رواية حياة الفصل السابع 7 بقلم شهد فؤاد
رواية حياة الجزء السابع
رواية حياة البارت السابع
رواية حياة الحلقة السابعة
عند اياد في الشركة
اياد ويمسك فونه بعد مالقي اللي متتسمي بترن عليه
اياد ويرد عليها: عاوزه اي
المجهول: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اياد بكل برود: هو انتي جبلة مش بتحسي قولت مش عاوزك انتي مبتفهميش
المجهول: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اياد بعصبية: يوههه انا هقفل من ناقص قرف علي المسا
اياد قفل في وشها قام اياد بكل عصبية يلف في المكتب وبيشرب سجارته جه في باله كلام حياة معاه علي السجاير ووعده ليها ابتسم وطفي السيجارة
اياد رجع كمل شغلة لوقت متاخر
༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻༻
*في الفيلا *
طلعت حور وحياة يجيبو جدهم من اوضتة
خبطو ودخلو الاوضة
الجد: حبايب قلبي تعالو
حور وحياة وراحو يحضنو جدهم: حمدالله علي سلامتك يجدو
الجد ببتسامة: الله يسلمكو يحبايبي
حور: يالا عشان الغدا يجدو
الجد: يالا الشباب جم
حور: لا يجدو
الجد: ولا اياد
حور: لا
الجد باستغراب: غريبة طب يالا
༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻
نزلو تحت لقو الشباب جم معدا اياد
حمزة ويقرب من حور: مين الجامدة دي
حور وتضرب حمزة في كتفه: اتلم دي حياة بنت عمك محمد
حمزة بتفاجي: لقتوهم
حور بزعل: هيا بس باباها مات
حمزة: لا إله إلا الله ربنا يرحمة
حور: يارب
حمزة بغمزة: هروح اتعرف انا بقا
حور: غور
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
حمزة وراح عند حياة: نتعرف علي العسل
حياة بخضه: خضتني
حمزة بضحك: اخس عليا والله
حياة: ببتسامة: انا حياة
حمزة ببتسامة: احلي حياة دي ولا اي وانا حمزة ابن عمك ايهاب
حياةببتسامة: اتشرفت بيك
حمزة: انا اكتر
جيه عليهم زياد: كدا تضايق ضيفتنا من اول يوم
حمزة بصله: وانت مالك يعم انا ضايقتك
حياة وتضحك عليهم: لا
حمزة: شوفت اهيه قالت لا
زياد ويبص لحياة: اعرفك بيا انا زياد اخو الرخم دا
حياة ببتسامة: اتشرفت بيك يزياد
زياد ببتسامة: انا اكتر
الجدة: يالا يولاد الاكل
زياد: يالا تعالو
كلو اتجمع علي السفرة معادا اياد اللي لسا مجاش
الجد: هو اياد فين يسليم
سليم وهو بياكل: في الشركة كلمتة قالي وراه شغل كتير
رزان بتريقة: مشغول يعيني
الكل بصلها بصهة نارية فسكتت
حياة بصت للي حصل بستغراب وكملت اكلها
دخل عليهم واحد وهما بياكلو
الجد: اخرت لي يمروان
مروان ويقعد علي الكرسي: معلش كنت في مشوار
الجد: حسك عينك يحصل كدا تاني
مراون: ما اياد مش هنا ولا هو انا بس
الجد: اياك هو اياد صايع زيك اياد في الشركة ي استاذ
مراون وهو بياكل: ماشي خلاص
الجد ويبص لمنال: ابقي علمي ابنك الاحترام شوية
منال بصت لمروان: حاضر يبابا
مروان صوته الوحيد اللي طالع في السفرة: بس مين المزة دي
حياة: اتكسفت وبصت في طباقها
الجد بعصبية: احترم نفسك يزفت
مراون بكل بجاحة: في اي يجدو منتعرفش يعني
الجد: لا متتنيلش لما تكون محترم ابقا اتعرف
مروان: ماشي يجدو
خلصو اكل وكل واحد طلع اوضتة يريح شويه
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
حياة منامتش وعمالة تشوف الساعة الوقت كان متاخر جدا واياد لسا مروحش
حياة: يعني لو مش كان معايا رقمة كنت شوفته فين
حياة وقفة في البلكونة ومستنية تشوف عربيتة
بعد شوية لقت حياة عربية اياد دخلت الفيلا ركنها وهيا دخلت وقالت شويه وتطلع البكلونة تاني يمكن يقف
طلعت حياة البكلونة تاني: لقت اياد واقف وسرحان
حياة: احمم انت كوبس
اياد وبصلها وابتسم: اه كويس وانتي
حياة: الحمدلله امال اخرت لي كل دا وماجتش علي الغدا
اياد ببتسامة: حيلك حيلك يستي اولا كان عندي شغل كتير كدا وقولت والله ماهمشي غير لما اخلصة
حياة: بس حرام كدا بتتعب نفسك
اياد ببتسامة: متشليش همي
حياة: بصتلة وسكتت
اياد: جاهزة لبكرا
حياة وتضرب علي جبينها: اوههه نسيت خالص
اياد: كويس اديني فكرتك
حياة: بس انا مقولتش ولا جدو ولا تيتا
اياد ببتسامة يطمنها: متقلقيش انا قولت لجدو وبكرا هنشوفة علي الفطار ابقي قوليلو تاني
حياة ببتسامة: شكرا بجد
اياد ببتسامة: يوهه رجعنا تاني لام شكرا دي
حياة بضحك: انا مش هبطلها خلي بالك
اياد ببتسامة: ماهو باين
اياد: يالا روحي نامي تصبحي على خير
حياة: وانت من اهله
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
دخلت حياة وهيا مبوسطة انها هتروح تشتغل
حياة حطت راسها علي المخدة وراحت علطول في النوم
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻༻
*عند اياد*
دخل اياد من البلكونة وهو مبسوط ومزاجة بقا اروق بكتير
اياد في سرة: انتي كنتي فين بس
وحط راسة علي السرير وراح في النوم
༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻
عند مروان ودخل اوضته رزان
مروان: يبت يرزان هيا مين الموزة الجامدة اللي كانت تحت دي
رزان بغيرة: علفكرا مش موزه ولا حاجه
مروان: اتنيلي منتيش فاهمة مين دي انجزي
رزان بتريقه: حياة بنت عمك محمد
مروان ببتسامة: كمان اسمها حلو زيها
رزان: علفكرا انت اوفر
مروان وهو طالع من اوضتها: انا اللي اوفر برضو
مروان بعد ماطلع وفي سرة: دخلتي دماغي يحياة خلاص
༺༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻
*تاني يوم*
تصحي حياة علي صوت المنبة عشام تجهز قبل معاد الفطار
حياة خلصت وهيا نازلة علي السلم لقت مروان بينادي عليها
مروان ويمد ايدة يسلم: مروان
حياة بكسوف: مش بسلم اسفة وانا حياة
مروان ويشيل ايدة بكسوف: اسمك حلو يحياة
حياة بكسوف: شكرا
مروان: تعالي يسعلل ننزل عشان الفطار
حياة ومش حابة تصرفاتة نزلت وبعدت عنو بمسافة
الجدة: تعالو يولاد عشام تفطرو
اياد كان قاعد علي كرسية وشاف حياة ومروان وهما جاين مع بعض
حياة ببتسامة: صباح الخير يتيتا
الجدة: صباح النور يحبيبة تيتا
حياة ولقت الجد نزل وقعد علي كرسية: صباح الخير يجدو
الجد: صباح النور يحبية جدو
حياة بصت لاياد وقعدت جمبة: صباح الخير
اياد: صباح النور
والباقي نزل وفطرو كلهم
اياد ويقوم من مكانة: يالا يحياة
الكل بصلهم باستغراب
الجد: اي رايحن فين متكملو اكلكو
اياد: لا الحمدلله شبعنا
اياد ويبص لحياة: شبعتي ولا تحبي تكملي اكلك
حياة: لا الحمدلله شبعت
اياد: هنروح احنا علي الشركة عاوزين حاجه
الجد: لا شكرا خلي بالك منها
اياد ويبص لحياة: في عيني متخافش
رزان وتقوم بكل عصبية: ……………………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة)