رواية حور الفارس الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حور الفارس الجزء الرابع عشر
رواية حور الفارس البارت الرابع عشر
رواية حور الفارس الحلقة الرابعة عشر
احمد بهدوء ما قبل العاصفه ،، يعني مش على ولا جزيرة
يعني اخويا راح فين
الراجل بخوف ،، والله قلبنا عليهم الدنيا ومش قدمنا غير انك تبلغوا البوليس نحقق في الأمر
احمد قعد بكل غضب وقلة حيله وبدأ يبكي
قرر منو علي بكل حزن وحضنو وبكى معاه
احمد ،، اخويا يا علي انا عايزه مقدرش اعيش من غيرو
،، هيرجع أن شاء الله
رياض طبطب ع محمد بحزن والدموع في عنيه
،، ادعي ربنا يرجعم لينا بالسلامه
عند حور وفارس
حور ،، طب هوا السمك بيعض
فارس ،، يابنتي ارحميني يلا نصطاد اي حاجه نطفحها
،، طب خد بايدي يابني الله يسترك مش عارفه انزل دا انا قد امك حتى
،، هههه
هاتي ايدك ياما
،، اوعى يكون غويط
،، لا متخافيش إحنا ع الشط
وبدأو يصطادو
وبعد حوالي ساعه ونص
فارس عرف يصطاد واحده
،، هييييييييه اصطادت واحده
واصطادت واحده
،، ودي هنعمل بيها ايه نمسح بيها زورنا دي متجيش قد كف ايدي
،، عنك ما كلتي أنا رايحه اشويها
،، طب وانا هاكل ايه طب
،، اصطادي واحده تملى عينك
بغيظ ،، والله اصطاد واحده اكبر منك
وقعدت تحاول
وبعدها بصت بصدمه لسمكه كبيره تيجي لحوالي نص دراعه طلعت ع صخره كبيرة شويه خوفا منها
وراحت راشقه فيها الخشبه المسنونه
السمك بدأت تفرفط ووقعتها كذا مره بس هيا كانت مصممه
تصطادها
بعد ما توقفت السمكه عن الفرفطه
أعدت تشدها لحد ماسحبتها ع الشط وقعدت ترقص زي المجانين وتنادي ع فارس وهيا مسخسخه ضحك 😂
اما فارس اللي كان قاعد يشوي السمكه بتلذذ
،، مش جاي هأ
وهكلها لوحدي عشان بعد كدا تتامري وريني هتاملي ايه
من وراه بسخريه ،، وريني انت هتاكل ايه وسع كدا خليني اشوي سمكتي
،، هأ سمكتك هتلاقيها ..
ولم يكمل واتصدم ماسكه سمكه كبيره
،، اصطتديها ازاي دي
بتكبر ،، ملكش دعوه
،، ع فكره حرام عليكي كنتي تسبيها تكبر
وعلى فكره دي كانت معديه من تحتي وانا والله واللهيي مرضتش
اااا
وبص ع السمكه
احم اصطادها
،، ايوا منا عارفه
بعد ما اكلو
حور ،، ها هنعمل ايه
،، انا هطلع ع الصخره الكبيره دي واحاول القط شبكه
وفعلا تصلق صخره ضخمه اووي وبدأ يلقط
ومفيش شبكه خالص
ركل صخره صغير كانت قدامو بكل غضب
بس للاسف الصخره الصغيره كانت جزء من الصخره الكبيره فكعبلتو وراح واخد الصخره زحلقه
وحور كانت قاعده في الأرض من كتر الضحك
أما عند البحر العام الشرطة وصلت وبدأت تبحث عن اللي حصل
احد الشرطيين ،، محمد باشا احنا دورنا في أربع جزاير كبار
لو رسو ع جزيره كنا هنلاقيهم في جزيره من الاربعه ومش قدامنا حل غير أننا ندور في البحر
علي بغضب اعمى ،، هوا ايه اللي مش لقينهم مش لقينهم
امال راحوا فيييييين
الظابط بحده ،، علي باشا احنا عملنا اللي علينا وقدمنا أن إحنا ندور في البحر و ملقينهمش مش قدمنا حاجه تاني نعملهاعن اذنكم
الكل رجع بحزن ودموع
وفاء ،، ملقتهمش
بصلها بحزن
وحبيبه بانهيار
،، يعني ايه يعني بنتي راحت فين
حتى معرفش هيا عايشه ولا لا ها حد يرد عليا بنتي فييييين
واغمى عليها
البنات قعدت تفوقها
والكل كان حزين عليهم بدرجه كبيره
حور بدأت تدهنلو ع ضهره من المرطب بتاعها وتمسح الدم لانو اتعور جامد
فارس ،، اااااااه براحه ياحور
،، يعيني ع الرجاله
،، هديكي في وشك
،، مش تحمد ربنا اني خلصت المرطب بتاعي ع ضهرك
،، انا مش عارف شنطتك شايله الحجات دي ازاي
يعني شايفه تلفوني وتليفونك والمرطب ومكياج
والله وخيط هتعملي بيهم ايه دول
،، مبطلعهمش من شنطتي عشان الطوارئ
،، طوارئ
طوارئ اي اللي ممكن تحتاجي فيها الخيط دا كلو انا عمري ماشوفت علبة خيط اد دي
،، اسكت بقى
بقلك ايه بما اننا شكلنا مش طالعين من الجزيره دي
تعالى نستكشفها
،، ايه يضمن لينا أن إحنا ميطلعلناش حيوان
،، فارس هوا ايه الغباء اللي احنا فيه ده
يعني الحيوانات هتسيب كل الجزائر والصحاري وتعيش ع جزيره في نص البحر
،، ايه الغباء دا صح
طب تعالي ندخل جوه
وبدأو يستكشفو الجزيره
حور بصدمه
،، فارس ايه البتاع دا
،، مش عارف هوا دا بيتاكل
،، جرب كدا
،، وانا مالي ماتجربي انتي ياختي
،، أخص عليك يعني انا اللي اجرب وانت تتفرج عليا
،، خلاص انتي هتغنيلي هجرب انا ربنا يستر
ااااه دي بتشك
،، معلش قشرها كدا
،، مش مرتحلها
قشرها فارس
دي فيها بذر اسود
سبحان الله بنفسجي من بره وبتشك ولونها ابيض من جوه وفيها بذر اسود
،، هوا انا بقلك عرفني عليها متدقها ياعم
اكل منها فارس ،، الللللله طعمها جامد اوي
،، بجد
،، تحفه
،، طب قشرلي واحده
،، مانتي معاكي سكينه في شنطتك
،، ههه سكينة ايه دا مبرد ضوافر
،، ايا كان قشري بي
،، يابني مبيتقشرش بي دا
قشرلها واحده واكلتها
،، طعمها تحفه
جبلنا شويه عشان منرجعش تاني
ااه انا عطشت اوي
،، وانا هنشرب ازاي اكيد مش من البحر
،، فارس بجد عطشانه اوي
،، تعالي نعمل شبه ما بشوف في الافلام
يوصلو ورق الشجر ببعض ويجمعو في ازايز ويشربو
،، اولا هنجيب ازايز منين
ثانيا انت شايف أن الدنيا شاتيه عشان يبقى في مايه ع الشجر
امشي متخنقناش
واتمشو شويا
فارس بصدمه ،، ايه دا
،، انا اول مره اشوف ورق شجر كبير كدا
شافوا مجموعه من الأشجار
أوراقهم حرفيا توصل لطولهم
،، حلوين اوي
،، قطعلنا حبه يا فارس
،، هنعمل بيهم ايه هيا فاكهه
،، نعمل خيمه
،، هنعملها ازاي
،، انت تقطعلنا خشب
وانا اخيطهم في بعض بالخيط اللي معايا ونعمل خيمه
،، فكره حلوه
تسلق فارس الشجره وقطع منها حوالي عشر ورقات
وبعدها رجعو مكان ما جم
حور ،، افتحلي واحدة جوز هند لاني بجد هموت واشرب
في المساء كانو لسه بيبنو في الخيمه
فارس عمل من الخشب زي عصايتين طوال وفي نفس الوقت الخشبه عريضه
عمل منهم ١٢ واحده
ودقهم في الرمله على شكل مربع كبير
وحور خيطط العشر ورقات في بعض
فارس ،، خلصتي يا حور
،، اه خلاص اهو تعالى شلهم معايا
وبدأو يحطوهم ع سقف الخشب اللي فارس دقو
حور ،، حلو بكره بقى أن شاء الله نجيب منهم تاني نفرشهم ننام عليهم
دانا هعمل منهم فستان زي تنه ورنه
،، هههه
عندك امل اوي أننا نفضلو قاعدين هنا
،، اهو نسلو نفسنا ع بال ما ربنا يكرمنا ونخرج من هنا
هتلنا النار هنا بقى
برفع حاجب ،، اجيب النار هنا ازاي يعني
،، ولع غيرها يا خويا وقربلي الفاكهه اللي معرفش اسمها ايه دي
،، حور متخلصيهمش عشان احنا منع فش احنا قاعدين هنا قد ايه والباقيين اللي ع الشجر مش هيكفينا لو قعدنا هنا شهر
،، سد نفسي بقى
رن فون محمد
محمد ،، دا الظابط
الكل بصلو بلهفه
ورد محمد
،، الو يا حضرة يا الظباط
،، عندي اخبار وحشه
،، ياساتر يارب في ايه
،، لقينا الزورق اللي كانو ركبينو حور وفارس واتاكدنا من دا من الرقم اللي كان موجود عليه
واكتشفنا أن الزورق متحطم والسبب أنهم كانو ماشيين بسرعه كبيره ف خبطو في صخره ضخمه اوي
ودا كان سبب تحطيم الزورق
وللاسف هما كانو معديين الخط اللي مسمحلهم انو يبقو عندو
وكانو معديين الخط بكتبير اوي كمان
وللاسف برضو أنهم وقعو في مكان كلو قروش وأسماك مفترسه
اللي حصل معاهم لانجاة منه
واحنا عملنا كل اللي نقدر عليه مفيش احتمال غير انهم
ات*وفو
بعتذر لحضرتك يا استاذ محمد مفيش في أيدينا حاجه نعملها
مع السلامه
بعدها مسمعناش غير صدمه وصوات
الكل مش مصدق
مش مصدقين ازاي راحوا بيهم وهيرجعو من غيرهم
محدش نام اليوم دا
واول ما النهار طلع حزم حاجتهم وراجعو لبلادهم وهما بيودعو روحهم بكل حزن ودموع وقهر
بعد مرور أسبوع
الحال عند ابطالنا متغيرش كل يوم يصحو يصطادو وياكلو ويتمشو في الجزيره ومحصلش حاجه جديده
أما عند الباقيين ف عدا عليهم الاسبوع بكل بطئ وحزن
كلهم منهارين بياكلو حاجه تخليهم يقدرو يقفو ع رجلهم ويروح شغلهم
ساميه رفضت تخلي حبيبه تقعد في بيتها لوحدها لأنها تعبت جدا
عند ابطالنا
كانو قاعدين بيلعبو كوتشينه بالحجر 😂😂
فارس ،، الولد يقوش ههههه
حور رمت الحجر من ايديها
،، والله منا لاعبه معاك تاني امشي يلا انت نصاب
بتنصب
وراحت قعدت ع صخره وبتلعب في المايه برجليها
وفارس عمال يضحك عليها وفاجئه
سمع صراخ حور
،، فااااارس الحق
جري عليها فارس بخوف
يا ترى ايه اللي حصل
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)