روايات

رواية حور الفارس الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حور الفارس الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حور الفارس الجزء الثاني والعشرون

رواية حور الفارس البارت الثاني والعشرون

حور الفارس
حور الفارس

رواية حور الفارس الحلقة الثانية والعشرون

تاني يوم بالليل كانت رفيده بتكلم حور
رفيده ،، اه كنت عايزه اقولك ع اللي حصل امبارح
،،ارغي
،، فارس
ولم تكمل بسبب
حور ،، والنبي قفليلنا ع السيره دي
،، يابنتي اهدي
،،ها
،، بخصوص مرنا
بغصه ،، حدود معاد الفرح
،، اه
بحزن ودموع ،، ربنا يتمم لهم ع خير
،، اه وفارس مستنيكي ترجعي
،، ايه هياخر فرحة ع ما ارجع
بغمزه ،، ايوه لازم تبقي موجوده
،، رفيده انا هقفل عشان عايزه انام لو سمحتي
،، يابنتي أنا
وكانت حور قفلت
،، احيه يابو سوسو احيه
انا هببت الدنيا ولا ايه انا كنت بغلس عليها
أما حور فضلت تبكي بحرقه
يارب انزع حبو من قلبي يارب انا تعبت الكل فاكر اني كرهتو وانا والله محبيت حد قدو
بس هوا جرحني
جرحني اووي ولسه بيجرح فيا
طب ليه
انا عملت ايه يخلي يكرهني كدا
في نفس الوقت خبط الباب وكان زياد
حور مسحت دموعها
،، تعالى يا زياد
،، انا صحبتك ولا
ولم يكمل
،، ايه دا يا حور انتي كنتي بتعيطي
حور خبت وشها ب ايديها
،، موجوعه اوي يا زياد
،، مالك بس ما انتي كنتي كويسه
،، انا وحشه اوي كدا
،، لا طبعا مين قال كدا والله انتي اجمل بنت اشوفها في حياتي
كشكل ومقلب قلبك نضيف اوي
،، امال هوا بيكرهني ليه كدا
ليه عايز يوجعني
،، هوا مين فارس
،، مين غيرو
،،دا بدل ما تفرحي باللي عمله عشانك
فارس طلع بيحبك اوي يا حور
بضحكة سخريه
،، عملوا عشاني
هأ
هوا بيعمل ايه غير انو عمال يجرحني
عارف يا زياد انا اول ما شوفته قولت الدنيا اخيرا هتضحكلي وهوا دا آخرة صبري
،، يابنتي اهدي كدا وصلي ع النبي هوا رفيده ما قلتلكيش
،، عليه افضل الصلاه واتم التسليم
قالتلي
ووجعتني اوي واسبتتلي هوا قد ايه بيكرهني
،، انتي عبيطه يابت متجنينيش هيا قالتلك ايه بالظبط
بصتلو باستغراب وحكتله اللي رفيده قالتوه
انفجر زياد من الضحك
،، هيا قالتلك حددو معاد الفرح
بس مقلتلكيش هما مين
وقالت لك فارس مستنيكي وانتي لازم تبقي موجوده
بس مقلتلكيش عشان تحضري فرحو كضيفه
،، انا مش فاهمه حاجه
،، بصي يا ستي
كنت لسه بكلم رامز
عارفه رامز كان حزين ليه الفتره اللي فاتت
،، لا كلنا كنا بنسألوه وهوا مش راضي يرد على حد
،، انا اقولك بقى
وربع رجله جنبها ع السرير
،، قولي يا سيدي
،، اولا كدا رامز كان زعلان عشان هوا بيحب مرنا
بصت ليه بصدمه
،، استني بقى اسمعي وانتي ساكته
وفارس كلم رامز وقالو
فارس قالو انا كدا لو اتجوزت مرنا انا كدا بظلمك عشان حبك ليها
وبظلمها لأن مش هعرف اديها حب الزوجه لاني محبتش في حياتي قد محبت حور
واكبر مظلوم هوا انا
وفركش مع مرنا وتفهمت الوضع وطلعت هيا كمان بتحب رامز ورامز اتقدملها امبارح
وحدد معاد الفرح ع طول بعد شهر ومش هيعملو خطوبه
وفارس مستنيكي وانتي لازم تبقي موجوده عشان انتي العروسه دا فرحك
بصتلو حور بصدمه ودموع فرح
،، انت متاكد من الكلام دا
،، يلا يا ستي ابصطي
حور قامت تنطط ع السرير وبتصرخ بفرحه
بصلها زياد بحب اخوي
،، قد كدا بتحبي يا حور
قعدت جنبو وضمت رجليها لصدرها وسندت ع ضهر السرير وبصت للسقف
،، عمري محبيت قبل كدا
وهوا اول حب في حياتي
بس اقسم بالله ل اطلع عينه ومش همشيهاله بسهوله
،، هههه
يارب الاقي حد يحبني كدا
،، هتلاقي
اه انت كنت جاي ليه
،، الله يحرقك الاكل برد كنت جايبه عشان عارفك متغدتيش كان في شغل كتير النهارده
غريبه يا حور انتي بقا دلوقتي اخر همك الاكل اللي كنتي تنامي تحلمي بيه
خسيتي اوي يا حور
،، عادي عشان شغل كتير وكدا
طب يلا هات وريني جايب لينا اكل ايه
بعد مرور ٩شهور
كانت كل حاجه اتبدلت رامز ومرنا اتجوز وهيا دلوقتي حامل في الشهر التاني
وبدأ فاضل سنه ع رجوع حور
في المساء حوالي الساعه ٥الفجر
رفيده بصريخ
،، احمد اعععععع تلحقني بطني بولد قوم يابن الكسلانه بمووووعععععععت
ببرود ونوم
،، نامي يا حبيبتي انتي كل يوم تصحينا ع ام صويتك وفي الاخر مبتتزفتيش اتخمدي بقى
،، اااااه اقسم بالله بولد
،،نامي نامي
وكان رايح يمرس عليها
،، ايه دا ايه المايه دي
وقام بص عليها وعرف انها بتولد بجد قام يتنطط ع السرير وع الأرض
،، اعمل ايه اروح فين واجي منين اه دكتور قصدي دكتوره
اطلبلك إسعاف
،، ااااااع يا احمد يابن فتحيه سرنجه وحيات امي لوريك
انت ايه
انت مش دكتور ولا انت دكتور بهايم
اخلص انا بولد اعععع
،، ايوا صح انا دكتور
طب اعمل ايه
،، طلقني
طلقنيييييي وريح نفسك وريحني
انا بكرهك
مش عارف توديني المستشفى الله يخربيت اهلك
،، ايوا صح
وراح عشان يشيلها وها بياخد مفتاح العربيه
،، بالبكسر
هتنزل بالبكسر يا احمععععد
الله يخربيت اليوم اللي اتجوزتك في مسمعتش كلام حور ليه ووفيتي بالوعد ع أن السنجله جنتله
ااااع
يصلها احمد بغيظ
وراح لبس وشلها ونزل ورن عليهم عرفهم انها بتولد
كانو في المستشفى وأحمد رايح جاي ومرضاش يدخل وفارس وعلي هما اللي كانو بيولدوها
لانهم لقو ولادتها متعسره فقررو يولدوها قيصري
مرنا بخوف ،، رامز انا مش عايزه أولد
وهوا بيتاوب
،، امال مين اللي هيولد يا حبيبتي
،، أولد انت وانا هعمل واولد انا خايفه اوي انت مكنتش شايفها بتصوت ازاي
،، حاضر يا حبيبتي هبقى أولد انا بس شدي حيلك انتي
ساميه بضحك ،، بس ابقي اعمليها في وقت عدل بدل ماحنا ملطوعين الساعه ٦ كدا
بعد وقت خرج فارس وعلي وهما شايلين النونه ع أيديهم
فارس ،، مراتك طلعت عينا يا اخي
بتقولوا خلو هوا يولد انا مش عايزه أولد
وعماله تخرف جوا وتقول طلقوني من ابن الموكوسه دا مش عارف توديني المستشفى وكان عايز يروح بالبكسر
علي ،، خد ياحمد الف مبروك جبت بنوته زي القمر مشاء الله
حبيبه بحب ،، تتربى في عزك يا حبيبي أن شاء الله
ساميه ،، تبارك الرحمن شبه حور واخده لون بشرتها وشعرها اه خفيف بس هيطلع لونه اسود شبهها
محمد ،، لو عينيها زيتوني سموها حور
احمد وهوا ماسكها بحب
،، مش كفايه علينا حور واحده هيبقو اتنين
فارس برفعة حاجب
،، قصدك يلا
،، مش قصدي يابو الكباتين
حنان ،، عقبال مانفرح بيك يا فارس يا حبيبي ونشيل ابنك او بنتك ع ادينا
فارس بحب وهوا بيفتكر حور
،، يارب بس امهم ترضى عني وانا هخليها تجيب خمس ولاد وعشر بنات
رياض ،، ارنبه هيا
بعد وقت انتقلت رفيده لاوضه عاديه وبعد ما فاقت
،، شكلها حلو ياحمد
،، تبارك الرحمن زي القمر نتطلع شبه حور عايزين نتأكد من لون عينيها
ريماس ،، هتسميها ايه يا عمو احمد
،، مش عارف
نسموها ايه يا رفيده
،، مدام هيا شبه حور
وحور كان نفسها تبقى موجوده
يبقى هيا اللي تسميها
ونروح ع حور فيديو كول ووروها البنت
حور بحب ،، يا روحي مشاء الله كلها سنه وابقى عندك يا قلب خالتو ومحدش هيربيكي غيري
احمد بموشاكسة ،، اعوذو بالله
الكل ضحك عليها
رفيده ،، ها هتسميها ايه يا حور
،، اممم
هسميها سيليا
الكل عجبو الاسم وكانو فرحانين بالنونه جدا
وبعد مرور ٧ شهور كمان
ولدت مرنا وجابت ولد شبه رامز بشرته قمحي مايل للبياض وشعره بني وواخد عيون فارس اللون الاخضر
وسموه لؤي
واخيرا جا معاد رجوع حور
كان الكل متجمع في ڤيلت محمد والبنات كلهم متجمعين في المطبخ وبيعدو اشهى الاكلات لاستقبال حور بعد غياب سنتين
رفيده ،، احمد امسك سيليا شويه تعبتني ومش راضيه تسكت
احمد واللي كان بيلعب بلاي ستيشن مع علي ورامز قاعد يشجعهم
،، ايديها لرامز
رامز ،، مش عاجبك الواد اللي ع رجلي دا ولا مش عاجبك
،، يوووه خلص ياحمد الاكل ع النار
،، هاتيها
أحدها احمد وقعد يلاعبها
،، مين حبيب بابا
انتي حبي بابا يا كتي يا كتير انتي
انتي كتكوته
رامز ،، هههه البنت هيجيلها تخلف
كان فارس قاعد في الجنينه ومستنيها بفارغ الصبر
وفجأه حس أن دقات قلبو وقفت والأصوات اللي حواليه اختفت ومبقاش سامع غير صوت كعب رجليها وهيا داخله
لف ليه وكل نظراته حب وشوق ولهفه وتاه في زيتون عنينا
اللي كانت وحشاه
وكان بيتمنى ياخدها في حضنو ويقولها وحشتيني ومتبعديش تاني
في نفس الوقت هيا كانت مقرره تعامله ببرود ولاموبالاه بس نظراته ليها وعيونه و قد ايه هيا كانت وحشاه خلاها متقدرش تنفذ اللي قررت عليه وفضلت تبصلو بنفس نظراته
زياد حمحم وميل عليها
،، هوا دا اللي هتتقلي عليه دا انتي سنه وتقوليلو تعالى اتجوزني
،، احم انا مفقوسه اوي كدا
فارس شاف همسهم وضحكهم مع بعض حس بخنقه وقاطعهم صوت زغاريط ساميه
،، وحشتيني وحشتيني اووووي
وحضنها جامد وحور بدأتها الحضن بحب
حبيبه ،، انتي خسيتي كدا ليه يا حور مكنتيش بتاكلي ولا ايه
زياد وهوا قاصد يغيظ فارس زي ما هما متفقين
،، اه والله ياليله يادوب كانت تفكر معايا الصبح ومبتتغداش
وانا عشان حنية قلبي واعمل بتوصيتك ليا عليها قبل ما امشي
كنت اعمل الاكل بايدي وادخلهولها لحد أوضاعها ونأكل سوا
فارس وشو احمر وبص لحور بغضب
حور ،، الله يحرقك انا قولت تغيظو بس مش اوي كدا دا الولا هياكلك بتقولوا بداخلها الاكل في اوضتها
فارس قرب منو بهدوء ما قبل العاصفه
،، كنت بتدخلها الاكل فين ياخويا
،، احم اوضتها
قرب فارس منو عشان يضربو
وقفت حور قدامه
،، انت هتضربو ولا ايه دا ضيف عندنا
،، ابعدي يا حور
،، لا
حووووور
،، قولت لا وانت مالك اصلا يدخلي الاكل اوضتي ولا لا
،، انتي هتبقي مراتيي انا سامعه
،، انا مش مرات حد
واساسا زياد جاي هنا عشان يطلبني من ماما وانا موافقه
زياد بصلها بصدمه ،، اناا محصلش
حور لكمتو بكوعها في بطنه
بوجع ،، حصل
فارس بعيون كلها غضب خاف منها كل اللي واقف
،، ودا مش هيحصل غير ع جثتي
ببرود ،، هيحصل يا فارس
،، هكون قاتلك وقاتله
ببرود اكبر ،، هنشوف
رمقها فارس بنظرات غضب هيا وزياد وسألها وخرج
ساميه بحزن ،، ليه بس ياحور
والله ابني محبش حد قدك
قربت منها حور ووسوستها
،، وانا اقسم بالله ما بحب حد قدو بس هوا عايز يتأدب
ابتسمت ساميه
،، وانا تحت الخدمه لو عايزه اي طلبات انا معاكي
،، ايوا هيا دي الحمى اللي انا كول عمري يتمناها
فين سيليا اجدعان
رفيده ،، شوفي زي القمر ازاي
شبهك بالظبط يا حور
،، ياروحي مشاء الله
ماما شبهي وانا صغيره بالملي
قربت حور عشان تاخدها
احمد ،، هتعيط مبتسكتش غير مع رفيده ومعايا
وبعدها بص بصدمه
،، اييه دا
الكل اتصدم لما لقى سيليا راحت لحور وهيا بتضحك وعيزها تاخدها
حنان ،، دي مبترضاش تقعد معايا انا ازاي جاتلك وهيا كمان اللي عيزاكي
بعدت حور شعرها بغرور مصطنع
،، هوا انا اي حد ولا ايه
وقعدت تلاعبها شويه
حبيبه ،، يلا يا حبيبتي الاكل جاهز
حور ،، اااه قد ايه وحشني اكل البيت كنت ع طول امل دريفلي واليوم اللي زياد يطبخ فيه يا يبقى محروق يا مالح يا احد اختراعته الفاشله
زياد بثقه مصطنعه
،، بتشكر فيا
الكل ضحك عليهم واكملو اكلهم وسط سعاده وكلمات حور التي تضحك
ولا احد يرى هذا المسكين المستلقي ع سيارته كعادته ع النيل وقت حزنه
ودموعه ع وشك النزول
،، ليه يا حور بتعذبيني ومصره تتعبيني معاكي
طب انا معترف اني غلطان ومستعد اعمل اي حاجه عشان تسامحني بس متجرحينيش
زياد ابن ال ***
اللي ظهر في حياتي بوظها
وحيات امي ما هسيبك ليه انتي عمرك ما هتكوني لحد غيري

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى