روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الأربعون 40 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الأربعون 40 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الأربعون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الأربعون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الأربعون

ونت فاكرني هوافق بيك …هيهي دا عشم ابليس ف الجنة
اياد:بس انتي لازم توافقي
نور:لي أن شاء الله ماسك عليا ذِلة ولا تكونش ماسك عليا ذِلة
اياد :لا مش ماسك عليكي ذلة بس هو كدة
نور قامت وقفت وهي بتخبط على كتفة مرتين ورا بعض وقالت بتريقة:ابقى غطيها يبابا ونت نايم بعد كدة لحسن تبرد مننا
سلام👋
اياد وهو بيعيد كلامها :ابقى غطيها يبابا ونت نايم!؟؟؟؟
البت دي اتهبلت ولا اي
ورنا ماسايبها
تعالي هنا يابت انتي ….ايدا دي مشيت
نووووور وربنا مهسيبك …
لما اروح بس
☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند عمر بقى كان فبيت جوري ومهند
وكان بيقول لجوري:جرا اي ياطنط جوجو انتي
متجيبي الصينية انتي مستخسرة فيا
جوري بسخرية:والنبي اتهد بس ..دنا الي عملاها ومدوقتهاش
عارف المصيبة مش هنا المصيبة ان انت بتاكل اد ما بتاكل ومبيبانش عليك
سيليا :عامل زي القطط بياكل وينسى
عمر بصلها بحب
وهي لاحظ نظراته ف اتكسفت
وجوري راحت تجيب صينية الكيكة لعمر
سيلا:امال يا عمر فين ليلي
عمر بقرف:يييييييييي ما تفتكريلنا حاجة عدلة
دنا ف البيت مش عايز مع بني ادمة دنا عايش مع جاموسة بتاكل وبس
سيليا بهمس لفيلا بضحك:دا الموضوع طلع وراثى بقى
عمر :بتقولوا حاجة
مهاب وهو داخل عليهم:لا يحبيب اخوك مش بيقولوا حاجة
سيليا:مهاااب وقامت تجري وحضنتة جامد
وعمر بصلها بغيرة
سيليا:مهاب حبيبي
عامل اي ياروحي
مهاب وهو بيحضنها:الحمد لله ياقلبي
انتي عاملة اي
سيليا بزعل مصتنع:زعلانة منك
عشان بقالي كتير مشوفتكش
انت عايش معانا ني مش عايش معانا
مهاب بأس خدها وقال:معلش ياحبيبي شغل وكدة وانتي عارفة بتطر
ارجع متأخر
سيليا :طب جبتلي حاجة حلوة ولا لا
مهاب :اة ف العربية برا
ابقى اطلعي خديهم
سيليا بغيظ:يعني نسيت يعني
تجيبهم ونت جاي كسلت تمد ايدك على الكرسي الي جنبك
مهاب :معلش ابقى هاتيهم انتي
وبعدين راح لعمر وهو بسلم علية بالكف وبيقول:عامل اي يابو حميد
عمر:اسمي عمر علفكرة
مهاب:عارف بهزر معاك …
عامل اي
عمر ببسمة:الحمد لله
جوري
جت وهي ماسكة الصينية بتعات الكيكة بحتة المطبخ وقالت :ايدها هوبا انت جيت
امك دعيالك يلا
لو مكنتش جيت دلوقت مكنتش هتلاقي كيكة تأكلها
مهاب :دي كيكة اي ؟
جوري:شاتوة جاتوة بالشوكولاته والكراميل
مهاب بضحك: بالشوكولاتة والكراميل لا انا امي فهلا دعيالي
جوري دخلت جابت اطباق
وبدأت تقطع
وتحطلهم وبدأوا ياكلوا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
تيم وهو داخل من البلكونة بمزاح:دا بيقولك عشان خاطرة متكسفش خاطرة بقى
يزن:…
بظر بمقاطعة:والله منت قايل كلمة ….عيب تمشية زعلان
يزن رفعلها خاجبة
بدر:اي في اي
بترفعلي حاجبك لية
انا شايفة ان الراجل كُبرة وزوق وعايزنا نرجع البيت
فيها أي
يزن :بدر. مش عايز كلام
تيم:يبني انت دماغك طالعة حجر كدة لمين
كلنا عايزينك ترجع حتى مراتك
ونت بردو مش عايز
يزن:يعم انا حر
عدي:على عيني وعلى راسي بس بردك هتيجي معايا
بدر:طب نبقى نشوف الموضوع دا بعد الأكل انا حطيت الاكل عالسفرة يلا
وراحوا كلهم عالسفرة عشان ياكلوا
وهما بياكلوا
عدي قال:ها ييزن قررت اي
يزن:…..
تيم بغيظ:يبني وافق بقى
انت لو موافقتش انا مش هتجوز
يزن:ودا لية ان شاء الله
تيم:ابوك حالف عليا ما يخطبلي
غير ما ترجع البيت
بدر بضحك:ياعيني عليك
خلاص يا يزن وافق بالله عليك
يزن بصلها جامد
بدر:اي في خلاص متوافقش
كلهم ضحكوا
عدي ببسمة:علفكرة مراتك عسل ودمها خفيف
…..بدر ببسمة:حبيبي ياعمي
عدي قام وقف وقال :هو فين الحمام عايز اغسل ايدي؟
بدر:لي ياعمي انت مكالتش
حاجة …
عدي ببسمة:الحمد لله شبعت ،تسلم ايدك الاكل زي العسل
بدر ابتسمتلوا
يزن وصفلة طريق الحمام
عدي وهو ماشي بص لتيم جامد
وتيم ولا هنا
فبصلة تاني
تيم وهو بياكل قال:في أي يابابا
ماتسبني أكل…هو عشان انت قومت اقوم انا كمان ؟
اشحال ف بيت اخويا
يزن ضحك على تيم هو وبدر
ولما عدي اختفى عن نظرهم
تيم وقف اكل وقال بجدية: علفكرة ندمان؟؟
وعايزك ترجع بجد
مترجعهوش زعلان
يزن وقف أكل هو كمان وقال:ونت شايف ان الي كان بيتعمل يستحق أني ارجع بعدية
تيم:بس دا ابوك
يزن:ابويا على عيني وعلى راسي
ويجي ويروح مطرح ما هو عايز
ومحدش يقدر يكلمة نص كلمة
وانا ممكن اكلمة واهزر معاة
لكت ان اصفالة بسهولة دي معتقدش
انت عارف يعني اي يضربني بالقلم ويطردني من بيتة قدام مراتي ؟
تيم بتصحيح:قصدك يطرك من بيتك ..دي اول حاجة ..تاني حاجة انت عارف ان دا رد فعل طبيعي
ودا بعيدا للي كان بينك وبينه
ونت عارف ومتأكد ان لو انا الي كنت عملت كدة
كان هيعمل معايا نفس الحاجة بنفس ردة الفعل وكل حاجة
يزن:طب سيبك من دي
شكة فيا ….شتيمتة ليا
وشوف كان مرة كان بيضربني ب القلم قدامكوا على حجات انا معملتهاش
مكنش بيخليني اخرج زيكوا
لو كنت بموت قداموا
كان بردوا بيفضل مصمم على رأيه
اني اروح الشغل
كنت تعبان ف المستشفى بحادثة كنت هموت فيها لولا أن ناس نقلوني على المستشفى بسرعة
وهو كان فاكر اني بصيع فشرم
انت عارف الحادثة دي
حصلتلي ازاي
انا سبت كل الي كان فايدي لما عرفت ان انت اتغز*يت بالم*طوة فجبنك وودوك على المستشفى،انا كنت هتجنن
والي زاد وغطى اني كنت بعيدددد بعيد اوي عنك
يعني أقل حاجة فيها تلت ساعات بالعربية
جريت وزودت السرعة
جامد ومكنتش حاسس بنفسي عشان
وعملت حادثة عشانك
انت عارف الأضرار الي طلعت بيها من الحادثة
..؟؟انا لسة جروحي مخفتش لحد دلوقت
بس محدش يعرف عني حاجة
روحتلكوا البيت ونا فاكر انكوا اول لما تشوفوني هتخدوني بالحضن لأني بقالي شهر غايب
بس اتفاجئت
لما لقيتة بيستقبلني باجمل قلم ممكن تشوفي
مناخيري نزلت دم ساعتها
ولما روح لأمك
لقيت منها رد فعل انيل وخيب ظني
ولما طلعتك كان جرح ايدي بيوجعني
وانت هزرت معايا هزار غشيم
والجرح اتفتح
لولا أن سجدة جت
كان زمان هبقى ف المستشفى تاني
هي الوحيدة الي عرفت ساعتها
و….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى