رواية حياة الفصل الخامس 5 بقلم شهد فؤاد
رواية حياة الجزء الخامس
رواية حياة البارت الخامس
رواية حياة الحلقة الخامسة
الجد نصار: فين ابوكي يبنتي
حياة:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حياة وتحاول تمسك نفسها من العياط: بايا اتوفي
الجد بصدمة ويمسك قلبه: اي بتقولي اي ويقوم الجد واقع من طوله
اياد والكل جريو علية: جدو فوق يجدو
راح اياد شال الجد وطلعو اوضته بسرعه ورنو بالدكتور بتاعة يجي
حياة لسا تحت وعماله تعيط
قربت منها ست كبيرة في السن بتعيط هيا كمان تعالي في حضني يحببتي
حياة وتحضن الست الكبيرة
الست الكبيرة: تعرفي كان نفسي اشوفة اوي وحشني صوته الحمدلله ان ربنا عوضني بيكي يبنتي
حياة وحست بطيبة الست الكبيرة دي: هو انتي تيتا صح
الجدة: اه يحببتي
حياة: هو جدو هيبقي كويس
الجدة: ادعيلة انتي بس
حياة بدموع: انا لو كنت اعرف ان جدو ممكن يحصله حاجه انا مكنتش قولت حاجه
الجدة وتطبطب علي ضهرها: مسيرة كان هيعرف يبنتي
تعالي اقعدي لحد لما اياد ينزل يطمنا
حياة وتروح مع جدتها: حاضر
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد مرور مده من الوقت نزل اياد هو وباباه من فوق
الجدة بقلق: طمني ي سليم
سليم: ويروح لوالدته متقلقيش بابا كويس الحمدلله بس الصدمة اثرت عليه شوية
حياة: انا اسفه علي كل حاجه انا مكنتش اعرف ان كل دا هيحصل انا متاسفه مره تانيه استاذن انا مع السلامة وتجري حياة لبرا
سليم والجدة: استني يبنتي رايحه فين روح ي اياد ورها
اياد بتفاجي من اللي بتعمله ويجري وراها: استني يحياة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
♕في الفيلا♕
الجدة بدموع: انا مش عاوزاها تبعد عني زي ماابوها عمل يارب لين دماغها ورجعها يارب
سليم: ان شاءلله هترجع اياد قدها وقدود
الجدة: يسمع من بوقك ربنا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
حياة ولا بصت ورها ومكملة
اياد بعد ما وصلها وبصوت عالي: بقولك استني
حياة وتلف تبصلة وعنيها كلها دموع: نعم
اياد ويفحص وشها: رايحة فين بس
حياة: هرجع مكان مجيت
اياد بصوت حنون: وانتي فكرك اننا هنتخلي عنك بعد ما لقناكي
حياة: انا مش حابة اجيب ضرر لحد
اياد: مين قال انك هتجيبي ضرر لحد ها تعالي يحياة معايا ربنا يهديكي تعالي تعبتيني معاكي
حياة: مشيت معاه منغير ولا كلمة
دخلو الفيلا تاني
الجده وسليم لما شفوها: جريو عليها
الجدة بدموع: لي يبنتي عاوزه تخليني اخسرك زي ماخسرت ابوكي يعني مش مكتبولي افرح بوالدي ولا احفادي ابدا كدا
حياة وتقرب من الجده تحضنها: انا اسفة يتيتا خلاص مش هبعد عنك تاني بس لو مش مرغوب فيا اعذريني يتيتا هضطر امشي
الجدة: اي اللي مش عاجبه يمشي هو انما انتي هتفضلي دايما معايا سامعني يبنت محمد
حياة: حاضر
سليم ببتسامة: تعالي في حضن عمك ي حياة
حياة وتقرب من عمها بكسوف: سليم يشدها في حضنة نورتي يبنت الغالي البيت بيتك زي ما هو بيتنا ماشي يحببتي
حياة ببتسامة وكسوف: حاضر
اياد بمرح وحزن مصطنع: اي بقا هيا جت وهتاخد كل الحب ولا اي احنا ملناش نصيب ولا اي
حياة بضحك: اه لو عاجبك
اياد بغمزه: عاجبني متقلقيش انتي بس
الجدة: يالا يحياة اطلعي اوضتك وارتاحي يحببتي
واياد هيعرفك مكان الاوضه
حياة ببتسامة: حاضر ي تيتا
اياد: يالا تعالي وشالها الشنطة بتاعتها
اياد: بصي يستي انتي اوضتك في وش اوضتي لو عوزتي اي حاجه خبطي عليا متتكسفيش
حياة ببتسامة: حاضر شكرا تعبتك معايا كتير انهارده
اياد ببتسامة: تعبك راحة يست حياة تصبحي علي خير
حياة: وانت من اهل الخير
وكل واحد دخل اوضتة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
حياة وبتفتح باب الاوضة وبتنبهر بالاوضه وحلاوتها
حياة باعجاب: اي الحلاوة والجمال دا يولاد وبتلمح حياة بلكونها بتجري عليها بتلاقي بلكونة كبيره اوي وملفوفة وبتبص من البلكونة لقت حد وقف في البلكونة اللي جمبها بتبص لقت اياد بيشرب سجارة
حياة بصوت عالي نسبيا!: انت بتشرب سجاير
اياد واخد باله منها: انتي شايفه اي
حياة:علفكرا السجاير مضره متشربهاش تاني
اياد ببتسامة ليها: حاضر هحاول ابطلها
حياة: توعدني
اياد باستغراب: اوعدك
حياة بفرحة: يالا بقا تصبح على خير هروح انام عشان منمتش من الصبح
اياد ويضحك عليها: وانتي من اهل الخير
ودخلت حياة ونامت وهيا حاسة بالراحة والسعادة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
♕تاني يوم في الصبح♕
حياة ولسا نايمة في اوضتها تلقي حد بيخبط الباب
حياة بصوت مسموع نسبيا: ايوا
صوت بنوته: تيتا بتقولك اصحي عشان الفطار
حياة: حاضر هلبس وهاجي
تقوم حياة من علي السرير وهيا مستغربة ان باباها مجلهاش في الحلم زي كل يوم
حياة في سرها: غريبة يعني ي بابا
تدخل حياة الحمام وتلبس هدومها وتيجي تطلع من اوضتها لقت اياد في وشها
اياد ببتسامة ليها: صباح الخير يحياة
حياة ببتسامة: صباح النور
اياد: يالا عشان الفطار
حياة: يالا كويس اني لاقيتك عشان كنت هتكسف انزل لوحدي
اياد: حاولي تتخلصي من كسوفك دا شوية
حياة: بحاول
نزلو لقو الكل علي السفره
حياة بصوت واطي يسمعه بس اياد: مين دول
اياد بنفس الصوت: بقيت العيله
اياد ببتسامة: صباح الخير
حياة بصوت واطي نسبيا: صباح الخير
الكل: صباح النور
الجدة: اقعدي يحياة جمب اياد
حياة بكسوف: وتقعد جمبه
وتبدا تفطر
تلقي حد من وراها بيقولها
انتي يبت انتي متعرفيش ان دا مكاني
حياة تبصلها وتقوم: انا اسفة تيتا اللي قالتلي اقعد هنا
البنت: اديكي عرفتي ابعدي بقا كدا عشان اقعد
حياة ولسا هتبعد قام اياد وووووووووووووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة)