رواية حياة الصقر الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا فريد
رواية حياة الصقر الجزء الثامن عشر
رواية حياة الصقر البارت الثامن عشر
رواية حياة الصقر الحلقة الثامنة عشر
اول حاجة صقر مش مظلوم لان سامر و حنين قبل ما يقلبوا عليها حذروا مليون مرة سامر عمل كده من قهرتو على اخته و حنين من قهرتها على روحها ده غير انها اتاذت بسببو كتير خطيبها و اللى حصل ليها اه كويس بس غلطة وحده من البنادم تمحي كل حاجة حلوة عملها ده لو عمل حاجة عدله اصلا انا بستغرب الناس اللى بدفع عنو و بيقولوا المفروض حياة ترجع لا ترجع لى اللى كسرها و بعدين الحب لوحدو مش كفاية الاهمال بيموت الوحد هو اصلا مهانش عليها يشوفها جر ليها ايه و ليش جميلة طالعت ليها البت كانت ماتت بعد كل ده ترجعلو انا بعترف انى الاسم ملهاش اي علاقة بى احداث الرواية بس انا أصلا معرفش ان الأحداث ها توصل لى كده انا ها غير بس فى نهاية صقر انو يتعالج فيه يمكن بعد اللى قولتو ده الرواية تتعرض لى انتقدت أو تتكرها بس انا بكتب حسب احداث الحلقه اتمنا انكم تفهموا وجهت نظري و اتمنا تحبوا احداث الرواية لى الاخر و كمان انا احب دائما اكون مختلفة
حياة.. ايه ده
سامر.. دى قضية خ**و** ل**ع على صقر استحل اسيبك تكملي معها استحل
حياة.. هو انت بتعمل معايا كده ليه…… تبيع ابن خالك و اخوك علشاني ها تستفد ايه من كل ده ….. انا مبتقش فاهمة حاجة و امك كمان مكنتش بطقني دلوقتي تتصل بيا كل خمس دقائق هو في ايه بالظبط
سامر.. امضي الاول و ها فهمك كل حاجة
حياة.. مش هاين عليا ……….. مش حب بس مبقش انا و الزمن عليها كفاية اللى حصلوا ………. نفسي يطلع كل ده كابوس عمري ما كنت اتخيل انى اوصل لكده هو صعبن عليا بس هانت عليها……..صقر ده كابوس و انا لازم اخلص منو
و مضت حياة
سامر.. لم اخ يلقى اخته بعد سنين اروحلها فجأة اسمع منها….. انجدني….. انا اتكسرت صقر دمرني
حياة بتسمع و ساكتة
سامر.. كنتى عايزنى اعمل ايه اروح اخدو بالحضن و اقولو برافو عليك يا أبن خالى شكرا انك دمرت اختى اختى اللى بدعى في كل صلاة انى القيها…………. المشكلة انى من صغري و انا ماشي جانب الحيط و اقول لا اقف جانب الناس علشان اختى تلقي اللى يقف جانبها ملكش دعوة بى ده متصحبش دى لو وحدة طلبت انك تساعدها اقف معها لان ها يترد في اختك بس انا اتكسرت من اقرب الناس ليا كنت طول عمري شايفه اخوي الكبير كان لازم اعمل كده يا حياة انا مش عايز منك حاجة غير انكى تعيشى مبسوطة
حياة بدموع.. ا …….. اخويا طب ازاي و ليه سبتني بين ايدهم ليه سبتني لى ابن خالك يبيع و يشتري فيا
سامر.. عزت خطفك لانكى بنت الإنسانة اللى بيحبها ف حب ياخدك لانكى بتفكري بيها
حياة.. بيحبها و عمل فيا كده لو بيكرهااا كان عمل فيا ايه ده عذبني يا سامر
سامر حضن حياة و قعدت تبكي .. وحياتك ل اخليهم يتنمو الموت مش ها سيب حقكك ولا ها سيبك ها ترجعي حياة بتاعت زمن مش مزاجك و ها تكملي دراستك و الكلية اللى تختاريها انتى و فى البلد اللى عايزها طول ما اخوكي جانبك محدش يقدر يمس كرامتك لو بحرف حقك عليا سامحيني
حياة بدموع.. انت ذنبك ايه ………. ما تسبنيش خلينا معاكم ارجوك
سامر قابل رأسها.. انا عمري ما ها سيبك ولا امى كمان ارجوكي سامحيني انى مقدرتش احميكي منهم
أما في الخارج بسمة بتنظر ليهم و تبكى عليهم في صمت
عمار نظرا لى بسمة.. لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم مالك يا بسبس تاوئي ليه
بسمة.. شكلهم مآثر اوى …..اخى
عمار و هو بينظر ليهم.. اوى تعرفى المشهد ده محتاج ايه يا بت يا بسبس
بسمة.. ايه يا آخر صبري
عمار.. طبق فشار كبير و كانز و علبة ما منديل علشان تاوئى على روقان ايه اللي يعيط في كده و أحد لقا اخته بعد سنين المفروض تفكري تخلصي منها ازاي لانها ها تخد منك الجو
بسمة .. اه تصدق عندك حق طب المفروض اعمل ايه
عمار.. تجوزيها بعد العدة على طول و انا علشان انتى حبيبتي و امى التانية ها ضحي بى نفسي و العزوبية و اتجوزها اي خدمه يا قمر
بسمة .. و في حاجة احلي
عمار.. حاجة ايه
بسمة مسكت الشبشب و جريت وراء عمار.. في ده يا روح امك
عمار.. يالهوى
بسمة.. والله ما سيبك يا جزمة قديمة
و جري عمار استخب وراء سامر😂
عمار.. الحقني خطيبتك شكلها اتجننت
بسمة.. و رحمة ابويا و امى مانا سيبك يا عمار الكلب
عمار.. الحق عليا عايز اريحك خير تعمل ضرب تلقي
حياة بصدمة.. ده ايه ده
سامر.. مدختيش في بالك الحالة شكلها جت ليهم كفااية ضرب الشبشب بيلسع
بسمة.. ابعد انت يا سامر انت مش عارف هو عمل ايه
عمار.. عملت ايه يعني
بسمة.. اطالع من رواء سامر يا جبان
حياة طبعا ميته ضحك عليهم.. وقعت في عيلة ظريفة جدا انا حبيت العيلة دى 😂
عمار.. و هوم كمان بيموتو فيكي😂
سامر فهم.. والله
عمار.. اه والله العيلة كلها بتموت فيكى و انا من أشد😂 المعجبين
سامر بعد عن عمار.. اعملي اللى انتى عايزاه
بسمة.. انا برضو بقول كده
و تجري بسمة وراء عمار و طبعا حياة ها تموت من الضحك عليهم 😂
أما عند حنين
حنين.. حمد الله على سلامتك يا طارق طولت في الغيبة علينا يا راجل
طارق بغيظ.. الله يسلمك ياختي اكيد ميته من الفرح من. اللى ابن عمتك عملوا فيا
حنين بفرح .. بصراحة اه حسه اني ها موت من الفرحة اخيرا اخويا حبيبى خدلي حقي منك يا طاروقا
طارق بجد .. طب ممكن نتكلم كاى اتنين عاقلين
حنين.. سامعك
طارق.. انا عارف انى اذيتك و عارف ان اللى عملتوا يستاهل اعد**ام……. بس صدقيني خوفت ل تروحي مني خوفت ل تمشي
حنين .. تقوم تعمل كده….. على العموم انا مش ها لومك لان ده عدل ربنا
حنين بدموع متحجرة.. انت مرة سالت انا بعمل في صقر كده ليه
طارق.. لو مش عايزة تحكي بلاش تضغطي على نفسك
حنين.. مبقش فى حاجة تستخبة انا عملت كده لان صقر القناوى يبقا اخويا من الاب و متقولش ازاي لان بتعب كل ما افتكر صقر يبقا اخويا الكبير كنت طول عمري بحاول ابعدو من الت**ار و كلام امو و جدى طول عمري انا و سامر بنحاول نشدو من الطريق اللى ماشى فيه قولتها ليها الف مرة بلاش يا صقر البنت ملهاش ذنب كما تدين تدان يا صقر عندكككك اللى زيها يا صقرر كل ده و مفهمشششش ان ربنا ها يردها فيا انا كمان مليش ذنب ذنبى الوحيد انى ابقا حفيدة القناوى ……. عارف ان انا و حياة حصلنا اللى حصل في نفس الوقت
طارق بينظر لى حنين بصدمة
حنين.. اه والله الوقت اللى صقر دمرا في حيات حياة كنت بدمر انا كمان في نفس الوقت و نفس العاملة…..بس الفرق بينكم انك حاسس بندم خايف ل ضيع منك أما صقر ف قلبوا حجر اوى صقر بقا جحد……. اكيد بتسأل نفسك انا ازاي متجوزتش لحد دلوقتي ……… و انا صغيرة تقريباً في الجامعة حبيت شاب زى القمر تقريباً مفهوش غلطة اتعرفلي بى حبو و وفقت و اتخطبنا بس الحلو مش بيكتمل لان قبل فرحنا بى يوم …….عرفت أن عامر ما**ت
طارق.. انا اسف…… مكنتش اقصد اوجعك و
حنين بدموع.. انا كده كده فاكرة عمروا ما راح عن بالي و هو قالها قالى مش ها سمح لى الجوازة تتم حتى لو على حساب عمرا عامر و فضلت ادور لحد ما سألت شوفت السواق الخاص بى صقر اللى اتغير قبل موت عامر بكام يوم شوفتو و فضلت اضغط عليها لحد ما قال الحقيقة المراة ان اخويا هو اللى ق**تل احلي حاجة في حياتي عارف ان اتجوزتك ليه و ليه ساكته
طارق.. بصراحة مش عارف
حنين.. لان عامر جلى في الحلم و قالى ان اتجوزك قالى انك مش وحش زى ما بين عليك
طارق قعد على ركبه و قابل ايد حنين و قال بدموع .. انا اسف حقك عليا والله ما كان قصدي اوجعك…… صدقيني انا مش وحش انا مش عارف عملت كده ازاي سامحيني
حنين .. مسامحك يا طارق والله مسامحك
هو ده الفرق بين طارق و صقر طارق فضل مع حنين من رغم أن عارف جنونها و عارف ان ممكن تق**تلوا بعد ما تعرف لكن مهمهوش أما صقر ف مهانش عليها حتى يشوفها حصل ليها ايه انت**قم و تركها ولا جرية من الجواري الحب ان ميسبش حبيبتو ما يهناهش ما ذلهاش الحب ان يحفظ كرامتها و كبريائه يعني هى قالت ليها على كل مخاوفها و وجعها بدل ما يطمنها كمل عليها بس علشان ينت**قم و يقت**ل غرورو كتر الإهمال بيموت و صقر مش بس اهمال حياة لا ده كسرها قدم روحها دمرها ج**س**د**ي**ة ونفسية فى حد قال في التعليقات ان دى غلطة صغيرة و وقت غضب لا دى كارثة و اللى يسامح بعد ده يستاهل اللى يجرلوا لان الزبالة ها يفضل زبالة و صقر ميستاهلش فرصة تانية و زى ما حنين قالت كما تدين تدان طبعا حنين لو راحت لى صقر و قالت ليها أن اتعمل فيا زى ما انت عملت في حياة و هو بى الحالة دى ها يم**وت فيها لان عجز حتى ان ياخد حقها لانو ضعي**ف و برضو سامر مسكتش لى طارق و قام معها بى الواجب بس هو شاف حب طارق لى حنين اما صقر ف مشافش في عينيها غير الان**تق**ام الحب مش كلام يتقال الحب ان احساس و امان و اهتمام و ضمير و رحمة و لو على الكلام ف مفيش اسهل منو اتمنا تفهموا وجهت نظري
أما عند صقر
حنان.. ازيك يا صقر
صقر.. جاي ليه هو انا مش قولت مش عايز اشوف حد اطلعي برررره
حنان بدموع متحجرة.. انت ايه يا اخىىى ايه اااايه قلبك بقاا حجر اوى يا صقر اووووى انت جايب القسوة دى منين
صقر.. اطلعي برررره انا مش عايززك
حنان.. ماااا تتخله مرة عن غرورك اللى خسرك كل حاجة سامر و حنين و عمتك و حياة اااايه ياخى فوق بقاااا فوق مستني تخسر ايه تانى انا لو هنا ف بفضل سامر قالى يا حنان مش ها حلك غير لم صقر يتعالج ( و تكمل بى دموع) شوفت انت عملت فيهم ايه و هوم بيعملوا ايه من رغم قلة اصلك واقف معاك واحد غيرو كان قتلك أو دفنك مكانك ها نبدا العلاج بكرا و مش بى مزاجك ها نعمل اللى علينا و الباقي على ربنا ممكن ترجع و ممكن لا بس انا واثقة فيك عن اذنك يا ابن خالتي
و ذهبت حنان و حولي ساعتين
العسكري.. جيلك زيارة
صقر .. دلوقتي…… مش عايز اشوف حد
حياة.. بس انا مش حد يا صقر
صقر
انا مش عارفه انهي الرواية على ان حياة تبقا مع مين فيهم لو صقر ممكن الرواية تطول شوية لو مع عمار ها تبقا اخر بارتين ساعدوني في الاختيار علشان اكون مظلمتش حد فيهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الصقر)