روايات

رواية حور الادم الفصل السادس عشر 16 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حور الادم الفصل السادس عشر 16 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حور الادم الجزء السادس عشر

رواية حور الادم البارت السادس عشر

حور الادم
حور الادم

رواية حور الادم الحلقة السادسة عشر

حور فتحت الباب و شافت ادم و مليكة مع بعض
مليكة بتمثيل الصدمة و الحزن:ـ حور انتي بتعملى ايه هنا شوفتي شوفتي يا حور ادم اعتداء عليا
حور استجمعت قوتها و اتجهت ليهم بصت لادم اوى فجأة مسكت مليكة مش شعرها
مليكة بصرخ:ـ اااه حور سبني والله مليش ذنب
حور ضغطت على شعرها اوى :ـ يلا يا زبالة فكرة كدا هعطف عليكى و اسيبلك جوزي يا رخيصة عملتي في الواد ايه ااادم مالوا هببتي فى جوزي ايه يا ****
مليكة:ـ حور اتجننتي سبيني بقولك بدل ما تخدي حقي اشحال انكي مجرررب
حور جرجرتها على الارض و بعدين وقعتها في الأرض و قعدت عليها و فضلت تضرب فيها بالاقلام و اكنها كانت مستنيها تغلط حور سبتها و جريت على ادم الى شبة في غيبوبة بسبب حقنة المخدر الى ضربه بيها في رقبته مليكة استغلت الفرصة و قامت
حور:ـ ادم ادم فوق علشان خاطري
كملت بدموع و خوف:ـ ادم مالك فيك ايه ارجوك فوق ادم حبيبي قوم بقا هى عملت فيك ايه طيب……. الو حسام الحقني ادم مش عارفه مالوا احنا في فيلا مهجورة في مكان**** متتاخرش علشان خاطري انا مش عارفه اعمل ايه انا خايفة عليه اوى اه و معلش هات قميص أو تشيرت متتاخرش ارجوك
بعد شوية جاه حسام
حسام:ـ ايه الى حصل ادم فوق
حور بدموع:ـ هو مات ولا ايه حسام اتكلم ارجوك
حسام:ـ طب لبسيه دا لحد ما اجهز العربية
بعد شوية حسام طالع و سند ادم مع حور و ركبوا عربيته بعد وقت
حور بدموع:ـ طمني يا دكتور ادم فيه حاجة
الدكتور:ـ إصابة بسيطة في راسه من الخبطة و كمان المخدر الى وخده مخليه في شبة غيبوبة هو شوية و يفوق مفيش داعي للقلق الف سلامة عليه بعد اذنكم
حور دخلت اوضة ادم مسكت ايده :ـ انا مش حمل خسرتك يا ادم انت الامان الى لقيته بعد عمر من التعب ارجوك قوم علشان خاطري انا مش قادرة اشوفك بالشكل دا
ادم فتح عيونه ببطء:ـ حور
حور رفعت راسها بلهفة:ـ انت فوقت صح مش بحلم
حور قامت حضنته و مذلة بتبكي
ادم حض ايده على راسها:ـ اهدي انا كويس… هو ايه الى حصل و انا هنا ليه
حور بعدت عنه و قالت بغيرة ممزوجة بعصبية:ـ الست مليكة عملت فيك مغرز بعدت صورتها معاك روحت العنوان الى الهانم بعتته شوفتكم في الوضع المهبب دا
ادم اتسعت عينيه بصدمة و عصبية:ـ ووووضع
حور:ـ بس انا اديتها إلى فيه النصيب هو انت مش فاكر الى حصل
ادم:ـ مفيش نزلت علشان كان عندي معاد مع حسام قفلت معاه فجأة لقيت طفل بيعيط
فلاش
ادم نزل للطفل الى كان بيبكي لكن مخدش باله ان في حد واقف وراه ض.ربه على راسه كذا مرة لحد ما فقد الوعي كان مازن مليكة علشان تطمن ان ادم ميفوقش طالعت حقنة الم.خدر الى معاها و حطيته في رقبته
باك
ادم:ـ اااه يا ولاد
حور:ـ رايح فين انت لسه تعبان
ادم و هو بيقوم:ـ انا كويس و لازم امشي حالا و مفيش اعتراضات
ادم خرج من الاوضة و حور وراه
حسام:ـ اخيرا فوقت انت كويس
ادم:ـ كويس و النهاردة هتكون نهايتهم
حسام:ـ طب افهم بس حصل ايه
ادم:ـ افهم ان بيتي و سمعتي كانوا هيروحو مني
ادم ركب عربيه حسام و وصلوا على القصر
مي:ـ بابا انت اتاخرت اوى ليه و انتي يا حور خرجتي بسرعة من غير ما تقولي حتي
ادم متجاهل مي دخل اوضة مليكة الى كانت رايحة جاية في الاوضة بخوف فتح الباب
ادم:ـ وحشتني
مليكة بخوف و ارتعش :ـ ا انت بتقرب ليه مش مكفيك الى عملته فيا
ادم ضربها بالقلم
مليكة:ـ انت اتجننت بتمد ايدك عليا يا ادم
ادم مسكها من شعرها:ـ انا سكت عليكي و على ارفك كتير و اقول معلش بكرا تعقل لكن تشوهي سمعتي انتي و الكلب جوزك اهو انا مموتش علشان اسكوت على قذرتك و قذرته
ادم ضغط على شعرها و جرجرها لحد تحت خرج برا القصر و رمها تحت رجل ابوها
ادم:ـ انا بقلي سنين اخرس علشانك لكن بنتك مرعتش حتي القرابة الى بينا أنا
الام:ـ شوفت بنتك و عميلها
العم ساعد مليكة تقوم و ضربها بالقلم:ـ بقاا يا بنت الكلب تهببي كل المصايب دى تجيبي كلب غريب على البيت و تدخليه اوضك و تقولي جوزك كويس ان مرات عمك سمعتك فضحتني يا *****قدامي يا *****ربنا يخدك و اخلص منك
العم:ـ حقك عليا يا ابني حقك عليا يا بنتي
العم خد مليكة و ركبها العربية و ركب هو كمان و مشي
ادم حط ايده على كتف حور و قبل جبينها:ـ حقك عليا يا حبيبتي اتاذيت بسببي من مليكة و شرها
حور:ـ طول ما انا معاك عمري ما ها فكر في الخوف المهم عندي ان كلكم بخير
الام بابتسامة:ـ اخيرا هنقعد مرتاحين يلا بقا لان الجو بارد اوى اقفل البوابة
الام دخلت على جوه و ادم و حور وراها
تاني يوم
حور:ـ خلي بالك من نفسك متتاخرش عليا يا ادم
ادم قبل راسها:ـ خدي بالك من نفسك
مي:ـ مش عارفه انا ايه الافورة دى انتي اوفر اوى
ياسين:ـ كفاية دبش بقا
ادم فتح ايديه ليهم:ـ تعالوا يا الى مجننني
مي جريت على ابوها اخيرا اول مرة تحصل في التاريخ لان من بعد موت امها و هو بالنسبة ليها عدوها بتكرهو اوى ادم ودع اهله و راح شغله علشان هينفذو العملية
بعد يومين اخيرا تم القبض على حمدان و حسام و باقي العصابة
فى القصر في الجنينة
حور:ـ يالهوىىى يا حبيبتي انا والله العظيم شرحة المسئلة دى اكتر من عشر مرات لحد دلوقتي
مي:ـ انا مش بحب الانجلش
حور:ـ معاكي حق بس انا ذنب اهلي ايه يا مي انا حاسه اني هولد النهاردة بسببك يا بنتي مطلعيش روحي ركزي يا مي ركزي
ياسين:ـ حور هو النونو هيجي امتي
حور حطت الشبشب على التربيزة:ـ شوية و يجي شايفين الشبشب الجميل دا لو مقعدوش ساكتتين و عملتوا الواجب هكون حدفة الشبشب دا عليكم انتوا الاتنين الصبر من عندك يارب
الام:ـ تانى يا جزم
مي:ـ ما المادة الى صعبة يا تيته الاه
الام:ـ المادة برضو و مزاجك مش جيب مزاكرة
مي:ـ انا عارفه بقا
ادم:ـ انتي تاني مش هنكبر بقا يا مي
الام جريت على ادم و حضنته بفرح و ياسين و مي كمان
حور اتسعت عينها بفرح لم اتاكدت انه فعلا موجود ادم سبهم و اتجه ليها حور قامت و حضنته بفرح اتشعلقت فيه
حور:ـ كل دا يا ادم هو دا الى مش هتتاخر
ادم:ـ وحشتيني
حور:ـ و انت كمان
تاني يوم
حسام:ـ بصراحة كدا انا عايز اتجوزك
ملك :ـ بسرعة دى انت متعرفش حاجه عني
حسام:ـ مش هقول بحبك لان هبقا بكدب بس انشدت ليكى و مذل بنشد يوم عن يوم
ملك بهدوء:ـ تمام بص يا باشا انا كمان مشدودة ليك بس انا بالنسبه ليا انا …. انا مش عايزة افشل ولا عايزة اشوف الى حور شافته من الحيوان مازن ف لو عينيك على غيري ف بلاها لانى مش هادئة زى حور
حسام:ـ عايز اتكلم مع
ملك بفرح:ـ الساعة خمسة عدى على محسن و اطلبني منو
حسام بدهشة:ـ هو ايه حكايتكم مع الراجل دا
ملك :ـ انا اعرف محسن من سنين و لم كبرت مكنش فيه غيرو يقف جانبي انا و حور بابا اتوفا في حادثة و عمي عبد الرحمن الله يرحمه المرض مسكه بدري عايز تتقدم ابقا روح اطلبني من محسن
فى فيلا حسام
سلوى:ـ انا لو متجوزتش محسن مش هتجوز
الاب:ـ و انا مستحيل اخليكي تتجوزي واحد مستواه المادى و التعليم اقل من مستواكي مش عايزة تتجوزي براحتك يكون احسن برضو
باك
سلوى مسحت دموعها
سلوى بدموع:ـ الحمدلله الحمدلله المهم انه بخير
مشهد تانى
الام:ـ اسمعي يا بنت احنا مش مجانين علشان نرميكي لوحد زى دا
سلوى:ـ تمام متزعلوش بقا لو لقتوني متجوزاة غصب عنكم
الام:ـ ساعتها وعد يا هيتق..تل يا هيعيش عمره في السجن و انتي عارفه لم بحط حد في دماغي ف اعقلي يا سلوى و انسي الولد دا لحسن احصرك عليه
باك
بليل فى الفندق
محسن:ـ انا قولت اكيد ملك عملت مصيبة
حسام:ـ انا جاي اطلب ايد الانسة ملك على سنة الله ورسوله و اتمنا توافق
محسن:ـ تطلب ايد مين
حسام:ـ الانسة ملك
محسن:ـ احم لو هى موافقة انا موافق ملك بنتي قبل ما تكون زميلة في العمل يعني ايه تصرف منك يزعلها صدقني هزعلك
حسام:ـ و انا بوعدك انى مستحيل ازعلها
بعد شهر كان فرح حسام و ملك و كان الكل موجود و فرحانين
بعد شهور في المستشفى
حور:ـ ابعد عني كله بسببك ياريتني ما شوفتك يا حيوان
ادم:ـ بس بقا فرجتي الناس علينا افصليي يا بت المجنونة
حور:ـ متخلنيش اقول المجنونة دى تكون مين يا متخلف
حور وصلوا غرفة العمليات مسكت ايده
حور بدموع:ـ متسبنيش ارجوك
الممرضة:ـ ممنوع يا فندم
ادم تجاهل كلامها و فضل مسك ايد حور
بعد ساعات طويلة مولود جديد نور عيلة الشناوى اه صحيح حسام و ملك مسافرين و محسن مات و مامت ادم بتعمل عمرة
بعد وقت في غرفة حور
حور فتحت عيونها:ـ ادم
ادم كان مسك ايديها قبل راسها:ـ حمدالله على سلامتك يا روح و قلب ادم
حور:ـ ابني فين هو كويس صح
تكمل بدموع:ـ اوعى تقول انه
ادم:ـ هششش ابننا كويس
حور:ـ انا اسفة على الى قولته من شوية من التعب معرفتش بقول ايه
ادم:ـ المهم انكي بخير دى عندي بالدنيا
حور:ـ هو انا عكيت الدنيا صح
ادم:ـ بالناحية عكيتي ف عكيتي و خصوصا في البنج
حور:ـ هو انا قولت ايه
ادم:ـ ولا حاجة تشتمني شوية و تشتمي ملك شوية و اهو ماشية
حور:ـ انا عايزة اشوف ابني يا ادم نفسي احضنه
الباب خبط كانت الممرضة دخلت معاها البيبي عطيته لادم و ادم عطه لحور
حور بصتله بابتسامة و دموع:ـ وحشتني اوى يا عبد الرحمن
بصت لادم… عبد الرحمن تمشي معاك نفسي اسميه عبد الرحمن من زمان و انا بحلم بكدا
ادم مسك ايد الطفل و بيلعبو:ـ عبد الرحمن ادم الشناوى هو دا اسمو
ادم حاوطت كتفها حور بتلعب عبد الرحمن سميته على اسم عبد الرحمن الرجل إلى مربيها
بعد شهر في اوضة ادم
حور:ـ يا ابني هو انا مرات ابوك ما تنام بقا ابوس ايدك
ادم جاه:ـ حبيبتي عاملة ايه حور انتي بتعيطى
حور:ـ معرفش مين مظلته عليا مش بينام يا ادم مش بيسكت و انا والله العظيم تعبت
ادم اتجه ليها و خدت الصغير منها و قعد على السرير:ـ تعالي يحور
حور راحت له و قعدت جانبه:ـ متحاولش مش هيسكت
ادم بايديه التانية حط راس حور على قدميه:ـ نامي انتي و ملكيش دعوة انا هعرف اسكته
حور نامت من التعب و ادم اخيرا قدر عرف ينيم عبد الرحمن
فى تركيا في بيت حسام ملك خرجت من التواليت
ملك:ـ حسااام انا حامل
حسام:ـ بتتكلمي بجد
ملك و هى مسكة الاختبار:ـ والله ما بهزر انا حامل
حسام شلها و قعد يدوخ بيها بفرح
فى مصر في المقابر
سلوى قعدة بتقرا القران خصلت
سلوى بدموع:ـ يمكن الدنيا فرقتنا عن بعض لكن باذن الله ربنا يجمعنا ببعض في الجنة سامحيني انا بس من خوفي عليك اضطرت امثل في الاخر جاه على دماغي انا عمري ما هنساك هفضل اجي هنا لحد ما احصلك انا حاسه اني خلاص قربت انا بحبك اوى يا محسن اوى
سلوى مشيت
بعد بعد خمس شهور
حور:ـ يا ابني مانت لسه عايز تمشي بالعافية
مي:ـ مامي انا مش عارفه احل المسئلة دى
ياسين:ـ ماما انا جعان
مي:ـ مامي صح هو فين الاب بتاعي
حور:ـ بسسس انتوا التلاتة ااانت مش بتبطل زن… بابا يعني انا يطلع عين اهلي و في الاخر تقول بابا بدل ماما يا واطي ماشي يا ولاد ادم اما ما ربيتكم
ادم من وراها:ـ انا عملتلك ايه يا بنتي
حور:ـ معرفتش تربي يا خويا
ادم شال عبد الرحمن:ـ و انتوا ايه الى عملته دا يلا على فوق مي:ـ كل شوية زعيق زعيق ايه البيت دا
ياسين:ـ دى مبقتش عيشة انجدون يا حكومة
مي:ـ هبلغ عنكم حقوق الطفل هااا
ادم:ـ امشي يا جزمة منك ليه على فوق لم تجي تيته هخليها تربيكم على طريقتها
العيال طالعو اوضتهم
ادم شد حور لحضنه:ـ عارفه ان انتي احلي حاجة حصلتلي ولا لا
حور:ـ بحبك اوى
ادم قبل جبينها:ـ و انا بموت فيكي
النهاية

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الادم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى