رواية حور الفارس الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حور الفارس الجزء الثالث
رواية حور الفارس البارت الثالث
رواية حور الفارس الحلقة الثالثة
حور ،، الو
ريماس (اه نسيت اقولكم على ريماس اخت نور الصغيره عندها ٩ سنين) ،، حور ماما الحقي هيا ااا ماما يا حور ماتت
حور بصدمه ،، انتي بتقولي ايه اديهالي انتي كدابه بتعملوا مقلب صح
فارس بقلق ،، في ايه اهدي يا حور مالك
حور وهيا لسه مصدومه ،، ماما ماما يا فارس يلا بسرعه وديني
فارس ،، اهدي بس متقلقيش احنا فضلنا قد ايه ونوصل
حور وصفتله البيت وبعد ماوصلو نزلت حور تجري على البيت ووراها فارس
حور جريت ع مامتها كانت واقعه في الأرض وريماس قاعده جنبها بتعيط
،، ماما ماما فوقي عشان خاطري
،، اوعي ياحور خليني انقلها للمستشفى
شالها فارس ونقلها للعربيه ووراه حور وريماس
راح بيها للمستشفى بتاعتو وطلب من الممرضين يحضرو اوضة العمليات ودخل لبس لبس العمليات وخرج نده ع ريماس اللي حاضنه حور وهما الاتنين بيبكو
،، عايزك تقوليلي ايه اللي حصل
ببكاء ،، هيا كنت واقفه بتعمل كيكه عشان حور بتحبها وبعد ماخرجت الكيكه قعدت شويه بتعب روحت قولتلها مالك وقعدت جنبها قالتلي الحقيني ومسكت قلبها وبعد كدا وقعت ع الأرض
راحت نظرتلو بيعون بريئه كلها دموع ،، هيا ماما هتموت ياعمو انا بحبها اوي
نظرلها فارس بكل حزن ،، أن شاء الله هتبقى كويسه ادعلها وقولي يارب قومها بالسلامه
،، يارب
فارس رن على رامز كتير مكنش بيرد
بغضب ،، رد يا حيوان مش وقتك
حور ببكاء ،، هوا في ايه يافارس مش هتشوف ماما
،، برن ع الدكتور صحبي مش بيرد محتاج حد معايا
بلهفه ،، انا في اخر سنه كلية طب بشري وانا بفهم اوي وواحده خبره ممكن اساعدك
،، بس
برجاء ،، عشان خاطري ماما هتروح مني
،، زهراء (الممرضه)
،، نعم يا دكتور
،، جهزتو الاوضه
،، ايوه خلاص
،، خدي حور جهزيها هتدخل معانا العمليات وخلي بالك من ريماس
،، تمام
بعد وقت في العمليات ظرفت حور بكل ارتياح بعد ما عملوا عملية لمامتها بسبب انها عندها ثقب في القلب
لان العمليه نجحت
حور ،، الحمدلله
نظرلها فارس بإعجاب من شطرتها،، بس انتي شاطرة اوي مشاء الله انتي خدتي خبرة فين
،، انا كنت الاولى ع دفعتي ال ٥ سنين اللي فاتو غير أن عمو رياض كان بياخدني انا وفريدة معاه المستشفى ناخد فكرة وكدا
زاد اعجاب فارس ليها وخرجوا
ريماس جريت ع حور
،، ماما كويسه ياحور صح
،، اه ياحبيبتي الحمدلله بقت كويسه
،، طب ينفع اروح اشوفها
فارس ،، ماما دلوقتي واخده بنج هتقوم منو كمان شوية متخافيش
،، شكرا يا عمو
حضنها فارس ،، تعالي اجبلك حاجه حلوة
،، يلا
خدها وراح يجبلها حجات
رن فون حور
،، الو
،، ايه ياختي خدتي المز ونسيتيني
،، اسكتي يا رفيده انتي متعرفيش اللي حصل
،، ايه اللي حصل يابنتي مال صوتك قلقتيني
حكتلها حور ع اللي حصل
رفيده بدموع ،، طب انا جايالك حالا
،، لا يابنتي الموضوع مش مستاهل
بس رفيده كانت قفلت
عند رفيده نزلت تحت بتجري وهيا بتبكي
،، بابا بابا ماما حور اااا. طنط حبيبه. وفارس. ككك ااا
رياض بخوف ،، في ايه يابنتي فزعتينا
حنان ،، في ايه مالها حور وحبيبه
حكتلهم رفيده ع اللي حصل
وقامو كلهم يلبسون بفزع
في نفس الوقت
كان محمد بيرن على فارس ومبيردش بسبب انو سايب فونو في المكتب
محمد ،، مبيردش
سامية ،، طب رن ع رياض اسألو حور وصلت امتى ممكن يكون قلها هوا راح فين
رن محمد ع رياض
رياض ،، الو
محمد ،، ايه يا رياض ينفع تتصل ع حور تشوفها وصلت امتى عشان فارس اتاخر اوي برن عليه مش بيرد كلنا هنا قلقانين عليه
حكالو رياض على اللي حصل وقفل
ساميه ،، ايه قالك فين
حكالها محمد وكان واقف علي وأحمد وزوجته
محمد ،، حضر العربيه ياحمد
ساميه ،، انا جايه معاكو
،، طب يلا البسو بسرعه
ذهبوا الجميع نحو المستشفى
بينما كانت تجلس حور بجانب والدتها وهيا ماسكه ايديها ومسنده رأسها ع حرف السرير
ودخل فارس بهدوء يطمأن عليها ووقف يسمعها
،، كدا يا ماما عايزه تخضيني عليكي
طب عارفه انا كنت خايفه عليكي قد ايه بمجرد أن ريماس كلمتني وقالتلي انك موتي
حسيت اني هموت وراكي مقدرتش استحمل الفكرة
كنت هموت
ابوس ايدك يا ماما متعمليش فيا كدا تاني انتي عارفه اني مليش غيرك انتي وريماس بعد بابا الله يرحمه
طب بعد الشر عليكي لو كان حصلك حاجه كنت أنا هبقى مع مين مين يحميني من خالد ومشاكله اللي دايما عاملها معايا وعايز يتجوزني غصب بعد ما اخد مننا ورثنا
عشان خاطري متعمليش فيا كدا تاني انا مقدرش اعيش من غيرك
فارس قلبو وجعه على كلامها ونظر بغضب للفراغ بمجرد انو سمع اسم خالد وأقسم انو لازم يعرف كل حاجه عنها وياخدلها حقها من كل اللي ظلمها
وبعدها حمحم
اتنطرت حور على صوتو ومسحت دموعها
،، اسف بس كنت جاي اجبلك تأكلي عشان عرفت انك لما بتقعدي ساعه من غير أكلك ممكن تأكلي البني ادمين
،، عارف لولا أنك ساعدتني كنت عملت فيك ايه
،، عارف كنتي اكلتيني ما انتي مفجوعه هههههههه
ضحكت حور على كلامه
،، هيا كويسه دلوقتي
،، ايوه الإشارات بتاعتها كويسه الحمد لله
وفجأه خبط الباب
ودخل ناس كتير اوي حور اتصدمت
لما شافت رياض وحنان ورفيده ومحمد وساميه وعلي وأحمد ووفاء وفادي كل دا داخل
كمان فارس اتصدم وفتح بقو
،، انتو كلكو عرفتو ازاي
حور ،، انا قولت لرفيده بس
رفيده ،، والنعمه انا ما قولت غير لبابا وماما بس
رياض ،، محمد سألني عليك بيرن عليك مبترودش رحت حاكيلو
محمد ،، هما اللي شبطو فيا
ضحكت حور وفارس والكل ضحك وبعدها انتقلت أنظارهم كلهم ل حبيبه اللي نايمه لا حول ولا قوة ليها
رفيده عينيها دمعت
،، ايه اللي حصلك يابيبه بس مانتي كنتي كويسه
فارس ،، هيا كويسه ياجماعه متقلقوش عملنلها العملية ونجحت الحمد لله
محمد ،، عملية ايه دي
،، كان عندها ثقب في القلب
،، عملت العملية الكبيرة دي لوحدك
،، لا حور ساعدتني ع فكرة هيا مشاء الله عليها شاطرة جدا وواثق أنها هتكون دكتورة كبيره
بصتله حور بابتسامه
ولاحظ محمد نظرات اعجاب فارس ليها وابتسم
،، وانتي بقى يا حور ناويه تشتغلي فين بعد ما تخلصي جامعتك
،، بفكر اقدم في مستشفى عمو رياض
،، احنا عشان لسه فاتحين فرع المستشفى دي هنا عشان كنا عايشين في القاهره فلسه مفيش دكاتره نزلت فيبقى شرف كبير ليا لو جيتي تقدمي عندنا ويبقى عندنا دكتورة شاطرة ومجتهده شبهك انا عرفت من رياض انك متفوقه جدا وكمان كنتي بتفهمي بسرعه لما نزلكم معاه تدريب في المستشفى
حور بصت لرياض
،، والله هوا اللي سألني فقريت كل اللي اعرفه
وبعدين أنا موافق تشتغلي معاهم أعتقد أن هنا احسن وفي فرصه انك تحققي أحلامك هنا اكتر من عندي بما أن أن في دكاتره كتير عندي ف فرصتك هنا اكبر انك تثبتي نفسك زي ما طول عمرك بتحلمي
حور ،، خلاص بس أن شاء الله ماما تقوم بالسلامه واخد رأيها
شكرا اوي على وجدكم دلوقتي حسيت اني عندي أهل في ضهري
حضنتها ساميه
،، متقوليش كدا يا حبيبتي ربنا يعلم انك دخلتي قلبي بدون استأذان
رفيده ،، اععععععع
بيبه فاقت يا حور
الكل وجه نظراته لحبيبه وهيا بتفوق
جريت حور عليها وحضنتها
،، ماما انتي كويسه حاسه بحاجه في حاجه وجعاكي تعبانه
بتعب ،، لا يا حبيبتي انا كويسه
حنان ،، الحمدلله على سلامتك يا حبيبه كدا تخضينا عليكي
،، الله يسلمك يا نونه والله مش عارفه تعبت فجأه
وبعدها بصت باستغراب للموجودين
حور ،، لا دا الموضوع كبير هبقى اقولك اتعرفت عليهم ازاي
بجديماما ناس طيبه اوي ووقفو جنبي رغم أنهم ميعرفونيش
هتحبيهم اوي
وعرفتهم عليها
ودا دكتور فارس وقف جنبي اوي كان بيوصلني وطلع معايا شالك وهوا اللي عملك العمليه وكل شويه يدخل يطمن عليكي
بصتلو حبيبه بامتنان ،، شكرا اوي يابني جميلك دا فوق راسي
،، بس متقوليش كدا حضرتك زي والدتي
ساميه ،، والله انا حبيت حور كأنها بنتي اللي مخلفتهاش ومن يوم واحد
حور ،، حبيبتي يا سوسو
حبيبه ،، شكرا اوي ليكم بجد
بعد وقت الكل خرج من الاوضه عشان يسيبوها ترتاح
حور ،، هيا هتطلع امتى
فارس ،، على بكرة العصر كدا أن شاء الله عشان تخرج من هنا واحنا متطمنين عليها
حور بامتنان شديد ،، شكرا اوي يا فارس جميلك دا مش هنساه ابدا
،، متقوليش كدا يا عبيطه انتي اختي
حور مش عارفه ليه ادايقت من كلمة اختي بس نفضت الأفكار من دماغها
ريماس وهيا بتفرك في عينيها بنوم
،، انا عايزه انام ياحور
فارس ،، اه يا جماعه يلا عشان نمشي الوقت اتاخر
،، انا هقعد مع ماما مش هينفع اسبها
،، متقلقيش هيا متوضي عليها جامد اوي روحي عشان انتي عندك كليه الصبح
،،لا لا لأ مش هقدر ادخل البيت وماما مش فيه
لاحظ فارس خوفها الشديد ومش عارف السبب ايه
،، خلاص ع راحتك تقدري تقعدي معاها وانا هاجي اقعد معاها الصبح على بال متيجي من كليتك
بصتلو حور بابتسامه
وفاء ،، ايه رايك اخد ريماس معايا عشان حرام هيا لسه صغيرة وبالمرة تقعد مع فادي
فادي وريماس بحماس ،، ايوه يس
حور ،، بس
ريماس ،، بليز يا حور وافقي
محمد ،، يلا خليها تيجي معانا يا حور
حور ،، خلاص ماشي بس متعمليش شقاوة
ريماس بموشاكسة ،، عيب عليكي
رفيده ،، انا هقعد مع حور يا بابا مش هسيبها لوحدها
حور ،، لا يا
قطعتها رفيده ،، اسكتي انتي انا قاعده معاكي دا بعد اذنك يا بابي
،، ماشي ياحبيبتي خليكي قاعده معاها واحنا هنجلكو الصبح
الكل مشي وفضلت حور ورفيده مع حبيبه
عند الشباب بعد ما روحو كل واحد دخل غرفته
عند أحمد بعد مادخل غرفته اخد شاور ولبس بنطلون ترينج وكان عاري الصدر هوا متعود ينام كدا
رمى نفسه ع السرير وفضل يفكر في اللي واخده جمال السما كلو في عينيها
الظاهر كده انو وقع فيها هيا البت مزه الصراحه 😉😅
أما بقى عند بطلنا
اللي كان سرحان فيها من ساعة ما شافها قعد يفتكر لما كانت بتجري ورا القطة وتلعب معاها
وافتكر لما شافها وهيا بتشم الورده وكان الهوا بيداعب خصلات خصلات شعرها الأسود الطويل افتكر لما كانت متشعلقه في تلبيب قميصه وعماله تشده لتحت عشان مش طيلاه وصدمتها لما عرفت انو مش حرامي ولما كانت في المطبخ بتكلم حنان وهيا مش واخده بالها منه
اااااااه شكلي وقعت ولا ايه
بعدين افتكر كلامها على خالد وأنه فهم أنها كنت خايفه تروح البيت لوحدها اكيد خوفا منو
توعد للشخص دا وبعدها غرق في نومه بعد يوم متعب طويل اووي
في الصباح صحى الجميع على يوم في أحداث مجهوله للجميع
صحى بطلنا الساعه ٩ غير ملابسه ل قميص اسود وبنطلون اسود وحزام جملي وجزمه من نفس اللون
سرح شعرة الأسود اللي كان في حبه منو نازله على عنيه الخضر
اااااه الواد كان مز المزامير صراحه 🫠🫠
بعدها نزل فطر مع بقيت العائلة
ع السفرة
محمد ،، فارس مرنا جايه النهارده طيرتها هتوصل الساعه ١١
عايزك تروح تجيبها من المطار
فارس في سره ،، ييييييه ملقتش غير اللزقه دي اروح اجبها انا
سامية ،، غريبه بقالها كتير منزلتش اشمعنا المره دي
محمد ،، مش عارف بقى هيا كلمتني هقولها متجيش
ثم أكمل لفارس ،، ها مردتش عليا
،، وهوا ردي يهمك في ايه موافق موافق مش موافق هتجبرني زي ما طول عمرك جبرني ع كل حاجه
انا ماشي بعد اذنكم
وخرج
ادايق محمد جدا من طريقة كلامه وحس بحزن أن وصل ابنه لكدا هوا عارف انو طول عمره بيجبرهم ع كل حاجه بس هوا فاهم دا عشان مصلحتهم وانو لما جبرهم ع كلية الطب كان قصدو يفضل اسم الصاوي موجود زي ما الكل بيطلق عليهم عيلة الأطباء لان عائلته كلها دخلت طب وكلهم كانو دكاتره من اول جد والده وهوا الصاوي لحد عنده فهو محبش يجي عنده واسم العيله يقف ولما جبرهم ع الجوازات كان قاصد ينقي لولاده زوجات تعيش معاهم ويصونوهم ويستحقو أنهم يشيلو لقب من عيلة الصاوي وميعملش زي ابن اخو اللي اتجوز واحده اخدت كل اللي وراه واللي قدامه ومات من حسرته
وقام بديق من ع السفره
،، علي خلص وتعالى يلا عشان توديني المستشفى
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)