روايات

رواية حورية الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم يارا عبدالسلام

رواية حورية الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم يارا عبدالسلام

رواية حورية الصعيد الجزء الثامن

رواية حورية الصعيد البارت الثامن

رواية حورية الصعيد
رواية حورية الصعيد

رواية حورية الصعيد  الحلقة الثامنة

المأذون:لا يبنى كدا كتير جوى لما العريس يجي ابجى اندهلى…

_استنى يا شيخنا..

الكل بص لمصدر الصوت كان واقف بشموخ وهيبه..

_معقول هتمشي من غير ما تكتب كتابى على حور…

الكل بصدمه:اي!!..

عمار قرب من ادم اللي كان واقف ببرود بعصبية:اي الكلام الماسخ اللي بتقوله ده أنا اختى كتب كتابها النهارده على عزيز ،على الأقل هوا من البلد وعارفينه أما انت جيت تلعب ببنات الناس اهنه لولا أنك تقرب للعمده كنت عرفتك مجامك وان البيوت ليها حرمه..

ادم كان واقف ببرود وبعدين راح ناحية الباب خرج ورجع بشاب صغير يدعى عتريس

ادم:انطق وقول اللي حصل

عتريس كانت حالته ميئوس منها وكان الدم مغرق وشه..

ادم:انطق..

 

 

 

عتريس :حاضر.

حور مظلومه يا عمار وبعدين بص لادم

ادم بيه كان بينقذها من عزيز وانا كنت في الارض بتاعتنا والبلد كلها عارفه انى مهووس بالتليفون والنت علشان كدا صورت كل حاجه..

وعزيز لما فوقته وريته كل اللي حصل وقولتله انى هوري الفيديو للعمده وليك لكن اغوانى وقالى أنه هيعملى باقه بقعد معايا شهرين وانا لما صدقت علشان ابويا مش بيديني فلوس …

ووديته الفيديو والصوره دي خدها من الفيديو وبعدين قالي اوريها للبلد كلها…

و…

عمار بشر وغضب جحيمي قرب منه وبدا يضرب فيه بشر وغل..

_كنت عاوز تسوء سمعت اختى يا كلب ،يا عرة الصعايده ،انا هجتلك واشرب من دمك يا حقير الله يلعنك يا و*سخ دا كله علشان النت ربنا يخدك ..أنا هوديك لابوك في شوال يا كلب فين عزيز الك”لب دا …

ادم:للاسف عزيز هرب لانه مكنش هييجى كتب الكتاب وكان هيصغرك قدام البلد كلها..ويسوء سمعت اختك اكتر..

عمار:الك’لب والله لاق*تله الحقير مش هيفلت من ايدي بسبب عملته دي …

 

 

ادم:سيبه مش هيعرف يهرب منى لو هرب النهارده مش هيهرب بكره وانا هعرف اجيبه ازاي

عمار:بصفتك اي

ادم ببرود:بصفتى انها هتكون مراتى ..

عمار:وانا مش موافج اختى هتتجوز اهنه من الصعيد مش هتروح بعيد عنى

ادم :وكنت فرحان وانت بتجوزها لعزيز الشخص اللى اذاها وسوء سمعتها..

وبعدين قرب منه وهمس:تفتكر الناس هتقول عليك اي لما تعرف انك اختك متكتبش كتابها النهارده وان العريس هرب بغض النظر عن اللي حصل انت عارف الناس مش بتسكت فعلشان كدا لازم توافق وغصب عنك علشان سمعت اختك ترجع وعزيز أنا هعرف اربيه ازاي..

عمار بصله بتفكير:معاك حق على بركة الله ..

يلا يا شيخنا اكتب الكتاب ..

 

كانت قاعده جوا وسامعه كل اللي بيحصل والدموع والزعل اتحولوا لابتسامه لما سمعت صوت المأذون وهوا بيقول

بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير…

فاطمه دخلتلها بسعاده:الف مبروك يا حور اتمنتيها ونولتيها يا بت الف مبروك

لولولولولولوي

حوريه كانت مبتسمه وقلبها بيدق بفرحه:هوا اللي أنا سمعته دا صح ادم بيه اتجوزني أنا

فاطمه:ايوا يا بت اتجوزك افرحى وزغرطى..

عمار دخل ..

وهوا حاسس أنه ظلم أخته

عمار قرب منها :أنا آسف يا حور أنى ظلمتك..

حور قربت منه وحضنته:أنا اللي اسفه يا اخويا انى محكتلكش اللي حصل بس كنت خايفه عليك انت عارف انى مش ببقى عوزا اخسرك انت كل حاجه ليا..

عمار:أنا حاسس انى ظلمتك تاني انى جوزتك ادم بيه بس مفيش طريقه قدامى غير دي علشان اقفل ابقاق الناس .

حور:ولا يهمك يا اخويا اهم حاجه أنه شخص غير عزيز.. وبعدين ادم بيه كويس وانقذنى من عزيز

عمار بخبث:اه قولتيلي لا خلاص أنا كدا اتطمنت عليكي .

 

 

حور ابتسمت …

_يلا علشان تروحى مع جوزك مستنيكي برا..

قلبها دق بفرحه مش عارفه مصدرها..

خرجت وشافته وهوا واقف مستنيها وعلى ملامحه ابتسامه هادية…

ابتسمت هى كمان ..

قرب منها ومسك ايديها..

عمار:اختى امانه في رقبتك يا ادم بيه

ادم:متقلقش يا عمار حور في عنيا..

خرجوا سوا وركبت معاه العربيه ودموعها نزلت وهى بتودع اخوها..

بعد شويه وصلو القصر..

وادم دخل وجنبه حور..

عايده:اي اللي جاب الفلاحه دي هنا..

نسرين:اووه انت جايبها هنا يا آدم تخدمنا صح ..

زين بص لادم بتوتر وهوا حاسس ان ادم هيرمي قنبله دلوقتي…

ادم ببرود وهوا بيمسك ايد حور:حور تبقى مراتى..

عايده قامت من مكانها بعصبية :ادم!انت بتقول اي مين دي اللي مراتك .

ادم:زي ما سمعتى حوريه تبقى مراتى ..

 

 

واسمعوا كويس الكلمتين دول:حوريه مقامها من مقامى واحترامها من احترامى وبص لنسرين:والكل لازم يحترمها …

عايده:بقى الفلاحه دي عرفت توقعك وتغويك علشان كدا كانت صحبتها جايه تسأل عليك …

أنا هكلم العمده وهشوف ازاي بيغصبوك على الجواز

ادم:محدش غصبنى أنا اللي اتحوزت حور بارادتى لازم تفهمي أن مش كل حاجه هنا هتمشي على مزاجك

_لا هتمشي على مزاجى لازم تطلقها الجربوعه دي..

نسرين:ايوا يا آدم دي متوحشه وفلاحه خالص ومش من مستواك

حور مقدرتش تسكت :وانتى بقى اللي من مستواه يا حربوءه انتى ،على الأقل أنا متلزقتش فيه يا ملزقه يا صفررره…

نسرين:سوفت سوفاج ازاي

_سوفاج دي تبقى امك انتى يا عنيا أنا بس لولا عامله احترام لجوزي وحماتى كنت عرفتك مقامك هنا

عايده:حماتك!!لا لا أنا مش هستحمل البنت دي هنا كتير دي لوكال خالص

حوريه:ربنا يباركلك يا حماتى انتى اللي لوكال قد الدنيا..

الكل ضحك

 

 

ادم وزين ومي..

ادم خد ايد حور وطلع

_اللي مش عاجبه يمشي..

ادم دخل الأوضه وهى وراه .

_عاجبك اللي عملتيه تحت دا

_انت مش شايف ست سردين بتقوم حماتى عليا ازاي يرضيك

ادم قرب منها بابتسامه:لا ميرضنيش..

حور بتوتر :هوا انت اتجوزتني لي..

ادم قرب منها اكتر:هتعرفي دلوقتي…

عند نسرين

كانت بتعيط من الغل:بقى يسيبنى أنا ويروحلها هى

الجربوعه دي ..

وفضلت تصوت وترمى كل حاجه على الأرض وبعدين مسكت ازازه وقط”عت بيها شرا”ينها…

و…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حورية الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى