روايات

رواية حكم القدر الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حكم القدر الفصل الثالث 3 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية حكم القدر الجزء الثالث

رواية حكم القدر البارت الثالث

رواية حكم القدر الحلقة الثالثة

قدر صرخت بصوت مكتوم بسبب اللي حط ايدو ع بقها
لؤي ،، اهدي دا انا يا قدر
ششششش من غير صوت تعالي ورايا
،، اجي وراك فين احنا عنك من الشباك وبعدين أنا لابسه الفستان مش هينفع امشي بي
،، تمشي بالفستان ولا تتجوزي الراجل دا
،، لا يلا بينا
وقربو من الشباك وكان في سلم وهما عشان ساكنين في الدور الأول فمكنش الموضوع صعب
وكان عن برعي وراجل تاني من الحاره سندين ليهم السلم
،، اه هقع مش عارف انزل بالفستان
نزل لؤي اول درجتين وساعدها تنزل اول درجه وسألها وكما نزول بيها
(اه بن اللعيبه عندو عضلات 😉😂)
برعي ،، يلا بسرعه قبل ماحد يشوفنا
قدر ،، احنا هنروح فين
الراجل التاني
،، اركبي بس مع لؤي وهوا هيفهمك كل حاجه
برعي بحب
،، هتوحشينا يقدر متنسيناش
خد يا لؤي كل حاجه موجوده هنا
وعطاله ظرف
،، هوحشكم ايه بس وانساكم ايه هوا انا رايحه فين
وبصت قدر حواليها لقت الحاره كلها بتودع بايديها
لؤي ،، اركبي بس العربيه بتاعت محمود (صاحب لؤي) وهبقى افهمك كل حاجه يلا مفيش وقت
ركبت قدر وجنبها لؤي والحراره كلها كانت بتودعها
بعد ما بعدو عن الحاره بشويه
،، انا عايزه افهم في ايه يا لؤي
لؤي فتح الظرف وطلع منو تذكره وفلوس وورقه
،، خدي ياقدر دي تذكرة سفر للصعيد ودول ٢٠٠٠ج اللي حاولت اجمعهم ليكي ودي ورقه فيها عنوان بيت جدك الشرباشي والد طنط حور (مامة قدر)الله يرحمها هما ناس كبيرة اوي في البلد روحي اطلبي منهم الامان وهما هيعرفو يحموكي
انا مش بأيدي حاجه اعملها اكتر من كدا يا قدر حاولت اعملك اللي قدرت عليه
قدر ،، بس انا عمري ما روحت هناك قبل كدا تفتكر هيرضو يخلوني عندهم
لؤي ،، لو مرضوش مترجعيش يا قدر انا خايف عليكي ابوكي بعد ماتهربي مش هيسيبك غير لما يقت*لك ودا راجل مفتري ويعملها
محمود ،، وصلنا يا لؤي
نزل لؤي وقدر
،، استاني يا محمود هوصلها وارجعلك
اول ما وصلو عند القطر
لؤي حضنها جامد اوي وهيا بدلتو نفس الحضن
،، هتوحشيني اوي يا قدر خلي بالك من نفسك وانا فترة وهبقى اجيلك بس خدي دا
وعطالها فونو
،، ايه دا تلفونك
،، اه دا في خط جديد سجلتلك عليه رقمي لو أن مرنتش عليكي اوعي ترني
بصتلو قدر بحب وحضنتو
،، خلي بالك من نفسك يا لؤي والله بابا مش وحش اوي كدا بس هيا طنط فتحيه الله يسامحها عملاله غشاوه ع عنيه وياسمين خلي بالك من ياسمين هيا والله طيبه وبدأت تتعدل جت امبارح بعدت بابا عني اللي كان نازل فيا ضرب وهيا اللي فوقتي وضمدتلي الجروح وسابتني إذا كنت كويسه ولا لا
خلي بالك منها متخليش حد يأذيها
بصلها لؤي بحزن واستغراب فبرغم تعذيبهم ليها إلا أنها قلبها ابيض
،، طيب يلا يا قدر اركبي قبل القطر ما بطلع فاضل خمس دقايق
حضنتو حضن اخير
،، هتوحشني اوي سلام
وركبت وفضلت تدور ع الكرسي بتاعها وكان متابعتها لؤي ولما لقتو قعدت وشاورت لي بمعنى باي وهوا فضل واقف يودعها لحد ما القطر اتحرك
اول ما لؤي اختفى من قدامها فضلت تعيط ع اللي حصل واللي لسه بيحصل ليها قد ايه تعبت اوي في حياتها
وطول فترة السفر كانت الناس عماله تبص عليها وتهمس اللي بيبصلها بشفقه تلاقي أهلها غصبينها واللي يبصلها باستحقار هربت عشان بتحب حد تاني
كل دا كانت سمعاه قدر وبصه للشباك ودموعها مش بتقف
عند نادر بعد ما العريس والمأذون وصل
رياض ،، ها فين العروسه
نادر ،، ثانيه واحده
وشاور لياسمين
اللي بصت له بحزن ودخلت الغرفه فضلت تدور عليها كتير وملقتهاش
طلعت إلى خارج مهروله
،، قدر مش موجوده
رياض قام بغضب ،، يعني ايه مش موجوده هوا لعب عيال يا نادر ولا ايه
نادر بصله بصدمه ،، لا لا لأ اكيد في حاجه غلط ثواني هروح اشوفها
وجري هوا وفتحيه وياسمين ودور عليها في البيت كله ملقوهاش
نادر بغضب كبير ،، بنت الكل*ب ورحمة ابويا وامي لاقتلها بتصغرني قدام الراجل
رياض ،، انا مش هعمل مشكله ومش هوديك في ستين داهيه بس اللي هقولهولك هات الفلوس اللي خدتها
نادر بخوف ،، ازاي بس دا انا صرفت منهم ٥٠الف
بعد وقت طويل اخيرا وصلت قدر ونزلت
فضلت تبص حواليها تايهه مش عارفه تروح فين
شاورت لتكتوك
،، لو سمحت عايزه اروح العنوان دا
وورتله الورقه
الراجل وهوا بيبصلها من فوق لتحت
،، اتفضلي
طول الوقت كان بيبصلها في المراه وهيا بتبصلو بضيق
،، في حاجه
،، لا ابدا مفيش حاجه
بس هوا انا ممكن اسألك سؤال يعني خفيف أجده
،، عايز ايه
،، ليه تصغري راس اهلك وتحطى راس ابوكي في الوحل
،، لما يبقى عندك أهل زي اهلي واب زي بابا هتعرف انا عملت كدا ليه ودلوقتي ركز في طريق
اتنهد الراجل مش عارف هيا معاها حق ولا عليها وقال أنا مالي خليني في حالي
بعدها
،، انا وصلتك لحد أخري حضرتك هتنزلي دلوق هتسألي اي حد ع جصر الشرباشي محدش معيعرفوش
،، ماشي شكرا
عطتو اجرتو وفضلت تدور ع حد لحد ما لقت واحده شايله زي طبق كبير ع رأسها
،، لو سمحتي
بصت حواليها
،، آني
،، ايوا ممكن اسألك سؤال
جابتها من فوق لتحت
،، اتفضلي
انتي مش منهنه صوح
اتنهدت بضيق
،، اه مش منهما ممكن تقوليلي فين قصر الشرباشي
،، وانتي عايزه جصر الشرباشي ليه
انتي هربانه من فرحك ليه
،، ممكن تخليكي في حالك لو مش عايزه تحاولي ممكن تمشي واسال غيرك
،، خلاص متتحمجيش جوي أكده
ووصفتلها الطريق وأنهن كلمها ب
،، وربنا يسترها ع ولايتنا
بصت لها قدر بحزن والدموع اتجمعت في عينيها ومشيت ع حسب ما وصفتها
رياض ،، انا عايز فلوسي دلوقتي بدل ما افرج الحاره عليك
المأذون ،، يعني في عروسه ولا لا خلصونا احنا ورانا اشغال
نادر ،، لا في ياسمين
الكل بصدمه في صوت واحد ،، ايييه
قدر كانت ماشيه وبدأت تحس بدوار بسبب أن النهارده تالت يوم ليها من غير ما تاكل
ووصلت عند بوابه كبيرة اوي وكان عليها اتنين حراس
،، لو سمحت هوا دا ق..قص
ولم تكمل حتى سقطت مغشيا عليها
جري الحراس عليها
رزق ،، محمد هات مايه بسرعه
محمد ،،ياعم لحسن تكون اشتغاله وعايزه تدخل حد يشرح الحصر طب دا كان صخر باشا يجتلنا فيها
،، لا باين عليها مش عتجدب هات مايه بس
ناول ليه محمد المايه وكانو بيحاولو يقوقها بس بدون اي فايده
رزق ،، البت معتفوجش روح نادي ع صخر بيه بسرعه
محمد جري ودخل جوا كانت جنينه كبيره جدا فيها طريق طويل اوي وفيها ومزروع فيها ورود من كل الالوان والأنواع النادره وكان في بسين كبير
،، صخر بيه يا صخر بيه
كان يجلس شاب وسيم ع أحد المجالس في أواخر العشرين من عمره رجل جذاب إلى حد كبير بشرته قمحيه مايله للبياض شعره وذقنه باللون الاسود عينه لونها رصاصي مخضر
من الاخر زي شاروخان في نفسه كدا مز يعني 😉😂
بصلو صخر مستني يتكلم
وهوا بينهج من الجري
،، في بنت اغمى عليها جدام الحصر لابسه فستان فرح ابيض وكانت بتسألنا ع ع حاجه بس وجعت من طولها بمحاولة نفوجها مش راضيه تفوح
قام صخر بغموض واتجه خارج القصر
،، تعالى ورايا
رياض ،، بس التانيه احلى وانا كنت عايزه قدر
،، معلش يا رياض بيه اديك شايف المحروقه التانيه هربت وربي بس اعترف فيها
،، خلاص هكتب ع ياسمين بس دي مش زي دي
،، يعني ايه
،، يعني كفايه عليك المتين اللي خدتهم
،، وانا موافق
فتحيه ،، نعممممم هوا ايه دا انا بتي تتجوز الراجل الكحيان دا
دا فاضلة شويه ويموت انا مستحيل اوافق ع الجوازه دي
،، ياسلام ليه هيا حلال لبتي وحرام ليتك ولا ايه انا قولت كلمه
ياسمين ،، لا مستحيل اوافق ع الجوازه دي انت اتجننت ولا ايه انت راجل مجنون وتبيع بنتك انا
ولم تكمل لما نزل نادر بالكف ع وشها
،، انتي متتكلميش وتوافقي وانتي ساكته وشدها من شعرها وقعدها
جنب رياض
اكتب يا شيخنا
،، بس مينفعش وهي مغصوبه
رياض شاور لرجلته اللي رافعو سلاحهم عليه وبص لياسمين بحزن وكتب الكتاب وفتحيه قعدت تصوت
، يالهوي يالهوي يالهوي منك لله يقدر وربي لما اشوفك لاقطعك حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا نادر
بصلها نادر بسخريه ،، ماكان زي العسل ع قلبك لما بنتي كانت هتجوزه
بس وديني ما هسيبك يا قدر صبرك عليا
رياض بخبث ،، يلا احن يا عروسه
بانهيار ،، الحقيني يا ماما متسبنيش بالله عليكي
رياض شدها من شعرها بقوه ونزل بيها
وفتحيه قعدت تبكي على حال بنتها وتشتم في قدر
عند صخر اللي خرج لقى رزق منين بنت لابس فستان زفاف ع رجله وبياحول يفوق فيها فضل يقرب لحد ما شاف ملامحها بنت زي القمر حرفيا لاحظ أن في كدمات في وشها بس دا مققلش من جمالها
قرب بجمود وسألها وعطاهم ضهره
،، رزق اتصل بالدكتورة
ودخل بيها القصر
هند (عمت صخر وخالت قدر)العلم انها حربايه ودا اللي هتعرفوه مع الاحداث
بخبث ،، ايه دا يا صخر أخص عليك من امتى وانت ليك في البنات ولا لما تجيب تجبهم ع القصر مش عيب عليك هيا دي تربيتنا ليك
نظراتها صخر نظره اصمتتها
فؤاد الشرباشي (جد قدر وصخر) ،، مين دي يا صخر يابني
نايمها صخر ع الكنبه
نفوجها بس يا جدي بعدين نشوف حكايتها
قربت منها نيره (جدتهم) ،، ياسعاد هاتيلي مايه
حاولوا يفوقها بس مافقتش
فؤاد ،، هنعمل ايه معتفوجش ليه
صخر ،، انا طلبت الدكتورة زمانها جايه
دقايق ووصلت دكتوره العيله
كشفت عليها ،، البنت ضعيفه جدا بجالها فتره كبيره ماكلتش محتاجه تعلج محاليل دلوجتي حالا عشان تفوجها
هكتبلكم عالمحلول بس عايزاه بسرعه البنت جسمها تلج
كتبت عليه وراح فايز (الجنايني )يحبو
هنادي (الدكتوره)،، انا اكده علجتلها المحلول بمجرد ما يخلص هتفوج بس زي ما جولتلكم البت محتاجه تتغذى لأنها ضعيفه جدا
شمس (بنت هند)،، هيا كانت من بجيت اهلنا عشان نطفحها كماني
بصلها فؤاد نظرة
خرستها
بعد وقت بدأت تفتح قدر عينيها وبتحاول تحارب النور اللي دخل عنيها الى ان قدرت تفتحها
بمجرد أن فتحت عينيها
كل اللي في القصر اتصدم
فؤاد ونيره في صوت واحد ،، حور بتي 😳😳😳
ياترى ايه اللي حصل مع ياسمين
وعيلة الشرباشي هيعملو ايه مع قدر
ولؤي هيتصرف ازاي بعد ما هرب قدر وهيتفاجئ لياسمين اللي اتجوزت رياض
ونادر هيعمل ايه في قدر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكم القدر )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى