رواية حياة الياسين الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء
رواية حياة الياسين الجزء الثاني
رواية حياة الياسين البارت الثاني
رواية حياة الياسين الحلقة الثانية
ياسين:سيبها يا ابوي.
مصطفي بزعيق:ياسين احترم نفسك.
حياه:عادي يا عمي انت زي بابا انا كل يوم يعمل ما بابا كده (ومسكت ايده ويستها)
مصطفي:ربنا يحفظك يا بنتي.
حياه:يارب واياك يا عمي (وراحت عند ام ياسين)
وجات تمسك أيدها أنه زعقت وقالت:ابعدي يا بت عني انا مش طايقاكي يعني ابني ملابس غيرك يعني يتجاوزها راح جابلي بنت امنيه ال كانت هتدمر حياتي ربنا ينتقم منها.
حياه بغضب وبلا وعي:انتي بتقولي اي يا ست انتي انتي ناسيه أن هي ميته يعني لازم ندعلها انا بس انتي بتدعي عليها انتي مش بتفهمي.
ياسين قرب منها وهو عينه حمرا من كتر الغضب وضربها قلم وقال:اسمعي يا بت انتي اياكي ثم اياكي تكلمي مع امي كده متنسيش اصلك انتي ابوكي باعك واخد فلوس يعني انا اعمل ال عاوزه وتعرفي كمان هتكوني زي الخدمين هنا بعد ال عملتيه وهتشوفي ايام سودا.
مصطفي:في اي يا ياسين براحه علي البت ومتقوليش كده امك هي ال غلطانه يا استاذ البت اكيد مكنش قصدها.
ياسين بغضب:لو سمحت يا ابوي ياريت متخدلش بيني وبين مراتي (وبعدين بص لحياه )
تروحي تغيري القرف ده وتمسحي وشك وتيجي تنضفي البيت كله علي بعضه فاهمه.
حياه بخوف:فاهمه.
ياسين :فتحيه
فتحيه:نعم يا ياسين بيه.
ياسين :خديها اوضة الخدم وتغير وبعدين تخديها تخليها تعمل البيت كله .
فتحيه:حاضر يا ياسين بيه.
فتحيه اخدت حياه وراحوا علي اوضة الخدم وحياه كانت بتعيط أما مصطفي قال بغضب:اي ال انت هببته ده مين سمحلك تعمل كده انتي ناسي أن هي مراتك.
ياسين راح قعد ببرود وقال:لا مش مراتي حضرتك انت ال ناسي انك خلتني اجوزها عشان اخلصها من ابوها .
مصطفي:حتي لو بس هي بنت عمك ومراتك.
ياسين ببرود:مراتي دي عمرها ما تحصل انا نفذتلك كلامك دلوقت كل ال انا عاوزه هيتنفذ و اقولك كمان هجيب طفل منها وبعدين هطلقها واديها فلوس زي ابوها شكل كل العيله بتاعت فلوس(قال كده وطلع اوضته)
مصطفي بغضب:عجبك كده انتي شكلك عاوزه تدمري حياة ابنك .
(ام ياسين):وانا ادمر حياته لي ده ابني واكيد عاوزه مصلحته بس مش مع البت دي وسبني بق انا داخله انام.
مصطفي:ربنا يهديكي انتي وابنك.(قال كده ودخل ينام)
_______
في اوضة الخدم كانت حياه جهزت نفسها وطلعت وشافت فتحيه وقالت:اعمل اي.
فتحيه بخبث:اعملي كل البيت وانا داخله انام و ادوات التنظيف في المخزن ابقي هتيها ونضفي (قالت كده ودخلت تنام)
حياه دخلت المحزن وجابت الادوات وبداءت تنظف البيت كله وده اخد كتير اوي وحياه خلصت علي ٦الصبح وفي الوقت ده أم ياسين صحيت وشافتها وكانت مبسوطه من ال هي ال شايفاه ف راحت عندها.
ام ياسين :خلصتي يا بت انتي.
حياه بتعب :اه يا مرات عمي.
ام ياسين:طب خشي اعملي فطيرتين عشان سلفك جاي النهارده.
حياه:طب ما تخلي فتحيه تعمله انا تعبت.
أم ياسين مسكتها من شعرها بغل وقالت:انا لما اقول حاجه تعمليها لاما اقول لي ياسين.
حياه اول ما سمعت اسمه اترعبت وقال بسرعه:لا مش تناديه هروح اعمل اهو. (ودخلت علي المطبخ وبدءت تعمل كل حاجه وعملت العجين وراحت عند الفرن وبدءت تعمل الفطير وهي تعبانه.
بعد شويه كانت خلصت واخدت الفطير ودخلته لاقت فتحيه قاعده بتكلم مع أن ياسين ف قالت بتعب:انا خلصت يا مرات عمي انا هدخل انام بق.
ام ياسين بزعيق:تعالي يا بت هنا .
حياه :نعم يا مرات عمي.
ام ياسين :ادخلي حضري الفطار.
حياه:ما فتحيه اهي خليها هي تعمل انا تعبت.
ام ياسين اخدت بالها أن ياسين نازل ف قالت بمسكنه:يعني كده يا حياه كل ده عشان قولتلك اعملي فطيرتين وبعدين حضري الاكل انتي شايفه اني مش قادره اقوم وفتحيه بتعملي رجلي عشان مش قادره امشي بس خلاص روحي .
ياسين سمع كده وراح عندهم وكله غضب وشد حياه من شعرها وقال:بق انتي مش عاوزه تعملي ال أمه تطلبه.
حياه بخوف:والله ما قصدي انا هشرحلك والله (قبل ما تكلم قلم نزل علي وشها من ياسين)
ياسين: هتشرحيلي اي امي طلبت يبقي كلامها يتنفذ فاهمه يا بت انتي.
حياه بدموع:حاضر .
ياسين زقها وقال:انجري علي المطبخ وحصري الفطار يلا .
حياه جريت علي المطبخ وبدءت تعمل فطار وكلهم كانوا اتجمعوا علي السفره وهي خلصت وبدءت تحط فطار علي السفره .
مصطفي:اقعدي يا بنتي كلي يلا.
حياه كانت هتقعد بس وقفها صوت ياسين ال قال:ومن امتي الخدم بيقعدوا معانا علي السفره.
حياه بصتله بوجع وراحت جريت علي اوضة الخدم وهي بتعيط ف مصطفي قال بغضب:اي ال هببته ده يا ياسين دي مراتك.
ياسين بغضب:ماشي مش هيا مراتي انا هوريك دلوقت وراح عند اوضة الخدم ودخل ومسك ايد حياه وطلع علي اوضته وحياه كانت مرعوبه ومصطفي كان بينادي عليه بس مردش وام ياسين كانت مبسوطه جدا بي ال بيحصل.
(في اوضة ياسين)
دخل حياه وقفل الباب وبدء يقرب منها وهي بترجع بخوف وقالت بدموع:انت هتعمل اي.
ياسين :……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الياسين)