روايات

رواية حياة داليدا الفصل الثاني 2 بقلم مارينا يوسف

موقع كتابك في سطور

رواية حياة داليدا الفصل الثاني 2 بقلم مارينا يوسف

رواية حياة داليدا الجزء الثاني

رواية حياة داليدا البارت الثاني

حياة داليدا
حياة داليدا

رواية حياة داليدا الحلقة الثانية

=مساء..قصدي صباح الخير يا فندم انا داليد و..احيه؟؟
_سربرااايز مش كده؟
=ا اسمع وربنا مكنت اقصد
_اتحرك من مكانو ب غل..لطخ؟
=معاذ الله يفندم عيب..
_قفل ودمه واقف؟؟؟
=بلعت ريقها وردت..قطع لسان الي يقول كده يفندم
_قرب منها بغل اكتر..بقا انا لطخ ها
=رفعت أيدها ف وسطهم وقلتله..اقسملك مكنت اقصد د دانت حته ملاك يجدع عيب كده
“بصلي ب تبريق ولف ورجع قعد قدامي تاني وقلي ب منتهي البرود”
_المشروع الي اتكلمنا في ف الميتينج عليكي..
=نعم يعمرر..س سوري سوري
_ضحك من تحت لتحت ورد..المشروع لو مجليش بعد بكره ب الكتير جاهز وفكرته عجبتني اعتبري نفسك مرفروده ياانسه داليدا
=د ده ظلم علي فكره يعني انا لسه جايه و معرف..
_خدي الباب ف ايدك ومتنسيش تقولي لمريم اني عايز قهوه..
=همست لنفسي..قهوه علي روحك يبعيد
_كح وقلي..الاعمار بيد الله ياداليدا
=جزيت علي سناني وقلتله..طبعا يفندم حد يقدر يعترض غير الي بيتقتلو؟ ابتسمت ب براءة وقلتله..عن اذنك بقا
“ضحكت وانا خارجه وشايفه وشه قلق مني.. وصيت ع القهوه واشتغلت شويه ع الزفت الكمبيوتر لميت شويه معلومات ونزلت عشان امشي وياريتني منزلت..”
_ياريت تروحي وتبدائي ف الشغل ها..
=افندم انت مين معرفكش؟
_نعم يختي!؟؟
=اه سوري نسيت اقولك أن الشغل عندي جوه الشركه بس..يعني المدير جوه اه بس بره عدد ساعات شغلي حضرتك حد عادي خالص
_بصلي وقلي..والله؟
=عن اذنك بقا مبقفش مع ناس غريبه افرض طلعت قاطع طريق؟
_قاطع طريق ب بدله؟
=ولاد الحرام مسبوش لولاد الحلال حاجه يابيه ياما ناس لابسه بس جليله الربايه
=كنت هلف وامشي بس لقيته اتفتح ف الضحك ب شكل هستيري وقفت اضحك ع العبث الي بيحصل مكذبش الي قال الضحك معدي”
_مانتي دمك خفيف اهو اومال بيقولو سم وبت بارده ليه؟
=بت ؟ في مدير يقول بت ؟
_سوري مين المدير؟
=يراجل؟
_ممم نسيت اقولك انا بره الشركه دي زياد عادي منغير اضافات
=ضحكت وقلتله..ماشي يازياد ساده منعطلكش بقا
_طب متيجي اوصلك ؟
=وهوا حد يسيب الجو بتاع اسكندريه ده ويستخبا ف عربيه توصله ؟
“فضل بصصلي شويه لحد محسيت اني محرجه ف قولتله..”
=عن اذنك بقا
_…
“مشيت وانا بضحك علي شكلو وهوا سرحان كده..طلعت الايربودز وشغلت ام كلثوم وبدأت اتمشي وانا بشد الجاكيت عليا من البرد رجلي خدتني علي المكان القديم بصيت علي البحر بتمعن دخلت الكافي المحبب لقلبي طلبت قهوه ساده دبل ماحنا مطولين بقا..وانا قاعده بشرب القهوه قدام البحر الايربودز فصلت شيلتها وقولت اسمع الي شغال ف الكافي وخلاص..لفت نظري الاغنيه وسرحت وانا بدندن معاها وعيني بترغرغر وحده وحده..”
=كان يمكان الحب مالي بيتنا ومدفينا الحنان.. زارنا الزمان سرق منا فرحتنا والراحة والأمان..؟! ده سرقها بجد مش اغنيه
-في بنوته قمر وكبيره كده تعيط وسط الناس؟
=ا انا
-بس بس اي التوتر ده دانا قد جدو يعني مفيش داعي تتخضي مني
“قلقت ف الأول لحد مركزت ف ملامحو ملامح طيبه جار عليها الزمن لحد موصلها لملامح مريحه تبينلك قد اي انت قدام حد قديم اوي وملامحو كلها طيبه طيبه وبس..”
-عنيكي شايله الهم ليه مش لسه بدري؟
=ضحكت وانا بشرب من القهوه..لسه بدري فعلا يا..
-قوليله يجدو مجدي بقا
=لسه بدري فعلا ياجدو..بس الدنيا بقا معندهاش لسته فيها مواعيد..
-سحلتك بدري صح؟
=اتنهدت بتقل وهيا علي وشك العياط..اوي !! مكنتش متخيله يحصل كل ده ف يوم وليله
-…
=بصيت للبحر وانا بتكلم..كان دايما عندي اقتناع أن الدنيا مش بتدينا كل حاجه وكنت متصالحه مع ده..بس مكنتش عامله حسابي أنها حاطه عينها علي الحاجه الوحيده الي حيلتي ومصممه تخدها مني.. فجأة سوحتني وحدفتني ف طريق طويل وصعب والمفروض عليا امشي في وانا راضيه منغير مدبدب برجلي وأتذمر مبقاش في اوبشن غير اني اقف علي رجلي دي بدل مدبدب بيها زي العيال واشيل مسؤوله نفسي و..
“محستش بنفسي غير وانا بدخل ف نوبه عياط بعد ثبات لوقت طويل اوي بعد ثبات ست شهور مبعيطش قدام اي حاجه واي حد جه النهارده الراجل العجوز ده خلاني اتكلم وأعيط وبعد وقت مش قليل اتكلم”
-كفايه بقا..احسن؟
=مسحت وشي ب المنديل وابتسمت..احسن..
-الدنيا يابنتي مش وحشه..بس مش حلوه الدنيا حلوه ب مراره مبيدقهاش غير الجدعان..الي بيدوق مراره الدنيا عمره مبيكون حد حد عادي بلعكس ده بيسند ف ده وده ويساعد ده ويدي لده ويعمل ويعمل زي ميكون بيعوض وبيداوي حاجات ملهوش يد فيها ومش عايز الي قدامو يدوق نفس الحاجه
=هزيت راسي ب ابتسامه وسكت..
-طبطب علي ايدي وقلي..قلبك حلو يابنتي وطلاما الدنيا قلبت عليكي يبقي هيا مصممه تخليكي حد مميز فيها حد لي بصمه حد يقدر يعوض ويداوي الناس عن الحاجات الي هيا خدتها منهم..
“عيني دمعت من كلامو الحنين ولقيته فجأة قلي”
-سيبك بقا من القهوه الي بردت دي أما اقوم اعملك شويه شاي بنعناع مش هتشربي زيهم ابدا..
=ينهار ابيض لا يجدو مينفعش وبعدين كفايه معطلاك عن شغلك انا معرفش انك شغال هنا..
-لا مانا..
“قبل مكمل كلامي لقيت زياد داخل علينا بس مكنش شافني وبيتكلم مع جدو مجدي منغير مياخد بالو مني”
_كده ياجدو تنزل ف الجو ده وانا موصيك متفتحش النهارده ؟
-بس ياواد وهوا في حد يسيب الجو بتاع اسكندريه ده ويستخبا ف البيت؟
“ابتسمت اول مسمعت جدو بيقول كده ولسه هفتكر كلامي لقيت زياد بيقوله..”
_هيا داليدا جت غششتك الكلام وله ايه يراجل ياطيب؟
-مين داليدا ؟
_واحده جديده ف الشركه..
-مش بتحفظ اسم حد غير لو شغلك..شغلاك؟
_ابتسم..تشغل اي حد منغير مجهود ياجدو
“ابتسمت وكحيت فجأة”
-اسم الله عليكي ياحبيبي هعملك الشاي بس مش لوحدك بقا واهي فرصه اعرفك علي حفيدي ياستي..
_داليدا؟؟؟
=احم اا..
-انتو تعرفو بعض؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة داليدا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى