رواية حياة النسر الفصل الثامن 8 بقلم مريم صلاح
رواية حياة النسر الجزء الثامن
رواية حياة النسر البارت الثامن
رواية حياة النسر الحلقة الثامنة
تاني يوم صحيت حياة وقعدت شوية تفتكر اللي حصل وتفتكر
قد اي ان اليوم اللي يكون اسعد يوم في حياة البنت يتحول لأتعس يوم بس قعدت تفكر وتقول ان واحده زي دي عايزه تخرب وخلاص وأنا مش هسيبها تعمل اللي في دماغها عايزة تبتديها حرب فانا مستعده واوي كمان وقررت انها تكون اقوي ومتسمحش لحد يفرق بينها وبين نسر وان دي حاجة في ماضيه وهيبدئو صفحة جديده مع بعض صفحة تكون مليانه بالحب والضحك والجنان والسعادة مش هنقلبها غم كفاية اللي حصل وقامت وقررت تبدأ بداية جديدة خالص قامت خدت شاور ولبست بيجامة بيتي حلوة اوي وسيبت شعرها اللي كان حلو اووي ومفرود وحطت ميكب خفيف وطلعت راحت ع الاوضة اللي نايم فيها نسر دخلت متسحبة وبعدين قعدت ع سريره وبدأت تصحيه وهي بتداعب انفها بأنفه وبتقول نسري يروحي يلا قوم بقا عشان وحشتني كفاية نوم
نسر صحي وهو مستغرب وبيقول اي ده حياة
حياة.ايوة حياة يروحي
نسر .اي ده هو انتي مش زعلانه مني
حياة.لا مش زعلانه وعايزة اقولك يلا نبدأ بداية جديدة نرسم فيها احلامنا وحياتنا الجديدة وحبنا ومنخليش حاجه تفرقنا مهما كانت هي اي
نسر اول ما سمعها حضنها وشالها ولف بيها من الفرحة وقال وأنا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان اسعدك يا قلبي وعيوني وكلي بس قوليلي اي القمر ده
حياة بخجل.بس بقا
نسر .بس اي بس وهو فيه بس وجاي يقرب الجرس رن
نسر والله ما كذبت لما قولت عليهم ناس فصلانه
حياة وهي بتضحك طب روح افتح الباب بقا
نسر طب هنكمل كلامنا بالليل اوعي تنسي
حياة.يا عم خلاص بقا رووح وراح فتح الباب لقاها العيلة دخلة وبيسلمو عليه
نسر اهلا اهلا بالناس اللي بتيجي في اوقات غلط خالص
حلا (اخت نسر).يا عم يا جامد عايش حياتك انت وكلهم ضحكو طلعت حياة وهي لابسة عباية بيتي رقيقة اووي وهي فاردة شعرها وميكب خفيف
حياة. السلام عليكم يا اخواتي
كلهم رده السلام وهما بيضحكو عادل.وقال نقول بعد الجواز هتعقل اديها بتتجنن اكتر ربنا يصبرك ينسر يبني
نسر وهو كان قاعد علي اعصابه ومضايق عشان خارجة كده.بابتسامة مصطنعة.يا عمي دي حياتي تعمل اللي هيا عايزاه وانا اصلح وراها
حياة ربنا يديمك ليا يعمري
حلا.اخرابي ع المحن احنا كده مش هنخلص الكل ضحك وجابت حياة عصير وقعدو مع بعض شويه في جو عائلي جميل والعيلة روحت اول ما روحت حياة دخلت الاوضة علطول ونسر دخل وراها
نسر . تقدري تفهميني اي اللي انتي كنتي لبساه بره ده قدر كان هشام جاي معاهم كنت أعمل فيكي اي
حياة بدلع.والله يروحي مسمعتش من جوا صوت رجولي الا صوتك انت وبابا فقولت بقا عادي وكده
نسر .متتكررش تاني عشان وقتها مش هيحصل خير
حياة وهي بتقرب منه.بتغير عليا ي كتكوتي
نسر .ابعدي عشان مضايق دلوقتى
حياة.خلاص بقا يروحي مش هتتكرر تاني
نسر.طيب
حياة.هو اللي طيب خلاص براحتك وكانت جاية تمشي
نسر .استني بس اهدي كده اي الحلاوه دي
حياة وهي مقموصة مش انت عايزني ابعد سبني بقا
نسر لا والله مش قصدي حقك عليا واهي راسك ابوسها ونزل علي شفايفها وهوبا تسكت شهرزاد عن الكلام
عند عدي ومكة صحيت مكة واتخضت وبتقول اي ده انا فين وبعدين بدأت ترجع بالذاكرة.اه صح ههه نسيت وبدأت تبص علي عدي وهو اصلا كان صاحي قبلها وبيتأملها بس عامل نفسه نايم
عدي فتح عينه لما حس انها بتتأمله وبيقول وهو انا حلو كده
مكة فزعت.اعاا يعم خضتني مكنت تسبني في لحظتي التأملية
عدي سيبك من لحظتك التأملية وتعالي عايزك في موضوع وتسكت شهرزاد عن الكلام المباح
ونسيب العرسان ونروح لمكان تاني مليان اشرار
عند مايا وهشام
مايا.بقا انا يطردني كده ويعملي كده عشان السنيورة طب وحيات امي منا سيباه
هشام اهدي كده دي السنيورة تلزمني وعجبتني لما شوفتها
مايا برفعة حاجب.طب منا نسر يلزمني
هشام .طب خلاص نتفق ومش هنسكت الا ما ندمرهم
مايا ابتسمت بشر.هو ده الكلام
هشام بخبث.طب تعالي ما اقولك بقا هنعمل اي الخطة هي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة النسر)