رواية حور والأفاعي الفصل التاسع عشر 19 بقلم منال عباس
رواية حور والأفاعي الجزء التاسع عشر
رواية حور والأفاعي الفصل التاسع عشر
رواية حور والأفاعي الحلقة التاسعة عشر
كان طارق يشعر بالاستغراب لردود تلك الغريبه
طارق : هو أنا اعرفك قبل كدا ؟
هيام : ليه
طارق : نظرات عنيكى … وصوتك ..حاسس أننا اتقابلنا قبل كدا..
هيام : فكر وانت تعرف
طارق : معقول انتى هيام جارتنا فى السكن القديم !!!!
ابتسمت هيام له
هيام : انا قولت مش هتفتكرنى ابدا
طارق : ياااه يا هيام ..دا احنا عزلنا من اكتر من 25 سنه ..لسه جميله زى ما انتى
هيام : انتم سيبتوا البيت القديم واختفيتوا واختفت اخباركم .عننا
طارق : فعلا والله مشاغل ..بس ايه اخبارك ..كنتى مسافرة فين احكيلى عنك وعن اخبارك ودنيتك ..اتجوزتى ؟ .. عندك اولاد
هيام : كنت مسافرة كندا …ولسه راجعه زى ما انت شايف
طارق : يادى الصدف ..انا كمان كنت فى كندا وليا فيلا هناك ..واختى هناء وبنتها وابنى هناك
هيام : اخبار هناء ايه ..ما اعرفش عنها حاجه من يوم …ثم سكتت عن الحديث وكأنها تذكرت شئ وبدأ العبوس على وجهها …
طارق : روحتى فين ..
هيام بتنهيده : لا مفيش …
طارق : طب جاوبي على اسئلتى لو سمحتى
هيام : لا ما اتجوزتش ..اخويا فريد اتجوز واحده كنديه …وخلف بنت زى القمر..بس للاسف مات هو وزوجته فى حادثه ..واضطريت اسافر علشان بنت اخويا كان عندها فى الوقت دا 18 سنه ..ونظرا أنها امتلكت ميراث اخويا من شركات هناك وانا الوصيه
عليها ..اضطريت اعيش معاها هناك ..
بس للاسف البنت تعبتنى جدا …ميولها غريبه وأفكارها صعبه ..حاولت كتير ..معاها علشان نرجع مصر ونستقر .لكنها ديما بترفض …
طارق : ربنا يهديها
هيام : يارب
طارق : طب ناويه ترجعى كندا امتى يا هيام
هيام : ممكن يومين تلاته
طارق : يا خسارة ..كنت أتمنى ترجعى معايا انا مسافر النهارده
هيام : توصل بالسلامه
طارق : الحقيقه الخميس فرح ابنى مروان ..اتمنى تحضريه
هيام : الف الف مبروك ..هحاول ..لو قدرت احضر أن شاء الله..
طارق وهو ينظر إلى عينيها : ما اتجوزتيش ليه لحد دلوقتي يا هيام ..انتى ست جميله ..وكل اللى كان بيعرفك ..كان بيتعلق بيكى ..
هيام بتنهيده : بس للاسف اللى اتعلقت بيه كان مشغول بغيرى …
طارق : ومين ما عندهوش نظر دا ..
هيام : خلاص يا طارق حاجه عدى عليها سنين ..
طارق : آسف ..لو كنت فكرتك بحاجه زعلتك
هيام : ولا يهمك
وبدأا فى تناول الإفطار حتى انتهوا منه ..
طارق مضطر اتركك لان طيارتى بعد ساعتين
هيام : مفيش مشكله اتفضل انت
طارق : اتفضل ايه ..لازم اوصلك الاول واطمن عليكى
هيام : ما تعطلش نفسك
طارق : لا هوصلك ..يمكن تغيرى رايك ونسافر سوا ..
ابتسمت هيام وقالت : يومين ان شاء الله وارجع
طارق أخرج كارت
طارق : دا ارقامى هناك فى كندا اتمنى تكلمينى اول ما توصلى ..
هيام : أن شاء الله
اخذها طارق وقام بتوصيلها ..ثم ودعها وذهب إلى المطار …
فى صباح يوم جديد فى كندا
تستيقظ حور على صوت بكاء الطفله
تقوم حور بسرعه لتحملها
لوجى وهى تنظر إليها : مام .مام
ابتسمت حور لها فأول مرة تسمعها تناديها ب مام
حور : حبيبتى الجميله وبنوتى الحلوة ..انا مامى حور
لوجى : حوول ..
حور بضحكه من قلبها : حور ..
لوجى : حووول
فرحت حور ..لأنها أيقنت أن الطفله تعودت عليها وبدأت تتحدث
حور : قولى بابي
لوجى : بابب
حور : انتى قمرايه ..تعالى ننزل ونجيب اللبن لاحلى لوجى
ونزلت بالاسفل وطلبت من الخادمه إحضار الحليب للطفله
وحملتها وجلست بها فى الصالون
كانت هناك عيون تراقبها ..ولكنها لم تشعر ..
حور : انتى عارفه يا لوجى أن النهارده بالليل زفافى على بابي فارس ..انا فرحانه اوووى ..بس مش عارفه ليه قلبي مقبوض ..
ليأتى صوت فارس من ورائها ..
فارس : مالك حبيبتى ..ليه قلبك مقبوض
حور بفزع : انت جيت امتى خضتنى
فارس : لا عايزك قلبك جامد ..انتى هتكونى مرات فارس الألفى ..
أحضرت الخادمه الحليب للطفله
حور : عارف يا فارس لوجى قالت ليا النهارده مام
فارس بابتسامه : احلى مامى فى الدنيا ..يا بختك يا لوجى بتنامى فى حضنها
حور وقد احمرت وجنتيها : قليل الادب
فارس : براحتك …كلها ساعات وهنشوف قله الادب
حور : وبعدين معاك ..
فارس : خلاص خلاص ..أهدى يا منااار
حور بضحكه : ايوا كدا ..اتعدل ..
ليضحكا سويا ..
عند يمنى
تستيقظ يمنى على صوت والدتها هناء
هناء : صباح الخير على احلى عروسه
يمنى : صباح الخير حبيبتى
هناء : يلا قومى علشان اليوم النهارده يومك يا عروسه ..وخالك راجع النهارده
على ميعاد الفرح ..عايزين نجهز احنا كل حاجه
يطرق مروان الباب
هناء : ادخل
مروان : صباح الخير
هناء ويمنى : صباح الورد
مروان : طبعا انتم عارفين أن اونكل مراد و فارس فرحهم معانا النهارده
واونكل مراد صمم أنه يعمله فى الفيلا عنده
عايزين نفطر ونبدا نروح هناك علشان نجهز معاهم
يمنى : اطمن ..مامى كانت لسه بتصحينى علشان نفس الموضوع..انا فرحانه أن فرحى انا وحور فى نفس اليوم ..
مروان : ومش فرحانه أننا هنتجوز وغمز لها
هناء : ربنا يسعدكم حبايبي..يلا بقي الفطار جاهز ونزلوا جميعا الى الاسفل ..
عند مراد
يستيقظ مراد وهو فى قمه سعادته لقد تحققت أمنيته وقبلت منه الزواج من تمناها قلبه
واخيرا فارس ابنه الوحيد قرر الزواج
مراد : الحمد لله والشكر لله
خرج مراد من حجرته ..ليرى طيف شخص يتدارى وراء ستارة إحدى البلكونات
ذهب بسرعه إلى البلكونه ولكنه لم يجد احد
استغرب ذلك وظن أنه تهيأ له ..
ذهب إلى حجرة أميرة وطرق الباب
أميرة : ادخل
دخل مراد وجدها تجلس أمام المرآة وتسرح شعرها
وما أن رأته أحضرت شال بسرعه ووضعته على شعرها ..
ابتسم مراد لحيائها
مراد : هانت يا أميرة وكلها ساعات وهتكونى مراتى وحلالى ..
أميرة بخجل : أن شاء الله
مراد : اتفضلى يا أميرة واعطاها علبه من القطيفه كانت أكثر من رائعه
أميرة : ايه دا
مراد : افتحيها وانتى تعرفي
فتحتها أميرة وجدت خاتم من الماس المرصع
أميرة : الله دا جميل اوووى
مراد : دا أقل من قيمتك يا أميرة ووضعه في اصبعها ..
مراد : الخاتم احلو اكتر فى ايديكى وامسك يدها وقبلها
أميرة : انت هديتى اللى ربنا عوضنى بيها يا مراد
مراد : ربنا عالم بحالنا حبيبتى …
عند سحر
يأتيها اتصال من أحد الاشخاص
سحر : الو
الشخص : سحر هانم ..اطمنى نفذت كل اللى أمرتى بيه ..
سحر : المهم ..مش عايزة ولا غلطه ..المرة دى
الشخص : كله تمام وهتتاكدى بنفسك ..بالليل فى ميعاد الفرح
سحر بفرحه : كدا اقدر اقولك الشيك جاهز ..
الشخص : تمام يا فندم ..وانا ديما تحت امرك ..
عند طارق يجلس في المطار منتظر الطائرة
ليسمع المتحدث فى الميك على الركاب المتوجهين لطائرة كندا ..الذهاب الى الطائرة
يذهب طارق ..إلى الطائرة ..ويجلس فى الكرسي المحدد له ويربط حزام الأمان .ثم ينظر من شباك الطائرة ويتذكر ملامح هيام الجميله
طارق : ياريتك يا هيام كنتى سافرتى معايا
ليسمع صوت بجانبه : بجد يا طارق هيفرق يعنى معاك
طارق : اه جدا يا هيام …ثم ينتبه أن هناك من ردت عليه ..لينظر بجانبه ..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور والأفاعي)