج: أنا أنا ممكن أدخل جوا لرهف

وسعت لها ودخلت نسرين بتوتر صُدمت من حالة رهف اللي كانت مش واعية لحاجة وماسكة تيشرت لابنها وباصة للفراغ

 

 

قربت منها نسرين ونزلت لمستواها وقالت بهمس: البقاء لله يا رهف

بصتلها رهف بدموع وبس

حطت نسرين إيدها على كتفها وقالت: ربنا يصبرك، ويجعلها آخر الأحزان في حياتك

رهف بصوت طالع بالعافية: أمك حسدت عيالي عليا لغاية ما خسرت واحد مني كأن حد مسك قلبي وقطع منه حتة بكل قوة

عيطت نسرين وقالت: بقيت بكرهها أوي دي ماشية تأذي في كل الناس

 

 

ربنا يعوضك خير، ويرحم ابنك وجوزك يا حبيبتي

عند ماجدة قاعدة في أوضتها مش عايزة تعمل حاجة وواخدة الحمل حجة لدا

صادق: هو مراتك هنفضل نخدمها كدا؟ مراتي مابقتش قادرة على كل المسؤولية دي لوحدها هتشوف طلباتي ولا طلبات عيالي، ولا طلباتك أنت وست الهانم اللي جوا دي

صلاح بضيق: يا عم ما هى تعبانة ومش قادرة تقوم

صادق بزعيق: دي بتدلع، يعني حد لقي دلع ومادلعش، وبعدين الدكتورة قالت كل حاجة تمام بتتعب بقى من إيه؟

 

 

بص مراتي مابقاش ليها دعوة بيكوا ولا بطلباتكم، خلي مراتك تشوف طلباتك وطلباتها ولا تجيبلها خدامة

وسابه ودخل أوضته، كانت ماجدة بتسمع كلامهم بضيق، وطلعت وهى حاطة إيدها على بطنها

ماجدة بتمثيل التعب: هو في إيه؟ بتزعقوا ليه؟ بجد قومت بالعافية ومش قادرة أدوس على رجلي من الوجع ودايخة أوي

مسكها صلاح وقال: اقعدي بس ارتاحي ومتشغليش بالك، واللي عايزاه اطلبيه مني ماشي

ماجدة: ماشي تسلملي ويديمك ليا

 

 

 

طبطب على كتفها وهو مبتسم

عند صادق كان دخل أوضته وهو متعصب، وقفت مراته وقالت: ماتعصبش نفسك يا صادق دي وحدة طلعت خبيثة وحاطاه خاتم في صباعها

صادق بضيق: من اللي بتعمله ليه هى وأمها

مراته: كل حاجة هتتكشف في الوقت المناسب عمر الظلم ما بيدوم ولا بينتصر

صادق: ربنا ييسر الأمور

بقلم إيسو إبراهيم(إسراء إبراهيم)

عند نسرين ورهف

 

 

 

نسرين: طب أنا همشي بقى

رهف بحزن: ماشي خلي بالك من اللي في بطنك

نسرين بحزن: ماشي، ربنا يصبرك

مشيت نسرين وماكنتش قالت لرهف حاجة عن طلاقها هى فيها اللي مكفيها

رجعت نسرين عالبيت وفضلت واقفة شوية مش عارفة تدخل إزاي بعد اللي حصل

ولو شافها أكرم تاني هيدوس على كرامتها أكتر وهيجي عليها أكتر، وأمها مش راضية تقعدها عندها

 

 

 

قررت تدخل وخلاص وتسلم أمرها لربنا

خبطت عالباب فتحتلها حماتها وقالت: نسرين!!

نسرين ووشها في الأرض: مابقاش ليا مكان غير عندك يا خالتي، ممكن تنسي إني بنت أختك اللي مش بتحبيها وتقعديني عندك وأهلي ابنك يردني

أمي طردتني لما عرفت إني اطلقت وسمعتني كلام كأني عدوتها أنتم اللي بقيتوا عيلتي

قولي لابنك مايعاملنيش بذنب أمي أنا مليش دخل دا حتى ماسألتش في بنتها ولا عايشة إزاي

 

 

وفضلت تعيط

دخلتها حماتها وقالت: ادخلي يا نسرين وأنا هكلم أكرم لما يجي

دخلت نسرين وقالت: أنا لسه جاية من عند رهف

حماتها بحزن: ربنا يصبرها، هبقى أروح لها بكرة كنت عايزة أروح بعد لما عرفت النهاردة بس بسبب اللي حصل بينك وبين أكرم وأنا مضايقة ومش عارفة أعمل إيه؟

نسرين بدموع: مش عارفة ليه ابنك مش متقبلني في حياته

 

 

 

أكرم من وراهم قال: عشان أنتِ بنت أكتر واحدة بكرهها في حياتي، وكمان ماكنتش عايزك خالص

بصتله نسرين بدموع وقالت: يعني مش هترجعني ليك

أكرم ببرود: لأ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة رهف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى