روايات

رواية حكايتي أنا الفصل الرابع 4 بقلم مي محمد

رواية حكايتي أنا الفصل الرابع 4 بقلم مي محمد

رواية حكايتي أنا الجزء الرابع

رواية حكايتي أنا البارت الرابع

رواية حكايتي أنا
رواية حكايتي أنا

رواية حكايتي أنا الحلقة الرابعة

حكايتي انااا ★
……مرت الساعات عليهم وهم مازالو ف صالة القصر ينتظرون امهم حتي غفو
…….ف المستشفي مي نايمه جنب مصطفي الي من ساعة ماعرف جدو مات مش بيكلم حد وساكت مي قامت بجميع مراسم الدفن التي تمت
مي بيأس …مصطفي حاول تكلمني قولي اي حاجه طيب
بردو ساكت وبيبص للفراغ وبس….مي بدموع..انا عارفه انك موجوع وتعبان ومصدوم كمان بس هي كده الدنيا كلنا هنموت يابني قربت وطبعت قبلة علي رأسه وحضنته
حسين بحزن.. سياتك شهاب بيه كلمني وعايزين يطمنو عليكي
مي طلعت من حضن مصطفي..طيب طمنهم انت لحد بليل عشان هنروح انا ومصطفي
حسين بستغراب…معلش بس هتخديه فين قصرك ولا فيلا الجيار بيه
مي بصت عليه بيأس..القصر اكيد مش هسيبو لوحده ياحسين
حسين بزعل علي حالها.. اكيد يافندم عن اذنك

 

 

.. اتفضل
………..قصر مي سعد
ندي بزعل…مش هاكل انا عاوزة مامي
شهاب…ندي عشان خاطري بقا متتعبنيش معاكي
ندي بعند..قولت مش عايزة أكل انا عاوزة مامي مامي وبس
زياد …ندوشه بلاش عند وكلي اي حاجه وبعدين انتي عارفه الظروف الي فيها ماما يعني مش ناقصين
ندي فضلت ساكته وبتعيط
شهاب حضنها وباس رأسها..خلاص اهدي بقاا ثم قال بمزح ولا أكلي مش عاجبك
ندي طلعت من حضنه..لا أكل مامي احلا
زياد ضربها بالمخده..ههههه رخمه ولله
شهاب…اسكت انت
……………ف المستشفي مي جهزت كل حاجه عشان تمشي هي ومصطفي الي لازمه الصمت والقهر الي باين عليه
الجارد..كل حاجه جاهزة يافندم
مي هزت رأسها ..خد اشنط دي قرب الجارد وخد الشنط ونزل ومي قربت عند سرير مصطفي…ومسكت ايدو..يلا ياديشه كفاايه كده
قام من غير اي كلام ونزل معاها متوجهين ل قصرها
……………mai
ـــــــــــــــــــــــــــ ف القصر
مي دخلت وماسكه مصطفي بإيدها كله قام وقف وبقا متنح
قربت وقعدتو علي الاريكه فضل باصص ف الارض
ندي جريت علي حضنها..مامي
خدتها ف حضنها بحب وبقت تملس علي شعرها..عامله اي
ندي وبتعيط…وحشتني يامامي اوي كل داا
زياد…كفايه ندي سبيها ترتاح شوية..بعدت عنهاا وقعدت
شهاب قرب وسلم عليها.. عامله ايه ياماما كويسه
مي بتعب بصت علي مصطفي ونزلت دمعه منهاا ..كويسه الحمدلله ثم اتمهدت وقالت مصطفي هيعيش معانا هنا وزيو زيكم فاهمين

 

 

زياد قام وحضنه.. تمام
ندي بحب عندما رأت تلك الملامح الهادئه …متقلقيش يامامي
شهاب فضل ساكت وباصص عليه بكره وغل ..ممممم ان شاء الله
مي قامت ..طيب اطلعو ارتاحو شويه وانا هنام ثم مسكت ايد مصطفي..يلا يامصطفي اطلع معاي
طلع معاها بهدواء
زياد بحزن علي حالته.. ربنا يشفيه ويطلعه من الصدمه دي علي خير
ندي…يارب يصبره
شهاب ببرود.. عادي هو اول واحد جدو يموت كده الله
زياد…بس ياشهاب انت مش فاهم حاجه وبعدين لو ماما سمعتك هتزعل منك
ندي بتأكد علي كلام زياد.. اه ياشهاب مامي لو سمعتك هتزعل بجد
شهاب قام وسابهم
ندي بقلق…انا قلقانه يازياد
زياد ملس ع شعرها…متقلقيش مفيش حاجه ان شالله
ندي..ان شاء الله
…………………. mai
ــــــــــــــف غرفة هادئه قاعد باصص فصورة علي الفون وبيعيط جامد بقهر ..انا اسف ياجدو علي كل حاجه عملتها اتمهد وأكمل بحزن وحشتني اوي اوووي ياجدوو ارجعلي و ومش هزعلك تاني والله مش هزعلك وتلوا علي السرير وفضل يعيط قاطعه دخول مي هي وبتعيط.. اهدي يابني وقبل ان تكمل كلامها حضنهاوقال مابين دموعه بأنفاس متقاطعه.. جدو وحشني اوي ياماما وحشني
مي قبلة رأسه بحنيه وبتسمت عندما رأته بيتكلم..طيب ياحبيبي جهز نفسك وهنروح نزوره حالأ
طلع من حضنها ومسح دموعه..بجد
مي رجعت شعرو لورا.. بجد هونا عندي كام مصطفي ههههه
مصطفي بابتسامه.. هههه ربنا يديمك ليا يارب
مي بابتسامه…ويديمك ليااا
ثم اتمهدت وقالت..يلا بقا جهز نفسك علي ملبس كمان
..حاضر
ـــــــــــــــــــــــــــ mai
في مقر الشرطة
عمر المنزلاوي… مش عارف اعمل معاها ايه
خالد بحزن علي صديقه.. ياعم خلاص فكك منهاا

 

 

 

عمر ..ياعم بقولك بحبهاا بحبهاا ازاي يعني فكني منها ثم اتنهد وأكمل وبعدين انا بقول لمين امشي ياخالد مش طايقك
خالد بضحك.. هههههه ليه ياقلبي كده اهون عليك
عمر بضحك… ههههه انت غلس ليه ياخالد ياخي نفسي كده تريحني لكن ازاي لازم تقلق أمي عالصبح كده
خالد بهزار…طيب ربنا يسامحك ياعم وهم ليغادر لكن اوقفه عمر..رايح فين
خالد يمثل الزعل.. ماشي عاوز اي مني سبني فحالي كده
عمر…بطل برودك داا
خالد قعد وحط رجل فوق الاخرا وقال…طيب اهو قعدت
عمر قعد…طيب ايه
خالد…انا مالي انت قول
عمر…انا مرارتي اتفقت منك قوم من هنا وبيزق فيه
خالد بابتسامه مخفيه …حاسس اني بتهان
ولا انت شايف ايه
عمر…اهانه لا لا انا بس مش طايقك دلوقتي غوررر
طلع خالد وهو بيضحك عليه
ـــــــــــــــــــــــــــ mai
ـــــــــــــف المقابر عائلة الجيار
قاعده مي ومصطفي قصاد قبر محمود الجيار وسايبه مصطفي يبكي ويطلع كل الي فيه .. مش كفاياك كده يامصطفي يلا بيناا يابني
قام معاها وهي سندها لان مش قادر يسند نفسه… ليه سابني ياماما لييييه وفضل يعيط اترمه فحضنها يبكي بهيستيري….وحشني و وحشني اوي والله
مي مسحت دموعها بجمود وقالت ..ربنا يرحمه يارب يلا ياحبيبي نمشي كفايه كده هتتعب تاني
مصطفي..دكتور قلي اني خفيت علي الاول بكتير
مي بابتسامه..الحمدالله انك بقيت كويس
مصطفي بألم وحزن..بس الجرح وجعني شويه وحط ايدو عند بطنه بالم بداخله علي حاله .. متقلقش هيخف معا الوقت ان شاء الله
مصطفي..ان شاء الله
وغادرو ف سلام ـــــــــــــــmai
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في قصر مي سعد بعد وصولها
زياد.. الحمدلله علي سلامتكم
مي بابتسامه..الله يسلمك ياحبيبي
مصطفي بتعب.. تسلم ثم نظر لولدته…ماما معلش هطلع ارتاح شوية
مي بابتسامه ..براحتك ياحبيبي
سابها وطلع
زياد…ماله ياماما شكله تعبان
شهاب بخفه..ايه يابني السؤال دا جاي من عند جدو وبيعيط اكيد زعلان ومقهور الله
مي بصت علي شهاب..
ندي بتحاول تلطف الجو..مامي انا معاي حفلة اخر الاسبوع ايه رأيك نعملها هنا فالبيت عشان مصطفي يفك شويه من الي هو فيه دا

 

 

شهاب قام وقف بفرحه…ايوه كده ياعم زهقنا من المذاكرة
مي بصت عليهم وسبتهم وطلعت اوضتهاا
زياد بتسأل…ازاي ياندي الي بتقوليه داا ثم اتنهد وأكمل حفلة ايييه الي اخر الاسبوع والراجل مكملش شهر انتي عايزة تجنني امك
ندي بزعل..والله يازياد انا عوزاها تفرح بس كده
زياد…غلط مش دلوقتي لازم نحترم حزن مصطفي شويه علي الاقل
شهاب بزعيق…علي اساس هو معبرنا الاستاذ من ساعة ماجيه وهو ولا هامه حد طبعا مش حفيددد محمود االجيااااار
شهااااااااااااااب اوقفه صوتها
تصمر مكانه..ماما ان
مي بجمود وزعيق…اخرررس مسمعش صوتك
ايه الي بتقوله داااا المشكلة ان مصطفي دلوقتي انه تعبان وموجوع علي جدووو وبسس ولا بيتكبر علي حد ولا عايز حاجة من حددد
شهاب بندم…ماما انا مش قصدي كده و

 

 

هشششش متتكلمش كتير فاهم ومتحكمش علي حد غير لما تعاشرو كويس فاااهم
..شهاب بالم….فاهم عن اذنك
سابها وطلع
ومصطفي واقف عند السلم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكايتي أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى