رواية حنين وعامر الفصل الثاني 2 بقلم منار همام
رواية حنين وعامر الجزء الثاني
رواية حنين وعامر البارت الثاني
رواية حنين وعامر الحلقة الثانية
عامر: وانتى من اهله
حنين بعدت بتوتر ودخلت جوه وهى بتسند على الباب وحطت ايده على خدها
: يا ربى
تانى يوم عامر صحى على خبط جامد قام فتح واثار النوم على وشه
عامر: في اي يا زفت
غانم: اي يا عم النوم دا كله صبح الفل
عامر: صبح النور… اتجه للمطبخ… دا انا قلت مصر ولعت على الخبط دا
غانم: لا متقلقش مصر لسه بخير… انت بتعمل فطار صح ولا في الاخر هتطلع بكوبايتين شاى
عامر: فطار يخوى… عامر طلع وهو شايل الاطباق
غانم بغمز: وهيهون عليك تفطر من غير حبيبت القلب
عامر بصله بحده: عااامر اتلم
غانم بدا ياكل: متجيبها معاك الجم بدل قعدتها لوحده كدا اهو بالمره امن انا مش عارف بتسيبها ازى
عامر: ملكش دعوه
غانم: انت مش نازل الجم النهارده ولا اى
عامر: لا هنزل هروح فين يعنى
غانم: احم طيب بقولك اي نفس العيال بتوع كل دور بيجوا يعملوا مشاكل في الجم ويمشوا
عامر: مقلتلك اديهم فلوسهم وخليهم يغورو
غانم: وهو كل شخص يعمل مشاكله نديه فلوسه يبقا مش هنخلص
عامر: هشوفهم انا
حنين دخلت: عامر ال… حنين رجعت بسرعه لما شافت غانم معاه
عامر قام بسرعه وطلع
غانم ضحك: يسهلوا يا عم
برا
عامر: في حاجه محتاجه حاجه انزل اجبلك فطار
حنين: اسفه والله مكنتش اعرف ان صحبك معاك
عامر: ماشي بس ابقي خبطى بعد كدا
حنين: كنت جايه اشوفك فطرت ولا لا
عامر: بفطر اهو انا و غانم المهم انتى فطرتى
حنين: لا لسه
عامر: طيب بقولك ايه روحى البسي ونزلى استنى في العربيه بس اركبي من ورا ماشي… ولا اقولك انا هخلى الزفت دا ياخد تكسي
حنين: لا ما هو تقريباً جاي بعربيته انا شفتها من البلكونة
عامر: احسن… انزلى يلا
حنين نزلة وعامر دخل
عامر: هنشرب الشاى في الجم يلا
غانم: تمام
عامر: هغير هدومى دقيقه
بعد وقت
عامر ركن ااعربيه
: اجبلك اي فطار
حنين: مش جعانه
عامر: انجزى
حنين: اي حاجه
عامر: تمام خليكى هنا هجبلك الفطار وندخل سوى
حنين: تمام
غانم نزل من عربيته
: على فين
عامر: روح انت هجيب فطار وجاى
غانم: تمام… ودخل
بعد شويه
عامر طلع من الحمام بعد مغير هدومه هدومه لهدو الشغل
حنين تنحت فيه وفي عضلاته
عامر بضحك: فطرتى
حنين بتوتر: ايوه
عامر: طيب يلا قومى هخلكي تتمرني شويه
حنين: انا.. لا انا ولا مره اتمرنت ولا نزلت تمرين حتى باجى الجم بتاعك كل فين وفين
عامر: هو جسمك حلو و مش محتاج جم بس هنجرب يلا
عامر خدها وطلعوا برا
: يلا هشغلك الجاهز وانتى اهتمشي عليه هنشتغل على حاجه بسيطه دلوقتي
حنين: عامر والله مش هعرف
عامر: يلا بس
حنين طلعت على الجاهز و عامر مسك ايده…. وفي شويه بنات جو على عامر
وحده من البنات
: هاى كوتش عامر
عامر: ازيك يا إيمان عامله اي في التدريب
إيمان: اهو الحمدلله يا كوتش بس ليه سبت التدريب بتاعتنا وجبت كتش سما
عامر: علشان تبقوا بنات مع بعضكم وتاخدوا رحتكم
إيمان: طيب ما انت بدرب بنت اهو
عامر: لا دى بنت عمى
حنين كانت بتبص عليهم بغير
إيمان: طيب وهى علشان بنت عمك اول مره اشوفها في الجم
عامر: ايوه علشان بنت عمى اولا تانى حاجه هى بتجى معاى بس مش ديما وجسمها حلو فا مش محتاجه جم
إيمان: ااه وهما كل الى بيجوا الجم بيظبطوا جسمهم
عامر: لا عادى في زيك كدا بيتعلم بوكسنتج
ايمان قربت منه وحط ايده على كتفه
: بس هى محتاجه تظبط جسمها برضو
حنين بصتله بغيره
في الحظه دى حنين وقعت من على الجهاز
: اااه
عامر ميل على الارض
: خدى بالك… حصلك حاجه
حنين حط ايده على راسها بوجع
: تقريباً اتجرحت
عامر: جرح بسيط تعالى اعقمهولك وحطلك لزقه
إيمان بسخريه: ولما انتى مش قد التمارين نازله جم ليه
عامر: إيمان ما تنشيش حصلك اي اول يوم في الجم
عامر دخل المكتب وحطلها لزقه على راسها
عامر: الجرح بسيط مش مستاهل الدموع دى كلها
حنين بدموع: انا قلتلك مش هعرف في موضوع الجم وخليت البنت الى برا تضحك عليا
عامر قعد جنبها
: اول حاجه انتى مشفتيش ايمان دى اول يوم في الجم حصلها اي… وبعدين من النهارده هانزلى معاى الجم كل يوم وهتنافسي ايمان في الك البوكسينج
حنين: عامر انا مش
عامر: مفيش اسمه مش ويلا علشان اديكى فكره عن العبه
حنين اتنهد: ماشي
عند ايمان
رضوى صحبتها
: اهه شكله ضاع منك يا ايمان
ايمان: يضيع من مين عامر ليا يعنى ليا
رضوى : بس شكله بيحبها
ايمان: يحب مين دا شبه الجموسه
رضوي: ok هتعملى اي
ايمان: هقولك
بليل
حنين بزهق
: مش يلا انا زهقت
عامر ضحك: اه انتى عايزه ترجعى الشقه والطبيخ
حنين: ايوه والله الشقه وحشتنى.. انت مطول
عامر: ايوه الصراحه… لسه اصلا الشباب بتجى
حنين: طيب ما تخلى غانم هو الى يمسك الشغل
عامر: غانم روح اصلا… تحبي اروحك ورجع تانى
حنين: لا خلاص على اي هطعلت نفسك
عامر خد ازازة الميه وفتح الباب
: مطلعيش من لاوضه الجم بقا كله شباب تمام
حنين: حاضر
عامر: هخلى غاده تجبلك اكل… وطلع وهو طالع قابل إيمان
عامر: ايمان انتى لسه هنا
ايمان: انا كنت جايه اشوفك الصبح لكن موعد التمرين بتاعى الساعه تامنيه بليل
عامر: تمام بتوفيق… ومشي
إيمان شاورت لصحبتها ورضوى جات
: زي ما اتقفنا تمام… انا هفصل الكهربه ودخل وانتى تقفلى الباب من بره
رضوى: اشطا
إيمان بصت للوحت المفتايح بتاعت الكهربه وفصلتها ودخلت و رضوي قفلت الباب
جوه
حنين بخوف
: عامر
إيمان بدات تطلع صوت
حنين بخوف اكبر
: عااااامر
ايمان وقعت حاجه كسرتها وهى بتكتم ضحكتها
حنين جريت على الباب تحاول تفتحه بس مش بيتفتح ولما حست بحاجه بتقرب منها رجعت جرى علشان تشوف تلفونها فين ايمان حطت رجلها تحتيها وقعت وجات على حافة المكتب
عند غانم وهو طالع شقته قابل حور جارته
غانم: مساء الفل يا حور.
حور: مساء الخير اخبارك ايه.
غانم: ميه ميه… بتعملى اي على السلم مستنيا حد
حور: ايوه امى نزلة تجيب طلابات
غانم: ااه…. سكت شويه وكمل… مش ناويه تيجى الجم معاى برضو
حور بحزن: لدرجه شكلى مش حلو
غانم: لا مين الى قال كدا انتى زى القمر كدا والله… بس انتى عارفه انك بتتعبي والدكتور كل دور يطلب منك تخسي
حور: على فكر وزنى حلو يعنى 79 كيله مش تخينه ولاقي على طولى هى بس البنات التانيه الى مسلوعه
غانم: وانا مقلتش حاجه يا ستى بس برضو دا علشان اولا ملنهاش دخل بالبنات التانيه
حور اتنهد: هشوف ماما وقولك
غانم: اننى عارفه ان امك موافقه وهى الى بتتحايل عليكى علشان تروحى جم
حور بتردد: خلاص هروح بكره
غانم: على الساعه 8 كدا علشان بليل الجم بيبقا ماليان شباب
حور: إن شاءلله
عند عامر
غادة جات عليه بخوف
: كوتش عامر الحق البنت الى جايه معاك لقيتها واقعه في المكتب و متعوره
عامر جرى على المكتب وشاف حنين واقعه على لارض شالها بلهفه
عامر وهو طالع
: غاده اتصلي بغانم يجى يكمل الشغل وانا مش هاجى تانى
عامر: حاضر يا كوتش
برا ايمان ضربت كفها في كف رضوى وهى بتضحك
: هتحرم تيجى الجم تانى
رضوي: حرام عليكى يا مفاريه دى كانت هتروح فيها
ايمان: تستاهل عامر ميرحش منى آبدا لوحده جربعوه زي دى
في المستشفى
الدكتوره طلعت من عند إيمان
: خير يا دكتوره هى كويسه
الدكتوره: هى تمام بس اغمى عليها من أثار الوقعه مش اكتر… تقدر تدخل
عامر دخل عليها بلهفه وقعد جنبها على السرير
إيمان اترمت في حضنه بخوف وهى بتعيط
: انا مش هروح الزفت دا تانى ولاوضه بتاعتك فيها عفريت
عامر حاول يكتم ضحكته
: عفاريت اي
حنين بعت ومسحت دموعها
: ايوه والله في حاجات كانت بتتكلم وفي حاجه اتكسرت وروح اتاكد بنفسك
عامر: الحمدلله انتى كويسه دلوقتي يلا علشان نروح
بعد شويه في الشقه
: هعملك حاجه تكليها
حنين: لا مش جعانه انا عايزه أنام
عامر: هعملك حاجه خفيفها تكليها ونامى
بعد شويه عامر دخل معاه اكل وحطه قدامها
: وأنتى قاعده تاكلى احكيلي بقا الى حصل
حنين: بس متضحكش عليا ماشي
عامر ماشي
حنين: بص هو انا كنت قاعده فجأء النور قطع حسيت بعده الباب اتفتح وتقفل حولت الاقي التلفون ملقتوش من العتمه سمعت بقا صوت حواليا وقمت افتح الباب مرضيش يتفتح وفي حاجه اتكسرت الصراحه في الحظه دى فقدت اعصابي ودخلت اجرى على التلفون وقعت بقا وراسي جات على التربيزه.
عامر: ماشي كلى ونامى دلوقتي
عامر طالع ولسه هيطفي النور
حنين: لا خليه الله اعلم هنام ازى النهارده
عامر: انا هنام هنا في الصاله اقفلي على نفسك كويس
حنين: الله يخليك والله انا كنت مكسوفه اقولك
عند غانم رجع البيت متاخر دخل وشاف حور قاعده مع اخته
غانم بتعب: اي الى مسهركم لحد دلوقتي يا بنات
نانسي اخته: مفيش كلنا نقعد شويه مش جيينا نوم
غانم: مش عندك تامرين بكره يا حور
حور: هصحا بدرى متخفش
غانم: طيب متعملوش دوشه عايز أنام شويه عااا
نانسى: حاضر
غانم دخل و نانسي بصت لحور
: اي بقا يا خبيثه حوار التمرين دا
حور: عادى قلي انزل معاه الجم.. مش عاجبه شكلى
نانسي: اي الكلام الاهبل دا غانم بيحبك زى ما انتى بس خايف عليكي
حور: خايف عليا بتاع اي
نانسي: والله… انتوا الاتتين بتموتوا في بعض وعملين مش في بالكم
حور بسخريه: بيموت فيا انا.. طب هو شغال في جم البنات فيه أشكال وألوان وجسمه متقسم تقسيم والبنات كله تتمنا بصه منه اما انا بقا برميل ماشي على الارض مفيش حاجه يتمنها رجل يبصلى على اي بقا
ناسي: حور جارته الى من صغرها معاه البنت ام قلب طيب واشطر ست بيت بيموت في أكلها ولو خست شويه هتبقا زى القمر
حور: بقولك هروح انام انا تصبحى على خير
نانسي: وانتى من أهله
تانى يوم في عربية غانم
غانم: جاهزين يا بطل
حور قاعده جنبه: ايوه بس هو يعنى ملقتش لبس شبه الى بتلبسه الينات في الجم فا لبست دا وخلاص
غانم: انتى مجنونه يا حور حتى لو لبستيه انا كنت هخليكى تغيره ملناش دخل بالبنات الى في الجم
حور: ليه يعنى هما مش حلوين ونفسك تتجوز وحده منهم
غانم: بصي مش كدب وقول ان كلهم وحشين بس نصهم فيك النص التانى مليان غل وفيهم كويس وقلبهم طيب زيك كدا
حور ضحكت: اه وماله
غانم: فطرتى
حور: لا هفطر وانا رايحه الجم
غانم: الله يخرب بيتك مين فهمك ان الى بيروحوا الجم مش بيفطروا دى اهم وجبه تعالى هجبلك اكل يوكن بسيط وصحى كدا
في الجم
غانم و عامر قاعدين في المكتب
غانم: طيب ما تشوف كاميرات مراقبه
عامر: النور كان مطفي مش هتجيب حاجه وجهت الباب مش عليه كاميره
غانم: طيب انت ناوى على اي انا حاسس بعد الى حكيته انها إيمان
عامر: طيب ما هى إيمان بس اثبت دا ازى
غانم: مش عارف والله بس هنلاقي حل
عامر: المهم مين الى جيبها معاك برا دى
غانم: حور جاريتى من زمان بتحايل عليها تيجى بص عايزه تخس بإى طريقه
عامر قرب منه: حور بس
غانم اتنهد: حبيبتي من الطفوله
عامر: انا قلت كدا برضو… بس محتاجه شغل جامد اوى وبإين عليه معندهاش إيراده
غانم: هتخس غصب عن عين امها
عامر ضحك: عنيف اوى في حبك… المهم خد بالك منها
غانم: وخد بالك من الحته بتاعتك برضو
عامر: غور من هنا يلا
برا
حنين و حور على جاهز المشي وبيتكلموا
حور: بس انتى مش تخينه جيتى الجم ليه
حنين: سي عامر قلى عليه النعمه لا تنزلى وتلعبي بوكسينج
حور ضحكت: دا خطيبك
حنين: لا ابن عمى… هو غانم ابن عمك برضو
حور: لا جارى بس متربين سوى انا واخته وزى الاخوات
حنين: لا مش زى الاخوات على فكره باين عليكم بتحبوا بعض
حور بخجل: انا بحبه بس هو معرفش
حنين: على فكره بيحبك وعايز يخليكى احسن
حور: يلا هو انتى اسمك اي لحد دلوقتي مسألتكيش
حنين: حنين السيد 23 سنه خريجة معهد مساحه
حور: حور منصور 22 سنه خريجة دبلوم تجاره
حنين ضحكت: كله محصل بعضه
عامر جه عليهم ومعاه غانم
: الحلوين عاملين اي
غانم: متاخد بالك يا زفت… خليك في الحلوه بتاعتك… الحلو بتاعي عامل اي
حور بحده: غاااانم والله اروح
غانم ضحك: خلاص متزعليش كدا… المهم اي الدنيا
حور: تعبت
غانم: مبقلقيش 15 دقايق على الجهاز
حور: طيب جعانه
غانم: مش لسه فاطره
حور: بس جعت
حنين: خلاص انت يا استاذ غانم انا مش هخليه تاكل حاجه
غانم: ربنا يخليكي والله يا حنين عايزك تبقي صحبتها كدا وتسعديها هاا
حنين: من عنيا
عامر: خلاص انتى وهى بطلوا سهويك… ولا علشان كتش سما هتمرنكم شويه علشان انتى كمان يا حور هتتعلمى نفس العبه بتاعت حنين
حور: حاضر يا كابتن
عند إيمان
إيمان بضحك: اهو الجو بتاعك كمان جاب المزه بتاعته
رضوى بغيره
: إيمان متعصبنيش وبعدين ما اهو بعد كل الى عملتيه جات تانى
إيمان: سو بيبي… انا هعرف اطفشها الدور والباقي عليكى
روضوى: وانا كمان هطفشها
إيمان: لازم نساعد بعض بقا
بعد شويه
عامر: هااا يا كوتش سما اي رايك فيهم
سما: حور مشاء الله عندها الموهبه انها تلعب بوكسينج وحركاتها حلوه بس جسمه مصعب الموضوع شويه
حور بحماس: هخس يا كوتش بس انا حابه اكمل في الرياضه دى انا حبيته اوى
غانم: الحمدلله بقا عندك حاجه تشجعك
عامر: وحنين
سما: حنين مش اوى بس ممكن تلعب كارتيه مع كوتش سمر تحسها هتبدع فيه
عامر: طيب حلو بس تتعلم نظام الجم هنا ونبدا إن شاءلله
سما: تمام… انا معاى حور من دلوقتي… بس لازم تخس شويه
غانم: عندى انا دى
بعد مرور اسبوع
غانم وحور قاعدين في العربيه
غانم: طيب انتى بتعيطى ليه دلوقتي
حور: تعبت مش قادره اكمل
غانم: انتى قربتى اهو مشاء الله خسيتى خمسه كيلو
حور: بس انت منعنى من كل الاكل الى بحبه ومش بتأكلنى غير سلطة
غانم: معلش يا حور استحملى هتتعودى وبعدين انا عايزه تخسي عشررين كيلو نعملهم خلال شهر إن شاءلله
حور: ماشي
غانم: النهارده إن شاءلله في ليكى عندى عزومه على الغداء هتعجبك
حور: طيب احنا متكلمناش في موضوع الإشتراك في الجم يعنى هو بكام
غانم: انزلى يا حور بلاش كلام ملهش لازمه
حور: لا يا غانم والله ازعل و مرحش تانى
غانم: مصره يعنى
حور: جدا
غانم: طيب هو الاشتراك في الجم 500 جنينه علشان احنا مش اي جم في البلد بس علشان أنتى قريبتى وكدا هعملك خمس وهيبقا 400 ماشي يا ستى
حور: اذا كان كدا ماشي
جوه في الجم
عامر بيمسح العرق وبينهج
: تمام حلو اوى كدا
حنين: انا تعبت اي دا دا مش تمرين دا أنتحار
عامر ضحك: معلش… تعالى بقا نغير ونروح نشرب حاجه…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حنين وعامر)