روايات

رواية حواديت من الواقع الفصل السادس عشر 16 بقلم ليل السيد

موقع كتابك في سطور

رواية حواديت من الواقع الفصل السادس عشر 16 بقلم ليل السيد

رواية حواديت من الواقع الجزء السادس عشر

رواية حواديت من الواقع البارت السادس عشر

حواديت من الواقع
حواديت من الواقع

رواية حواديت من الواقع الحلقة السادسة عشر

بصباح اليوم التالي ليلي وناهد وزين عند الدكتورة
الدكتورة
– لا لا عاال اوي كل حاجه كويسه متقلقيش
– اهم حاجه بس تهتمي باكلك الفترة دي كويس والفيتامينات الي هكتبها بلاش مسكنات الي للضرورة ويكون بنادول بس وهدي أعصابك شوية هو بس علشان اول حمل
ليلي
– هو في الشهر الكام
الدكتورة
– في نص الشهر التاني كده او أوله علي حسب كلامك وتأخر البريود عندك
هتحتاجي متابعه كل اسبوعين كده ياريت تنوريني لحد ما نطمن وتبقى كل شهر أو تلات أسابيع بلاش تشيلي حاجات تقيله او تعملي اي مجهود علشان الحمل لسه في أوله يثبت واعملي الي عايزاه
ليلي
– انا هبدأ دراسه كمان شهر وانا بدرس طب ده ممكن يأثر عليه حضرتك اكيد عارفه فرهدت الكليه
الدكتور
– لا ابدا اهم حاجه انتي بس تاخدي بالك من نفسك ومن اكلك
ليلي
– حاضر يا دكتورة شكرا
زين هممم جنب الدكتورة كده وقال
– بالنسبه للعلاقه يا دكتور
الدكتورة
– بلاش دلوقتى خالص علشان الحمل لسه في الاول في التالت كده وكمان بحرص
ليلي
– تمام شكرا لحضرتك يا دكتورة
الدكتورة
– تحت امركم والف مبروك ولو حصل اي جديد او احتاجتي اي استشارة ابعتي علي رقمي الي في الكارت ده رساله وانا هكون مع حضرتك شخصيا
زين
– شكرا جدا يا دكتورة اللله يبارك في حضرتك يلا يا ست ليلي
– سند ليلي من علي السرير وخرجوا لناهد
ناهد
– طمنوني الحمل مستقر
زين
– كل حاجه زي الفل الحمد لله
ليلي
– زين لحظه هدخل اسئله عن حاجه نسيتها بسرعه وراجع
زين
– اجي معاكي طيب لا لا خليك
دخلت ليلي للدكتورة
– دكتورة معلش انا اسفه محتاجه اسأل عن حاجه
دكتورة
– اتفضلي طبعا مدام ليلي تحت امرك
ليلي
– انا انا يعني كنت باخد برشام مانع حمل بانتظام وحضرتك كنت عارفه ومتابعه معايا فعايزاه اعرف ده ممكن يكون حصل ازاي
الدكتورة بابتسامه
– بتحصل عادي يا ليلي ممكن تكوني نسيتي تاخدي جرعه او بدلتي بين جرعه وجرعه او ماخدتش جرعه في معادها في أسباب كتير بس في الاول والاخر دي ارادة ربنا
انتي مضايقه من الحمل ولا ايه
ليلي بنفي سريعا
– لا لا ابدا انا بس كنت عايزاه اعرف الأسباب الممكنه شكرا لحضرتك يا دكتورة
الدكتورة
– متقلقيش يا ليلي انا كنت زيك واتخرجت وابني معايا في حفله التخرج ومفيش اي حاجه أثرت عليا الموضوع هيكون مرهق شويه ده اكيد بس الاتنين يستاهلوا الإرهاق وزين شكله بيحبك اكيد هيساعدك كتير متقلقيش
ليلي
– اكيد يا دكتورة خير بإذن الله شكرا لحضرتك
خرجت ليلي
ناهد
– في حاجه ولا ايه
ليلي
– لا لا مفيش يلا نروح بقا علشان كلهم في البيت مستنين
زين
– يلا يحبيبي
روحوا البيت
هلال
– عملتوا ايه
زين
– الحمد لله كله تمام وفي بداية الشهر التاني اهو
هلال
– يعمري يجي بالف سلامه يارب
ليلي٢
– اهم حاجه يا لولي تخلي بالك من اكلك يحبيتي ده دلوقتى بتاكل لاتنين انتي والبيبي
ليلي
– حاضر يعمتو متقلقيش
قمر
– تحبي افضل معاكي مسافرش معاهم علشان اساعدك
ناهد
– متقلقيش عليها يحبيتي انا معاها بس ده طبعا ميمنعش ان وجودك في اي وقت ده بيتك وانتي اختها
ليلي
– شكرا يحبيتي يا قمر انا كويسه متقلقيش وكده كده دراستي هتبدا الشهر الجاي هنشغل فيها وزين وماما وكلهم موجودين
قمر
– لو احتاجتي اي حاجه في اي وقت ابعتيلي بس وانا همرمط محمود واخليه يجبني علطول
محمود
– دحنا أوامر ماشيه علي الارض لاجل اول حفيد وباشا يشرف انتي بس اومري يا ليلي
قمر
– حفيد ايه بنت ان شاء الله
ليلي٢
– لا ولد بإذن الله
حسين
– ايوه ولد
زين
– خلصتوا كل الي يجيبه ربنا فهو نعمه انا راضي باي حاجه اهم حاجه عندي ليلي والي جاي يكونوا هما الاتنين بخير
هلال
– بالظبط كده اهم حاجه صحتكم يحبايبي
ليلي
– ربنا يخليكم ليا يجماعه كان نفسي تقعدوا معانا اكتر من كده بجد
هلال
– مينفعش كلنا نسيب الشغل والدار ونمشي مره واحده يابنتي اكيد بإذن الله هنجي زيارات كتير وهنستناكي انتي وجوزك تنوروا البلد قريب
ليلي
– ان شاء الله بس الحمل يثبت علشان الطريق واكيد هنجي
زين
– الحمد لله اني رفضت اخدك معايا من اسبوع أحمدك يارب
هلال
– ايوه متجيش من غير ما الدكتورة تقولك ينفع تسافري علشان الطريق طويله منفعش احنا كلنا الي هنجيلك عادي
ليلي
– حاضر يحبيبي
عمر
– فرحان من قلبي والله يا ليلي نشوفك علي خير دايما يارب
ليلي
– عقبال جوازك انت ومريومه يعمر آمين يارب
عمر
– هترن عليكي صح اخدت رقمك مني تمام
ليلي
– تمام هستناها
هلال
– يلا يجماعه علشان نلحق نمسك الصحراوي فتناكم بعافيه وانت خلي بالك منها
زين
– متقلقش يا حج توصلوا بالسلامه يارب
مشيوا الجماعه البلد
ناهد
– اطلعي يلا غيري لبسك وانا هخلص الغدا وهطلعه ليكم فوق
علشان تاخدي علاجك
ليلي
– ليه ننزل ناكل معاكم
ناهد
– احنا اكلنا مع الجماعه الي صحيتي متأخر
يلا بس بلاش لكاعه
ليلي
– حاضر ياست ماما
مسك دراعها زين وهي طالعه علي السلم
ليلي
– لا مش للدرجه دي اكيد مش هقع يعني
زين
– احتياطي برضو
ليلي
– اه فرحة البدايات دي انا عارفه كمان شوية وهتشقلبني علي السلم زي الكورة
زين بضحك
– انا والله عيب عليكي
طلعوا وغيرت ليلي ملابسها وناهد طلعت ليهم الاكل ونزلوا
ليلي
– ابغى اقولك ما الي نفس بس استحي
لم تكمل الجمله ودخل زين الاكل في بوقها ومعلقه ورا التانيه ورا التانيه مش سايب ليها فرصه تتكلم
زين بتنهيده
– بس كده الطبق خلص اشربي العصير ده يلا
ليلي
– يخربيتك انا عارفه اخد نفسي كنت هتفطسني
زين
– بعد الشر عليكي متقوليش كده خدي يلا الفيتامينات دي
ليلي
– حاضر
زين
– تحبي تعملي ايه دلوقتى
ليلي
– انااااام يوووم شاااق عايزاه انااام
زين
– انتي كنتي لسه صاحيه واحنا رايحين عند الدكتورة تنامي ايه
ليلي
– بالله عليك نعسانه
نظر لها زين ونظر الي بطنها بحب وقال وهو سرحان
– انا مش مصدق ومش متخيل يا ليلي ان الي عايش فيه ده دلوقتى حقيقه هنا في جزء مني جزاكي بيكبر كل يوم انا مش مصدق والله من كتر ما هو يوم فرحته كبيره اوي علي قلبي ومن كتر الصعب الي مرينا بيه مكنتش متخيل اني هوصله بالسهوله والسرعه دي
ليلي وهي بتضم وجهه بين كفوفها وبترفع عينه لمقابل عيناها
– لا صدق دي حقيقه انت حبيت تراضيني وتراضي طلبي ومحبتش تجي عليا او تجبرني علي حاجه وربنا حب يراضيك وحقق الي كان نفسك فيه في الوقت الي كنت عايزه انت جميل اوي من جوا يا زين وطيب اوي وربنا بيحبك
زين
– شكرا يا رب والله شكرا انتي عارفه رغم انت كنت عارف اننا ماجلين الموضوع بس مفيش صلاة مكنتش بدعي فيها ربنا يرزقنا بالذريه الصالحه
والحمد لله ربنا استجاب انا هكون جنبك دايما ياليلي واي حاجه صعبه هتعدي علينا احنا الاتنين سوا متقلقيش هوديكي الجامعه كل يوم وهجيبك هقوم انا بكل أمور البيت جنب شغلي انتي بس روحي الجامعه وذاكري وكلي وارتاحى مش عايز منك اي حاجه تاني
ليلي
– انت هتكون اب جميل اوي انا متأكده
زين
– وانتي هتكون اجمل واحن أم واشطر دكتورة
ليلي
– يلا بقا انا رايحه انام
زين
– يخربيت النوم
ليلي
– في الاول كنت بنام ليا لوحدي دلوقتى ليا ولبيبي يبقا هنام الضعف
زين
– والله
ليلي
– صدقني بقولك
اطفي النور ده بقا ابقى شيل انت الاكل انا تعبانه
زين
– تحت امرك سمو الأميرة
طفي فعلا النور واخد الاكل وخرج من الغرفه
بعد
بعد شهرين بالظبط لطيفه كانت لسه في بيت ابوها هي وبناتها وفعلا اتغيرت وطلبت السماح كتير من هلال ولكنه رفض مش عارفه توصل لزين وخايفه تسافر ليه يطردها او حسين ميقبلش بوجودها في البيت
ليلي كانت بدأت دراسه ويومها كان صعب والحمل كان أصعب كان تابعها جدا بس زين مكنش بيخليها تعمل حاجه فعلا وناهد كانت دايما بتعمل حسابهم في الغدا وبتحاول تساعد زين في حاجات كتير
عمر وخطيبته قرروا ان فرحهم يكون مع قمر ومحمود بعد كام شهر هما الاتنين سوا في البلد
وحاليا كل واحد بيجهز شقته في بيت العيله
مروة وامها اختفوا تماما واكتفوا بالفلوس الي مروة اخدتها وبمهرها الي وصلها وبالدهب
في يوم من الايام
صحيت ليلي علي مغص شديد في بطنها
– زين زين آآآآآآه زين قوم بطني
زين
– مالك في ايه دنتي لسه في الرابع
ليلي
– مش عارفه مش عارفه مغص فظيع مش قادره الحقني وكلم الدكتورة
زين
– اهدي اهدي طيب هرن عليها حالا
ايوه يا دكتورة انا اسف اني برن علي حضرتك في وقت زي ده بس ليلي تعبانه
الدكتورة
– خليها تشرحلي مالها او حاسه بايه
زين
– بتقول مغص شديد في بطنها
الدكتورة
– مغص ولا البيبي بيضرب بطنها
زين
– متأكده انه مغص يا ليلي
ليلي
– اه اه تحت صدري كده في بطني من فوق
الدكتورة
– كويس دي المعده اكيد دخلك برد بس فيها مش اكتر وعلشان انتي بترجعي كتير الفتره دي وهي اصلا تعباكي لكن بعيد عن البيبي متقلقيش تقلي لبسك وانت يا زين اعملها حاجه دافيه
زين
– حاضر يا دكتورة شكرا
أغلق زين الهاتف
ليلي
– الدكتورة دي متخلفه بجد معدة ايه
زين
– انا الي مش عارف انتي في طب بتعملي ايه هقوم اعملك حاجه دافيه
وقومي البسي حاجه احنا في الشتاء
ليلي
– والله دلوقتى قومي البسي حاجه ماشي يا زين ماشي
زين
– والله علشان مش هاين عليا اشوفك تعبانه بسببي مثلا
ليلي
– ماشي هلبس
بعد وقت
زين
– حاسه بايه
ليلي
– احسن فعلا الحمد لله هقوم اغير علشان تنزلني الجامعه عندي سكشن
زين
– مبلاش النهارده
ليلي
– مش هينفع غبت كتير قبل كده يلا بس بلاش كسل يلا
زين
– أمري لله قومي غيري وتقلي لبسك
هروح اجهزلك حاجه تفطري بيها
باسته ليلي من خده وقامت بسرعه
– أجمل زين في الدنيا والله
زين
– متجي ننام وبلاها جامعه
ليلي
– والله انت بتندمني اقرب منك باي شكل برئ روح اعمل الفطار متاخرريين
زين وهو ماشي من الغرفه
– والله دنا غلبان
وصل زين ليلي الجامعه
زين
– ارجع علي امتي
ليلي
– اربعه كده تمام
زين
– تمام خلي بالك من نفسك
ليلي
– حاضر يحبيبي سلام

الايام كلها كانت بتعدي شبه بعض وبطن ليلي كانت كل شوية تكبر اكتر واخيرا بعد تلات شهور كان معاد فرح قمر ومحمود وعمر ومريم قرب وكان لازم ينزلوا البلد
ليلي
– يلهوي مبسوطه اوي بس مكنش نفسي احضر افراحهم ببطني دي مكنتش لاقيه فستان ياربي
زين وهي بيبوس بطنها
– اجمل حاجه هتبقى في الفرح والله وبعدين الفستان شكله حلو فيكي اوي
-يلا بس علشان منتاخرش ونلحق نوصل بدري لأننا هنمشي براحه علشان الاستاذ الصغير ميضايقش
ليلي وهي بتحط ايديها علي بطنها بسعاده
– بس انا شكلك كنت عايز بنت فعلا بس مش مهم انا فرحانه اوي انه ولد علشان يبقى هو الي اكبر من اخته طول حياتي كان نفسي يكون عندي اخ اكبر مني بجد يازين ان شاء الله هيكون جدع وحنين زيك ويعرف ياخد باله من باقى اخواته بس ده بعد عمر طويل طبعا
زين
– عمر طويل ايه هي اخرهم سنه علشان سنهم يكون قريب من بعض حتي وبعدين والله ولد بنت اي حاجه تجي نعمه بالنسبالي
ليلي
– يلا طيب علشان منتاخرش فعلا احنا مش بنخلص كلام
شال زين الشنط ونزلوا
حسين
– امشي براحه يازين علشان نفضل ورا بعض وعلشان ليلي
زين
– كنا سافرنا في عربيه واحده احسن
حسين
– يابني دول فرحين ممكن حد يحتاج العربيه او حاجه
– يلا بس توكلنا علي الله
زين
– ماشي يعمي
اتحركوا وبعد كام ساعه وصلوا البلد
هلال
– الحبايب نوروا اخيرا قرب من ليلي وحط ايده علي بطنها وحبيب جدو ده عامل ايه
ليلي
– مطلع عيني والله بس هو كويس يعني
ليلي٢
– يا خوفي منك تولدي في الفرح انتي يا ليلي
ليلي
– لا دي حدوته تخوف انا لسه في آخر التامن لسه هبدأ في التاسع اهو متقوليش كده
ناهد
– امسكي معانا بس الأسبوع ده وبعدين اولدي براحتك
ليلي
– ده كابوس لو حصل بجد باااس محدش يفكر في الكلام ده
زين وهو بيضحك عليها
– بس ابوس ايدكم دي بتتلكك علشان تكتئب كل شوية سيبوها في حالها
في نفس اللحظه دخلت البيت لطيفه وبناتها
لطيفه
– حمدلله علي السلامه يا زين يابني وبصت علي ليلي وبطنها وابتسمت والف مبروك حمل مراتك محدش قالي يعني
هلال بغل
– كنت عايزاه تعرفي علشان تعملي للعيل الي لسه مجاش الدنيا عمل جديد ولا ايه
لطيفه
– لو انت مش عايز تسامحني سيبني في حالي سيبني اعرف اطلب السماح من ابني الوحيد
زين
– مش وقته الكلام ده عن اذنك يت حج هلال هاخد ليلي وهطلع علشان المشوار كان طويل عليها شد زين ليلي من ايديها وسحبها
لطيفه
– طب اسمعني الاول يا زين اسمعيني انتي طيب يا ليلي
وقفت ليلي زين بصلها زين بمعني يلا
بصت ليه برجاء انها تسمعها
وقفت ليلي وبصت للطيفه وبكل طيبه قالت
– قولي يا طنط انا سمعاكي
هلال بعصبيه
– خد ليلي واطلع يا زين
زين
– يلا يا ليلي يلا
ليلي
– علشان خاطري استنوا نسمعها علشان خاطري يا زين
لطيفه
– حقك عليا يا ليلي يابنتي حقك عليا كان الكرهه والغيره عاميين قلبي انا بقالي يمكن ٩ شهور وانا قاعده لنفسي قافله بابي كش بعمل حاجه غير اني بطلب من ربنا يسامحني ويغفر ليا ويلين قلب زين ابني عليا وان انتي كمان تسامحيني عايشه الشهور دي كلها مش عارفه انام بصحي علي كوابيس وانام علي كوابيس ابوس ايدك يا ليلي سامحيني بس وخلي زين يسامحني هو بيحبك يا ليلي وبيسمع منك انتي
اقتربت منها ليلي بحنان شدها زين بخوف
ليلي بهمس
– زين متخافش سيب ايدي
ترك زين يداها بقلق
اقتربت ليلي من لطيفه وامسك كف يداها
– انا مسامحاكي يا طنط وزين بس هياخد وقته الي حصل مكنش سهل عيله بس هو قلبه طيب واكيد هيسامحك انا عارفه بس اتمني تكوني اتغيرتي فعلا يا طنط مش علشاني والله علشان حضرتك وعلشان ده حرام
وطت لطيفه بسرعه علي ايد ليلي كانت هتبوسها
لكن ليلي سحبت ايدها بسرعه
– لا لا ابدا والله وحضنتها بحنان
لطيفه حضنت ليلي وهي بتعيط وبتردد حقك عليا يا ليلي حقك عليا
ليلي
– خلاص بقا عندنا فرح كفايه نكد
نورا وجني وياسمين جهزوا فساتينهم ولا لسه
لطيفه
– نورا عايزاه تستسمحك هي كمان قرب يا نورا بوسي ايديها
ليلي
– ايه ده مفيش الكلام ده نورا زي اختي ومن غير اي كلام انا مسامحها
نورا
– حقك عليا يا ليلي انا غلطت كتير في حقك
ليلي
– انا بسالكم دلوقتى جبتوا الفساتين ولا لسه
نورا
– محدش قالنا انهم هيتجوزوا يا ليلي
ليلي
– حصل خير لسه باقى اسبوع نبقا ننزل نشتري الفساتين الي محتاجينها وزين هيجي معانا مش كده يا زين
زين
– انا طالع انام يا ليلي خلصي الي بتعمليه وتعالي
سابهم زين وطلع شقته الي بالمناسبه كل حاجه فيها اتغيرت بطلب من ليلي
بصت ليلي بياس من زين الي احرجها وطلع وبعدين جعت بصت لنورا ولطيفه
– متزعلوش هياخد وقته بس ووعد هيكون كويس قريب ولو سمحت يابابا متخليش طنط لطيفه تمشي من البيت تاني
هلال
– انا مطردتش حد اولاني من البيت هي الي مشت بمزاجها
لطيفه
– هقعد وسطيكم ازاي وانتوا كل يوم تدعوا عليا ومحدش عايز يسامحني
هلال
– انتي تضحكي علي ليلي براحتك كلنا عارفين هي طيبه ازاي البيت بيتك وبيت بناتك متمشيش منه لكن انا مش مسامحك لسه وانتي عارفه لو فركتي بس تعمل حاجه تاني هيحصلك ايه
لطيفه
– والله العظيم ندمانه صدقني والله العظيم ما هعمل حاجه تاني بس خلي زين يبص في وشي حتي
هلال
– البيت بيتك يا لطيفه عن اذنكم سابهم ومشي هو التاني
بصت لطيفه لناهد
– وانتي يا ناهد مش هتسامحيني انتي كمان
ناهد
– بنتي الي اذتيها وعذبتيها سامحتك مش هسامحك انا يا لطيفه ربنا يهديكي يارب وتكوني فعلا اتغيرتي
ليلي٢
– كفايه جماعه وصلة النكد دي احنا عندنا فرحين مش فرح يلا يا نورا يلا جني انتي وياسمين اطلعوا اوضكم يلا عندنا حاجات كتير هتتعمل وانتي يا لطيفه البيت بيتك واوضتك لسه زي ما هي ياختي يلا
اطلعي يا ليلي لجوزك
كل واحد راح مكانه وليلي طلعت لزين وهي خايفه منه وعليه
ليلي
– ينفع الي عملته تحت ده
بصلها زين بجمود
– هو انتي الي اخدتي رأي في الي عملتيه تحت ده
ليلي
– هنفضل لأمتي كده يعني خلاص ده ربنا غفورا رحيم يا زين كل الشهور دي مش قليله عليها انا ام دلوقتى وحاسه بيها دنا متعلقه بيه من قبل مشوفه مبالك هي شوف مبرت قدامها كام سنه خلاص هي ندمانه سامحها يا زين انت نفسك مضايق انك مقاطعها حرام عليك نفسك يا زين ومتخافش قل لن يصيبنا الي ما كتب الله لنا وانت دايما بتقولي كده سيبها علي الله وهتعدي بإذن الله اخواتك الصغيرين ملهمش اي ذنب يا زين حرام عليك حتي دول مش بتصلهم دول ذنبهم اي يا زين
زين
– انتي قولتيلهم هتجبيلهم فساتين امتي
ليلي بفرحه
– بكره لو عايز
زين
– اتفقي معاهم وهستناكم بكره في العربيه
باسته ليلي من خده
– انت أطيب زين في العالم والله
زين
– شكرا يا ليلي شكرا انك دايما كويسه وجميلة وطيبه كده يابخت ابني بيكي
ليلي
– صحيح عايزين نختار اسم احسن اولد في الفرح زي ما بيقولوا
زين
– اختاري انتي ياستي ده من حقك انتي حد تعب زيك
ليلي
– هممم ممكن نسميه مش عارفه افكر في اسم الحمد لله
زين
– طب ايه رايك في نوح
ليلي
– جميل بس مش ماشي مع اسمك نوح زين لا لا
زين
– عندك حق طب عدى
ليلي
– باااس هو يونس
زين
– تاه عن بالي فعلا حلو يونس
ليلي
– اتفقنا يابو يونس
زين بضحك
– ماشي يام يونس ماشي
عد اليوم بتفاصيلها
في اليوم التالي
ليلي
– يلا يا نورا بسرعه زين خلقه ضيق
نورا
– نازلين اهو يا ليلي
نزلت نورا وجني وياسمين
وخرجوا لزين علشان يركبوا العربيه
زين
– اتاخرتوا ليه
ليلي
– مكنتش لاقيه جزمتي
نورا
– حقك عليا يا زين
زين
– بلاش نتكلم في الي فات يا نورا خلاص عامله ايه في حملك سمعت انك حامل الحمد لله
نورا بابتسامه وهي بتضع يداها علي بطنها
– الحمد لله يا زين اخيرا حامل بس لسه في التالت عرفت ازاي
زين
– عارف كل اخباركم يا نورا
ليلي بفرحه
– مبروك يا نورا مبروك بجد فرحتني
نورا
– اللهي بارك فيكي يا ليلي فيكي ايه انتي عادي واد ولا بت
ليلي
– فيا يونس
نورا
– مليون مبروك يجي بالسلامه يارب
ياسمين
– ان شاء الله يطلع جميل زيك يا ليلي
جني
– علي اساس زين مش جميل يعني
ياسمين
– ليلي احلي
جني
– زين احلي
ليلي
– بااااس يلا ننزل وصلنا
قعدوا حبه يشتروا الفساتين وكانوا بياخدوا راي ليلي بكل حب لان ذوقها حلو
وبعدين زين اخدهم واتغدوا بره كان اسعد يوم في حياتهم تقريبا
واخيرا روحوا البيت شافهم هلال وهما داخلين سوا مبسوطين وفرح بس من جواه مبينش
هلال
– كنتوا فين
ليلي
– كنا بنتشتري فستانين علشان الفرح صح يا بابا نورا حامل
هلال بص لنورا
– ده بجد
نورا وهي بابتسامه وتبصله برجاء
– ايوه بجد يابوي
هلال
– الف مبروك يا نورا الحمد لله يابتي
جريت عليه نورا وحضنته وعيطت
وزين كان طالع ليلي طلعت وراه
– متجي نعدي نشوف طنط لطيفه الاول
زين
– بلاش دلوقتى يا ليلي
ليلي
– علشان خاطري مخرجتش خالص من اوضتها
تنهد زين وذهب لغرفة لطيفه طرق علي الباب بخفه فاتي صوت لطيفه
– ادخل
دخل زين وليلي أغلقت الباب من الخارج وخرجت
لطيفه بسعاده وهروله
– زين اتفضل يا ولدي اتفضل
زين
– عامله ايه يحجه
لطيفه
– هبقى بخير وزينه لما تسامحني يا زين
اسمك زين المصحف الي علي الكومود
واقترب منها
– أحلفي علي المصحف ده انك صافيه من ناحية مراتي ومش هتفكري تاذيها تاني
حطت لطيفه المصحف بين ايدها وحلفت وهي بتعيط
– وكتاب الله الشريف ده انا صافيه من ناحية ليلي وعمري ما هفكر اذيها تاني انا ندمانه علي كل حاجه عملتها واتمني ربنا يغفر ليا ويسامحني وابني يرجع يبص في وشي حتي تاني بس
نظر زين اليها
– انا مسامحك يحجه
لطيفه
– متقولي يا أمي يا زين وحشتني اسمعها منك يابني
زين
– مسامحك ياما وقريب كمان هكبرك وهتبقى جده ياستي
اقتربت منه لطيفه وحضنته بقوة وظلت تبكي
حقك عليا يا زين حقك عليا يابني
زين
– خلاص بقا كفايه عدمتي عنيكي
لطيفه
– قولي بقا هتبقى ابو مين
زين
– ابو يونس
لطيفه
– يعمري انا ولد الحمد لله يارب يجي بالسلامه وأمه تقوم بالسلامه يارب
زين
– يارب يا أمي يارب
بعد وقت كانوا جميعهم حول المائده
لطيفه
– زين سامحني يابو زين مش ناوي انت كمان ترضى عني
هلال
– كل حاجه في وقتها يالطيفه
كلوا بس دلوقتى مش وقت كلام
عدت الايام الي قبل الفرح بسعاده وفرحه وكل يوم ليلي من كتر الضحك الي بتضحكه بيفتكروها هتولد
واخيرا يوم الفرح جه
ليلي
– يلهوي عليهم يا زين قمر ماشاء الله ربنا يحميهم
زين
– عارف يا حبيبتي بس اتهدي شوية احسن تولدي مننا وبطلي رقص
ليلي
– انا بحرك دراعي بس
قمر
– ليلي براحه
محمود
– سبيها فرحانه ياستي
قمر
– فرحانه ايه والله خايفه تولد
محمود بضحك لا لا متقوليش كده
فرحان ان عمي هلال صالح مرات عمي اخيرا
قمر
– انا فرحانه اكتر ان العيله كلها متجمعه دلوقتى وفرحانين الحمد لله
عمر
– ايه رايك يامريومه في افراحنا
مريم
– كنت فاكراه أفراح الصعيد زي التلفزيون بس طلعتوا بتعملوا أفراح في قاعات افخم من الي في القاهره ماشاء الله الفرح جميل
عمر
– مش أجمل منك صدقيني
هلال
– ايه الي لابسه ده يا لطيفه
لطيفه
– ده فستان مرات ولدك الي جابتوهلي مليش صالح
هلال
– ليلي دي عليها حاجات بس حلو عليكي
لطيفه
– ربنا يخليك ليا يا هلال
قاطع لحظاتهم كلهم السعيده صوت صرخت ليلي
ليلي
– الحقني يا زين انا بولاااااااد
زين
– قولتلك بلاش رقص بلاش رقص
– جريوا كلهم علي ليلي وسالها زين وطلع يجري علي العربيه وكل واحد وراه بعربيته
طلعوا علي المستشفي
زين
ترولي بسرعه
جابوا الترولي واخدوا ليلي
ليلي وهي بتمسك ايد زين
– ابوس ايدك ادخل معايا متسبنيش
زين
– حاضر حاضر متقلقيش معاكي معاكي
– دخلوا العمليات اخيرا وكلهم بره علي اعصابهم
– ومريم وقمر بفستاينهم
بعد عدت ساعات سمعوا صرخات الطفل
ابتسم هلال بفرحه
– حبيب جدو اخيرا شرف بالسلامه
امسكه زين بحب وقربه من ليلي
– ليلي قومي شوفي يونس شعره جميل زي شعرك
ليلي
– وعينه جميلة زي عينك يا زين وغابت عن الوعي
خرجوا من غرفة العمليات وزين شايل يونس علي ايده وليلي علي السرير
قربه زين من هلال
– مسكه هلال بكل حب وبدأ يكبر في ودنه بحنان
– نورت يا عيون جدك
حسين
– اديني اشيله يا هلال
شاله حسين بحرص ودخلوا ليلي بعد ما فاقت
لطيفه
– حمدلله علي السلامه يحبيتي
ليلي
– الله يسلمك يا طنط يونس فين
ناهد
– اهو يابنتي معايا خدي
شالته ليلي بين ايدها وهي بتبصله بحب قرب منها زين
– ان شاء الله نجيب عشره تاني زيه طالما بالجمال ده
ليلي
– اه وماله وابقى اولد انت بقا دنا كنت بموووت ضحكوا كلهم بصوت عليها وعلي رد فعلها
محمود
– طب الف حمد لله علي السلامه نستأذن احنا بقا يلا يا قمر شد قمر ومشي
عمر
– اكيد هعمل نفس الحاجه يعني حمدلله علي السلامه يا لوله يلا يا مريومه يلا وشدها هو كمان وخرج
قعدوا يضحكوا عليهم
وليلي ضمت يونس ليها وبصت لعيلتها الجميلة وهمست في ودنه
– انت هيكون عندك اجمل عيله يا يونس
وبكده تكون خلصت روايتنا
اتمني تكون عجبتكم
هحكيلك بقا شوية عن كل شخصيه وحقيقتها
مروة في الحقيقه من الاول هي بنت خالت زين وكانت بتحبه من زمان برضو لما لقيت زين مش شايفها خالص اضطرت تتجه للاعمال وبما انها مامتها بتعرف تعمل ده فده سهل عليها الموضوع
الي لعبت في دماغ لطيفه من الاول انها تبعد ليلي عن زين بالأعمال كانت نعيمه مامت مروة بعد ما مروة اقنعتها فعلا تعمل أعمال وسحر
وعلشان شايفه ان زين فرصه مش هتتكرر تاني
مروة كانت لئيمه من الاول وفضلت علي ذمة زين سنتين حتي بعد ما اتجوز ليلي
بتكره العيله كلها وبتكره ليلي كره العمي وحاولت تاذيها كتير اوي في الحقيقه
نورا
اخت زين في الحقيقه فعلا مكانتش بتخلف ولسه ربنا كارمها دلوقتى بعد وقت طويل اوي ادعولها ربنا يسهل حملها ويعديه علي خير يارب بس عايزاه اقولكم نورا في الحقيقه لسه مش عارفه تحب ليلي هي يمكن بتمثل انها بتحبها بس ليلي عارفه ان نورا لسه بتكرهها
لطيفه
– في الحقيقه زين قاطعها سنتين مش كام شهر ولسه لحد الان مش زي الاول معاها خالص ومش عارفه يسامحها هي مطلبتش منه السماح كتير كده زي الرواية هي لسه مش عارفه تحب ليلي علشان كده زين لسه مش عارف يسامحها
هلال
– شخصيته في الرواية هي هي في الحقيقه مفيش اي حاجه فيه اتغيرت
ليلي
– مع الاسف لسه مجابتش بيبي واضطريت اكتب نهايه تليق بالرواية بس ان شاء الله الي فيه الخير يقدمه ربنا المهم انها عايشه مع زين فعلا ومبسوطين الحمد لله
اتمنا تكونوا استمتعوا بالرواية وشكرا ليكم ولاراكم❤️

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حواديت من الواقع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى