روايات

رواية حكم القدر الفصل الرابع 4 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حكم القدر الفصل الرابع 4 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حكم القدر الجزء الرابع

رواية حكم القدر البارت الرابع

رواية حكم القدر الحلقة الرابعة

الحلقه الرابعه من قصة (حكم القدر) للكاتبه المجهولة
حور بدموع في عينيها ،، حور دي ماما الله يرحمها وانا شبها بالظبط هوا انتووو
فؤاد ،، جصدك ايه ب الله يرحمها
وقعد ع الكرسي بصدمه
نيره بصدمه ،، هوا انا بنتي ماتت ميتى وكيف وانتي مين
هوا انتي جدر بنتها صوح
ببكاء ،، ايوا انا قدر ماما ماتت من ٣سنين ونص
فؤاد ،، تعالي في حضني يابتي دانتي من ريحة الغاليه
حضنتو حور ونيرة شاركتهم الحضن كان الكل واقف يتفرج اللي باصص بلاموبالاه واللي في كره في عينو بسبب انها بنت حور واللي بسبب جمالها واللي باصص بحب واللي باصص بدون تعابير
فؤاد ،، ابوكي الله لا يسامحه اول ماتجوز حور بتي اختفى بيها مخلناش نعرف لها طريج واصل واول معرفنا مكانهم اخدها واختفى بيها تاني منو لله واكتشفنا بالصدفه أنها خلفت بنت وسمتها جدر
ببكاء ،، ماما ماتت بسببو لما اكتشفت انو اتجوز عليها اعز اصدقائها طنط فتحيه مرات بابا
ماما جتلها جلطه كان بيضربها ويعذبها ع اتفه الأسباب وماما مكنتش بتعملوا غير بما يرضي الله
نيره ،، حسبي الله ونعم الوكيل
شمس (بنت هند) ،، خلصتو بجى الفيلم ده ايوا بجى انتي جايه ليا
فؤاد بزعيق ،، شمس احترمي حالك انتي نسيتي نفسك ياك
قدر ،، انا جيت هنا عشان تحميني يا جدو
احميني من بابا كان عايز يجوزني لراجل عندو حاجه وستين سنه باعني بالفلوس
بس لو عرف مكاني مش هيسبني
هند ،، يحميكي كيف يعني انتي جايه تجيبيلنا مصيبه يابت انتي ولا ايا ابوكي يودينا في داهيه
اجل حاجه يجول سرجو بتي مني
فؤاد ،، انا اللي بتحددت ممكن كل واحد يحط صباعه جوا خشمه ويسكت
وانا هحميكي بدمي يابني انتي الحاجه اللي فاضلالي من حور اغلى واعز بنت عندي كانت تجولي اعملك حاجه يابوي انت تجمرني وانا انفذ بس وتجول حاضر ونعم وانت تجمر وعيوني
جلبي اتجطع ع بعدها كل السنين دي وجولتلها نادر دا مش راجل منيح بس هيا اصرت وكانت ريداه ومرضتش اجف في طريجها
كل دا كان واقف وسامعه بعدها انسحب بهدوء وراح ع شركته
للعلم أن قدر لحد دلوقتي مشفتهوش ومتعرفش شكله
الكل قعد مع قدر واتعرفت ع ندى اخت صخر وروان بنت هند التانيه بس هيا طيبه هيا وأخوها مازن اتعرفت كمان ع هويدا خالتها التانيه ارمله ومعناها رزان ويامن كبار بس هما في حالهم اوي عكس هند المطلقه ومربيه حقد كبير جوه شمس مقدرتش تزرعه مع روان ومازن
اتعرفت ع احمد خالها ومراته سناء الحربايه
للعلم أن والدة ووالد صخر وندى متوفيبن
فؤاد ،، ندى يلا خدي بنت عمك غيرلها خلجاتها وخليها ترتاح عمنا الغدا وان شاء الله بكره تبقو تنزلو تشترولها اللي هيا عايزاه
ندى ،، عيني يا جدي
باستو قدر من خدو وطلعو ع غرفة ندى
ندى ،، بصي يا ستي
انا عندي ٢٣ سنه مكملتش تعليم صراحه عشان مليش خلق اكمل اخت صخر اللي جابك هنا بنت خالك
،، وانا كمان مكملتش تعليم بس انا نفسي كنت اكمل بس الله يسامحه ابويا ومراتو كنت جايبه مجموع يدخلني طب
حضنتها ندى ،، حقك عند ربنا
ودلوقتي دا دلابي شوفي كل اللي انتي عايزاه والبسي ويلا عشان تنامي عشان تلحقي تصحي ع الغداء
قامت قدر
،، انا عايزه البس حاجه مريحه
،،قدامك الدولاب اختاري اللي يعجبك
لبست قدر بنطلون بيجامه ابيض وفي خطوط بالطول والعرض لونها ازرق لبست عليها تيشرت كت من نفس لون الخطوط ولمت شعرها كحكه ترتاح فيها
بمشاكسه ،، وه وه وه ايه المزه دي شكلك حلو اوي اوي
،، هههه حلو مكس اللهجات اللي عملتيه ده
انتي بتتكلمي اسكندراني ازاي بقى اتعلمتي
،، احنا سعات بنروح هناك مصيف وصخر اخويا برضو سعات بيوديني معاه لما يبقى عندو صفقات هناك
،، انا من ساعت ما شوفتك وانتي عماله صخر اخويا صخر اخويا هوا فين دا يختي مشفتهوش من التجمع اللي تحت دا ليه
،، ازاي مشفتهوش دا هوا اللي دخلك هنا
،، ازاي انا اخر حاجه فكرها اني وقفت ع البوابه كنت بسال اتنين كانو قاعدين بيشربو شاي أن هوا دا القصر بعدها حسيت بدوخه جامده ومحستش غير بجسمي وهوا بيتخبط في الأرض
هوا حد من الاتنين اللي كانو قاعدين هما كان واحد لابس جلابيه زيتي وواحد لابس جلابيه لبني
،، لا يبنتي صخر مكنش لابس جلابيه اصلا كان لابس قميص وبنطلون عشان كان رايح الشركه
،، اممم إنما يبنتي انا اسمع أن صعيد عباره عن غيط وناس وبهايم ازاي في شركه هنا
،، سيبك من كلام التلفزيونات دا مفكرين أننا بلد بدائيات هوا هنا في …. مفيش غير شركه اخده ودي بتاعتنا محتاجه تركبي مواصله عشان توصلي لهناك دي بقى شركتنا اسمها شركة الشرباشي لصناعة المنتجات الغذائية دي ليها فرع هنا وفرع في … بس دي بلد تانيه جنبنا وفي فرع في القاهره وفرع في اسكندريه
،، مشاء الله اربع شركات
دا انتو مشهورين اوي بقى
وغمزت
،، عيب عليكي
صخر نفسو يكملهم خمسه وعايز يعمل واحده في السعوديه ودلوقتي بيسعى في الموضوع دا
،، ربنا يوفقك
🥱🥱يلا بقى انا عايزه انام
،، انا هسيبك تنامي
،، ندى تفتكري انا المفروض انام في امان ولا ابقى خايفه اصحى الاقي ابويا قاتلني
بصت لها بحزن بعدين قالت بجديه ولهجتها اتغيرت
،، بصي يا جدر طول مانتي هنا متخافيش من حاجه واصل جدي هيعمل كل اللي يجدر عليه ويحميكي لانك بنت بنتو ولأن اي حد بيبجى عايز يتامن بيجي اهنه وجدي بيحميه بدموع وانا عيزاكي متجلجيش انتي جيتي للمكان الصوح صخر وجدي هيحموكي برجبتهم محدش يجدر يمسك بسوء وانتي في بيتهم وكمان بنتهم
،، بعيدا عن لهجتك اللي اتغيرت بس انا ابويا يعمل اللي ميتعملش راجل جبروت من الاخر أقل حاجه يعملها زي ما خالتو هند قالت
يجيب الشرطه ويقول سارقين بنتي وانا مليش اني اقول لا هيقتلني بجد
،، متقلقيش انا عيزاكي تنامي وترتاحي وانتي في امان متقلقيش واي حاجه سيبيها على جدي وصخر هما اكبر ناس في البلد صوتهم يتهزلو شنبات واللي عايزه أقوله لك ان الشرطه بتخاف
والله العظيم بتخاف من عيلة وبتعملهم حساب
لهجتها اتغيرت ،،عيلة الشرباشي تجد نجوم البلد كلاتها ع الشرطه وأبوها وتجدر توجف اجدعها رجاله ع رجل واحده
،، ههه دانا اخاف بقى
،، يلا هسيبك ترتاحي
،، انتي مش هتنامي معايا نازله ليه
،، لا انام ايه احنا بنام بعد العشاء ع طول هنزل احضر معاهم الغداء
،، ماشي ياريت تشدي الستاير معاكي لاني عايزه انام جدا
قفلتلها الستاير وطفت النور وقفلت الباب ونزلت تحضر الغداء معاهم
عند ياسمين
دخلت الشقه مع رياض اللي كان بيبصلها وعينيه متبشرش بالخير
،، اتفضلي يا عروسه بيتك ومترحك
بعدت ايدو بقرف
،، دي الاوضه اللي هنام فيها في الهدوم اللي انتي عايزاه اتفضلي يا قمر
بصتلو بقرف وجريت ع الاوضه قفلتها وسندت بضهرها على الباب ونزلت ع الأرض بانهيار فضلت تبكي
،، يارب ايه اللي بيحصل فيا دا الراجل المعلن دا انا اتجوزت بجد احيه ياترى هيعمل فيا ايه
كل دا ذنبك يا قدر
ااه بتمنى اشوفك عشان اعتذر منك واقولك ربنا بينتقم مني ليكي انا واثقه أنها هتسامحني لأنها قلبها ابيض قلبها تضيف مش شبهي انا قلبي كان كلو حقد تجاها
الله يسامحك يا ماما بدل متربيني ع ازاي نحب بعض ربيتي جوايا كره كبير نحيت الانسانيه اللي المفروض تكون اختي
خبط ع الباب قامت منطوره واخدت المفتاح من الباب
،، عايز ايه
،، ايه اللي عايزه افتحي
،، مش فاتحه اوعى تكون مفكر ياراجل يا تعبان اني هخليك تفربيلي دا بعينك اتقي الله ياخي دانت رجلك والقبر المفروض تبقى بتتعبد لربنا انو يرحمك لما تموت
فجاه لقتو فتح الباب بمفتاح تاني كان معاه
،، انتي بتقولي انا الكلام دا يبت انتي عيدي كدا كنتي بتقولي ايه
وبعدين يا جريئه مش كنتي تسيبي المفتاح في الباب ع أقل مكنتش اعرف افتحو
ههههه غبيه
وراح عند المكتب مسك برشام واخد منه اتنين
بصتلو برعب ،، اياك تقرب لي
كان بيقرب منها بخبث وعينو ع جس*مها بوقاحه
،، لو قربت مني هفرج عليك اومة لا اله الا الله انت سامع
اتعصب وقرب منها شدها ع السرير
وهوا بيقطع هدومها بكل وحشيه
،، صوتي يابت انا عايزك تصوتي وريني مين هيفلتك من ايدي
وبدأ يعتدي عليها بكل وحشيه وهمجيه وقذاره
وانتهى اللي حصل بانو فرد ضهره جنبها ع السرير بكل اريحيه ونام
أما هيه فابالنسبه ليها أنها انتهت حياتها بكل قرف فقد عذر*يتها بطريقه مقذذه زي دي اد ايه هيا قرفانه من نفسها باتت ليلتها بكل انهيار وبكاء وصدمه ووجع من اللي حصلها باتت ليلتها وهيا مش مسامحه نفسها عشان دا حق قدر بيترد فيها
فؤاد ،، اطلعي يا ندى نادي جدر من فوج
،، حاضر يا جدي
ندى ،، قدر يا قدر
بنوم ،، امممم
،، قدر حبيبتي يلا قومي الغداء جهز
،، اممم
،، يابنتي يلا
،، ال لا عايزه انام
،، الظاهر أن الناس دي مبتجيش بالذوق
استغنى ع الشقى بالله
وقامت ولعت النور وجريت عليها وهيا بتقول بصوت عالي
،، قدااااااااااااااااار
قالت كدا وهيا بتنط ع رجليها
مش دا الغريب
الغريب أن قدر قامت بهدوء وهيا بتتمتع وبتقول
،، صباح الخير
ندى كانت فصلاته ضحك
،، صباح ايه يابنتي
المغرب إذن
،، والله كنت عايزه انام اوي مكنتش قادره
،، طب يلا قومي عشان تتغدي عشان حضرتك في محلول هتركبي بعد الغداء
،، مين هيركبهولي
،، ممكن تخلي روان تركبهولك هيا في صيدله بس اكيد هتعرف
،، روان مين
،، احم روان ا..اخت مازن
برفعة حاجب،، مازن مين ومالك اتوترتي كدا ليه لما قولتي اسمه هوا في حاجه انا معرفهاش ولا ايه
بضيق ،، مازن ابن عمتو هند اخو شمس
،، بتحبي
بدموع ،، عمري ما حبيت حد قدو بس هوا مش شايفني يقدر مش شايفني خالص وع طول بيزعقلي من غير واعمل حاجه
،، مش يمكن بيزعقلك عشان بيحبك
،، مستحيل دا مبيعرفش يحب انا عارفه انو طيب عامل شبه صخر اخويا بالظبط تشوفي من بره هوا فعلا صخر بيشخط وينكر وميعرفش الرحمه بس بجد هوا انسان مفيش اطيب منو وخطيبته دي مبيشوفهاش غير الناس الغاليه عندو
،، اممم هنشوف الموضوع دا بعدين بس يلا دلوقتي ننزل عشان في حد بينادي علينا
،، يلا غيري وانا مستنياكي
باستغراب ،، اغير ليه انا سرحت شعري وغسلت وشي خلاص
بصدمه ،، انتي هتنزلي كدا
،، اه ايه المشكله
،، احنا معندناش حد بيعمل كدا كلنا بتنزل بحجابنا ولبسنا واسع في رجاله غريبه عننا تحت
،، بس انا مش محجبه وانا اساسا بخرج بلبس زي دا
،، خلاص براحتك يلا
نزلو وقدر قعدت مساء الخير يا جدو مساء الخير يا نينا
هند ،، وه وه وه شوف نازله كيف يابوي بنات مبجاش عنها خشى وبتجول لامي نينا اهلك معلموكيش ازاي تحترمي الكبير ياك
واكملت بسخريه
،، اه صحيح معلش نسيت أن امك ميت*ه
فؤاد بغضب ،، انتي اتخبلتي في عجلك يا هند ولا ايه ازاي تتحدتي معاه أكده اعتذري منها حالا واسحبي كلامك
،، انا اسفه يا جدو اني هتكلم
بس
انتي تتكلمي معايا وتشتميني تعملي زي مانتي عايزه وهسكت لاكن تجيبي سيرت امي ع لسانك دا اللي مش هسكت عنو انا امي ماتت بس قبل ماتموت علمتني وربتني ربتني احترم الكبير وجرحش حد بكلامي ولا أعيرة بحاجه ربنا اخترهاله لأن دا اسمو قلت ذوق وقلة احترام
ومع احترامي ليكي ياخلتو بس هيا دي قلة الأدب
اما بالنسبه لل انا نازله بيه فهوا دا كان لبسي اللي بخرج بي قبل ماجي هنا انا مجتش هنا أقل ادبي زي ما بتقولي
وأما بقى لكلمتى مع جدتي ف دي حاجه بيني وبينها لو حد من حقوق يزعل أو يتكلم أو يعترض ف هيبقى هيا مش حد تاني
وعشان يبقى ع المكشوف
انا من اول ما دخلت هنا ومن اول ماكلمتيني فهمت انك كرهتني وكنتي كارهه ماما عشان كدا مش طيقاني ولو مفكره اني هبقى لقمه سهله وهتفلي مني ف سوري يعني انتي متعرفنيش وياريت طول قعدتي هنا تحاولي متحتكيش بيا لاني لساني طويل واللي بيقلل مني وخاصة يجيب سيرت امي الله يرحمها ع لسانه مبيفرقش معايا سنو ولا مكانتو ولا كانت خالتي
بغيظ وغضب ،، شايف يابا بتكلميني كيف بنت ماتربتش
،، بكفياكي يا هند وربي ما أعبد لو نسيتي بنت بنتي حور بكلمه تاني متعجبهاش ولا تعجبني لهندمك أشد الندم
انتي ساااااامعه
،، سامعه سامعه
ورمقتها بغضب وقعدت
ميلت قدر ع فؤاد
،، انا اسفه يا جدو ع اللي قولت بس كان لازم أوقفها انت شايف بتعاملني ازاي
،،عداكي العيب يابتي
اينعم انتي غلطتي صراحه مشجعكيش مفيش واحده تكلم خالتها تجولها أكده بس هيا تستاهل
ابتسمتلو قدر وسكتت
ميلت عليها ندى ،، جدعه يابت احسن وقفيها عند حدها
وخلي بالك البت اللي قاعده جنبها وبتبصلك بغيظ دي شمس نسخه من امها هلي بالك منهم
،، عيب عليكي
يامن ميل ع رزان
،، شكلها هتعلم هند وبنتها الادب
رزان ،، اه باين عليها مش سهله
هويدا ،، بس عشان جدكو ميزعجش ملناش دعوه احنا خلينا ف حلنا
زياد الصمت والكل اكل وشبه ولمو الاكل وكل واحد راح ع غرفته
عند نادر
،، اه لو اعرفك فين يابنت الكلب انا توطيلي راسي تهربي دا انا هقتلك بس اعرف انتي روحتي فين
في الوقت دا دخل لؤي اللي كان بقالو يومين بره وراسم ع وشه الضيق والحزن وقرر انو يعمل نفسو فكر انهم جوزوها
دخل رمقهم بغضب وقعد ع الكنبه ومسك مبايله وندى ع ياسمين مردتش
قام دخل غرفتها ملقهاش
،، امال فين ياسمين
لارد
بزعيق ،، ما حد يرد سبتوها تنزل متأخر بردو تسهر مع صاحبها في حفلات وزفت انا رايح احبها بنت
،، ريح نفسك ياخويا
منها لله قدر الكلب لولا اللي عملتو مكنش حصل كدا لبنتي
يعيني عليكي يابنتي
وفضلت تبكي
بغموض ،، ايه اللي حصل لقدر وياسمين
نادر ببرود ،، بنت الكلب هربت
،، قدر
قدر هربت
فتحيه ،، اه ياخويا
هربت راح ابوك اللي منو لله جوز الراجل العجوز دا لياسمين بالغصب
وهوا بيقعد ع الكنبه بصدمه
،، جوزتو ياسمين للراجل دا
،، متتلمي ياوليه ولا انتي عايزه تتمسي
اه ياخويا الراجل كان هيسجني بالفلوس اعمل ايه رحت مجوزهاله
بغضب ،، ياخي انت ايه انت ايه ها معندكش دم انت اب انت دانت منك لله حسبي الله ونعم الوكيل ضيعت بنتك اهي منعرفش هيا فين وبأي حق تجوز اختي لراجل عجوز انت مالك أجبرتها ازاي مين كان وكيلها
كل نزل ع وشو
،، احترم نفسك يبن ال ….
لما تتكلم مع ابوك اتكلم بأدب
قعد يضحك بهستيريه
،، هههههههه هههههههها هههههههههههه
اه لا بجد مش قادر عيني دمعت من كتر الضحك
بعدين تحولت ملامحه للغضب ،، ابوك هوا فين ابوك دا
وشاور عليه من فوق لتحت
،، انت
اتفو ع كل أبوه بالمنظر دا
واخد مبايله ونزل
نادر قعد يلف في الشقه بكل جنون وغضب
ابن ال
ابن الكلب بصي بيقولي
بسخريه ،، مهو مكدبش
بصلها بغضب ،، انتي شكلك عايزه تاخدي من علق قدر
ونزل عليها ضرب
عند صخر اللي رجع من الشركه بكل تعب وكان الكل اتعشى ونام كان طالع غرفته بس سمع صوت الجد بيناديه بيلف لقى قاعد ع الكنبه مستنيه
،، نعم يا جدي في حاجه
،، تعالى ورايا ع المكتب
،، ممكن ناحل الموضوع لبكره انا جاي تعبان جوي يجدي انا متعشتش معاكو بسبب أن كان في شغل كتير
،، معلش يا ولدي الموضوع مهم
،، حاضر
دخل الجد المكتب ووراه صخر وأمره فؤاد انو يقفل الباب كويس
قعد صخر ع الكرسي ،، خير يا جدي جلجتني
الجد ،،…….
ياترى الجد قال ايه لصخر
وياترى لؤي هيعمل ايه مع ياسمين
ونادر لما يشوف قدر هيعمل معاها ايه
وهند وشمس ناوين ع ايه مع قدر ويترى قدر هتسكتلهم
مازن هيحس بندى ولا لا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكم القدر )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى