رواية حكاية نسب الفصل العشرون 20 بقلم بسنت حسين
رواية حكاية نسب الجزء العشرون
رواية حكاية نسب البارت العشرون
رواية حكاية نسب الحلقة العشرون
هلا والله يا خالة، شنو ما عرفتيني!
اسمهان: تميم!!!! انت عامل في نفسك كده ليه
تميم: والله اضطر ينا نلبس هاذي الملابس لأجل ما يكشفونا، كشفي عن وجهك يا حر مة
قام مراد رافع النقاب واتكلم
مراد: حر مة في عينك، عاو ج لسانك ليه ماحنا دخلنا خلاص يا اهبل
تميم: اه معلش عشت الدور شوية
اسمهان: هو ده مراد، سبحان الله شبه كبير فعلا بينه وبين رأفت
تميم: اشتغلي عليه بسرعة بقي عشان يبقي رأفت بجد
اسمهان: اتفضل يا مراد اقعد قدامي هنا خلينا نبتدي
مراد: يلا استعنا علي الشقا بالله، اديني المعلومات عن الشخصية
اسمهان: بص رأفت كان شخصية بشوشة قوي يعني حتي وهو متعص ب الضحكة مبتفارقش وشه بس اجارك الله من دي ضحكة تجيب الا جل
مراد: زي كده؟ 😈
اسمهان: نزل عينك لتحت كده، اه تمام مظبوط وبص يا سيدي طريقه كلامه وطريقة مشيه كالاتي….
قعدت اسمهان تشر ح وجسور بيتفرج وبيحاول يتخيل ابوه وتصرفاته وحس بحنين ليه وانه كان نفسه يشوفه ويعيش معاه حياة احسن، اقسم جوا نفسه انه مش هيسيب حق ابوه ابدا
اسمهان: فهمت هتعمل ايه
مراد: فهمت اه شخصية بسيطة بس كاريزما، مرح بس شد يد، حلو ده قوي
تميم: هستلمه انا بقي عشان نجهز للخطوة التانية
اسمهان: اللي هي ايه
تميم: لا انا مش هقولك، انا هفرجك، الساعة ١٢ بالليل شغلي التلفزيون ع قناة الاخبار
…….
حنين قاعدة في المحل بترص الورد الجديد وبتدندن مع نفسها
(يانا يانا يا تا عبني
يانا يانا يا سايبني للعذ اب يسهر عليا والسهر يتسلي بيا
لو صحيح مش داري بيا ليه بتهر ب من عينيا ولما بتقابلك عينيا يا جميل يصعب عليا
واموت انا بلهيبيييي وعذا بي وحبيبي، وحبيبي ما داري بي)
اه والله ما داري بي يا ناس، حاجة كده تنا حة ليفل الو حش، ده انا بنت ناس يابوي، يتعمل فيا كده واتبهد ل واحب كده، اهيء 😭
قاطع وصلة النكد بتاعتها رسالة علي الموبايل من ممدوح
(اقفلي المحل وروحي بسرعة، في مطا ردة في المنطقة جنبك ولو شافوا محلك مفتوح هيستخبوا عندك ويأذ وكي، امش بسرعة)
حنين: نهار مش فايت، اصطبحت بوش مين النهاردة يارب
جات حنين تخرج وتقفل المحل لقتهم جايين ناحيتها من بعيد، فقفلت المحل واستخبت ورا الكاونتر وقعدت تقرأ اية الكرسي وضر ب النا ر شغال برا
فضلت مركزة مع الصوت وهي مر عوبة ومش عارفة تعمل اي، الصوت وقف بعد دقايق، وهي مستنيه خا يفة تتحرك، بعد شوية اتشجعت وقامت من مكانها، لقت العسا كر متجمعين قدام المحل ومحاوطين حد ع الارض وبيقولوا اطلبوا الاسعاف، طلعت علي برا بخطوات بطيئة تبص تشوف في ايه
لقت ممدوح علي الارض سايح في د مه
حنين: يالهوتااااااااااااي
……
داليدا كانت معدية بالعربية جنب مكان الضر ب وشافت ممدوح قامت فرملت بسرعة ونزلت مخصوضة عليه
داليدا: ممدوح جرالك ايه، رد عليا، رد عليا ارجوك، شيلوه معايا بسرعة ودوه العربية، وانتي يا انسة خليكي كاتمة الد م وتعالي معانا معلش
، ركبوا ممدوح العربية وحنين واخداه ورا بتكتم الد م وبتعيط، داليدا ساقت العربية وطارت بيه ع المستشفي واتصلت بالبيت كله يحصلوها علي هناك
……
وصلوا المستشفي واستلموا ممدوح عشان يعالجوه، داليدا واقفة متو ترة وخا يفة علي ابن عمها، بصت لحنين اللي غرقانة د م وقالتلها
متشكرة قوي يا انسة تعبتك معايا، تقدري تمشي عشان البهد لة اللي انتي فيها دي
حنين بصوت مبحوح: انا مش ماشية قبل ما اطمن عليه
داليدا باستغراب: انتي تعرفيه!!
حنين بانهيار: بحبه مش عايزاه يضي ع هو كمان
قالت كده واترمت في حضن داليدا، داليدا مش مستوعبة الموقف وواقفة متجم دة
طلع الدكتور وقتها فداليدا بعدت حنين عنها وكلمته
طمني يا دكتور
الدكتور: لا متقلقوش يا جماعة اصابة سطحية الطل قة خدشت وهي معدية بس حضرة الظابط عنده سيولة فالمنظر خضكوا بس
داليدا وحنين: الحمد لله نقدر نشوفه امتي
الدكتور: ادخلوله لما يفوق من البنج
داليدا: ادينا اتطمنا، تعالي اروحك عشان مينفعش تفضلي بشكلك ده هنا كده
حنين: طب خليكي انتي وانا همشي
داليدا: العيلة جاية هما هيفضلوا هنا وانا هرجعلهم يلا
……
……..
في المساء
كلهم متجمعين في اوضة ممدوح
جواد بيقزز لب وسحر حاطة ايدها علي خدها بتبصله بقر ف وداليدا بتشرب كابتشينو واسمهان وجسور وسامح وحاتم قدام التلفزيون
ممدوح: منورين يا جماعة، انا هنا علي فكرة
الكل: هشششش اسكت دلوقت
بعد دقايق كانت الاخبار بتتزاع
“جائنا البييان التالي، سيداتي سادتي
مجموعة الشافعي جروب تعلن افلاسها بعد هبوط اسهم الشركات في البورصة بسرعة بالغة وتوقيت مفاجئ”
كلهم بصوا للشاشة بصد مة ومش مصدقين
…..
عند جلال وتميم
ازاااااي ده حصل ازاااي، مين تأ مر علينا بالشكل ده
تميم: مش عارف يا عمي والله انا مش مصدق اللي بيحصل ده حقيقي مش….
بيقاطعه صوت رسالة علي موبايل جلال مسك موبايله وفتحه لقي فيديو مبعوت علي الواتس اب، فتح الفيديو لقاه لاخر شخص يتوقع يشوفه والشخص بيقول
“عارف انك مش مصدق نفسك يا جلال بس احنا في البداية، اللي هيحصلك بعد كده مش هتعرف تاخد نفسك منه، لا انت ولا اي حد معاك، وحياة سنين عمري اللي ضاعت بسببك ما هر حمك، هعرفك ازاي تلعب مع حد اسمه رأفت الشافعي”
الفيديو انتهي وجلال احت ل الر عب ملامحه
جلال: لا مستحيل ده وهم مش حقيقي
لاااااااااا
ووقع جلال ع الارض وتميم بيبص عليه بابتسامة غ ل
…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية نسب)