رواية حياة الصقر الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد
رواية حياة الصقر الجزء الرابع
رواية حياة الصقر البارت الرابع
رواية حياة الصقر الحلقة الرابعة
في شقه صقر ….
كان ينظر بفز*ع لتلك المشو*هه بقسو*ه فحقا تلك المراه من المستحيل ان تكون بشر لت*نفزع حياه بشد*ه وهي تغطي قدميها لتتحدث بار*تباك وخو*ف .
/انا اسفه ي صقر بيه انا لقيت المرهم ده جوه للحرو*ق فاستعملته .
صقر والد*ماء تغلي في عرو*قه من ذلك المشهد /مرات ابوكي هي الي عملت فيكي كده صح .
حياه بد*موع وو*جع/ايوه ي صقر بيه .
صقر بض*يق شديد وتو*عد /طب امسكي حطلنا الفطار قولت اطمن عليكي قبل ماروح الاداره .
حياه بابتسامه برئيه /عنيا حاضر .
لتسير حياه الي المطبخ ليحدث صقر ذاته بفي*ظ شديد .
/معقول فيه ناس كده بنت برئيه زي دي تكون شافت كل العذ*اب ده في حياتها ولسه ذيدان عايز يكمل عليها ويضيع الي باقي من حياتها ظ*لم لا مش هيحصل ي حياه اوعدك اني هعوضك عن كل الي شوفتيه وهخرجك من الي انتي فيه ومستحيل اسيب حد يظلمك تاني ابدا .
حياه بابتسامه /اتفضل ي صقر بيه .
صقر بابتسامه حنونه/شكرا لو مضايقه انا ممكن امشي .
حياه بابتسامه /مضايقه وانا مع حضرتك ده انا مسلمه روحي ليك من غير ما*خاف لحظه واحده انا واذا كنت خا*يفه انا خا*يفه علي حضرتك .
صقر بابتسامه/ليه .
حياه بجديه/حضرتك ازي بتسال انت مهرب واحده متهمه بجر*يمه قت*ل وانا صحيح مش مكمله تعليمي لكن بفهم وعارفه أن كده خ*طر كبير علي حضرتك.
صقر بابتسامه/متخا*فيش ي حياه انا دخلت الشرطه مخصوص علشان بشوف ناس كتيره بتتظلم من الناس الي فوق مش عايزك انتي تكوني زيهم .
حياه بابتسامه /ربنا يخليك ي صقر بيه بس انا عايزه اعرف انا هعمل ايه دلوقتي ازي اقدر اساعد حضرتك انك تثبت برائتي وتخلص من الحكايه دي .
صقر بجد*يه /المشكله دلوقتي ان حل اللغز ده في صاحب هيثم المغمور ده الي احنا حتي مش عارفين اسمه لازم ادور وراء حياه هيثم في نفس الوقت من غير ماخلي اللواء ذيدان يلاحظ ده والا هيعرف انك معايا منشغليش بالك انتي بالموضوع ده المهم لو فكرتي تقفي البلكونه .
حياه بابتسامه /عارفه هلبس النقاب ولو حد سألني هقول اني طالبه وماجره الشقه .
صقر وهو يسير للخارج/برافوا عليكي خالي بالك من نفسك سلام .
حياه بابتسامه جميله /مع الف سلامه ي صقر بيه.
*******************.
في فيلا الجارحي …
غرفه تقي ومالك….
تقي بع*صبيه /ممكن افهم ايه الي بيحصل ده انت ازي توافق علي كده ابنك بي*ضيع نفسه .
مالك بجد*ية /بالعكس انا فخور بيه اوي ي تقي ابنك راجل وقد مسؤوليه أنه يكون ظابك الناس الي زي ذيدان دول بيتفننوا يدو*سوا علي الضعاف الي زي حياه كده .
تقي بغ*يظ شديد/ي حبيبي وكمان حفظت اسمها بس خليك فاكر ي مالك اني مش موافقه علي الي بيحصل ده ومش هسمح أن حياه ابني تتد*مر .
رنا بابتسامه/ممكن اخد من وقت حضرتك دقيقه ي بابا .
مالك بابتسامه/اتفضلي ي حبيبتي .
رنا بابتسامه/بابا ليا زميل في الجامعه مستواه المادي تعبا*ن شويه بس هو اخر سنه هندسه وبجد شخص ممتاز ي بابا لو امكن حضرتك تشغله عندك في الشركه لانه بيصرف أهله ونظره ضعيف شويه من التصليح اصل عنده ورشه صغيره كده .
مالك بابتسامه/طبعا ي حبيبي هاتيلي بس كل المعلومات عنه ومتشغليش بالك بس خليه يجيلي بكره الشركه .
رنا وهي تقبله بسعاده /حبيبي ي لوكا اتفضل دي كل المعلومات عنه تصبحوا علي خير.
تقي بغي*ظ شديد وح*سره /اشكوا اليك يارب يخيبتك في ولادك ي تقي .
مالك بغ*يظ وهمس /محساساني أن هي وأهلها كانوا ماسكين الشركات والعماير علي راي الواد يوسف احنا اتسك*ينا في الجوازتين دول .
****************.
في غرفه ريهام….
كانت تجلس باستمتاع وهي ترسم تلك اللوحه لتاذن الطارق بدخول .
يوسف بابتسامه عشق /روح قلبي.
ريهام بابتسامه عاشقه/حبيبي وحشتني اوي اوي.
يوسف وهو يقبل يدها بعشق/وانتي كمان ي قلبي بس جهزي نفسك ي عروسه انا طلبتك من عمي ادم وفرحنا بعد مارجع من امريكا أن شاء الله واحنا راجعين بالكاس.
ريهام بسعاده لا توصف/بجد ي يوسف مش مصدقه بحبك بحبك اوي ي جو.
يوسف بابتسامه وسعاده/وانا بعشقك ي روح قلبي.
************************.
في الاداره …..
في مكتب صقر كان يجلس ببروده المعتاد ليسير إليه مهاب باستغراب .
/انت كنت فين ي ابني انا قا*لب عليك الدنيا .
صقر ببرود /ليه خير.
مهاب باستغراب شديد /انت معرفتش ولا ايه البت الي اسمها حياه هر*بت والاداره مقلو*به .
صقر بخ*بث وم*كر/لا ي راجل هر*بت ازي دي بس ربك بالمرصاد لأنها مظلو*مه اكيد ربنا سبحانه وتعالى ساعدها تهر*ب من الش*يطان ذيدان.
ذيدان وهو يقتحم المكتب بغض*ب/اهلا بالباشا اهلا بالمهر*ب .
صقر بغي*ظ وهمس /ده انا كنت افتكرت جنيه كان احسن من وشك احمم خير ي سياده اللواء وبعدين ايه مهر*ب دي وبعدين ايه نوعيه التهر*يب بالظبط مخدر*ات ولا سلا*ح .
ذيدان بغي*ظ شديد/هههه دمك خفيف اوي وديتيها فين .
صقر ببرود /هي مين .
ذيدان بغ*ضب /حياه هر*بتها ودتها فين .
مهاب بجد*يه /انت بتقول ايه ي سياده اللواء ايه الي يخلي صقر يعمل كده .
ذيدان بغ*ضب/ي سلام ماهو الي عملي فيها القلب الحنين وكان متعاطف معاها علي الاخر وانت عارف كويس أن اكيد الي ساعدها تهر*ب حد من هنا واكيد هو .
صقر بحد*ه /واشمعنا انا ي عني أن شاء الله ولا انت موركش حاجه في ا*م الاداره دي غيري .
ذيدان بحد*ه وتو*عد /ماشي ي صقر ماشي انت الي خلقت الحر*ب بينا وهنشوف مين فينا الي هيضحك في الاخر .
صقر بخ*بث وم*كر/هنضحك كلنا أن شاء الله ي سياده اللواء بس بعد مانفذ الي في دماغي .
********************.
في شقه مهاب ….
كانت تجلس رشا في أحضا*نه أما هو فكان يد*خن بشرا*هه بعدما سمع ماتقول .
/انتي متاكده من الي بتقوليه ده .
رشا بغ*يظ شديد/ايوه ي مهاب مش معقول من ساعه مجيت وانت مش وراك غير رنا والكلام عنها متسبها ي اخي وخلينا مع بعض.
مهاب بحد*ه /بقولك ايه ي بت انتي انا مش غاصبك ي حلوه علي الي بيحصل انتي بتيجي بمزاجك ثانيا انا بحب رنا ومستحيل اسيبها للغيري المهم اسمعي رقبي الموضوع ده كويس وكل تفاصيله تبقا عندي اصل انا عارف رنا قلبها طيب ممكن يصعب عليها ولا حاجه أما بقا لو الموضوع ده اتطور ل اكتر من كده يبقا هي الي ج*نت عليه فاهمه .
رشا بغي*ظ وكر*ه ل رنا /حاضر ي مهاب .
*********************.
في شقه صقر …
في الحمام …..
في وقت متأخر من الليل …..
كانت تقف حياه وهي تحمل ملابس صقر المت*سخة.
/ايوه طبعا لازم اغسلهم امال يقول عليا مع*فنه ولا ايه.
لتقوم بغسلهم لترتدي نقابها وتسرع الي البلكونه لتهويتهم .
سعاد جارتها /مساء الخير انا سعاد جارتك في الشقه دي .
حياه بار*تباك /اهلا وسهلا ب حضرتك .
سعاد بجد*يه /امال انتي مين بقا مش دي شقه حضره الظابط.
حياه بار*تباك شديد/ايوه اصل انا قريبته من بعيد وجايه ادرس هنا فكتر خيره قعدني هنا .
سعاد بش*ك /اه وماله تشرفنا ي اختي انا سعاد جارتك لو عوزتي اي حاجه متكسفيش يلا بالاذن .
حياه بار*تباك شديد/الله يخر*بيتك ي حياه ايه الي خلاكي تقويلي قربته دولوقتي يط*ين عيشتي استرها معايا يارب .
بعد مرور بعض الوقت…
كان يسير صقر الداخل لينظر إليها باستغراب شديد.
/ايه مالك فيه ايه.
حياه بطفوله وبراءه /بص انا هقولك بس وحياه اغلا حاجه عندك متبهد*لني انا فيا الي مكفيني ربنا مايوق*علك وليه ي اخويا .
صقر وهو يكتم ضحكاته بصعوبه/خير ي ست ابوها انا سامعك .
حياه بقل*ق با*لغ/انا خدت الهدوم انشرهها في البكونه طلعتلي الست سعاد في الشقه الي جنبي قالتلي مش ده شقه الباشا انتي مين معرفتش اقولها ماجرها والكلام ده فقولت اني قريبتك من بعيد ادي كل الي حصل .
صقر بابتسامه/خلاص ولا يهمك كويس انك قولتي كده علشان دي وليه را*غايه .
حياه بقلق/ده مين الي جاي دلوقتي .
صقر وهو ينظر من العين السحريه /دي هي الست سعاد افتحيلها وانا هدخل ميصحش تلاقيني عندك في الوقت ده والبسي النقاب فاهمه .
حياه بق*لق با*لغ/ حاضر ربنا يستر اهلا وسهلا ي ست سعاد .
سعاد بحشر*يه وهي تنظر في الداخل /انتي كان فيه حد معاكي هنا اصل كنت سامعه صوت هنا .
حياه بار*تباك /حد حد زي مين ي عني اه ده التليفزيون كنت بتفرج علي سبيستون .
صقر بغي*ظ من الداخل /اه ي هب*له ده علي اساس اني المحقق كونان .
سعاد بتصميم /لا بس انا سمعت صوت هنا ومتاكده أنه صوت حضره الظابط كان دائما يسلم عليا وحافظه صوته كويس .
صقر وهو يرتدي شورت اسود وتيشيرت ابيض بابتسامته الساحره/معلش ي ست سعاد اصلها بتحب تهزر وبعدين هو حضرتك عندك مشكله اني اجي لمرائتي بليل متاخر .
سعاد بصد*مه /مرائتك .
حياه بصد*مه وغ*باء /هي مين دي الي مرائته هي الشقه دي فيها بنات غيري ولا ايه.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الصقر)