رواية حور الادم الفصل الأول 1 بقلم عائشة الكيلاني
رواية حور الادم الجزء الأول
رواية حور الادم البارت الأول
رواية حور الادم الحلقة الأولى
انا اسفة يا بابا ارجوك متزعلش مني
الاب بحنان:ـ انا مش زعلان منك يا حبيبتي انا زعلانة عليكى حقك عليا يا بنتي
حور باست ايد ابوها:ـ انت معملتش حاجة يا بابا علشان ازعل منك دا نصيب و بعدين افرد كنت اتجوزت و اطلاقت ولا اتجوز عليا متزعلش نفسك هروح انا شغلي علشان متاخرش
الاب:ـ ربنا يوفقك و يسعدك يا حبيبتي
حور باست ايده:ـ و يخليك ليا يا حبيبي
حور مشيت في قصر الشناوى
الام:ـ لحد امتي يا ادم
ادم:ـ مفيش جواز يا امي يعني مفيش جواز
الام:ـ يا حبيبي الله يهديك فكر في عيالك ادم عيالك بيكبرو و انت لوحدك مش هتقدر دا غير شغلك يحبيبي متتوجعش قلبي عليك بارد قلبي الله يهديك
ادم لف وشه ليها:ـ اتجوز علشان تجبلهم مرات اب تبيع و تشتري فيهم مش كدا امى انا مش هتجوز بعد ثريا
الام بسخرية:ـ الى يسمعك يقول انك كنت ميت في حبها
ادم:ـ و مين قال انى مبحبهش كفاية اخلاقها و اصلها و جدعنتها دا كله يخنيني احبها
الام:ـ طب فكر تانى يا ابني علشان خاطري انا مش عايشة العمر كله
ادم قبل ايديها:ـ ربنا ميحرمني منك يا ست الكل علشان خاطري بلاش الكلام دا و اقفلي على الموضوع
الام:ـ طب فكر شوية صغيرين
ادم:ـ ممم هاتيلي واحدة زى ثريا و في حنيتها و لو كدا ممكن اتجوز ممكن مش اكيد عايزة حاجة
الام:ـ عايزك مبسوط و رايق
ادم:ـ طول ما انتي معايا انا بخير
فى فندق في المطبخ
ملك:ـ كل دا يا حور هو دا الى مش هتاخر
حور:ـ اعمل ايه يا ملك عقبال ما صحيت و فطرت بابا و عطيته الدواء و الموصلات و الزحمة هو بايدى
ملك :ـ طب خدي وادى الطلب دا على تربيزة تلاته ابوس ايدك بلاش تنكشي في الزباين هيتخصم ايه اكتر من كدا
حور و هى بتخد الصينية بتاعت الطلب:ـ والله يبقوا عملوا فيا معروف
حور راحت وادت الاوردل بعد شوية
المدير :ـ تانى يا حورية انتي ايه يا شيخة روح قلبك المشاكل كل شوية تدبي خناقة مع الزباين ايه مش بتحرمي
حور:ـ يا فندم هو الى بدا دا بيعاكسني عين عينك كدا
المدير بغضب:ـ و فيها ايه ما يعاكس مش بيعاكس باحترام هاا
حور:ـ والله انا مش شغالة علشان اتعاكس و بعدين المفروض تجبلي حقي
المدير:ـ حقك في عينيك يا بعيدة انتي خلتي فيها حق انتي مسحتي بكرامة الرجال الارض
حور:ـ يستاهل
المدير:ـ المفروض اطردك علشان لسانك دا انا دلوقتي عرفت خطيبك سابك قبل الفرح ليه لحق نفسه في اخر ثانية و هرب حقه حقه والله اذا كان انا مش بستحمل اشوفك دقيقه بالسانك المعوج دا
حور:ـ والله انا مش شغالة عند اهلك اقولك انا غايرة من هنا مش مشتغلة هنا تانى هي موته ولا اكتر سابني علشان جدعة مش مقضية مططية و معاكسات في الرايحة و الجاية
المدير دب ايده على المكتب:ـ امشييي من وشي انتي مرفودة ولا اقولك عندا فيكي هتشتغلي لحد واحدة و نص بليل مش هتمشي قبل كدا عندا فيكي و في لسانك كله علشان خاطر ابوكي
حور بصت له بغضب و غيظ و خرجت و رزعت الباب
بليل حور خرجت من الفندق
حور:ـ ييييه مفيش ولا تاكسي اشوف فيكم يوم يا بعدا اعمل ايه امشي شوية يمكن القي اي حاجة
حور بعدت عن الفندق بكتير و واقفت بتحاول توقف تاكسي أو ميكروباص:ـ لا بقا كدا كتير اوى دا ايه اليوم دا
فجأة في عربية نزل منها تلات شباب اقتربو منها عاملين يلفو حواليها و بعدين واقفوا
الشاب:ـ لا بس حلوة و تنفعنا
الشاب ٢:ـ لا بس جامدة اوى
حور الخوف بدا يسكن قلبها:ـ امشوا من هنا منك له له ياما اصوت و ألم الناس و اخلي الى ما يشتري يتفرج
الشاب بضحك:ـ لا حلوة منك طب ماحنا فيها صوتي مانتي هتصوتي بس مش دلوقتي بعدين
حور ضربه بالقلم و بعدين بالشنطة بتاعتها و قعدت تجري و تصوت و هما يجرو وراها فضلت تجري و هما وراها حور وقعت ايديها خبطت في ازاز على الارض
الشاب:ـ امسكوها يا شباب
الشاب نزل لمستواها مسك بؤها:ـ بقا حته بت زيك تمد ايديها عليا و تهين فيا قدام الناس تو تو مانتي لو تعرفي الى هيحصلك دلوقتي كنتي خرستي
الشاب ٣ :ـ و كدا كدا الحته مقطوعة و محدش هيدر بحاجة انا بقول نخلص دلوقتي احسن و اهو بنتسلي
حور بخوف:ـ ابوس ايدك خليني امشي اقولك خليني اكتب ليك وصل امانة أو بلغ عني بس خليني امشي من هنا ارجوك
الشاب بضحك:ـ مانتي هتتحبسي كدا أو كدا بس لم اخد حقي و استمتع انا و اصحابي
حور بصقت على وشه
الشباب اقتربوا منها تحت سرخها الى هز المكان….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الادم)