روايات

رواية حياة بقت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم ساسو محمد

رواية حياة بقت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم ساسو محمد

رواية حياة بقت حياتي الجزء الثالث

رواية حياة بقت حياتي البارت الثالث

رواية حياة بقت حياتي
رواية حياة بقت حياتي

رواية حياة بقت حياتي الحلقة الثالثة

طلعت خبطت الباب
والباب اتفتح
حياه بدهشه : انتي مين
البنت : انت اللي مين
حياه : انا جارة طنط ام مراد
البنت : اممم وانا ياقوت بنت اخت خالتو ناديه
حياه : اهلا وسهلا
ياقوت : اهلا بيكي
حياه : طنط موجوده
ياقوت : اه ثواني اندهالك
جه مراد ع الصوت
مراد : مين يا ياقوت
ياقوت : حياه
مراد : ازيك يا حياه
حياه : الحمدلله
مراد : ادخلي انتي يا ياقوت
ياقوت : لي بقي
مراد : انا قولت ادخلي جوا
ياقوت بنرفزه : حاضر
حياه استغربت من الموقف بس فهمت ان في حاجه بينهم
مراد : حيااااه

 

 

حياه فاقت من سرحانها : نعم
مراد : عايزه اي
حياه : اتفضل
مراد : اي ده
حياه : دي كيكه شوكلت
مراد : تعبتي نفسك لي
حياه : مفيش تعب ولا حاجه كفايه اللي انت عملته معايا الصبح
مراد : لا ده حقك
حياه : شكرا
وسابته ونزلت شقتهم وجريت علي اوضتها وقعدت تعيط لحد ما نامت
تاني يوم قامت دخلت الحمام توضأت وأدت فرضها وجهزت وخرجت
حياه : صباح الخير
صفاء : اي ده انتي صاحيه لوحدك
حياه بتصنع الابتسامه : يوم من نفسي
صفاء : طب صباح الفل
حياه : صباح العسل ، فين بابا وحازم
صفاء : لسه نايمين
حياه : مش هينزلوا
صفاء : حازم مش هيروح وابوكي هينزل متأخر
حياه : طب اطلب منك حاجه بس متقوليش لبابا
صفاء : خير
حياه : انا مش رايحه الكليه
صفاء : اومال رايحه فين
حياه : مخنوقه شويه
صفاء : مخنوقه من اي
حياه : مفيش حاجه هخرج افك عن نفسي شويه وبعدين هرجع
صفاء : طب يا حبيبتي روحي ربنا يريح قلبك وبالك
حياه : يارب بس بالله عليكي متقوليش لبابا

 

 

صفاء : عيب عليكي ، بس انتي خلي بالك من نفسك
حياه : حاضر سلام
وخرجت حياه وشافت مراد بس متكلمتش معاه
مراد : ازيك يا حياه
حياه : الحمدلله
مراد بفضول : فيكي حاجه
حياه : لا لي
مراد : عشان مكلمتنيش النهارده ولا بتضحكي زي كل يوم
حياه : عادي يعني
مراد محطش في دماغه وقال : تمام
سابته ومشيت
مراد لنفسه : مالها دي وبعدين رجع قال انا مالي
وراح للجامعه ودخل مدرج حياه يشوفها مش موجوده سأل عليها روز
روز : مجاتش النهارده
مراد : متعرفيش لي
روز : لا والله مقالتليش
مراد : طب تمام
وسابها ومشي وقال مع نفسه : انا مالي مهتم كده يمكن عشان جيران
عند حياه
خرجت ومش عارفه هي رايحه فين وفضلت تتمشي لحد ما شافت كافيه قدامها دخلت واختارت ترابيزه بعيده عن الناس
الجرسون : تشربي اي
حياه : قهوه مظبوط
الجرسون : حاجه تاني
حياه : شكرا
وسابها ومشي وهي فضلت قاعده لوحدها شويه وبعدين ندهت للجرسون
حياه : لو سمحت
الجرسون : اؤمري يا فندم
حياه : ميفش مكتبه لبيع الكتب قريب من هنا
الجرسون : في الشارع اللي ورانا
ووصفلها الطريق
حياه : طب تمام ، هروح وارجع ومعلش استأذنك تقولهم يأخروا القهوه اللي طلبتها ومفيش يقعد ع التربيزه هنا لحد ما ارجع
الجرسون : بس يا فندم
حياه قاطعته : معلش مش هتأخر
الجرسون : تمام

 

 

وسابته ومشيت
وبعد ربع ساعه رجعت تاني
الجرسون بمرح : اتأخرتي علي فكره
حياه بابتسامه : معلش خليها عليك
الجرسون : المره دي بس عشان اول مره تنورينا
حياه : شكرا
الجرسون : العفو ، ثواني وقهوتك تكون جاهزه
حياه : تمام
وبعد عشر دقائق
الجرسون : القهوه
حياه : شكرا بس انا مطلبتش حاجه معاها
الجرسون : ده طبق كوكيز هديه مننا عشان اول مره تشرفينا
حياه : شكرا
الجرسون : علي فكره انا اسمي حاتم
حياه : اهلا وسهلا
الجرسون : ممكن اتشرف بإسم القمر
حياه : مش عشان حضرتك قولتيلي اسمك يبقي تعرف اسمي
حاتم : مقصدش علي فكره انا شريك هنا في الكافيه كنت حابب اتعرف ع القمر اللي شرفتني
حياه : شريك
حاتم : اه شريك
حياه : ولابس كده لي لما انت شريك في الكافيه
حاتم : عشان في عجز في الناس النهارده وكان لازم اساعدهم عشان نمشي اليوم
حياه : امممم ربنا يوفقك
حاتم : شكرا
حياه : العفو
حاتم : مش هتقوليلي اسمك اي بقي
حياه : لو ليا نصيب اجي هنا تاني يبقي هقولك

 

 

حاتم : خلاص هستناكي تيجي تاني عشان اعرف اسمك بس لحد ما تيجي واعرفه هندهك بشمس اي رأيك
حياه بضحك : موافقه
وسابها ومشي بس كان بيراقبها من بعيد
وهي اخدت قعدتها بين شاي وقهوه ونسكافيه وقرأة في الكتب اللي جابتها
لحد ما حست ان الوقت متأخر حاسبت ومشيت
روحت ودخلت العماره
حياه بخضه : ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية حياة بقت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى