رواية حور الفارس الفصل الثالث عشر 13 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حور الفارس الجزء الثالث عشر
رواية حور الفارس البارت الثالث عشر
رواية حور الفارس الحلقة الثالثة عشر
حور ،، فاااارس اععععع حاسب
بص فارس لقى صخره ضخمه جدا لو خبطو فيها المركب هتتحطم
حاول يغير المسار لقى نفسو بيقرب منها اكتر
فارس ،، نطي
نطي بسرررعه
،، انط فين مبعرفش ولم تكمل وحدفها فارس واخد العوامه
الموجوده للطوارئ وشنطة حور ونط وراها
بمجرد أن نطو المركب خبطة في الصخره وبقيت هلاك
شد فارس حور اللي كانت المايه بتشدها وهيا بتقاوم
حور اتعلقت في بقوه
،، لا حور لو سمحتي خففي حملك من عليا احنا لو معمناش بسرعه في احتمال كبير قرش يبلعنا
وحمالها ع ظهره وبدأ يعوم بأقصى سرعته
رسوم ع اقرب جزيره ليهم
بدأ فارس يتنفس بقوه
سمع بكاء حور بقوه
بصلها بحزن ومملكش غير انو ياخدها في حضنو وعنيه ترغرغت بالدموع
هما نجو من الموت بأعجوبة
كان ممكن يخبطو في الصخره أو اي سمكة قرش تبلعهم دا وارد جدا كانو حقا حقا في نص البحر
حور بهيسترية بكاء ،، احنا هنرجع ازاي يا فارس احنا بعييييد اوي عن أي مكان ممكن يوصلنا حتى ل اهلنا
عند الشباب
رفيده ،، احمد انا مش شايفه حور وفارس
،، ازاي وفضل يدور عليهم بعنيه
وبدأ يلف بالزورق
علي ،، احمد فين فارس وحور
،، بدور عليهم
رامز ،، يعني راحوا فين
وفاء ،، ممكن يكونو طلعوا تعالو الاول نتأكد أنهم مش موجودين وبعد كدا نطلع نشوفهم
فعلا بدأو يدورو عليهم لحد النقطه اللي مسموح ليهم يوصلون عندها
واللي للاسف حور فارس كسروها من غير ما ياخدوا بالهم
رامز ،، خلاص تعالو نشوفهم بره
وخرجوا من البحر
حور ،، تليفوني وتليفونك كانو في الشنطه
والشنطه في المركب
،، انا جبتها
،، اكيد باظو من المايه
،، انا فوني ضد المايه
فعلا طلعوا الفونات وكان فون حور باظ
وفارس نفض المايه من الفون وبدأ يشغلو وبعدين بدأ يصرخ بغضب
،، كان ناقص ميتين ام الشبكه
وقعد ع الارض بطريقة القرفصه وحط راسو بين كفه
راحت حور جنبه وسندت رأسها ع كتفو وحوطط جسمو ع قد ما تقدر
،، يعني احنا هنموت هنا
فارس بصلها بقلت حيله
حور ،، ماهو لو مطلعش علينا حيوان ياكلنا انا هموت من الجوع
فارس بصلها وابتسم ،، دا بدل ما نفسك تتسد في موقف زي دا
،، تتسد ع ايه انا حاسه ان نفسي اتفتحت اكتر
حضنها فارس ،، متقلقيش هنخرج من هنا أن شاء الله
احمد بغضب ،، يعني ايه مخرجوش احنا دورنا عليهم ملقناهمش
محمد ،، رنو عليهم فوناتهم معاهم
علي بخوف وغضب ،، الاتنين تلفوناتهم مقفوله
حبيبه بانهيار ،، يعني ايه انا عايزه بنتي هاتولي بنتي
ااااه
ساميه حضنتها ببكاء ،، اهدي أن شاء الله هنلقيهم
جم المسؤولين
احد المسؤولين بأسف
،، محمد باشا احنا قلبنا عليهم الدنيا مش لقينهم
احمد وهوا ماسكو من رقبتو وبيخنقو وعينو بلون الدم
،، يعني ايه مش لقينهم
اقسم بالله لو اخويا مظهرش ل اقتلكم
الكل حاول يبعد احمد عنو وبعدو عنو بالعافيه
،، اقسم بالله لو ملقتوهم في ظرف يومين بس
لأكون قالب كل دا عليكم
وراح قعد على كرسي وحط راسو بين أيديه
والكل قعد بحزن وبكاء
عند حور وفارس
حور ،، فارس الشمس بدأت تغيب وانا خايفه النور هيطفي
فارس قام ومسك صخره حاده وبدأ ينحت في شجره
،، اساعدك
،، مش هتعرفي
،، طب انت بتعمل ايه
،، بجمع خشب نحرقو يا حور
،، طب وهتجيب النار اللي هتولع بيها ازاي
بصلها ورمى الصخره مين ايدو وقعد بكامل غضبه
،، كملت
،، هوا مش احنا المفروض نلاقي الطوبتين اللي بيحكهم في بعض ويطلعو نار
،، حجر الصوان دا صعب نلاقي هنا حتى لو في
الليل بدأ يلي مش هنشوف حاجه
وسند بضهره ع أحد الصخور العملاقه
وقربت منو حور وقعدت جنبه وسندت برأسها ع كتفه
،، طب انا سقعانه
حاوطها فارس بدراعه محاولا تدفئتها وهيا حضنتو
،، ايه دا
،، ايه
،، في فلوس في جيبك
،، اه بس هنعمل بيها ايه و
وافتكر حاجه ومد أيده في جيبه وخرج ولاعه
،، اه يابن ال إرمه
هيا دي حركات ولاد البلد الأصول أخص عليك أخص
بضحك ،، هموت واعرف بتجيبي الشتايم دي منين
وبعدين هخبيها منك ليه منا متنيل جنبك
،، طب يلا ولعلنا النار
،، طب تعالي نجمع خشب تاني عشان النار متطفيش بسرعه
وبدأ ينحت في الشجره وطلع منها كمية خشب حلوه
حور،، ايه دا
،، ايه
،، اللي انا شيفاه دا بجد
دا لو هوا يبقى انا اتعشيت الحمد لله
بص فارس مكان ماهي بتبص
،، ايه دا دا جوز هند
بس هنجيبو ازاي النخله دي طويله اوي
،، يلا
،، يلا ا
ولم يكمل لقى حور مشبكه ايديها
ضحك بقوه عليها
،، بقى انا بحاول اساعدك وانت بتضحك عليا تصدق انا غلطانه
ومليش دعوه انا جعانه
،، طب هنعمل ايه
وحاول يتسلقها بس كل محاولاته باقت بفشل
،، حور طب ما تاخد الحجر وتغرزو في النخله وتطلع عليها
وتحط غيرهم وهاكذا لحد ما تعمل سلم
،، لا زكيه يابت
،، عيب عليك
،، طب جمعي معايا حجر كتير
وبدأو يجمعو في الحجر
احد المسؤولين ،، انا مش عارف اقلكم ايه بس والله احنا دورنا عليهم كتير وملقنهمش وزي مانتو شايفين الليل خلاص
مفيش امل غير أن إحنا ندور عليهم الصبح
علي ،، يعني انت عايز تقنعني اني اروح ومعرفش اخويا عايش ولا لا
رياض ،، اهدى يا علي هوا الراجل عندو حق
الراجل ،، أن شاء الله اول ما الشمس تطلع ع طول
هنبدأ ندور عليهم في الجزاير اللي قريبه من هنا
احمد بوعيد ،، مش هنا بس انت و ايه يعرفكم أنهم مبعدوش عن هنا
،، انا اقسم بالله اخويا لو جرالو حاجه
لقت*لكم
الكل رجع الڤيلا بكل حزن وضيق وبكاء ومحدش عارف ينام
عند فارس واللي طلع حوالي تلت ارباع النخله
،، حور الصخور كلها اللي معايا خلصت هعمل ايه
،، استنى انا طلعالك
وجمعت شويه حطتهم في جيبها وطلعت لحد ما قربت منو وبدأت تناول الصخور وهوا يحط في جيبه وبدأ يكمل طلوع اخيرا وصل
حور ،، يس
ناولني بقى
،، تناولك ايه يابت الهبله
لو واحده من دول وقعت ع دماغك هتروحي فيها
وافترضنا انك لقطيها ايدك هتتكسر
،، تصدق عندك حق
وانا مش مضحيه بنفسي ارمي يا خويا
بدأ يقطع فارس جوز الهند ويرمي
،، كفايه كدا ولا ايه
،، يابني هات كل اللي في النخله انت لسه هتطلع تاني احنا شكلنا مطولين في المخروبه دي
وحتى لما نروح انا عايزه اخد حبه لامي دا ب ٦٠ جنيه
فارس ضحك بقوه عليها مش عارف ايه المجنونه دي
حور ،، فارس انا بدأت ماشوفكش يلا انزل عشان نولع النار
،، انا نازل اهو بس خايف ادوس غلط اقع دي مفيهاش هزار
،، طب انورلك بكشاف موبايلك
،، ايوه صح موبايلي انا نسيت
نوريلي كدا
،، لا اتحايل عليا شويه
،، متخلصيش يابت انا كدا كدا نازلك
،، عشان انا قلبي حنين بس
،، طب يلا يا حنينه
بعد وقت نزل فارس وبدأو يجمعو الخشب
وبدأ يولع بالولاعه
،، احييه مش راضيه تشتغل
،، عارف ليه
،، اكيد عشان المايه اللي دخلت فيها محتاجه تنشف
،، لا مش عشان كدا
،، امال ليه
ضربتو ع كتفوه جامد
عشان جايبه من ورا ابوك ورايح تشرب بيها سجاير يا حيوان
متعرفش أن غضب الاب من غضب الرب
ومسمعتش المثل اللي بيقولك
يالي بتشرب السجاير من ورا ابوك بكره تتوه في الجزيره والولاعه مترضاش تولع وتدفيك
وهوا بيضحك عليها بقوه ،، المثل بيقول كدا
وبعدين مين قالك اني بشربها من ورا ابويا
بجد هنعمل ايه
،، وريلي كدا
وبدأت تنفض فيها عشان المايه تطلع
،، هاتلي شوية ورق شجر
راح فارس جاب لها ورق شجر وجه
وولعت في ورقه وحطتها على بقيت الورق المحطوط فوق الخشب
والنار ولعت في الخشب
بكبرياء مصطنع ،، ما يجبها الا ستتها صحيح
بضحك ،، لا شاطره
،، طب يلا يا افتح لنا جوز الهند دا
ولا عضلاتك دي نفخ
بصلها بقرف مصطنع وقام جاب صخره كبيرة شويه وبدأ يكسرهم
وفتح اتنين وراح ناول حور واحده
راحت اخدت منو الاتنين
،، لا يا حور متهزريش انا فاتحهم بالعافيه
،، انت مفكر أن دول هيكفوني قوم اكسر اتنين كمان
ليااا
وشوف انت بقى عايز ايه واكسر وشوفلي خشبه كدا اكل بيها
يصلها بغيظ وقام كسر تلاته
وجاب خشبتين صغيرين وبدأو يأكلو
،، عارفه ياحور ايه اكتر حاجه بتعجبني فيكي
،، امممم لذيذ
ايه
،، انك مرحه اوي رغم أن بيبقى جواكي وجع كبير بس انتي عارفه تخلقي من زعلك فرح
بصتلو بابتسامه
،، وانت اكتر حاجه شدتني ليك انك راجل جدع بجد حيطه
،، انا مش فاهم انتي بتشكري فيا ولا بتشتميني
،، لا قصدي انك حيطه يتسند عليها يعني ضهر
،، اه فهمت
وقعدو يكملوا كلام
أما اهلهم كانو كلهم قاعدين في الصاله اللي حاطط راسو بين أيديه
واللي بيبكي
واللي حين بدرجه كبيره
واللي هيتجن ازاي اختفو كدا
كانو كلهم منهارين
حته البومه
احم اقصد مرنا كانت زعلانه ع فارس
أما عندهم بعد ما اكلو
حور ،، احنا هنام ازاي
ع التراب ؟
،، اه هنعمل ايه
،، شعري هيبوظ
راح قلع التيشيرت بتاعه وحطو
،، نامي
بحب،، راحت نامت ع التيشيرت
الواد جان اوي
،، طب انت هتنام ازاي
راح سحب ايديها ونام عليها واعطاها ضهره
ابتسمت وصت صدمتها من اللي عاملوه وقعدت تملسلو ع شعره
،، انت متاكد أن مفيش اي حيوان هيجي ياكلونا واحنا نايمين
،، متخافيش طول ما في نار لو في حاجه هتخاف تقرب لنا
،، طب انا خايف اتقلب اتلسع في النار انا مش بحس وانا نايمه
لفلها وراح أحدها في حضنو بدون تردد
ماتتكسفيش بقى ياختي ووشك يحمر شكلك انتي عماله تخططي من الصبح عشان كدا 🤨🤔
،، احم
م.. مينفعش يا فا
مخلهاش تكمل وحضنها اكتر
،، نامي
في الصباح
صحى الكل اللي تقريبا مناموش
وذهب محمد ورياض وعلي وأحمد ورامز للبحر العام عشان يشوفو ايه جديد حصل
وفاء ،، مينفعش يا ماما انتي وطنط حبيبه لازم تاكلو انتو لو قعدتو من غير اكل هتتعبو
حبيبه ،، ماليش نفس كلو انتو
ساميه ،، هيجيلك نفس اكل ازاي وانا معرفش ابني حي ولا ميت ولا بياكل ولا بيشرب
والكل قعد جنبهم حاولوا يواسوهم ويواسو نفسهم
عند فارس وحور
حور صحيت لقت فارس حضنها جامد ومعرفتش تقوم
،، احم … ف . فارس ..س انا عايزه اقوم
فارس سحبها اكتر ،، لا نامي
،، انا عايزه اقوم انت مش حاسس بالشمس دي كلتنا
قام فارس واخد التيشيرت ولبسو
حور ،، ها هنعمل ايه
،، الاول نفطر ونشوف هنعمل ايه عشان نرجع
،، وهنفطر ايه بقى جوز هند
،، لو معرفناش نصطاد سمك مش قدمنا غيره
،، نصطاااد
ايه نون الجماعه دي
،، اه امال هصطاد لوحدي
،، لا ياخويا انا مبعرفش اعوم
وبعدين اخاف يطلع لي قرش
،، احنا هنصطاد من ع الشط السمك مشاء الله من كتر ناقص يطلع ع الشط واكيد مفيش قروش ع الشط
،، وانا اقول في ضعف في الثوره السمكيه ليه الله اكبر
وبعدين مش ممكن يكون القرش بيتلائم ومستنينا ندخل عشان ياكلنا شبه التمساح الئيم
،، يابنتي قرش ايه اللي يتلائيم شبه التمساح
القرش ايه عرفو أن إحنا هنا اصلا
اقلك عنك انا رايح اسن الخشب عايزه تيجي معايا تعالي
،، اروح ولا مروحش اروح ولا مروحش
يلا اهيه مغامره جديده
بس والله لو السمكه اكلتيني والله لاموتك يا فارس معرفش ازاي بعد ما اموت
اممم
انا جاتلي فكره لو قرش بلعني اعمل ايه عشان اخليه يطلعني تاني
فارس وهوا اسمعها
،، هتعملي ايه يا فلحوصه هانم
،، هزغزغه في سقف بقو
اصل انا المكان دا بغير منو اوي
،، ههههه
طب تعالي يا اخرة صبري
وبدأو يقطعو خشب ويسنوه
يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كدا
وهل هيعرفو يخرجو من المشكله الكبيره اللي وقعو فيها دي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)