رواية حمد الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم اوشا مصطفى
رواية حمد الصعيد الجزء العاشر
رواية حمد الصعيد البارت العاشر
رواية حمد الصعيد الحلقة العاشرة
ماريان اتصلت علي فادي الساعه ٢ بليل
فادي:الوا
ماريان:صاحي بتعمل اي لحد دلوقتي
فادي:عادي يعني ياميرو
ماريان:اه عادي طيب انت فاتح سوشايل من الساعه ١٠
بليل فتحت ساعه فيس وساعه مسنجر وقفلت الساعه
١٢ ونص فتحت ١ ونص لحد الساعه ١ و٤٥ دقيقه ولسه
فاتح من خمس دقايق وقفلت الساعه ١ و٥٦ دقيقه وكل دا عادي؟؟
فادي: مين معايا
ماريان:فادي!!!
فادي:خلاص ياست الغيوره بس انا كنت بدرس وبشوف
فيديوهات علي الفيس بوك وكنت بتواصل مع الدكتور
بتاعي علشان بصنع دوا جديد م انتي عارفه
والواتساب كنت بكلم حمد عليه لحد م وصل بيته وقفل
وانا قفلت
ماريان:وانا فين من كل الأولويات دي ؟
فادي:ميرو احنا سايبين بعض من الساعه ٩ ونص
ماريان:قصدك أي يعني زهقت مني
فادي:يلهوي عليا انتي جايه معاكي بنكد ياحببتي صح
ماريان بعياط اقفل يافادي انت مبقتش تحبني …اصلا
******
حمد بصدمه وضحك :اي دا
فيروز:انت شايف اي
حمد:٣ تؤام
فيروز: ولدين وبنت كمان
حمد:هسمي الولد زين والبنت نور
فيروز:والولد التالت؟
حمد:ليكي حريه الاختيار ف دا
فيروز بضحك:لاء هنسميه سوا
حمد:نسميه اي بجد مش ف بالي اي اسم
فيروز:انا هسميه دامر اسم جديد ومختلف
حمد:دامر يعني اي دامر
فيروز:حساه هيطلع اكتر شخصيه ف إخواته واخد
الدنيا جد وكدا دامر يعني الدمار والي يزعله الدامر دامر
يدمره وضحكت
حمد بضحك:لي يابنتي كدا لاء دامر لاء
فيروز:طب انا بقي هسميه دامر وجايه معايا ب دامر ياحمد
حمد مسك ايديها وباسها وقال خلاص دامر علشان عيونك المهم بقا
فيروز:اي المهم
حمد:فادي بكره رايح الكنيسة وهيطلب ايد ماريان من ابوها وامها هما بكره هيبقوا موجودين هناك
فيروز:خبر جميل اوي
حمد :ومجهز لماريان مفجاه واو وطلب مننا نيجي بكره
علشان هيلبسها الدبله هناك
فيروز:ميرو طيبه وتستاهل كل خير ربنا يسعدهم يارب ياحمد ياحبيبي
حمد:يارب يافيرو ويخليكي ليا
عدا اليوم وجه اليوم الي فادي هيطلب فيه ايد ماريان
فادي:رايحه فين
ماريان:الكنيسه هخلص واكلمك
فادي:ماشي ياحبيبي خلي بالك من نفسك
ماريان:حاضر يسطا
فادي:بيئه بس بحبك
ماريان دخلت الكنيسة هي وأهلها وبعد م خلصوا
خرجت لقت الورد الأحمر بينزل عليها وفجأه ظهر فادي
وهو ماسك بوكيه ورد ف ايديه
فادي حمحم ونزل علي ركبته وقال ها تقبلي تتجوزيني؟
ماريان بدموع؛بتهزر وبصت ل ابوها وامها
انتوا كنتوا عارفين
ابوها وامها بصوا لبعض وضحكوا
هاشم:يله ياميرو الراجل بقاله كتير قاعد علي رجليه قدمي رجلك قصدي ايدك
الكل ضحك وفادي لبس ل ميرو الدبله وحضنها
وبعد شهر اتحدد معاد الفرح وعملوا الفرح وسافروا علشان يقضوا الهاني مول
فيروز بقت ف الشهر ال ٩ اخيرا
اليوم دا كان يوم جمعه
حمد كان قاعد هو وفيروز وسراج وبيشربوا شاي
فيروز:تخيل ان بابا سراج احلي منك
حمد:مممم مغرور شويه
سراج:ليا حق اتغر ياواد ابوك كان مجنن نص بنات الصعيد
حمد:براحه علينا ياعم سراج انت وعيونك
وفجأه فيروز مسكت بطنها ابتدت تتوجع
حمد بخوف؛مالك يافيروز
فيروز؛الحقني ياحمد انا شكلي بولد
سراج:شيل مراتك بسرعه يابني علي المستشفى..
حمد اخد فيروز المستشفى وسراج لحقهم
فيروز بدموع:مش هولد بقول
الدكتوره:ازاي يعني يامدام ارجوكي ساعدينا علشان نقدر نعمل اي حاجه
فيروز:والله م هولد اوعي وضربت الدكتوره
فيروز:هو الي هيعملها حمد تعالا أولد مكاني
الممرضه:استاذ حمد مدام فيروز حالتها متعصبه جدا ودا غلط ومش راضيه تولد
حمد بغضب؛اعمل اي يعني م دا شغلكم ولدوها
الممرضه؛حضرتها مصممه تيجي تولد انت
سراج مات من الضحك وقعد مكنش قادر
حمد:نعم…؟؟
بعد مرور ساعه اخيرا خرجت فيروز هي والأطفال
الممرضه:مبروك ولدين وبنت زاي الاقمر الولدين شبه بعض والبنت مشاء الله شبه مامتها اتفضل
حمد مسك ولاده وكان خايف اوي لأنهم صغننين اوي
سراج:كبر ف ودنهم ياحمد علشان يعرفوا ان دينهم هو دين الإسلام
حمد:شال الإبن الكبير دامر وابتدي يكبر ف ودنه
وبعدين كبر ف ودن ابنه زين الوسطاني
وبعدين بنته نور الصغيره
سراج:ربنا يخليهملك يارب ياحبيبي
وبعد مرور ٤ سنين كان عيد ميلاد الاولاد
فيروز:حمد شوف دامر بيعيط عايزه الحق الف النقاب
حمد؛يافيروز بلبس ثواني طب
فيروز خلصت لبس بسرعه وراحت للعيال
دامر:سيباني بعيط لي كل دا
فيروز:يعني قاصد تعيط
دامر؛كنت قاعد زهقان مش لاقي حاجه اعملها وبعدين بتزعقيلي لي
فيروز شالته وقالت نفس سحنه ابوك قموصه
حمد:سامع سيره ابوك ف الموضوع بس مش عارف ف اي الي بيحصل
زين:بابا سرحلي شعري
حمد:وافق تحلق بدل م انت مربي شعرك زاي البنات كدا
زين:دا مش زاي البنات دا لحد رقبتي يا حمد
حمد:اعتبرني زاي ابوك طب
نور:بابا ماما بتقول عليك مز يعني اي مز
حمد:يعني زاي نور كدا م انتي كمان مزه
نور:بجد يابابا
حمد:ايوا ياعيون بابا
دخل دامر النسخه الصغيره من حمد
دامر:وطي ياحمد تعالا
حمد:عايز اي ياض
دامر:انزل بس تعالا
حمد:هاا
دامر باس حمد من خده وعدله العمه وقال علي فكره انت مز اوي
حمد شاله وهو بيضحك
فيروز:تيجوا ناخد صوره لينا واحنا كلنا مزز
نور:لما اكبر هلبس النقاب زاي ماما
حمد حضن فيروز وباسها من دماغها
*لقد اجتماعانا بالصدفه* اقسم لكي انكي أجمل صدفه*
تمت❤️..
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حمد الصعيد)